Gå til innhold

Barnevernet

Fremhevede innlegg

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

......hvorfor er det slik at de fleste med "problemer" med barnevernet, Er de mødrene med "feil" fortid ?

går barnevernet i fortiden og henter sine grunner til å "fjerne" barn?

hadde dere stolt på barnevernet? i f.eks et samlivsbrudd? krise i forhold etc.

ville dere tatt kontakt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Ja, jeg hadde tatt kontakt hvis jeg følte jeg trengte hjelp, eller hvis jeg var bekymret for et barn som kunne trenge hjelp. Ja, jeg stoler på barnevernet.

Skrevet

Ja, jeg stoler på barnevernet, og jeg hadde tatt kontakt om jeg hadde følt behov for hjelp.

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

er det sånn at dere som stoler på barnevernet, IKKE har hatt negativ erfaring med barnevernet?

da tenker jeg ikke på dere selv personlig, men kansje media, naboer, familie eller venner aldri hatt problemer med de.

Skrevet

Kan svare for meg selv, jeg er et barnevernsbarn og har veldig negative erfaringer med barnevernet.

Men jeg føler allikevel at jeg stoler på barnevernet. Hvis noe skulle skje, som gjorde at jeg følte at jeg trengte hjelp med jenta mi, så ville jeg gått til barnevernet og bedt om hjelp. Og jeg er en veldig sterk person, så meg skulle de ha hørt på samme hva.

Min negative erfaring er vel heller det at barnevernet gjør for lite enn for mye.

Jeg er ikke redd for at de noensinne skulle komme og ta fra meg barnet mitt.

Skrevet

Jeg stoler på barnevernet.

Første gangen jeg tok kontakt var når eldstemann var sånn 6 år. Jeg ble godt mottatt og hørt. Nå ble jeg tilbydt støttekontakt for det jeg anså som feil barn så jeg takket nei. Ingen problemer i forhold til det.

Andre gangen jeg hadde kontakt med barnevernet var for noen år siden. Kontakten ble opprettet via BUP fordi vi var på jakt etter en helt spesiell form for hjelp. Regnet med å bli avvist fordi det ikke dreide seg om omsorgsvikt, men jeg fikk all den hjelpen vi trengte :-D Jeg er de evig takknemlig. Skal heller ikke underslå at saksbehandleren vi fikk var unik.

Jeg vil ut i fra egen erfaring ikke fraråde noen å ta kontakt med barnevernet. De fleste av oss jobber for det samme: våre barns beste.

Skrevet

Barnevernet slik jeg kjenner de kommer lett med synsinger, de er lite konkrete, de undersøker ikke hva som ligger bak meldingene (f.eks bitter eks), de kommer på hjemmebesøk og prater om alt annet enn barnet og beskylder foreldrene deretter for å ikke ha samspill med barnet, de henviser ikke til lover og regler, de manipulerer, mister lett beherskelsen, lover ting de ikke holder, lager saker for å dra på shopping, og spør foreldrene hvor de skal kjøpe klær til egne barn!

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

dette er min oppfaatning også.

kansje flere positive historier snur den ?

Skrevet
Min negative erfaring er vel heller det at barnevernet gjør for lite enn for mye.

Det tror jeg også. Historier man leser om i Se & Hør f.eks er alltid vinklet fra "urettferdig behandlede" foreldre og de tar jeg med en klype salt. Vi får aldri den andre siden av saken fordi barnevernet jo har taushetsplikt.

Skrevet

Jeg også stoler på barnevernet.. de er jo der for å kunne hjelpe..

Og de vil jo som mamman.. det beste for barnet..

Skrevet

Nei, jeg har ikke personlig hatt noe med barnevernet å gjøre, ei heller familie/venner. Ut i fra det jeg har lest i media, har jeg heller ikke noen negativ oppfatning av barnevernet.

Har et familiemedlem som jobber i barnevernet.

