AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #141 Del Skrevet 26. oktober 2021 mjaus skrev (25 minutter siden): Hvorfor er folk så sensitive til et kostyme? Skal ikke mørke folk få lov å kle seg som vikinger heller? eller er det bare hvite som ikke får lov å kle seg ut som andre "kulturer" ? Jo de kan sikkert kle seg som vikinger, men de kan ikke bruke parykk, skjegg osv. For ja afroparykk er krenkende så det går vel begge veier. De kan heller ikke sminke seg hvitere i huden. Anonymkode: 3c6e0...2ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #142 Del Skrevet 26. oktober 2021 White face er tydeligvis ok da, er bare andre veien det er krenkende. https://www.billboard.com/articles/news/6236486/snoop-dogg-whiteface-white-guys-connect Anonymkode: 3c6e0...2ce 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #143 Del Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Nei, jeg har ikke blitt forklart dette før så utdyp gjerne. Såklart mener jeg ikke at blacface er ok, men kler man seg ut som Bob Marley hva er da galt med å endre hudfargen? Anonymkode: 3c6e0...2ce Ok. la meg da prøve kjapt; Blackface; grunnen til at dette ikke er OK er pga historien, der hvite mennesker gjorde narr av svarte ved å kle seg ut som dem (og de mest stereotypiske klisjeene), og male ansiktet svart. Forsvarte vil det føles som en fornærmelse, da det var den originale ideen bak blackface. Du kan kle deg ut som en svart "stjerne", men det kan du gjøre uten å redusere ham til hudfarge. Når det gjelder MJ som ville være hvit, og asiatere som opererer øynene så er det selvsagt ikke å appropriere, da vi hvite sitter på det gamle skjønnhetsidealet, og det er grunnen til at noen tror de blir vakrere om de ser mer vestlige ut. Anonymkode: c23a7...f1b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #144 Del Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok. la meg da prøve kjapt; Blackface; grunnen til at dette ikke er OK er pga historien, der hvite mennesker gjorde narr av svarte ved å kle seg ut som dem (og de mest stereotypiske klisjeene), og male ansiktet svart. Forsvarte vil det føles som en fornærmelse, da det var den originale ideen bak blackface. Du kan kle deg ut som en svart "stjerne", men det kan du gjøre uten å redusere ham til hudfarge. Når det gjelder MJ som ville være hvit, og asiatere som opererer øynene så er det selvsagt ikke å appropriere, da vi hvite sitter på det gamle skjønnhetsidealet, og det er grunnen til at noen tror de blir vakrere om de ser mer vestlige ut. Anonymkode: c23a7...f1b Du liker enkle sannheter, du... Anonymkode: 1efa5...b7c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #145 Del Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ok. la meg da prøve kjapt; Blackface; grunnen til at dette ikke er OK er pga historien, der hvite mennesker gjorde narr av svarte ved å kle seg ut som dem (og de mest stereotypiske klisjeene), og male ansiktet svart. Forsvarte vil det føles som en fornærmelse, da det var den originale ideen bak blackface. Du kan kle deg ut som en svart "stjerne", men det kan du gjøre uten å redusere ham til hudfarge. Når det gjelder MJ som ville være hvit, og asiatere som opererer øynene så er det selvsagt ikke å appropriere, da vi hvite sitter på det gamle skjønnhetsidealet, og det er grunnen til at noen tror de blir vakrere om de ser mer vestlige ut. Anonymkode: Black face var ikke diskusjonen, man reduserer ikke noen til en hudfarge dersom man kler seg ut som dem. Dersom man kun kler seg ut som en svart eller hvit mann gjør man det, ikke hvis man kler seg ut som feks Bob Marley. Vi hvite har jo et skjønnhetsideal som tilsier at solbrun/mørk hud er vakkert. Så ok å grille seg i solarium da, men ikke bruke sminke som gjør huden mørkere? Men du mener altså da at white face er ok siden vi sitter på skjønnhetsidealet? Anonymkode: 3c6e0...2ce 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 26. oktober 2021 #146 Del Skrevet 26. oktober 2021 Jeg synes man kan kle seg ut i akkurat hva man vil. Selv om man kler seg ut som en indianer, sigøyner o.l., så betyr ikke det at man støtter de grusomme handlingene som ble gjort mot de forskjellige folkegruppene. Jeg f eks kunne kledd meg ut som en indianer, men det er fordi jeg synes de har en flott kultur med alt som hører til. Skal vi dra det ennå lenger og ikke lenger vise filmer og tv serier? Ikke selge og kjøpe mat som sushi, taco, ramen og annen mat som ikke er en del av norsk kultur? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 26. oktober 2021 #147 Del Skrevet 26. oktober 2021 Kittykat skrev (1 minutt siden): Jeg synes man kan kle seg ut i akkurat hva man vil. Selv om man kler seg ut som en indianer, sigøyner o.l., så betyr ikke det at man støtter de grusomme handlingene som ble gjort mot de forskjellige folkegruppene. Jeg f eks kunne kledd meg ut som en indianer, men det er fordi jeg synes de har en flott kultur med alt som hører til. Skal vi dra det ennå lenger og ikke lenger vise filmer og tv serier? Ikke selge og kjøpe mat som sushi, taco, ramen og annen mat som ikke er en del av norsk kultur? Godt poeng ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #148 Del Skrevet 26. oktober 2021 Snart er det bare "hvit mann på 50+" det er OK å kle seg ut og gjøre narr av. Da blir det morsomt med utkledningsfester. Anonymkode: f2708...b45 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #149 Del Skrevet 26. oktober 2021 Entern skrev (4 timer siden): Noe som bare viser hvordan jøder ikke beskyttes av PK 😔 En avsporing, men jeg ser på The real housewifes of Atlanta, der husfruene er afro-amerikanere og veldig opptatt av rasisme og stereotypier. I en av episodene utbrøt den ene fruen "Jeg var så sliten, jeg hadde jobbet som en jødisk slave". Det reagerte faktisk jeg på. Lurer på hvordan hun hadde reagert om en jøde hadde sagt "jeg hadde jobbet som en afrikansk slave". Smurfii skrev (4 timer siden): https://www.partyking.no/moana-karnevalskostyme-53545.html?gclid=EAIaIQobChMIxrWYtN7n8wIVKwCiAx2d3QSOEAQYEyABEgIkT_D_BwE#53545-2 Litt indianer vibes over det, samtidig ikke nok til å «løfte hele krenka stammen» til live..😶 Nei, det der har ingenting med amerikansk urfolk å gjøre, det der er jo Moana - øyfolkkostyme. Anonymkode: d506b...a06 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 26. oktober 2021 #150 Del Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En avsporing, men jeg ser på The real housewifes of Atlanta, der husfruene er afro-amerikanere og veldig opptatt av rasisme og stereotypier. I en av episodene utbrøt den ene fruen "Jeg var så sliten, jeg hadde jobbet som en jødisk slave". Det reagerte faktisk jeg på. Lurer på hvordan hun hadde reagert om en jøde hadde sagt "jeg hadde jobbet som en afrikansk slave". Nei, det der har ingenting med amerikansk urfolk å gjøre, det der er jo Moana - øyfolkkostyme. Anonymkode: d506b...a06 Jepp, og likevel er det mye mindre "in" med antisemittiske stikk i USA enn i Europa... Tror ikke husfruene mente noe galt faktisk, mange afroamerikanere vokser vel fortsatt opp med ukentlige besøk i kirken, og to deler av gamle testamente afroamerikanere er veldig glade i er 1) flukten fra Egypt, 2) fangenskapet i Babylon, fordi de gjenkjenner sin egen historie (og, spesielt tidligere men også nå, sin nåtid) i USA i jødenes fangenskap og slaveri, og håpet om frelse og frihet fra undertrykkerne. Så det var nok sikkert det som var referansen 😊 Sier ikke at afroamerikanere ikke kan være rasister men det er stort sett mot asiater og øyfolk så vidt jeg vet. Og jepp, Moana er øyfolk Jeg kunne godt tenkt meg å gå som han halvguden, selv om jeg ikke akkurat er Dwayne Johnson 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 26. oktober 2021 #151 Del Skrevet 26. oktober 2021 skruttveig skrev (5 timer siden): Typisk norsk å snakke ned sin egen kultur, Hvorfor er det å snake ned sin egen kultur og referere til historiske hendelser? Om man er litt stolt og glad i landet sitt burde det jo være greit og anerkjenne at nordmenn (eller i dette tilfølge forfedrene til nordmenn) har gjort noen ganske uheldige ting også. Jeg har aldri forstått hvorfor mange er så tilsynelatende "usikre" på Norges vegne at de føler for og benekte åpenbare sannheter. Forsovet veldig unødvendig og kle seg i indianer kostyme i dag synes jeg. Forstår de som gjorde det for noen ti år siden da urfolk ikke hadde noen anledning til og formidle hvordan det opplevdes, men nå når så mange har vært klare på at det er sårende er det vanskelig og forstå motivasjonen. Man kan kle seg ut som så mye, men så skal man demonstrere med og gjøre noe man vet er sårende. Hva tapper man på og ta litt hensyn liksom? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 26. oktober 2021 #152 Del Skrevet 26. oktober 2021 Pippi Lotta skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det å snake ned sin egen kultur og referere til historiske hendelser? Om man er litt stolt og glad i landet sitt burde det jo være greit og anerkjenne at nordmenn (eller i dette tilfølge forfedrene til nordmenn) har gjort noen ganske uheldige ting også. Jeg har aldri forstått hvorfor mange er så tilsynelatende "usikre" på Norges vegne at de føler for og benekte åpenbare sannheter. Forsovet veldig unødvendig og kle seg i indianer kostyme i dag synes jeg. Forstår de som gjorde det for noen ti år siden da urfolk ikke hadde noen anledning til og formidle hvordan det opplevdes, men nå når så mange har vært klare på at det er sårende er det vanskelig og forstå motivasjonen. Man kan kle seg ut som så mye, men så skal man demonstrere med og gjøre noe man vet er sårende. Hva tapper man på og ta litt hensyn liksom? Jeg visste at vi måtte være enige om noe - eller i dette tilfellet, om to ting 😊😊😊😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #153 Del Skrevet 26. oktober 2021 5 hours ago, skruttveig said: Håper virkelig ingen utenfor Skandinavia som ikke har nordiske aner kler seg ut som vikinger heller. Du, det kan jeg love deg at de gjør! Det selges mengder av klær & accessoirer som skal gi den "rette" look'en, og hvem som helst i verden kan kle seg ut som viking, eller rettere sagt: en parodi på en viking. Jeg registrerer at det egentlig er den europeisk kulturarven som anses for å være fritt fram for alle å gjøre hva de vil med. Dette er et syn som kommer fra USA, der europeiskættede lenge har vært majoritetsbefolkningen og andre er (ofte undertrykte)minoriteter. Men dette stemmer ikke med den øvrige verden der europeiskættede ikke er majoritet. På verdensbasis er vi en minoritet, og andre folkeslags historier inneholder dessuten minst like mye grums og jævelskap som vår, når det gjelder imperialsime, slaveri, folkemord osv. Anonymkode: 913dc...431 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 26. oktober 2021 #154 Del Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): og andre folkeslags historier inneholder dessuten minst like mye grums og jævelskap som vår, når det gjelder imperialsime, slaveri, folkemord osv. Anonymkode: 913dc...431 Europa koloniserte jo helle verden omtrent. Hvilket land uten om Europa kan sies og ha nærmet seg imperialisme på et nivå som Europeiske land har vært på? Jeg kommer ikke på noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #155 Del Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ok. la meg da prøve kjapt; Blackface; grunnen til at dette ikke er OK er pga historien, der hvite mennesker gjorde narr av svarte ved å kle seg ut som dem (og de mest stereotypiske klisjeene), og male ansiktet svart. Forsvarte vil det føles som en fornærmelse, da det var den originale ideen bak blackface. Du kan kle deg ut som en svart "stjerne", men det kan du gjøre uten å redusere ham til hudfarge. Når det gjelder MJ som ville være hvit, og asiatere som opererer øynene så er det selvsagt ikke å appropriere, da vi hvite sitter på det gamle skjønnhetsidealet, og det er grunnen til at noen tror de blir vakrere om de ser mer vestlige ut. Anonymkode: c23a7...f1b Jeg er litt usikker på om du tuller her, men MJ hadde en hudsykdom som heter vitiligo. Anonymkode: c5269...5c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuntzilla Skrevet 26. oktober 2021 #156 Del Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): White face er tydeligvis ok da, er bare andre veien det er krenkende. https://www.billboard.com/articles/news/6236486/snoop-dogg-whiteface-white-guys-connect Anonymkode: 3c6e0...2ce Altså, spiller folk i tråden bare blåste, eller er dere det? Blackface har en dyster og særdeles rasistisk opprinnelse, det er historikken som er problemet, ikke konseptet med å male seg i trynet på generell basis. Blir litt som å spørre hvorfor kan ikke jeg gå med hakekors, venninna mi går jo med kors, er jo så og si det samme. Det har liksom LITT forskjellige assosiasjoner og betydninger tilknyttet seg. Det burde vel for øvrig være opp til afro-amerikanere og urbefolkning i USA om de opplever det som nedlatende eller ei, at etnisk norske Anne-Berit (42) som er født og oppvokst på Bryne ikke synes det er krenkende med indianerkostymer er ikke et spesielt imponerende argument i mine øyne. Noen burde lytte mer enn de tyter, og se forbi sin egen nesetipp. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #157 Del Skrevet 26. oktober 2021 Cuntzilla skrev (28 minutter siden): Altså, spiller folk i tråden bare blåste, eller er dere det? Blackface har en dyster og særdeles rasistisk opprinnelse, det er historikken som er problemet, ikke konseptet med å male seg i trynet på generell basis. Blir litt som å spørre hvorfor kan ikke jeg gå med hakekors, venninna mi går jo med kors, er jo så og si det samme. Det har liksom LITT forskjellige assosiasjoner og betydninger tilknyttet seg. Det burde vel for øvrig være opp til afro-amerikanere og urbefolkning i USA om de opplever det som nedlatende eller ei, at etnisk norske Anne-Berit (42) som er født og oppvokst på Bryne ikke synes det er krenkende med indianerkostymer er ikke et spesielt imponerende argument i mine øyne. Noen burde lytte mer enn de tyter, og se forbi sin egen nesetipp. Det var ikke blackface hvor man karikerer en svart person på en nedlatende måte som ble diskutert her, men hvorvidt man kunne sminke seg mørkere i huden dersom man ville kle seg ut som feks. Bob Marley. Det var mange som mente det ikke var innafor, men det er tydeligvis greit når snoop dogg karikerer en random hvit person. Dersom Anne Berit har lyst å kle seg ut som Månestråle er det i mine øyne helt ok, en random indianer er noe helt annet. Og det bør jo forøvrig være opp til Anne Berit å bestemme hva hun blir krenket av, kanskje er det snoop dogg. Men ja man må være passe blåst i hodet for å kunne dra en sammenligning mellom korset og hakekorset. Anonymkode: 3c6e0...2ce 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 26. oktober 2021 #158 Del Skrevet 26. oktober 2021 Entern skrev (2 timer siden): Og jepp, Moana er øyfolk Nærmere bestemt polyneser. Øyfolk kan være så mangt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 26. oktober 2021 #159 Del Skrevet 26. oktober 2021 Klossmajor skrev (2 minutter siden): Nærmere bestemt polyneser. Øyfolk kan være så mangt. Jepp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 26. oktober 2021 #160 Del Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det var ikke blackface hvor man karikerer en svart person på en nedlatende måte som ble diskutert her, men hvorvidt man kunne sminke seg mørkere i huden dersom man ville kle seg ut som feks. Bob Marley. Anonymkode: 3c6e0...2ce Det blir jo ikke mindre blacface av at jeg sier jeg skal forestille Rihana. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det var mange som mente det ikke var innafor, men det er tydeligvis greit når snoop dogg karikerer en random hvit person. Anonymkode: 3c6e0...2ce Brukeren du siterte forklarte jo hvorfor historien er forskjellig bak det og endre hudfargen sin til hvit end til svart. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dersom Anne Berit har lyst å kle seg ut som Månestråle er det i mine øyne helt ok, en random indianer er noe helt annet. Anonymkode: 3c6e0...2ce Månestråle er vel bare en karikatur av en indianer da? En fiktiv karakter skapt av hvite mennesker som etterligner indianske stereotyper, så jeg forstår ikke hvorfor den ene skule være bedre en den andre. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Og det bør jo forøvrig være opp til Anne Berit å bestemme hva hun blir krenket av, kanskje er det snoop dogg. Anonymkode: 3c6e0...2ce Du og Anne Berit skal få lov til og være så krenket dere bare vill over snopp dogg, over det at ur folk utaler seg om hvordan de opplever det at folk parodierer deres kultur på karneval eller hva som helst annet. Ønsker dere at andre skal ta hensyn til følelsene deres så er det greit og forsøke og formidle de på en forståelig måte (slik mange urfolk har). Begrunnelsen undertrykkede urfolk opplever det som sårende "så jeg og vil være krenket" tror jeg ikke er god nokk til at særlig mange bryr seg. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men ja man må være passe blåst i hodet for å kunne dra en sammenligning mellom korset og hakekorset. Anonymkode: 3c6e0...2ce Hva er blåst med den sammenligningen? To symboler med forskjellige forhistorier og to "utklednings former" med forskjellig historie, er vel rimelig sammenlignbart? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå