Gå til innhold

Indianerkostyme til halloween, hvor finner jeg det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

visp skrev (19 timer siden):

Hvorfor skulle dette være tull? Det er vel ikke noe problem med å kle seg ut som indianer?

Det finnes folk som mener dette er "rasistisk". Man skal liksom ikke kunne kle seg  ut som cowboy, indianer, eskimo osv lenger pga disse "woke"-folkene som har tatt alt altfor langt..

Anonymkode: 1962a...f67

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vanskelig for å se poenget med å kle seg ut som indianer, viking og den slags på allehelgensaften / halloween. Hvor er sammenhengen der? For meg virker det like lite logisk som påskeharer og bunader på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (10 minutter siden):

Det blir jo ikke mindre blacface av at jeg sier jeg skal forestille Rihana.

Ok, så du mener man kan forestille Rihanna uten å sminke huden mørkere. Blackface handler om å karikere svarte på en nedlatende måte. Ikke kle seg opp som et idol. 
Men du tilhører kanskje de her som mener Spøkelseskladden er Black face?

Pippi Lotta skrev (10 minutter siden):

Brukeren du siterte forklarte jo hvorfor historien er forskjellig bak det og endre hudfargen sin til hvit end til svart.

For man kan ikke krenkes motsatt vei da mener du? Omvendt rasisme lukker vi øynene for?

Pippi Lotta skrev (10 minutter siden):

 Månestråle er vel bare en karikatur av en indianer da? En fiktiv karakter skapt av hvite mennesker som etterligner indianske stereotyper, så jeg forstår ikke hvorfor den ene skule være bedre en den andre. 
 

Nei, du mener Sølvpilen burde bli forbudt da? 

Pippi Lotta skrev (10 minutter siden):

Du og Anne Berit skal få lov til og være så krenket dere bare vill over snopp dogg, over det at ur folk utaler seg om hvordan de opplever det at folk parodierer deres kultur på karneval eller hva som helst annet. Ønsker dere at andre skal ta hensyn til følelsene deres så er det greit og forsøke og formidle de på en forståelig måte (slik mange urfolk har). Begrunnelsen undertrykkede urfolk opplever det som sårende "så jeg og vil være krenket" tror jeg ikke er god nokk til at særlig mange bryr seg.

Er Rihanna og Bob Marley urfolk?

Pippi Lotta skrev (10 minutter siden):

Hva er blåst med den sammenligningen? To symboler med forskjellige forhistorier og to "utklednings former" med forskjellig historie, er vel rimelig sammenlignbart? 

 Ja tenke seg til sammenligne kristne korset med hakekorset som de fleste forbinder med nazismens Tyskland. Her er jeg helt enig med brukeren over Dethar liksom LITT forskjellige assosiasjoner og betydningertilknyttet seg. 

Håper virkelig de fleste er enige om at den sammenligningen er blåst. 

Anonymkode: 3c6e0...2ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før lekte vi cowboy og indianer. Jeg var alltid indianer, hadde en sånn leke pil og bue. De som var cowboy hadde lekepistoler med krutt i. Var sånn ca 50/50 hvem som vant og man lekte at man drepte hverandre da.  90-tallet det her. Alle barna sprang også rundt i nabolaget med svære kniver de spikka ting med i skauen, lagde hytter i trærne eller andre kreative ting. Dette var helt vanlig. Ingen jeg kjenner ble skada. Vi hadde hoppekonkurranser fra husterasser og fjellsider. Hvem kunne hoppe fra høyeste høyde uten å skade seg. Var helt vanlig på min barneskole at folk kom med brekt bein etter helgen. Husker jeg syntes det så så gøy ut å gå på krykker. Så man fikk låne krykkene til de som hadde vært uheldige på tur.

Nå sitter barna bare foran skjermer. Og driver med litt organisert idrett. Indianere som jeg syntes var kjempekule er blitt gjort om til noen stakkare som visstnok ikke tåler at barn kler seg ut som dem. Jeg som alltid valgte indianer foran cowboy syntes de var kjempekule. Elsket filmen Danser med ulver.

Men cowboy kan man sikkert enda leke og kle seg ut som? De har ikke blitt gjort til stakkare som ikke tåler at noen kler seg ut som dem.

