Gå til innhold

Barnevernet

Fremhevede innlegg

Skrevet
De er nok mest interessert i kuratorer som tenker hele familiens sak ja.

Er det noen forskjell på det å sørge for at lover og relger blir fulgt kontra det å tenke på hele familien? Det er ingen lovregler som setter foreldre foran barna.

Man er nok mest interessert i folk som føler, synser og tenker.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet
...

Det er ingen lovregler som setter foreldre foran barna.

...

Det er nok bare i teorien.

slik jeg ser praktisk bruk av lovverket er det foreldrene som blir ivaretatt i ethvert henseende. Unntakene er at barnets behov blir prioritert.

Skrevet
Det er nok bare i teorien.

slik jeg ser praktisk bruk av lovverket er det foreldrene som blir ivaretatt i ethvert henseende. Unntakene er at barnets behov blir prioritert.

Nå tenkte jeg på lovverk først og fremst i forhold til barnevernet. Kan ikke se at det å følge loven skulle medføre problemer for bv? Eller....

Skrevet
Nå tenkte jeg på lovverk først og fremst i forhold til barnevernet. Kan ikke se at det å følge loven skulle medføre problemer for bv? Eller....

Det har du desverre helt rett i.

barnevernet dekker seg jo bak loven. Bruker loven til å fraskrive seg ethvert ansvar for de handlinger de gjør.

Skrevet

Egentlig litt synd at jeg ikke fikk den jobben. Så kunne jeg ha vært saksbehandler på min egen sak.

Skrevet

Det er en grunn til at barneverntjenestens taushetsplikt er såpass streng. Det dreier seg om mindreårige barn som har det vanskelig nok fra før, om ikke hele landet skal vite hva som skjer med de!

Lindboe mener det er to hovedhensyn til å begrunne den sterke taushetsplikten. Det ene er å skape et tillitsforhold mellom klient og barneverntjenesten, det andre for å beskytte den opplysningene angår.

Og om en som jobber med barnevernsaker bryter taushetsplikten vil dette kunne medføre straffeansvar etter straffeloven § 121. (inntill 6 mnd fengsel).

Skrevet
Det er en grunn til at barneverntjenestens taushetsplikt er såpass streng. Det dreier seg om mindreårige barn som har det vanskelig nok fra før, om ikke hele landet skal vite hva som skjer med de!

Lindboe mener det er to hovedhensyn til å begrunne den sterke taushetsplikten. Det ene er å skape et tillitsforhold mellom klient og barneverntjenesten, det andre  for å beskytte den opplysningene angår.

Og om en som jobber med barnevernsaker bryter taushetsplikten  vil dette kunne medføre straffeansvar etter straffeloven § 121. (inntill 6 mnd fengsel).

Det er med andre ord barnevernet og deres støttespillere som selv ønsker et regelverk hvor alle aktiviteter hemmeligstemmples, og innsyn eller tilsvar utelukkes uansett hva andre parter i konflikten ønsker.

Da er jeg tilbake til min påstand om at barnevernet ikke kan skylde på andre enn seg selv om de ikke har tillit i befolkningen, og at dette langt på vei er basert på deres eget ønske om å fremstå som en maktorganisasjon som i hovedsak bygger sin image på redsel fremfor tillit og respekt..

Som du sier forsøker BFD å bedre barnevernets rykte i disse dager, men de skal få slite ettersom barnevernet selv motarbeider dette.

Skrevet

Det er ikke bare brudd på taushetsplikten som kan medføre sanksjoner. Viser til bl.a tjenestemannsloven. Så det å argumentere med opprettholdelse av taushetsplikt pga straff synes for meg noe søkt. Det synes i alle tilfelle å ikke være samme syn mht saksbehandling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...