Gå til innhold

Kan man få ung ufør selv om man er over 36?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg var 26 år og 3 mnd. Sykdommen har jo vært latent. Uansett har jeg jo ikke klart å opparbeide meg noen verdier, siden jeg studerte i mange år, bodde hjemme og jobbet ved siden av for å unngå studielån. Så er jo urettferdig at en som er ung ufør skal få utbetalt mer. Ikke det at jeg mener at de ikke fortjener det, men det burde vært likt. 
Jeg er uansett heldig som har foreldre som har hjulpet meg med lån, slik at jeg kan betale ned på en egen leilighet. Men det er jo ikke gøy å be om hjelp når strømregningen kommer, er jo kun de med bostøtte som får hjelp med den. 

 

Anonymkode: 4229c...0a0

Så da oppfylte du ikke alvorlighetskriteriet 

Anonymkode: db217...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Crazydoglady skrev (1 time siden):

Jo, hvert eneste krav og eksempel på den lista.

Men det var akkurat det jeg var og er. 🤷 

Jeg sier ikke at de hadde rett til å avslå, jeg sier bare at det var det de gjorde, til tross for at jeg oppfylte alle krav. 

Hadde du vært det hadde du fått tillegget 

Anonymkode: db217...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hadde du vært det hadde du fått tillegget 

Anonymkode: db217...422

Ja, for sånn fungerer livet i navsystemet🤦 man må ikke kjempe for sin rett der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazydoglady skrev (30 minutter siden):

Ja, for sånn fungerer livet i navsystemet🤦 man må ikke kjempe for sin rett der? 

Du viser jo at du ikke vet hvordan UU særtillegg funger når du sier at du har fylt kravene og derfor mener du skal ha det,men nav vurder dette automatisk om man oppfyller inngangskriteriene og de har vurdert at alvorlighetsgraden din ikke stor nok

Anonymkode: db217...422

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du viser jo at du ikke vet hvordan UU særtillegg funger når du sier at du har fylt kravene og derfor mener du skal ha det,men nav vurder dette automatisk om man oppfyller inngangskriteriene og de har vurdert at alvorlighetsgraden din ikke stor nok

Anonymkode: db217...422

Ja, for det vet du sikkert bedre enn meg? For sånn funker alltid nav, at alt man har rett på får man bare godkjent på første forsøk, aldri prøver de å snike seg unna med avslag først å håpe folk gir opp kampen fordi de er for syke til å kjempe. 

Det går ikke an å bli stort sykere eller mer påvirka enn det her, og å lese igjennom kravene deres er som å lese igjennom min journal. Bare fordi noen prøver seg på et avslag så betyr ikke det at de har rett heller🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazydoglady skrev (4 minutter siden):

Ja, for det vet du sikkert bedre enn meg? For sånn funker alltid nav, at alt man har rett på får man bare godkjent på første forsøk, aldri prøver de å snike seg unna med avslag først å håpe folk gir opp kampen fordi de er for syke til å kjempe. 

Det går ikke an å bli stort sykere eller mer påvirka enn det her, og å lese igjennom kravene deres er som å lese igjennom min journal. Bare fordi noen prøver seg på et avslag så betyr ikke det at de har rett heller🙄

Ja du et dødssyk og nav ga faen for å spare penger,men jeg er frisk som en fisk og fikk UU også på AAP uten å måtte søke om det

Anonymkode: db217...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja du et dødssyk og nav ga faen for å spare penger,men jeg er frisk som en fisk og fikk UU også på AAP uten å måtte søke om det

Anonymkode: db217...422

Ja, så store forskjeller kan det være at i fra saksbehandleren man får. Nesten. Nivået her er på at man trenger hjelp i hjemmet og stort sett er ikke fungerende. Ikke litt engang. Sosialt, privat, jobb🤷 og dokumentasjon helt tilbake til tidlig barneskole på, enkelte ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazydoglady skrev (2 timer siden):

Jo, hvert eneste krav og eksempel på den lista.

Men det var akkurat det jeg var og er. 🤷 

Jeg sier ikke at de hadde rett til å avslå, jeg sier bare at det var det de gjorde, til tross for at jeg oppfylte alle krav. 

Nei, du har ikke oppfylt alle krav om du fikk avslag. Hadde du hatt rett på det, så hadde du fått det. Din subjektive mening er ikke den som veier tyngst når det kommer til alvorlighetsgrad av sykdom/skade. 

Anonymkode: 8d1e2...afc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, du har ikke oppfylt alle krav om du fikk avslag. Hadde du hatt rett på det, så hadde du fått det. Din subjektive mening er ikke den som veier tyngst når det kommer til alvorlighetsgrad av sykdom/skade. 

Anonymkode: 8d1e2...afc

Kjære meg da. Hvilken verden lever du i? Det er da over hodet ikke uvanlig, det skjer stadig vekk, både på dette og andre ting. "skal ikke vektlegges", nei, men sånn er det med mennesker inne i bildet, og ikke minst budsjetter å holde. Jeg har hatt forskjellige kontakter på nav og jeg vet godt hvor stor forskjell det utgjør, selv om det iflg deg skulle vært avhengig av min helse og ikke noe annet. Saken er forøvrig fortsatt pågående da jeg har tatt det videre. Kjenner flere som har fått avslag første gang, men som har fått innvilget likevel eller å ha klagd på vedtaket.

Det offentlige skal ikke avslå søknader som kvalifiserer til hjelpebehov feks hos dps heller,.men det gjør de altså, ganske rutinemessig faktisk, for å "greie" å overholde tidsfristen på, 12 mnd. 🙄

Endret av Crazydoglady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazydoglady skrev (3 minutter siden):

Kjære meg da. Hvilken verden lever du i? Det er da over hodet ikke uvanlig, det skjer stadig vekk, både på dette og andre ting. "skal ikke vektlegges", nei, men sånn er det med mennesker inne i bildet, og ikke minst budsjetter å holde. Jeg har hatt forskjellige kontakter på nav og jeg vet godt hvor stor forskjell det utgjør, selv om det iflg deg skulle vært avhengig av min helse og ikke noe annet. Saken er forøvrig fortsatt pågående da jeg har tatt det videre. Kjenner flere som har fått avslag første gang, men som har fått innvilget likevel eller å ha klagd på vedtaket.

Det offentlige skal ikke avslå søknader som kvalifiserer til hjelpebehov feks hos dps heller,.men det gjør de altså, ganske rutinemessig faktisk, for å "greie" å overholde tidsfristen på, 12 mnd. 🙄

Jeg har vært i systemet i mange år og alle de jeg har møtt(og det er mange) som oppfyller kriteriene har få UU innvilget automatisk 

Anonymkode: db217...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazydoglady skrev (5 minutter siden):

Kjære meg da. Hvilken verden lever du i? Det er da over hodet ikke uvanlig, det skjer stadig vekk, både på dette og andre ting. "skal ikke vektlegges", nei, men sånn er det med mennesker inne i bildet, og ikke minst budsjetter å holde. Jeg har hatt forskjellige kontakter på nav og jeg vet godt hvor stor forskjell det utgjør, selv om det iflg deg skulle vært avhengig av min helse og ikke noe annet. Saken er forøvrig fortsatt pågående da jeg har tatt det videre. Kjenner flere som har fått avslag første gang, men som har fått innvilget likevel eller å ha klagd på vedtaket.

Det offentlige skal ikke avslå søknader som kvalifiserer til hjelpebehov feks hos dps heller,.men det gjør de altså, ganske rutinemessig faktisk, for å "greie" å overholde tidsfristen på, 12 mnd. 🙄

Nå er det ikke saksbehandler som bestemmer om du få UU tillegget 

Anonymkode: db217...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært i systemet i mange år og alle de jeg har møtt(og det er mange) som oppfyller kriteriene har få UU innvilget automatisk 

Anonymkode: db217...422

Ja, men da har du vell møtt alle og vet at systemet fungerer perfekt hver gang, Ikke sant? Ingen kan ha andre opplevelser enn det, det går ikke an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så da oppfylte du ikke alvorlighetskriteriet 

Anonymkode: db217...422

Hva er dette alvorlighetskriteriet da? 
 

Anonymkode: 4229c...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Da oppfylte du ikke alle krav

Anonymkode: db217...422

Nåja, til og med veilederne på nav sier at  å få ung tillegget er litt som å kaste terning. Loven er såpass flytende at det er opp til saksbehandler å vurdere hva som er alvorlig nok så det er veldig forskjellig funksjonsevne på de som får tillegget. Kjenner til et par mennesker som klarer det meste på egenhånd, ofte sosiale og har en sidejobb som har ung tillegg og noen som ikke klarer å holde huset i orden, er lite sosiale og klarer ikke jobbe i det hele tatt som ikke fikk. Forskjellen på disse er at de med høyest funksjonsnivå ble uføretrygdet rett etter vgs og har store lærevansker, den som ikke fikk ung tillegg var naturlig skoleflink uten mye innsats. Nav vektlegger at skole/ utdanning krever et høyt funksjonsnivå, men dessverre så gjelder ikke det alle. Mange glir gjennom skole uten mye innsats, mens andre jobber og jobber uten noe særlig uttelling. 

Les også gjerne på trygderetten sine sider hvor du ser hvem som ofte får avslag og grunnlaget de har gitt. Psykiske lidelser, ME og Fibriomyalgi er hyppigst gitt avslag. I trygderetten kommer det frem at grunnlag for avslag om ung tillegg er alt fra å møte venner en gang i uka, hjelpe mor med husarbeid til å ha jobbet/ tatt utdanning etter fylte 26. Siste fikk medhold i trygderetten og fikk ung tillegg fordi jobben kunne ses på som «prøving av arbeid». 

Anonymkode: 34620...432

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det ikke saksbehandler som bestemmer om du få UU tillegget 

Anonymkode: db217...422

Nei, selvsagt ikke. Jeg poengterte bare at hvem man møter har minst like mye å si i det systemet der som hva som feiler en. 

De som til syvende og sist bestemmer er jo bare folk de og.

Endret av Crazydoglady
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nåja, til og med veilederne på nav sier at  å få ung tillegget er litt som å kaste terning. Loven er såpass flytende at det er opp til saksbehandler å vurdere hva som er alvorlig nok så det er veldig forskjellig funksjonsevne på de som får tillegget. Kjenner til et par mennesker som klarer det meste på egenhånd, ofte sosiale og har en sidejobb som har ung tillegg og noen som ikke klarer å holde huset i orden, er lite sosiale og klarer ikke jobbe i det hele tatt som ikke fikk. Forskjellen på disse er at de med høyest funksjonsnivå ble uføretrygdet rett etter vgs og har store lærevansker, den som ikke fikk ung tillegg var naturlig skoleflink uten mye innsats. Nav vektlegger at skole/ utdanning krever et høyt funksjonsnivå, men dessverre så gjelder ikke det alle. Mange glir gjennom skole uten mye innsats, mens andre jobber og jobber uten noe særlig uttelling. 

Les også gjerne på trygderetten sine sider hvor du ser hvem som ofte får avslag og grunnlaget de har gitt. Psykiske lidelser, ME og Fibriomyalgi er hyppigst gitt avslag. I trygderetten kommer det frem at grunnlag for avslag om ung tillegg er alt fra å møte venner en gang i uka, hjelpe mor med husarbeid til å ha jobbet/ tatt utdanning etter fylte 26. Siste fikk medhold i trygderetten og fikk ung tillegg fordi jobben kunne ses på som «prøving av arbeid». 

Anonymkode: 34620...432

Nå er det ikke saksbehandlere som bestemmer om man får det!

Anonymkode: db217...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er dette alvorlighetskriteriet da? 
 

Anonymkode: 4229c...0a0

Helhetsbildet

Anonymkode: db217...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tillegget automatisk uten å søke🤷‍♀️

Anonymkode: 18295...a13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er det ikke saksbehandlere som bestemmer om man får det!

Anonymkode: db217...422

Saksbehandleren av uføretrygdsøknaden jo. Ikke veileder man møter hos nav. 

Anonymkode: 34620...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk tillegget automatisk uten å søke🤷‍♀️

Anonymkode: 18295...a13

Det søkes automatisk om sammen med uføretrygd. 

Anonymkode: 34620...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...