Gå til innhold

Indianerkostyme til halloween, hvor finner jeg det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså jeg vokste opp på 90-tallet og mine to største favoritter var Pocahontas og Mulan. Byttet omtrent på annenhver utkledningsfest i 5 år på å være en av de, men så viser det seg at jeg drev med kulturell apropriasjon/ rasisme hele denne tiden? Hva med filmene? Må de slettes? Saksøke Disney? Figurer, tegneserier, leker alt som har noe med det å gjøre? Hva er egentlig forskjellen på å kle seg ut som en indianer og på å leke med en indianerdukke? Har vi lov til å spise mat som ikke er vår kultur? Bør ikke sushi f.eks regnes som kulturess apropriasjon? Man tror kanskje jeg tuller nå, men helt seriøst jeg klarer ikke å forstå disse krenkegrensene..

Anonymkode: 58999...08f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Entern skrev (14 minutter siden):

Eller er det greit at ikke-vestlige slenger fornærmelser etter vestlige kvinner f.eks.?

Jeg etterlyser et omvendt rasisme senter snarest, er så blåøyd og naivt å tro at alt alltid bare går en vei. 

Anonymkode: 3c6e0...2ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (29 minutter siden):

Sexy sigøyner? De eneste jeg ser er kledd i 10 lag skitne ekle klær med ekstra skitt utenpå 😨

Men da skremmer du du i alle fall alle du ser skikkelig 😨

Har du ikke sett de ikoniske maleriene fra 50-åra? Var mer den looken jeg tenkte på:

Men skjønner hva du mener…

5A80C24C-9220-4539-9B6C-96F1F1FE35A7.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jødekaker selges også hos de fleste dagligvarer... 

Anonymkode: e5b0e...b18

For ikke å forglemme negerboller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skruttveig skrev (47 minutter siden):

Håper virkelig ingen utenfor Skandinavia som ikke har nordiske aner kler seg ut som vikinger heller.

Hvorfor ikke? Hadde ikke gjort meg noe om noen hadde kledd seg ut som viking?

Månestråle var mitt idol da jeg var liten og jeg leste alt jeg kom over av indianerbøker.

Anonymkode: 5545d...99e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Nei, men du kan bake dem.

Ja, men de kan ikke nevnes ved navn. Selges forøvrig under navnet sjokoladebolle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (36 minutter siden):

Nei, og nei det er det ikke.

De tjente mesteparten av rikdommen sin på slavehandel + plyndring.

Slavene ble oftest solgt til araberne, som gjorde utrivelige ting med dem.

De var ikke dumme nei, de var både smarte og sleipe. Empati var det verre med. Klassisk klankultur.

Det store flertall ble for øvrig kristne helt frivillig, mange ble døpt når de var utenlandsk og tok den nye troen med seg hjem. Mange ble også kristnet av mødrene sine, som ofte ikke hadde giftet seg norsk frivillig.

Kristningen var en svært bra ting, etter kristningen sluttet vi å bedrive slavehandel og derfor også å angripe alle innen rekkevidde. Men det måtte vi ha sluttet med uansett siden Vest-Europa sluttet å være et svakt område andre angrep på 1000-tallet. Vikinger hadde lite å stille opp mot riddere.

Men jeg skammer meg ikke over dem, DET gidder jeg ikke å gå rundt og gjøre. Mange andre land har mye mer å skamme seg over.

Slavehandelen lever jo i beste velgående enda i Afrika og Midt-Østen, denne gangen så er ikke hvite europeere involvert en gang men likevel så drar folk opp det som skjedde her for mange hundre år siden.

Du burde forresten friske opp historiekunnskapene dine, og spesielt vikinghistorien. 

Anonymkode: df2a1...650

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Slavehandelen lever jo i beste velgående enda i Afrika og Midt-Østen, denne gangen så er ikke hvite europeere involvert en gang men likevel så drar folk opp det som skjedde her for mange hundre år siden.

Du burde forresten friske opp historiekunnskapene dine, og spesielt vikinghistorien. 

Anonymkode: df2a1...650

Intet behov for oppfrisking her i gården, har lest nok om de skjeggete tullingene til å vare 3 mannsaldre. Er historiker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Altså jeg vokste opp på 90-tallet og mine to største favoritter var Pocahontas og Mulan. Byttet omtrent på annenhver utkledningsfest i 5 år på å være en av de, men så viser det seg at jeg drev med kulturell apropriasjon/ rasisme hele denne tiden? Hva med filmene? Må de slettes? Saksøke Disney? Figurer, tegneserier, leker alt som har noe med det å gjøre? Hva er egentlig forskjellen på å kle seg ut som en indianer og på å leke med en indianerdukke? Har vi lov til å spise mat som ikke er vår kultur? Bør ikke sushi f.eks regnes som kulturess apropriasjon? Man tror kanskje jeg tuller nå, men helt seriøst jeg klarer ikke å forstå disse krenkegrensene..

Anonymkode: 58999...08f

Enig. Dette er vrient altså. Jeg skjønner det på en måte…samtidig så går det over stokk og stein. Da ungene var små, hadde jeg alltid aktiviteter i bursdagene deres. Ett år laget jeg remser i papp, de kunne velge hver sin farge, og hver sin lange fjær (som da var i forskjellige farger) de limte på fjæra, pyntet remsa med perler og paljetter og så satte vi strikk på og vipps så satt det 10 «indianer-barn» rundt bordet. Jeg klarer ikke se at dette er galt. 

Anonymkode: 8401d...7fa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (21 minutter siden):

Har du ikke sett de ikoniske maleriene fra 50-åra? Var mer den looken jeg tenkte på:

Men skjønner hva du mener…

5A80C24C-9220-4539-9B6C-96F1F1FE35A7.jpeg

Ja DE er jo nydelige og det mest sexy som finnes :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg etterlyser et omvendt rasisme senter snarest, er så blåøyd og naivt å tro at alt alltid bare går en vei. 

Anonymkode: 3c6e0...2ce

Er faktisk enig. Ikke lett for ungdom som vokser opp som minoritet i eget land i deler av Oslo.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Merkelig at det ikke skal være innafor å gjøre noe med hudfargen. Hva med Michael Jackson, krenket han oss?

Eller alle de asiatere som opererer øyne og nese og bleker huden. Krenker de oss på permanent basis, ikke bare for en kveld. 
 

Nei noen burde tatt seg en sjokoladebolle hvis tidligere navn jeg ikke kan nevne. 

Anonymkode: 3c6e0...2ce

Er egentlig enig.

Hvis jeg vil gå som Muddy Waters (mannen som lagde en av verdens tøffeste sanger og definitivt verdens tøffeste anti-rasistiske sang*, og det attpåtil i Crow-perioden) så BØR jeg gjøre noe for å se mer afrikansk-amerikansk ut, JA.

*=Mannish Boy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvorfor ikke? Hadde ikke gjort meg noe om noen hadde kledd seg ut som viking?

Månestråle var mitt idol da jeg var liten og jeg leste alt jeg kom over av indianerbøker.

Anonymkode: 5545d...99e

Fordi jeg blir krenket av rasismen over at noen våger å kle seg ut som mine forfedre, kostymeprodusenten tjener penger på det som JEG skulle hatt, og dem som bruker det ler og har det gøy mens de går i det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merkelig at det ikke skal være innafor å gjøre noe med hudfargen. Hva med Michael Jackson, krenket han oss?

Eller alle de asiatere som opererer øyne og nese og bleker huden. Krenker de oss på permanent basis, ikke bare for en kveld. 
 

Nei noen burde tatt seg en sjokoladebolle hvis tidligere navn jeg ikke kan nevne. 

Anonymkode: 3c6e0...2ce

Er det faktisk mulig å ikke forstå forskjellen? Jeg regner med at du har blitt forklart dette flere ganger i løpet av de siste par årene, så enten hører du ikke etter eller så vil du ikke forstå. 

Anonymkode: c23a7...f1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er folk så sensitive til et kostyme? Skal ikke mørke folk få lov å kle seg som vikinger heller? eller er det bare hvite som ikke får lov å kle seg ut som andre "kulturer" ?

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er det faktisk mulig å ikke forstå forskjellen? Jeg regner med at du har blitt forklart dette flere ganger i løpet av de siste par årene, så enten hører du ikke etter eller så vil du ikke forstå. 

Anonymkode: c23a7...f1b

Nei, jeg har ikke blitt forklart dette før så utdyp gjerne. Såklart mener jeg ikke at blacface er ok, men kler man seg ut som Bob Marley hva er da galt med å endre hudfargen? 

Anonymkode: 3c6e0...2ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...