Gjest allium Skrevet 5. oktober 2005 #21 Skrevet 5. oktober 2005 Kvaliteten på barnevernet kan variere voldsomt etter hvor du bor. Jeg stoler på barnevernet i min kommune, og har nettopp kontaktet dem selv. Hadde jeg bodd i nabokommunen, hadde det vært aller siste utvei.
pinnestol Skrevet 5. oktober 2005 #22 Skrevet 5. oktober 2005 Når vi først er inne på det... Fant denne artikkelen i en lokalavis... Tror ikke at dette er en unik historie... http://www.op.no/nyheter/article1769131.ece
Fakse Skrevet 5. oktober 2005 #23 Skrevet 5. oktober 2005 Jeg har tillit til barnevernet og at de jobber til det beste for barna. Jeg har liten tillit til medias evne til å formidle en barnevernssak på en objektiv måte. Jeg tror barnevernet mange steder har for få ressurser, og tror derfor at de sikkert kunne ha gjort en mye bedre jobb om de fikk de ressursene de hadde behov for.
Lemona Skrevet 5. oktober 2005 #24 Skrevet 5. oktober 2005 men på en annen side har altids en i familen/venner/bekjent hatt negativitet tilknyttet BV. ← Synes ikke dette er rart i det hele tatt. Alle etater som kan benytte tvang overfor personer (barnevern, politi, m.m.) vil oppleve at mange de griper inn overfor vil føle seg urettferdig behandlet. Når det kommer så langt at barnevernet må legge opp sak om omsorgsovertagelse for fylkesnemda er jo dette alltid mot foreldrenes vilje. Det er nå engang slik at ikke alle foreldre er i stand til å se hva som er best for barna deres. På den annen side er det klart at barnevernet kan gjøre feil, på lik linje med andre etater. Men jeg tror nok problemet er som nevnt i innlegg tidligere, at de heller griper inn for sjelden enn for ofte. De fleste steder har barnevernet så mye å gjøre at de kun kan ta seg av de alvorligste tilfellene av omsorgssvikt.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2005 #25 Skrevet 5. oktober 2005 Egentlig et litt dumt spørsmål etter min mening. Man bør i alle tilfelle ALDRI si til barnevernet direkte at man ikke stoler på de. Så lenge man smiler, nikker og er helt enig i alt de sier, vil man også få et positivt inntrykk av de! Men vær LITT kritisk og de kaster seg over deg.
Martha Stewart Skrevet 5. oktober 2005 #26 Skrevet 5. oktober 2005 Synes ikke dette er rart i det hele tatt. Alle etater som kan benytte tvang overfor personer (barnevern, politi, m.m.) vil oppleve at mange de griper inn overfor vil føle seg urettferdig behandlet. Når det kommer så langt at barnevernet må legge opp sak om omsorgsovertagelse for fylkesnemda er jo dette alltid mot foreldrenes vilje. Det er nå engang slik at ikke alle foreldre er i stand til å se hva som er best for barna deres.← Godt sagt. Det bør jo ringe en bjelle hos foreldre som barnevernet griper inn overfor, jeg tror det vanligvis skjer med god grunn. I og med at barnevernet har mer enn nok å gjøre, så tror jeg ikke de "blander seg" unødig. Selvsagt finnes det unntak, f.eks i konflikter mellom foreldre der en eller begge parter bruker barna som middel i en maktkamp. Og selvsagt er det en helt annen sak om man kommer i kontakt med barnevernet på eget initiativ. Ære være de foreldre som selv innser at de trenger hjelp/avlastning av en eller annen grunn.
Gjest Leola Skrevet 5. oktober 2005 #27 Skrevet 5. oktober 2005 Har alltid hatt et veldig negativt inntrykk av barnevernet og av foreldre som er i kontakt med barnevernet.
Gjest Leola Skrevet 5. oktober 2005 #28 Skrevet 5. oktober 2005 Og selvsagt er det en helt annen sak om man kommer i kontakt med barnevernet på eget initiativ. Ære være de foreldre som selv innser at de trenger hjelp/avlastning av en eller annen grunn. ← Mener du virkelig det ? Jeg synes det står mer respekt av foreldre som klarer seg selv. Forstår ikke at noen frivillig lar seg registrere og bli fanget opp av barnevernet. Jeg hadde sett på det som en falitterklæring.
Fakse Skrevet 5. oktober 2005 #29 Skrevet 5. oktober 2005 Mener du virkelig det ? Jeg synes det står mer respekt av foreldre som klarer seg selv. Forstår ikke at noen frivillig lar seg registrere og bli fanget opp av barnevernet. Jeg hadde sett på det som en falitterklæring. ← Alle foreldre trenger hjelp nå og da. Noen er to, og klarer seg med å avlaste hverandre og få litt hjelp fra familien. Noen er alene, og er kanskje ressurssterke eller får ekstra hjelp fra familien. Noen har barn som er enklere enn andre. Men de aller fleste trenger på ett eller annet tidspunkt hjelp. Falitterklæringen må vel være om barna lider fordi foreldrene er for stolte til å innse at det kan være lurt med litt hjelp fra bestemor, tante, naboen eller barnevernet.
Gjest gotthard Skrevet 5. oktober 2005 #30 Skrevet 5. oktober 2005 Alle foreldre trenger hjelp nå og da. Noen er to, og klarer seg med å avlaste hverandre og få litt hjelp fra familien. Noen er alene, og er kanskje ressurssterke eller får ekstra hjelp fra familien. Noen har barn som er enklere enn andre. Men de aller fleste trenger på ett eller annet tidspunkt hjelp. Falitterklæringen må vel være om barna lider fordi foreldrene er for stolte til å innse at det kan være lurt med litt hjelp fra bestemor, tante, naboen eller barnevernet. ←
Gjest Leola Skrevet 5. oktober 2005 #31 Skrevet 5. oktober 2005 Jeg snakker kun om min oppfatning av barnevernet og barnevernets klienter. Vet jo selvsagt at alle trenger hjelp til tider - etter flere år som enslig mor så er jeg spesielt klar over det. Men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri i livet hadde tatt kontakt med barnevernet - hverken den gang eller nå. Mulig jeg er negativ - men jeg ser absolutt ikke på barnevernet som det samme som besteforeldre, tanter og onkler. Hadde jeg ikke hatt familie til å hjelpe meg så hadde jeg skaffet meg en passepike og knyttet til meg en som jeg kunne bruke som fast barnevakt. Det er de aller, aller færreste som ikke har familie, barnefar, venner som kan stille opp med en hjelpende hånd. Men selvsagt - barnetvernet går sikkert an å kontakte de også - men for meg hadde det vært absolutt uaktuelt.
evalda Skrevet 5. oktober 2005 #32 Skrevet 5. oktober 2005 (endret) i barnevernet, som i alle andre jobber, er det forskjellige folk som arbeider, og alle er ikke like egnet. noen ikke i det hele tatt, andre så absolutt. ofte kan nok nyutdannede sikkert være temmelig overivrige og synse veldig mye. det er mange grunner til at noen trenger hjelp, og barnevernet har mange funksjoner. når det gjelder de som tar kontakt selv, så mener jeg at de viser innsikt, alt etter hva de søker hjelp for da såklart. det er forskjell på de som søker hjelp også. Endret 5. oktober 2005 av evalda
Martha Stewart Skrevet 5. oktober 2005 #33 Skrevet 5. oktober 2005 Jeg synes det står mer respekt av foreldre som klarer seg selv. ← Ja det mener jo på sett og vis jeg også. Men jeg vil ikke være alt for dømmende ift alle mulige livssituasjoner folk kan være i. Det kan f.eks dreie seg om en alenemor som er syk, uten nettverk rundt seg og derfor ikke har noe annet alternativ enn å kontakte barnevernet for avlastning. Å selv innse at man ikke strekker til, viser at man er ansvarlig. Barns beste bør alltid komme foran foreldres stolthet/behov for å holde fasaden. Uten å ville virke selvgod, regner jeg det som lite sannsynlig at jeg selv vil komme i kontakt med barnevernet noen gang. Er ganske ressurssterk, med en ressursterk mann og vi har et godt nettverk av familie/venner rundt oss.
evalda Skrevet 5. oktober 2005 #34 Skrevet 5. oktober 2005 jeg har heldigvis sluppet hjelp selv, men jeg kjenner de som har gjordt det, OG DA HAR DET VÆRT MED TANKE PÅ BARNET, OG DET VAR IKKE FOERLDRENES FEIL. men de følte at de trengte litt hjelp i en overgangsfase, og som sagt før, så har barnevernet mange funksjoner. de fikk ikke den hjelpen de trengte og tiden gikk, så moren i huset klarte etter hvert å få barnet på "rett kjøl" selv. ære være henne for det -men her sviktet altså barnevernet, fordi de anså dette som en ressurssterk familie. det er jo meget skuffende.
LilleSnille Skrevet 5. oktober 2005 #35 Skrevet 5. oktober 2005 jeg har heldigvis sluppet hjelp selv, men jeg kjenner de som har gjordt det, OG DA HAR DET VÆRT MED TANKE PÅ BARNET, OG DET VAR IKKE FOERLDRENES FEIL. men de følte at de trengte litt hjelp i en overgangsfase, og som sagt før, så har barnevernet mange funksjoner. de fikk ikke den hjelpen de trengte og tiden gikk, så moren i huset klarte etter hvert å få barnet på "rett kjøl" selv. ære være henne for det -men her sviktet altså barnevernet, fordi de anså dette som en ressurssterk familie. det er jo meget skuffende. ← Veldig bra å få belyst en annen side av barneværnet evalda! En skal være forsiktig med å dømme ut i fra det en leser og ser på TV. Det er kun de forenklede historiene og de er satt på spissen for nyhetsverdiens skyld. En sak har to sider og midt i mellom de finnes sannheten. Takk og lov for at vi har noen som værner om barna når mor og far ikke klarer selv!
evalda Skrevet 5. oktober 2005 #36 Skrevet 5. oktober 2005 Takk og lov for at vi har noen som værner om barna når mor og far ikke klarer selv! her slenger jeg meg på :bukke:
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2005 #37 Skrevet 5. oktober 2005 Vil det ikke alltid kunne forsvares på en eller annen måte å bruke barnevernet? Uansett motsvar så vil enkelte alltid hevde at det finnes gode grunner. Skulle gjerne likt å vite hva dere mente ville være en helt uholdbar grunn til å bruke barnevernet, eller at de skulle lage sak? Finnes slike grunner?
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2005 #38 Skrevet 5. oktober 2005 Uten å ville virke selvgod, regner jeg det som lite sannsynlig at jeg selv vil komme i kontakt med barnevernet noen gang. Er ganske ressurssterk, med en ressursterk mann og vi har et godt nettverk av familie/venner rundt oss. ← Tror ikke det hjelper så mye å være ressurssterk. Man kan ha langt høyere utdanning enn bv-ansatte, og likevel f.eks bli oppfattet som problemforelder fordi man stiller spørsmål etter f.eks forvaltningsloven. Og hvorfor skulle et godt nettverk være grunn til å ikke havne i barnevernets arkiver?
jubajuba Skrevet 6. oktober 2005 #39 Skrevet 6. oktober 2005 Har ingen grunn til ikke å skulle stole på barnevernet. De har støttet meg når jeg har hatt behov for det... Jeg kjenner også mange som jobber i barnevernet, og som ut fra de rammene de har i lovverket gjør en utmerket jobb. Men for å snu på problematikken; hva skulle vi gjort uten barnevernet? Tar noen andre seg av de oppgavene barnevernet tar? Skal alle barna som er tatt vare på av barnevernet overlates til seg selv? Jeg for min del har langt større problemer med å stole på andre instanser som handler ut fra det de kaller god tro... Som feks lærere og rektorer rundt omkring på norske skoler...Det tror jeg er en likeså tvilsom gruppe og som steller i stand mange problemer.
Caramba Skrevet 6. oktober 2005 #40 Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Men for å snu på problematikken; hva skulle vi gjort uten barnevernet? Tar noen andre seg av de oppgavene barnevernet tar? Skal alle barna som er tatt vare på av barnevernet overlates til seg selv? Jeg for min del har langt større problemer med å stole på andre instanser som handler ut fra det de kaller god tro... Som feks lærere og rektorer rundt omkring på norske skoler...Det tror jeg er en likeså tvilsom gruppe og som steller i stand mange problemer. ← Det kaller jeg veldig fordomsfullt. Hva med å snu det også på hodet? Hvem tar seg av oppgavene til lærerne og rektorene, hvis de ikke skal utføre dem selv? Skal ingen barn gå på skolen mer, men overlates til seg selv? Jeg er tvert imot helt overbevist om at det finnes drøssevis med flinke lærere og rektorer som har hjulpet mange, mange barn opp igjennom årene. Min mor er rektor, og hun har en ganske så tøff arbeidsdag og jobber overtid omtrent hver eneste dag. Hvis barn og familier har problemer, så stiller hun opp på en diskret måte. Hun har opp igjennom årene undervist dødsyke elever hjemme, støttet barn og foreldre i tøffe familiesitusjoner, hjulpet elever som opplever vold og incest osv osv osv. Kom ikke her og fortell meg at ikke rektorer og lærere har en ansvarsful jobb, det er bare mulig at man ikke leser så veldig mye om det disse gjør i avisene. Endret 6. oktober 2005 av Caramba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå