Gå til innhold

Bøkene til Anna Fiske - i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Honey Dew said:

Ikke når det gjelder småbarn. Hvorfor skal barn på død og liv undervises i sex?

Det må du vel ha fått med deg gjennom alle disse sidene? Hvis ikke, prøv igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Albbas skrev (På 23.10.2021 den 6.01):

Beklager, men dette blir helt håpløst diffust for et barn! Min fireåring hadde blitt kjempefrustrert hvis jeg ga så vage svar. "Vi lagde deg ved å kose litt!" javel, så da skal en fireåring som tenker veldig konkret gå rundt og tro at hun kan få en baby i magen hvis hun koser med noen? Hva hvis hun går rundt og forteller i barnehagen at pappa prøvde å lage barn med meg, fordi hun tror at en klem kan føre til barn? 

Skjønner dere ikke at slike vage opplysninger bare fører til forvirring og et upresist språk som gir de en STOR ulempe hvis når de skal forklare seg om noe? Noen barn bryr seg ikke, men de som spør fortjener faktisk skikkelige svar og ikke noe svada om babystøv og kos. 

Og det er ikke riktig at man skal fortelle barna at INGEN får ta barna på intime områder (igjen, vagt språk!?). Barn er nysgjerrige, og like it or not, også seksuelt nysgjerrige. De er ikke seksuelle på lik linje som voksne, men de merker at noen bevegelser nedentil kan være godt. Noen barn leker doktorleker med hverandre. Ikke legg skam på det ved å si at "ingen får ta der" - da øker du sjansen for at barnet ditt ikke tør å fortelle deg om ting det opplever. 

Her fokuserer vi på å ikke gjøre noe mot andres kropper uten lov, og at voksne ikke får ta barnet på sted x og y. Boka til Fiske er faktisk veldig nyttig for å ha disse samtalene, fordi de er konkrete og barna forstår hva vi snakker om. Vi er også opptatte av at barnet skal si stopp til andre barn som gjør ting de ikke liker, enten det er å slå eller ta en på tissen når man ikke vil. Og at man alltid kan fortelle mamma og pappa om det. 

Så nei, det holder faktisk ikke å si at mamma og pappa lagde deg ved å kose. Det er tåkeprat og dårlig gjort mot barna som lurer. Det er kunnskapsløst, og som forelder har man faktisk et ansvar for å lære seg hvordan snakke fornuftig med barn omkring slikt, og legge egne følelser til side. Vi vil ikke ha amerikanske tilstander der barna går rundt og frykter graviditet fordi de kyssa noen i skolegården vel? Eller der de har sex i skjul fordi det er skambelagt, lyver om det, og dropper prevensjon fordi graviditet kommer av kos ikke sex? Ser det ut som amerikanerne klarer seg fint med tåkeprat? 

Kunnskap er makt. Gi barna deres makten. 

Veldig bra skrevet!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (3 timer siden):

Med eldre barn ja, men ikke hos barnehagebarn. Da er det samtaler hva som er greit/ugreit. 

Hvordan mener du man skal forklare et barnehagebarn hva som er greit/ugreit da?

Anonymkode: 431f6...225

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (3 timer siden):

Med eldre barn ja, men ikke hos barnehagebarn. Da er det samtaler hva som er greit/ugreit. 

Nei, med YNGRE barn, barnehagen bruker «kroppen min eier jeg» fra NRK. Den er rimelig ærlig i sin feemstilling. Det er erigerte kjønnsorganer og det hele. Reine ord for penga der. 

Anonymkode: d617b...d6d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvordan mener du man skal forklare et barnehagebarn hva som er greit/ugreit da?

Anonymkode: 431f6...225

Nei, hva tror du? Barn er ikke dumme. De forstår at det er greit å få hjelp med å bli tørket etter dobesøk vs noe som er ugreit, eks. få noe opp i tissen sin. 

Eller mener du at dette skal illustreres med bilder? At et barn blir grovt misbrukt? 

Gjentar igjen: Barnehagen her har full kontroll og har hittil ikke hatt noen utfordringer på det emner der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (2 timer siden):

Men her blir det illustrert at Kari på 5 år ikke vet hva overgrep er/ikke har hatt samtale om det i barnehagen. 

Hadde hun hatt den samtalen som barnehagen gjør med mine og andre sine barn så hadde hun visst at hun ikke skal bli tatt på tissen, rompa, brystene og heller ikke ta på tissen, rompa, brystene hos et annet menneske (kort og enkelt forklart sammenlignet med barnehagen). 

Forskjell på samtale om overgrep og hvordan man lager barn. Sex og voldtekt er ikke det samme. 

Si meg. Hva tror du de samtalene inneholder? Babystøv og voksne får ikke lov til å være slemme med barn? Man må være SUPER spesifikk når man snakker med barnehagebarn. Det er så spesifikt som «ingen voksne vår stikke fingeren opp i rumpa på små barn». Informasjon om sexuelle overgrep gis til barnehage barn ved hjelp av detaljerte tegninger og videoer. Hva er forskjellen på dette og Anna Fiskes bøker? Tror du romantiserer informasjonen små barn får om seksuelle overgrep. 

Anonymkode: d617b...d6d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kenelz skrev (5 minutter siden):

Nei, hva tror du? Barn er ikke dumme. De forstår at det er greit å få hjelp med å bli tørket etter dobesøk vs noe som er ugreit, eks. få noe opp i tissen sin. 

Eller mener du at dette skal illustreres med bilder? At et barn blir grovt misbrukt? 

Gjentar igjen: Barnehagen her har full kontroll og har hittil ikke hatt noen utfordringer på det emner der. 

Ja! Barn er faktisk SÅ konkrete. Se det er min kropp på NRK. 

Anonymkode: d617b...d6d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Si meg. Hva tror du de samtalene inneholder? Babystøv og voksne får ikke lov til å være slemme med barn? Man må være SUPER spesifikk når man snakker med barnehagebarn. Det er så spesifikt som «ingen voksne vår stikke fingeren opp i rumpa på små barn». Informasjon om sexuelle overgrep gis til barnehage barn ved hjelp av detaljerte tegninger og videoer. Hva er forskjellen på dette og Anna Fiskes bøker? Tror du romantiserer informasjonen små barn får om seksuelle overgrep. 

Anonymkode: d617b...d6d

Der tar du grundig feil. 

Uansett: 

Barnehagen her har ikke tatt i bruk bilder eller videoer av barn som får en finger opp i ræva. De har snakket om det og har mange samtaler rundt om dette emnet uten å illustrere det med bilder av barn som blir misbrukt. 

Barnet mitt kom hjem og fortalte hva som skjedde den dagen, og det var det. Han vet at ingen skal få lov til å forgripe på hans kropp, være med fremmede menn/kvinner og han vet han må si ifra uansett om det er lite eller stort. 

Du kan gjerne vise bilder og videoer om overgrep til din 3-5 åring, men hold unna andre sine barn dersom du ikke har tillatelse fra deres foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (3 timer siden):

Men her blir det illustrert at Kari på 5 år ikke vet hva overgrep er/ikke har hatt samtale om det i barnehagen. 

Hadde hun hatt den samtalen som barnehagen gjør med mine og andre sine barn så hadde hun visst at hun ikke skal bli tatt på tissen, rompa, brystene og heller ikke ta på tissen, rompa, brystene hos et annet menneske (kort og enkelt forklart sammenlignet med barnehagen). 

Forskjell på samtale om overgrep og hvordan man lager barn. Sex og voldtekt er ikke det samme. 

Du snakker om lille Kari som om hun er et voksent menneske. Du er klar over at pedagogikk overfor små barn praktiseres annerledes enn for eldre?