Skrevet

Jeg har flere venner og bekjente som jobber i barnevernet, og det fortelles de utroligeste historiene. De ansatte er så utslitte og utbrente at de knapt klarer å ta vare på seg selv og sine familier, de trenger psykologhjelp for i det hele tatt å takle hverdagen. Mange av de jeg kjenner har selv hatt en problematisk oppvekst og opplevd mye rart. Også skal de altså avgjøre skjebnen til andre familier..

Nei, barnevernet er jeg skeptisk til, her blir mange følelser mixet sammen. Det er personer man forholder seg til her, og deres personlige mening om saken som ofte gjelder.

Skrevet

mamma har jobbet i banevernet.. og kjenner ei som har gjort det..

så vet at de gjør utrolig mye positift..

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

men på en annen side har altids en i familen/venner/bekjent hatt negativitet tilknyttet BV.

Skrevet

Synes det burde bli lettere å bli kvitt uegnete personer i bv. Det er vel ikke særlig lett i dag? Først da vil jeg ha tillit til de.

Skrevet

Ja jeg stoler på barnevernet. Det hadde nok vært mange flere ulykkelige unger her i landet uten dem. Det dukker jo opp "skrekkhistorier" fra tid til annen i media, men da blir det jo som oftest kun presentert en side i saken. Det er sjelden vi hører om alt det gode som barnevernet gjør.

Gjest gotthard
Skrevet

bv gjør også feil, akurat som svesere og lastebilsjåfører gjør, leger og prester gjor også feil veit dere :-)

jeg hadde kontakt med bv ang eget barn for noen år siden og det var en posetiv opplevelse, men frykten for hva som kunne skje var der.

har nå kontakt med de igjenom jobben og de er faktisk veldig flinke rådgivere synes jeg, hvertfall de to jeg har kontakt med.

Gjest gotthard
Skrevet

er vel også lit slik att alle klager over at de gjør for lite, og når de gjør noe klager noen veldig høyt over at de da gjør det imot de...........gæli åkkesom serru

Skrevet

Barnevernet har mange sterke sider, - og kansje like mange svake.

En av de svake sidene er at alt de gjør arbeides med i hemmelighet. Ingen vet hvordan de arbeider. Heller ikke hvordan de prioriterer. Barnevernet snakker ikke med publikum uten at det dreier seg om en barneverssak. De er totalt fraværende i mediene såfremt de ikke de samme mediene kan vise til saker det settes spørsmålstegn ved.

Det er sagt at det mennesker er redd for er det ukjente. Så lenge barnevernet arbeider på den måten de gjør legger de opp til å skremme folk flest. Det kan for utenforstående se ut til at dette er en del av taktikken for å opparbeide seg repekt.

Men ettersom jeg antar at barnevernet også gjør en del bra ting bør de være flinkere til å opparbeide seg tillit blandt befolkningen. Så lenge de legger opp til å arbeide i en slags "James Bond stil" vil folk flest forbli usikre.

Det er disse arbeidsmetodene barnevernet bør legge bort snarest mulig. Redsel og respekt er to forskjellige ting. Skulle tro at barnevernsansatte hadde såpass mye psykologi i utdannelsen og i praksis at de snart innser at dagens skremselsmetoder bare gjør vondt værre.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Ja jeg stoler på barnevernet, men har selv erfart at de kanskje er litt for redde for å gripe inn. Sier ikke at dette er det typiske, men i mitt tilfelle var det sånt. Gjennom oppveksten min var barnevernet inne i bildet mange ganger. Men de slo seg til ro med at vi barna sa at alt var bra. Selv om dette var ting vi ble truet av mor til å si. Barnevernet burde kanskje kunne tenke seg til at barn faktisk kan være så kuet at de ikke tør si noe annet enn det foreldrene krever. Så i mitt tilfelle skulle jeg ønsket at de kanskje hadde sett mer på fakta, f.eks legerapporter ang mors psykiske helse, vitneforklaringer om vold o.l., og hørt mindre på barnas uttalelser når mor var tilstede.

Men for all del, jeg syns de gjør en strålende jobb, og det er jo umulig å helt unngå feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...