Gå til innhold

Kan man få ung ufør selv om man er over 36?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Ingen har sagt noe sånt" også kommer en AB rett under deg å skriver akkurat "noe sånt". 🙄

Dersom man jobber i et yrke med lav lønn, noe svært mange gjør, så får man minstesats. Det er mange som har jobbet i et helt liv, i 30+ år og får minstesats. Hva er forskjellen på dem og de som går skole? Så nei, systemet straffer deg ikke. Man blir ikke straffet for å gå skole, skole er en del av løpet til uføretrygd for svært mange. 
Skulle ønske jeg kunne legge ut hele min sak som bevis. Jeg fikk autorisasjon og vitnemål 1 måned etter innvilget uføretrygd, med ung ufør tillegg. Hvorfor ble ikke jeg straffet da? Ei venninne av meg gikk skole under AAP og ble ufør et par måneder før hun var ferdig som lærling. Hun fullførte lærlingetiden. 

Det er satt en aldersgrense av en grunn og den grensen kan ikke være flytende! Hvor vanskelig er det å forstå? Om en butikkansatt hos polet selger tequila til en 19 åring, fordi hen fyller 20 år om 2 måneder så betyr det absolutt ingenting i lovens øyne! Aldersgrenser er en grense som er satt og den kan ikke flyttes slik som du beskriver. Det er ikke et system som straffer deg, sånn er livet og livet er urettferdig noen ganger, sånn er det faktisk bare. 

Anonymkode: 8d1e2...afc

Men bare fordi du fikk innvilget med skolegang, så betyr ikke det at andre har fått avslag grunnet det. Det er ikke ett menneske som behandler alle søknader.  Jeg har selv sett avslag hvor kun utdanning er grunnen til avslaget selv om vedkommende var syk lenge før og arbeidsevnen ble redusert med minst 50% før 26 år og før fullført utdanning. 

Det er ikke snakk om straff, det er snakk om at forskjellige saksbehandlere tolker alvorlighetskravet for ung tillegget veldig forskjellig. 

Anonymkode: 34620...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg vet, er jo det jeg sier. Det blir vurdert automatisk om man fyller kriteriene for uu tillegget eller ei. Det er ikke slik at ditt lokale NAV kontor bestemmer seg for å ikke vurdere søkere til tillegget, for å spare penger, slik som @Crazydoglady påstår i sitt innlegg på side 4. NAV holder ikke tilbake tillegget for å være vrange, de gir avslag fordi de mener at man ikke fyller kriteriene. Noen ganger så kan man få avslag, på grunn av mangel på dokumentasjon og vil da få medhold i en eventuell klage fordi man legger til mer dokumentasjon. Men de har ikke en agenda mot folk og vil gjøre livet vanskeligere økonomisk på gøy. De gir ikke avslag på grunn av trynefaktor eller fordi de vil gjøre ting vanskelig for folk. De gir avslag basert på den informasjonen de har fått fra personen selv, lege og spesialister og sine egne fagfolk. Verken mer eller mindre. 

Anonymkode: 8d1e2...afc

Du er vist bare ute etter å krangle. Hva vet jeg hva som er grunnen eller ikke, poenget som du åpenbart hopper bukk over igjen og igjen er at det er mennesker som sitter å vurderer. Mennesker er ikke ufeilbarlige, perfekte eller helt like. Når man er sengeliggende i en alder av 24, Ikke jobber, Ikke har et sosialt liv, er syk nok til at nav er enig i at jeg er for syk til arbeidsutprøving. Behandling er vanskelig å gjennomføre fordi en time i uka er mer enn jeg greier. Ingen leger eller andre fagpersoner sår tvil om at jeg er syk. Ikke har jeg fullført vgs heller(pga av sykdom). Jeg har fysiske og mentale plager. Strengt tatt vet jeg ikke hvor mye dårligere man kan bli, men det måtte jo vært at jeg ikke greide å komme meg opp av senga bokstavelig talt, hadde trengt verge og  hjelp til hver minste lille ting, inkl gå på do og stelle seg🤷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Les du ikke det du klipper og limer? 

"Søknaden om uføretrygd må i tillegg være framsatt før fylte 36 år. ". Det er regelen, 50% eller ei, det er regelen. 

Du må les saken du kopierte også kjære deg. Der står det blant annet "kun dreide seg om mislykkede arbeidsforsøk", altså da er det ikke snakk om ordinær arbeid, og det ser du om du leser saken også. "Han har aldri kommet ut i regulært heltidsarbeid." Det står blant annet "Den ankende part har ikke vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år.". Så nei, vedkommende går ikke etter det du uthever, altså mer enn 50 prosent etter 26 år. "Den ankende parts CV består stort sett av ikke betalt arbeid.". Det er viktig relevant informasjon å ta med. Det er også relevant at det er snakk om asperger syndrom, som er noe man er født med. Eneste grunnen til at vedkommende fikk ung ufør etter 36 år, er fordi trygderetten konkluderte med at all arbeid etter 26 år, var ikke ordinær arbeid som ga et inntektsgrunnlag (det er det NAV konkluderte med i utgangspunktet, at det var inntektsgrunnlag) men at det heller var et mislykket arbeidsforsøk. Derfor fikk medkommende medhold, for han har ikke hatt ordinær arbeid som gir et grunnlag for høyere sats enn minstesats uføretrygd. Og ung ufør, er for å sikre de som er for syke til å opparbeide seg et grunnlag for høyere utbetaling. Så nei, det er ikke vanlig eller selvfølge at man får etter fylt 36 år. Men det er ingen regel uten unntak og det skal godt gjøres at flere får det, for han her har jo som sagt aspergers og har ikke hatt nå ordinær arbeid.  

Så kan du gi deg med å spre feil informasjon? Du må lese det du finner, før du poster det. 

 

Anonymkode: 8d1e2...afc

Det jeg siterer fra rundskrivet handler jo spesifikt om de som har vært yrkesaktive etter fylte 26, det står under "Tredje ledd andre punktum - vilkår for medlemmer som har vært mer enn 50 prosent yrkesaktive etter fylte 26 år". De kan også få rettigheter som ung ufør, men de er begrenset til 36 år. Øverst i tredje ledd står det også i forbindelse med de som har vært yrkesaktive. Dersom man da ikke har vært mer enn 50% yrkesaktiv, som mannen i kjennelsen, så kan man få ung ufør selv om man framsetter kravet etter fylte 36 år. 

Kjennelsen refererer også til lagmannsretten, der retten i en sak bemerker: "Ettersom lagmannsretten har funne det feil å ikkje rekna det siste rettsforholdet som eit mislukka arbeidsforsøk, vil ikkje regelen i folketrygdlova 12-13 tredje ledd, andre setning, om at krav må meldast før fylte 36 år, vera til hinder for at A kan ha rett til ytingar som ung ufør". Samme greia. Lagmannsretten vurderer at det er snakk om mislykkede arbeidsforsøk og ikke reell inntektsevne. Da har personen ikke vært mer enn 50% yrkesaktiv etter fylte 26 år. Da er ikke regelen om å søke før man fyller 36 år til hinder for å kunne ha rettigheter som ung ufør.

Anonymkode: 2fade...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det jeg siterer fra rundskrivet handler jo spesifikt om de som har vært yrkesaktive etter fylte 26, det står under "Tredje ledd andre punktum - vilkår for medlemmer som har vært mer enn 50 prosent yrkesaktive etter fylte 26 år". De kan også få rettigheter som ung ufør, men de er begrenset til 36 år. Øverst i tredje ledd står det også i forbindelse med de som har vært yrkesaktive. Dersom man da ikke har vært mer enn 50% yrkesaktiv, som mannen i kjennelsen, så kan man få ung ufør selv om man framsetter kravet etter fylte 36 år. 

Kjennelsen refererer også til lagmannsretten, der retten i en sak bemerker: "Ettersom lagmannsretten har funne det feil å ikkje rekna det siste rettsforholdet som eit mislukka arbeidsforsøk, vil ikkje regelen i folketrygdlova 12-13 tredje ledd, andre setning, om at krav må meldast før fylte 36 år, vera til hinder for at A kan ha rett til ytingar som ung ufør". Samme greia. Lagmannsretten vurderer at det er snakk om mislykkede arbeidsforsøk og ikke reell inntektsevne. Da har personen ikke vært mer enn 50% yrkesaktiv etter fylte 26 år. Da er ikke regelen om å søke før man fyller 36 år til hinder for å kunne ha rettigheter som ung ufør.

Anonymkode: 2fade...f2d

"Retten har etter dette kommet til at den ankende part etter fylte 26 år ikke har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv. Han er derfor ikke utelukket fra å søke om ung uføre fordeler selv om kravet er satt fram etter fylte 36 år. Retten finner videre at uføretidspunktet kan settes til november 1982, med andre ord før han fylte 26 år. Til slutt finner retten at han før han fylte 26 år ble ufør på grunn av en alvorlig og varig sykdom/lyte som er klart dokumentert."

De har da altså klart å dokumentert at han fyller alle kriterier for ung ufør, og også alvorlighetsgrad. Årsaken til sent krav etter 36 år er IKKE fordi vedkommende har jobbet i mange år. Vedkommende har bevis på at han har hatt diagnosen fra fødsel og tidlig barneår, og at det er årsaken til lengre tid på skole (Det er ikke normalt å bruke 16 år på et jusstudier!) 
Dette er ikke en person med gode kognitive evner i det hele tatt. Så det å ha vett nok til å vite egne rettigheter ikke en selvfølge, uti fra den informasjonen som står i saken. Søk på ordet kognitiv svikt og les, det er konkludert flere ganger. 

Det er ikke snakk om en frisk og oppegående voksen mann som har vært i mange års arbeid. Det er en spesiell sak utenfor det normale. Så nei, selv om at man har jobbet under 50 prosent, så får man generelt sett ikke innvilget ung ufør tillegget om man fremmer kravet etter 36 år. Altså nå må du LES!!! 
Det er ikke noe som er svart hvit når det kommer til loven og regler, det finnes alltid unntak og spesielle situasjoner som det gjøres unntak for. Men det betyr ikke at man kan søke etter 36 år som den største selvfølge.

"For et medlem som har blitt ufør før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, er minsteytelsene som nevnt i andre ledd henholdsvis 2,66 og 2,91 ganger grunnbeløpet. Dette gjelder selv om et medlem har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år, dersom det er klart dokumentert at vilkårene i første punktum var oppfylt før 26 år og kravet settes fram før fylte 36 år.https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-9#§12-12

Har man jobbet mindre enn 50 prosent, så er man 50 prosent arbeidsufør. Dersom man har gjort det, slik som vedkommende over så kan man få godkjent ung ufør etter 36 år. Men som sagt, ikke en selvfølge. Hovedregelen er før fylte 36 år. 

Anonymkode: 8d1e2...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor du gjentar dette. Jeg har aldri sagt dette, jeg har understreket at du ikke møter saksbehandler 🙄. Hvor vanskelig er det å skjønne. 

Anonymkode: 34620...432

Vet ikke hvem som har problemer med å forsto jeg!

Anonymkode: db217...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

"Retten har etter dette kommet til at den ankende part etter fylte 26 år ikke har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv. Han er derfor ikke utelukket fra å søke om ung uføre fordeler selv om kravet er satt fram etter fylte 36 år. Retten finner videre at uføretidspunktet kan settes til november 1982, med andre ord før han fylte 26 år. Til slutt finner retten at han før han fylte 26 år ble ufør på grunn av en alvorlig og varig sykdom/lyte som er klart dokumentert."

De har da altså klart å dokumentert at han fyller alle kriterier for ung ufør, og også alvorlighetsgrad. Årsaken til sent krav etter 36 år er IKKE fordi vedkommende har jobbet i mange år. Vedkommende har bevis på at han har hatt diagnosen fra fødsel og tidlig barneår, og at det er årsaken til lengre tid på skole (Det er ikke normalt å bruke 16 år på et jusstudier!) 
Dette er ikke en person med gode kognitive evner i det hele tatt. Så det å ha vett nok til å vite egne rettigheter ikke en selvfølge, uti fra den informasjonen som står i saken. Søk på ordet kognitiv svikt og les, det er konkludert flere ganger. 

Det er ikke snakk om en frisk og oppegående voksen mann som har vært i mange års arbeid. Det er en spesiell sak utenfor det normale. Så nei, selv om at man har jobbet under 50 prosent, så får man generelt sett ikke innvilget ung ufør tillegget om man fremmer kravet etter 36 år. Altså nå må du LES!!! 
Det er ikke noe som er svart hvit når det kommer til loven og regler, det finnes alltid unntak og spesielle situasjoner som det gjøres unntak for. Men det betyr ikke at man kan søke etter 36 år som den største selvfølge.

"For et medlem som har blitt ufør før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, er minsteytelsene som nevnt i andre ledd henholdsvis 2,66 og 2,91 ganger grunnbeløpet. Dette gjelder selv om et medlem har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år, dersom det er klart dokumentert at vilkårene i første punktum var oppfylt før 26 år og kravet settes fram før fylte 36 år.https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-9#§12-12

Har man jobbet mindre enn 50 prosent, så er man 50 prosent arbeidsufør. Dersom man har gjort det, slik som vedkommende over så kan man få godkjent ung ufør etter 36 år. Men som sagt, ikke en selvfølge. Hovedregelen er før fylte 36 år. 

Anonymkode: 8d1e2...afc

Jeg har ikke sagt at det er en selvfølge? Jeg har sagt at man KAN ha rett på ung ufør uansett. Det er nok skikkelig vanskelig å få gjennom, men mulig. Dette er forsåvidt ikke en unik sak, da det har vært flere kjennelser på det samme. Det er mulig å framsette krav om ung ufør etter man fyller 36, hvis man IKKE har vært mer enn 50% yrkesaktiv etter fylte 26. Hvis man derimot har vært mer enn 50% yrkesaktiv, så er man begrenset til å søke før man fyller 36. Flotters.

Anonymkode: 2fade...f2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

 

Rundskriv til Folketrygdlovens kapittel 12:
https://lovdata.no/nav/rundskriv/r12-00#ref/lov/1997-02-28-19/%C2%A712-13

Dette står i tredje ledd andre punktum:
"Det kan innvilges rettighet som ung ufør til et medlem som har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år. Det må være klart dokumentert at vilkårene i første punktum er oppfylt. Søknaden om uføretrygd må i tillegg være framsatt før fylte 36 år. Uføretidspunktet etter § 12-8 må også i disse tilfellene være satt til før fylte 26 år.

Retten til å bli innvilget rettighet som ung ufør selv om vedkommende har arbeidet mer enn 50 prosent etter fylte 26 år, er begrenset til tilfeller der søknad om uføretrygd settes fram før fylte 36 år.

Den som har vært mindre enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år kan få innvilget rettighet som ung ufør etter tredje ledd første punktum.
"

Tredje ledd første punktum, der det står om krav til alder, sykdom og dokumentasjon (og ytelsens størrelse), nevner ingenting om en endelig aldersgrense. Skulle trodd det sto noe der når det omhandler krav til alder? Det blir kun spesifisert at det er begrenset til 36 år i de tilfellene der man har vært mer enn 50% yrkesaktiv etter fylte 26 år.

Her er et eksempel fra Trygderetten der de faktisk omtaler dette med 36 år med referanser til andre dommer:
https://lovdata.no/dokument/TRR/avgjorelse/trr-2019-3290

"Retten har etter dette kommet til at den ankende part etter fylte 26 år ikke har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv. Han er derfor ikke utelukket fra å søke om ung uføre fordeler selv om kravet er satt fram etter fylte 36 år."

Tl;dr: du tar feil, man kan søke om ung ufør etter man fyller 36 hvis man ikke har vært mer enn 50% yrkesaktiv, lær deg å google selv.

Anonymkode: 2fade...f2d

Helt korrekt det du sier, 100%. Jeg skjønner ikke hva den andre anonymkoden virrer rundt om, der hen ignorerer hele tiden regelen som begrenser alderen til 36 år, kun hvis man har vært mer enn 50% yrkesaktiv. 

For å oppsummere det du har sagt:

1. Alderskravet på 36 år gjelder bare hvis man har vært mer enn 50% yrkesaktiv ovenfor den tidsperioden det henvises til

2. Men alderskravet faller bort hvis man har vært MINDRE enn 50% yrkesaktiv innenfor den tidsperioden det gjelder

Dette er noe av grunnen til at NAV spesifiserte dette endelig på sin nettside at det gjelder 50% yrkesaktivitet. 

Som kjent er 50% grensa den "magiske grensa" som gjelder flere ting - både AAP og uføretrygd på et generelt grunnlag, og dermed så brukes også den "magiske" grensa på 50% over eller 50% under - i dette tilfellet også.

 

Anonymkode: 2b63f...86b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Helt korrekt det du sier, 100%. Jeg skjønner ikke hva den andre anonymkoden virrer rundt om, der hen ignorerer hele tiden regelen som begrenser alderen til 36 år, kun hvis man har vært mer enn 50% yrkesaktiv. 

For å oppsummere det du har sagt:

1. Alderskravet på 36 år gjelder bare hvis man har vært mer enn 50% yrkesaktiv ovenfor den tidsperioden det henvises til

2. Men alderskravet faller bort hvis man har vært MINDRE enn 50% yrkesaktiv innenfor den tidsperioden det gjelder

Dette er noe av grunnen til at NAV spesifiserte dette endelig på sin nettside at det gjelder 50% yrkesaktivitet. 

Som kjent er 50% grensa den "magiske grensa" som gjelder flere ting - både AAP og uføretrygd på et generelt grunnlag, og dermed så brukes også den "magiske" grensa på 50% over eller 50% under - i dette tilfellet også.

 

Anonymkode: 2b63f...86b

Er det mulig, dere er så lavt nede altså. Sorry for å ha antatt at dere var hakket høyere. Nå forstår jeg hva slags nivå dere er på i diskusjonen. 
Altså... hvem er det som kan leve på under 50% inntekt i 10+ år? du vet at kravet om uføretrygd er at man har minst 50 prosent nedsatt arbeidsevne, ikke sant? Dersom en person har jobbet under 50 prosent på grunn av helse, så er vedkommende 50 prosent arbeidsufør. For å kvalifiseres til ung ufør, så må diagnosen ha vært satt før 26 år, eller kan bevises at man var minst 50 prosent arbeidsufør. Alderskravet faller bort, fordi man er 50 prosent ufør, hvis man har jobbet under 50 prosent på grunn av helse/skade. Men, det må som nevnt dokumenteres at man var syk før 26 år i tillegg. Ikke hvem som helst kan komme mange år senere og be om uu tillegget. Hvor mange tror du det er som har levd på en halv inntekt i så mange år? SVÆRT FÅ, jeg tok det som en selvfølge at vi ikke snakker om de svært få som faller inn i den gruppen. Tok det som en selvfølge at dere forstår at alle vet det, inkludert meg. For som sagt tidligere, loven er ikke svart hvit og det er unntak, som nevnt flere ganger. 

For normale folk, så er alderskravet punktum. Og da også for TS, som er temaet i tråden. Men det er ingen regel uten unntak og det trodde jeg dere forsto var en selvfølge. 

Anonymkode: 8d1e2...afc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem gidder å kjempe så hardt for et par tusenlapper ekstra i måneden når man er 100% arbeidsufør?

Anonymkode: dddbd...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er det mulig, dere er så lavt nede altså. Sorry for å ha antatt at dere var hakket høyere. Nå forstår jeg hva slags nivå dere er på i diskusjonen. 
Altså... hvem er det som kan leve på under 50% inntekt i 10+ år? du vet at kravet om uføretrygd er at man har minst 50 prosent nedsatt arbeidsevne, ikke sant? Dersom en person har jobbet under 50 prosent på grunn av helse, så er vedkommende 50 prosent arbeidsufør. For å kvalifiseres til ung ufør, så må diagnosen ha vært satt før 26 år, eller kan bevises at man var minst 50 prosent arbeidsufør. Alderskravet faller bort, fordi man er 50 prosent ufør, hvis man har jobbet under 50 prosent på grunn av helse/skade. Men, det må som nevnt dokumenteres at man var syk før 26 år i tillegg. Ikke hvem som helst kan komme mange år senere og be om uu tillegget. Hvor mange tror du det er som har levd på en halv inntekt i så mange år? SVÆRT FÅ, jeg tok det som en selvfølge at vi ikke snakker om de svært få som faller inn i den gruppen. Tok det som en selvfølge at dere forstår at alle vet det, inkludert meg. For som sagt tidligere, loven er ikke svart hvit og det er unntak, som nevnt flere ganger. 

For normale folk, så er alderskravet punktum. Og da også for TS, som er temaet i tråden. Men det er ingen regel uten unntak og det trodde jeg dere forsto var en selvfølge. 

Anonymkode: 8d1e2...afc

Du tolket alt feil, så jeg spør deg også: "Er det mulig". Morsomt hvordan du hele tiden ignorerer følgende ord: "hvis du har vært MER enn 50% yrkesaktiv", for det er KUN i dette tilfellet at alderskravet på 36 år gjelder.

Hvem som lever på halv inntekt? Ingen har sagt at det er koselig å leve på halv inntekt, men det er dessverre etter 8 år med Solberg-regjeringen, en del som lever med helt latterlig lav inntekt og de kompenserer med å måtte leve av familie eller ta opp lån. Og da er man i en ond spiral.

Det har seg nemlig slik at du finner 18% av befolkningen som lever av mindre enn 200.000 kr brutto året. Eller de lever egentlig ikke, de eksisterer så vidt og sliter som bare det, så det er altså snakk om 18%, eller nærmere 950.000 individer her til lands.

Om du utvider 200.000 kr brutto til 300.000 kr brutto per år, så er andelen 32%, altså nesten 1 av 3. Det tilsvarer ca 1.800.000 individer i Norge.

https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/hva-er-en-vanlig-lonn-i-norge-dette-sier-statistikken-6.158.795580.c6ce3ac0eb

Latterlig lav inntekt for opptil 32% av befolkningen i Norge. Helt skam. Men nå har du fått svar på "Hvem er det som kan leve av 50% inntekt i x antall år".

Men når det gjelder tidspunktet, så er det et faktum at man kan søke etter at man er 36 år gammel, så fremt man ikke har jobber over 50% i tidsperioden 26 - 36 år, og kan bevise at man har hatt alvorlig funksjonsnedsettelse før man fylte 26.

 

Anonymkode: 2b63f...86b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Djeeez, kom deg i jobb fremfor å prøve å tyne mest mulig ut av velferdsstaten. 

Anonymkode: 7c1bc...a80

Jeg har asperger og angst. 

Anonymkode: fca90...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...