Jeg forstår ikke disse tidene jeg. Syntes min oppvekst var veldig fin. Må være kjipt å være barn i dag. Alt er farlig, rasistisk og/ eller ødeleggende for psyken. Alle må kontrolleres av de voksne og si akkurat det som de voksne har bestemt. Kreativiteten er død. 

Anonymkode: 957e2...019

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi hadde hoppekonkurranser...

Jeg regner med at dette heller ikke er "lov" lenger siden masaifolket, et semi-nomadisk folkeslag som holder til i området sør for Victoriasjøen i Afrika, driver med nettopp dette.

Anonymkode: 1962a...f67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, så du mener man kan forestille Rihanna uten å sminke huden mørkere. Blackface handler om å karikere svarte på en nedlatende måte. Ikke kle seg opp som et idol. 

Anonymkode: 3c6e0...2ce

Jeg mener man ikke kan ha blackface uten at det er blackface, det er vel ingen som har sakt man ikke kan kle seg i klær som ligner på Rhiana sine?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For man kan ikke krenkes motsatt vei da mener du? Omvendt rasisme lukker vi øynene for?

Er Rihanna og Bob Marley urfolk?

Anonymkode: 3c6e0...2ce

Som jeg skrev så kan du bli krenket av alt du vi, men ønsker du at folk skal ta hensyn til følelsene dine så er det greit og forklare de på en forståelig måte. Slik som både mørke mennesker har gjort rundt blackface og urfolk har gjort rundt parodiering.

Hva får deg til og tro at jeg mener Rhiana er og Bob Marley er urfolk?

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, du mener Sølvpilen burde bli forbudt da? 

Anonymkode: 3c6e0...2ce

Jeg forstår ikke hvorfor folk ønsker og kle seg i kostymer som alle vet er sårende for de som blir parodiert. Det at jeg ikke forstår hvorfor noen ønsker og gå inn for og virke usympatiske betyr ikke at jeg vil forby det og være usympatisk.  

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

 Ja tenke seg til sammenligne kristne korset med hakekorset som de fleste forbinder med nazismens Tyskland. Her er jeg helt enig med brukeren over Dethar liksom LITT forskjellige assosiasjoner og betydningertilknyttet seg. 

Håper virkelig de fleste er enige om at den sammenligningen er blåst. 

Anonymkode: 3c6e0...2ce

Her virker det som du har misforstått sammenligningen, det er ikke korset og hakekorset som ble sammenlignet de er begge symboler. Poenget er at selv om de begge er symboler (som til og med ligner en del på hverandre) så har de som du påpeker helt forskjellig assosiasjoner på grund av historien. 

Dette kan sammenlignes med det og male seg i fjeset med forskjellige farger (som akkurat som symbolene er ganske like handlinger), akkurat som symbolene har forskjellige assosiasjoner, har også forskjellige farger forskjellige assosiasjoner på grund av historien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Hva får deg til og tro at jeg mener Rhiana er og Bob Marley er urfolk?

Jeg har aldri snakket om å kle noen ut som urfolk. Diskusjonen var om man kunne sminke seg mørkere i huden for å ligne mest mulig på sitt idol. Det er hele tiden det jeg ikke har forstått at skal være så krenkende. Og som tydeligvis er helt greit at svarte sminker seg hvite om de vil ligne på noen. Altså forstå det den som kan. Jeg har heller aldri forsvart Black face som betyr å kle seg ut som en random svart mann og karikere på en nedlatende måte. 

 

Anonymkode: 3c6e0...2ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (14 minutter siden):

Jeg mener man ikke kan ha blackface uten at det er blackface, det er vel ingen som har sakt man ikke kan kle seg i klær som ligner på Rhiana sine?

Som jeg skrev så kan du bli krenket av alt du vi, men ønsker du at folk skal ta hensyn til følelsene dine så er det greit og forklare de på en forståelig måte. Slik som både mørke mennesker har gjort rundt blackface og urfolk har gjort rundt parodiering.

Hva får deg til og tro at jeg mener Rhiana er og Bob Marley er urfolk?

Jeg forstår ikke hvorfor folk ønsker og kle seg i kostymer som alle vet er sårende for de som blir parodiert. Det at jeg ikke forstår hvorfor noen ønsker og gå inn for og virke usympatiske betyr ikke at jeg vil forby det og være usympatisk.  

Her virker det som du har misforstått sammenligningen, det er ikke korset og hakekorset som ble sammenlignet de er begge symboler. Poenget er at selv om de begge er symboler (som til og med ligner en del på hverandre) så har de som du påpeker helt forskjellig assosiasjoner på grund av historien. 

Dette kan sammenlignes med det og male seg i fjeset med forskjellige farger (som akkurat som symbolene er ganske like handlinger), akkurat som symbolene har forskjellige assosiasjoner, har også forskjellige farger forskjellige assosiasjoner på grund av historien.

Eller du har misforstått.

Men ja man må være passe blåst i hodet for å kunne dra en sammenligning mellom korset og hakekorset. 

Anonymkode: 3c6e0...2ce

Hva er blåst med den sammenligningen? To symboler med forskjellige forhistorier og to "utklednings former" med forskjellig historie, er vel rimelig sammenlignbart? 

Anonymkode: 3c6e0...2ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Indianere er blitt gjort om til noen stakkare som visstnok ikke tåler at barn kler seg ut som dem.

Anonymkode: 957e2...019

Så indianerne har blitt utsatt for gjentatte folkemord, forfølelse, grov grov rasisme, men det var ikke før de greide og formidle hvordan de opplevde det å få kulturen sin karikert hver halowinn at du tenkte stakkar? Du trenger ikke være red for at indianere ikke skal tåle nokk h verfta, de har tålt mer en de aller aller fleste folkeslag! 

Nå er de heldigvis kommet i en posisjon hvor stemmen deres blir hørt. Selv om det virker som mange mener de ikke er verdt og høre på, så er det hvert fal en diskusjon om det . Slik at nåtidens barn forhåpentligvis ikke vokser opp med og se på filmer laget av hvite folk, for hvite folk og med hvit hovedperson og tror at den filmen sier noe  om indianere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller du har misforstått.

 

Men ja man må være passe blåst i hodet for å kunne dra en sammenligning mellom korset og hakekorset. 

Anonymkode: 3c6e0...2ce

Hva er blåst med den sammenligningen? To symboler med forskjellige forhistorier og to "utklednings former" med forskjellig historie, er vel rimelig sammenlignbart? 

Anonymkode: 3c6e0...2ce

Eller jeg har misforstått, du kan ikke forklare litt nærmere? Jeg sliter med og finne argumentet ditt her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

 Månestråle er vel bare en karikatur av en indianer da? En fiktiv karakter skapt av hvite mennesker som etterligner indianske stereotyper, så jeg forstår ikke hvorfor den ene skule være bedre en den andre. 

 

Hva slags stereotypier mener du Månestråle representerer? At kvinnene blant urbefolkningen er sterke og egenrådige med respekt fra både menn og kvinner? Det var i hvertfall det jeg oppfattet da jeg vokste opp med Månestråle. Hun var min heltinne og den mest bad ass dama som eksisterte.

Anonymkode: d506b...a06

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri snakket om å kle noen ut som urfolk. Diskusjonen var om man kunne sminke seg mørkere i huden for å ligne mest mulig på sitt idol. Det er hele tiden det jeg ikke har forstått at skal være så krenkende. Og som tydeligvis er helt greit at svarte sminker seg hvite om de vil ligne på noen. Altså forstå det den som kan. Jeg har heller aldri forsvart Black face som betyr å kle seg ut som en random svart mann og karikere på en nedlatende måte.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

 

Anonymkode: 3c6e0...2ce

Du er en anonymbruker i en tråd full av anonyme brukere som handler om utkledning, både urfolk og blackface er nevnt mange ganger. Når jeg svarer på innlegg så svarer jeg på et spesifikk innlegg, jeg sporer ikke en anonym brukers anonymkode gjennom 10 sider for kontrollere hva hun "helle tiden har ment". Indianere er uansett nevnt i overskriften på tråden, så det er litt rart og tro det at jeg nevner urfolk betyr at jeg tror Rhiana tilhører et urfolk.  

Blackface er og male seg svart i ansiktet for og etterligne svarte mennesker, det er på grund av historien veldig problematisk. Jeg forstår ikke hvorfor historien skulle bli irrelevant bare for de jeg sa at jeg klede meg ut som Rhiana. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Eller jeg har misforstått, du kan ikke forklare litt nærmere? Jeg sliter med og finne argumentet ditt her. 

Inn med teskjeer ok. 
Jeg sier: man må være passe blåst i hodet for å sammenligne korset med hakekorset.

Du svarer: hva er blåst med den sammenligningen?

Altså tror de fleste inkludert brukeren jeg svarte er enig i at den sammenligningen er blåst. 
 

Men du må jo forsåvidt få mene hva du vil om den saken uten at jeg skal føle meg krenket personlig. Men du kan jo spørre den kristne delen av Norges befolkning om hva de synes om at du ikke synes det er blåst å sammenligne korset med hakekorset symbolet for nazismen. Mulig de vil føle seg en smule krenket. 

Anonymkode: 3c6e0...2ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri snakket om å kle noen ut som urfolk. Diskusjonen var om man kunne sminke seg mørkere i huden for å ligne mest mulig på sitt idol. Det er hele tiden det jeg ikke har forstått at skal være så krenkende. Og som tydeligvis er helt greit at svarte sminker seg hvite om de vil ligne på noen. Altså forstå det den som kan. Jeg har heller aldri forsvart Black face som betyr å kle seg ut som en random svart mann og karikere på en nedlatende måte.

Du er en anonymbruker i en tråd full av anonyme brukere som handler om utkledning, både urfolk og blackface er nevnt mange ganger. Når jeg svarer på innlegg så svarer jeg på et spesifikk innlegg, jeg sporer ikke en anonym brukers anonymkode gjennom 10 sider for kontrollere hva hun "helle tiden har ment". Indianere er uansett nevnt i overskriften på tråden, så det er litt rart og tro det at jeg nevner urfolk betyr at jeg tror Rhiana tilhører et urfolk.  

Blackface er og male seg svart i ansiktet for og etterligne svarte mennesker, det er på grund av historien veldig problematisk. Jeg forstår ikke hvorfor historien skulle bli irrelevant bare for de jeg sa at jeg klede meg ut som Rhiana. 

Du har spesifikt sitert meg da regner jeg med du svarer meg og ikke hele tråden generelt. 

Anonymkode: 3c6e0...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er rasistisk kulturappropriasjon. Neppe noe noen vil applaudere i 2021. Kle deg heller ut som jøde. De er fritt vilt.

 

 

Anonymkode: b2754...d50

Ikke noen bra idé.. da risikerer TS å bli hoppa på av sinte muslimer och arabere.. hvis hun kler seg som en jøde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags stereotypier mener du Månestråle representerer? At kvinnene blant urbefolkningen er sterke og egenrådige med respekt fra både menn og kvinner? Det var i hvertfall det jeg oppfattet da jeg vokste opp med Månestråle. Hun var min heltinne og den mest bad ass dama som eksisterte.

Anonymkode: d506b...a06

Jeg har aldri sett boka en gang, men den er vel minst 40 år så jeg tviler på at den er skrevet av indianere eller representerer deres kultur på en realistisk måtte. En stereotyp kan jo være positiv, så det at du oppfatter det positivt betyr ikke at det ikke er stereotyper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Inn med teskjeer ok. 
Jeg sier: man må være passe blåst i hodet for å sammenligne korset med hakekorset.

Du svarer: hva er blåst med den sammenligningen?

Altså tror de fleste inkludert brukeren jeg svarte er enig i at den sammenligningen er blåst. 
 

Men du må jo forsåvidt få mene hva du vil om den saken uten at jeg skal føle meg krenket personlig. Men du kan jo spørre den kristne delen av Norges befolkning om hva de synes om at du ikke synes det er blåst å sammenligne korset med hakekorset symbolet for nazismen. Mulig de vil føle seg en smule krenket. 

Anonymkode: 3c6e0...2ce

Du svarte man må være passe blåst i hodet for å sammenligne korset med hakekorset, på et innlegg som ikke sammenlignet korset med hakekorset. Så jeg spurte hva du mente, for svarene dine henger ikke helt samen med det du svarer på. Som jeg allerede har forklart tror jeg du må ha misforstått sammenligningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi er ikke så høytidlige på oss selv, vet at ene venninna mi skal kle seg ut som psykriatisk pasient ;) 

Anonymkode: eb7c0...d06

Det heter PSYKIATRISK pasient

Anonymkode: 5a38a...0fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...