Gå til innhold

Kan man få ung ufør selv om man er over 36?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man få ung ufør om man er over 36 og ikke har formue og ikke har hatt mulighet til å kjøpe egen leilighet pga lav inntekt og flere år på AAP? 

Sykdommen har vært siden barndommen, men ikke oppdaget før nå, så har slitt mye med helsa pga dette. 

Anonymkode: fca90...bc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufører at: du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk. sykdommen er klart dokumentert som alvorlig før fylte 26 år av lege/spesialist. du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år.

Anonymkode: b9d31...1d3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går, så lenge du har god dokumentasjon

Anonymkode: e581a...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsevnen må vel også ha vært redusert før 26 år. Selv om du kan vise til at sykdommen har vært der, får du vel ikke ung ufør dersom du først senere begynte å arbeide redusert. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vil jeg tro hvis du har slitt mwd helsa i alle år!

Anonymkode: dddbd...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja det vil jeg tro hvis du har slitt mwd helsa i alle år!

Anonymkode: dddbd...e77

Sånn fungerer det ikke

Anonymkode: db217...422

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan man få ung ufør om man er over 36 og ikke har formue og ikke har hatt mulighet til å kjøpe egen leilighet pga lav inntekt og flere år på AAP? 

 

Anonymkode: fca90...bc7

Det er ikke avgjørende nei

Anonymkode: db217...422

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan man få ung ufør om man er over 36 og ikke har formue og ikke har hatt mulighet til å kjøpe egen leilighet pga lav inntekt og flere år på AAP? 

Sykdommen har vært siden barndommen, men ikke oppdaget før nå, så har slitt mye med helsa pga dette. 

Anonymkode: fca90...bc7

At du ikke har formue eller hatt mulighet til å kjøpe egen leilighet pga lav inntekt og flere år på AAP er INGEN grunn for at du skal få ung-tillegget på uføretrygd! 36år er endelig alder, mulig det finnes unntaket, men med tanke på hvor vanskelig det er å få tillegget tviler jeg på at det er så veldig mange som får det innvilget etter endelig aldersgrense!

Anonymkode: c32b4...f0e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og hvis man er feildiagnostisert? 

Anonymkode: fca90...bc7

Diagnoser er revnende likegyldig 

Anonymkode: db217...422

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aldersgrensen på 36 gjelder kun hvis du har vært mer enn 50% yrkesaktiv etter du fylte 26. Men man må jo ha blitt alvorlig syk før 26 uansett og det må være godt dokumentert. 

Anonymkode: 2fade...f2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble syk som 22-åring, men det ble ikke alvorlig nok før jeg ble 28, så da jeg ble ufør fikk jeg avslag og havnet på minstesats. 

Anonymkode: 57712...25f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den aldersgrensen på 36 gjelder kun hvis du har vært mer enn 50% yrkesaktiv etter du fylte 26. Men man må jo ha blitt alvorlig syk før 26 uansett og det må være godt dokumentert. 

Anonymkode: 2fade...f2d

Feil! Jeg jobbet ingenting etter fylte 26, sykdommen min (medfødt) brøt først skikkelig ut når jeg var 27 men fikk likevel ung-tillegget. Det fikk jeg fordi sykdommen er av en så alvorlig grad at alle som får den uansett hvor lite eller hardt de er rammet vil få ung-tillegget så lenge de ikke er fylt 36 ved uføretidspunktet.

Anonymkode: c32b4...f0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den aldersgrensen på 36 gjelder kun hvis du har vært mer enn 50% yrkesaktiv etter du fylte 26. Men man må jo ha blitt alvorlig syk før 26 uansett og det må være godt dokumentert. 

Anonymkode: 2fade...f2d

Ja, så man kan få ung ufør etter 36 om man ikke har jobbet etter man fylte 26?

Anonymkode: fca90...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, så man kan få ung ufør etter 36 om man ikke har jobbet etter man fylte 26?

Anonymkode: fca90...bc7

Nei, 36år er endelig aldersgrense!

Anonymkode: c32b4...f0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Feil! Jeg jobbet ingenting etter fylte 26, sykdommen min (medfødt) brøt først skikkelig ut når jeg var 27 men fikk likevel ung-tillegget. Det fikk jeg fordi sykdommen er av en så alvorlig grad at alle som får den uansett hvor lite eller hardt de er rammet vil få ung-tillegget så lenge de ikke er fylt 36 ved uføretidspunktet.

Anonymkode: c32b4...f0e

Nei det er ikke feil. Du sier jo selv at du IKKE jobbet etter 26 og har medfødt sykdom. Den kommentaren var rettet mot som er over 36

Anonymkode: db217...422

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du får ikke ung ufør fordi du har behov for pengene. 

Det er strenge krav for å få det. Og nei, du vil ikke få det. Fordi man må søke og gjøre kravet FØR man fyller 36 år. Det er et av flere av kravene som må oppfylles. Siden du har fylt 36 år, så vil du ikke få ung ufør, samme hvor mye dokumentasjon du har. 

Anonymkode: 8d1e2...afc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ja, så man kan få ung ufør etter 36 om man ikke har jobbet etter man fylte 26?

Anonymkode: fca90...bc7

Nei. Det må søkes før man har fylt 36 år, punktum. Ikke noe men, ikke noe "men jeg har". 

Anonymkode: 8d1e2...afc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dumt. Hadde jeg fått rett diagnose da jeg var 30 ville jeg blitt uføretrygded på dagen. 

Anonymkode: fca90...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er dumt. Hadde jeg fått rett diagnose da jeg var 30 ville jeg blitt uføretrygded på dagen. 

Anonymkode: fca90...bc7

Nei. Diagnose avgjør ikke om du får trygd eller ikke, det er det arbeidsevne som gjør. Og uansett om du har diagnose A, B eller C, så er det bare bokstaver på et papir, arbeidsevnen er den samme uansett.

Anonymkode: 99445...b90

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...