Anonymkode: a133d...c55

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (21 minutter siden):

Nei, hva tror du? Barn er ikke dumme. De forstår at det er greit å få hjelp med å bli tørket etter dobesøk vs noe som er ugreit, eks. få noe opp i tissen sin. 

Eller mener du at dette skal illustreres med bilder? At et barn blir grovt misbrukt? 

Gjentar igjen: Barnehagen her har full kontroll og har hittil ikke hatt noen utfordringer på det emner der. 

Det er ikke snakk om at barn er dumme! De er UMODNE derfor må ting læres til dem på en annen måte! Og hvorfor blander du inn alt annet? Hold deg til tema!

Anonymkode: a133d...c55

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du snakker om lille Kari som om hun er et voksent menneske. Du er klar over at pedagogikk overfor små barn praktiseres annerledes enn for eldre?

Anonymkode: a133d...c55

Du snakker om at lille Kari ikke klarer å skjønne uten bilder/videoer. Du fordummer rett og slett lille Kari. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (Akkurat nå):

Du snakker om at lille Kari ikke klarer å skjønne uten bilder/videoer. Du fordummer rett og slett lille Kari. 

Det handler ikke om å fordumme. Det er en grunn til at pedagogikk overfor små barn er annerledes enn hos eldre.

Anonymkode: a133d...c55

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er ikke snakk om at barn er dumme! De er UMODNE derfor må ting læres til dem på en annen måte! Og hvorfor blander du inn alt annet? Hold deg til tema!

Anonymkode: a133d...c55

Jeg har lenge holdt meg til tema helt til dere (?) dro inn overgrep. 

Jeg kom med mitt syn og plutselig så er det skadelig å ikke gå inn i detaljer om hvordan man blir til på den alderen, og plutselig ble det til at barn kobler den boken opp mot overgrep. 

Boken handler vel om hvordan man blir til og at sex er for voksne. Eller har den egne kapitler om overgrep som jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det handler ikke om å fordumme. Det er en grunn til at pedagogikk overfor små barn er annerledes enn hos eldre.

Anonymkode: a133d...c55

Og derfor stoler jeg på barnehagen her og hvordan de fører samtalene rundt om dette emnet med de yngre barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (På 22.10.2021 den 23.06):

Vet ikke hvordan det er hos dere, men her i barnehagen her så forteller man at ingen andre enn legen får lov til å ta på de intime områdene og at man alltid skal fortelle en voksen. Det er en hel dag  med en samtale om det og foreldrene får ikke vite nøyaktig hvilket dag det blir sånn de som blir utsatt ikke blir holdt hjemme. 

Men de illustrerer det ikke med bilder og barn har ikke et behov (som jeg vet om?) hvordan man lager barn i detaljer. Skal det ikke holde med å fortelle at det er mor og far som lager barn ved å kose med hverandre når de er så små?

Detaljer synes jeg at man kan vente med til de selv lurer eller at skolen tar det opp. 

Ikke andre enn legen? Hmm…

Hilsen meg som har blitt utsatt for EN episode jeg vil karakterisere som et seksuelt overgrep. 
Midt på søttitallet, jeg var alene på legekontoret med legen og jeg var vel 6 år…

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (39 minutter siden):

Nei, hva tror du? Barn er ikke dumme. De forstår at det er greit å få hjelp med å bli tørket etter dobesøk vs noe som er ugreit, eks. få noe opp i tissen sin. 

Eller mener du at dette skal illustreres med bilder? At et barn blir grovt misbrukt? 

Gjentar igjen: Barnehagen her har full kontroll og har hittil ikke hatt noen utfordringer på det emner der. 

Du trenger ikke å være spydig.

Og nei, barn forstår faktisk ikke de tingene du nevner uten videre. De trenger å tydelig kommunikasjon og læring rundt dette nettopp for å forebygge eventuelt seksuelle overgrep.

Og ingen her som nevner noe som helst om at seksuelle overgrep skal illustreres med bilder. Eller kan du vise meg til det innlegget det står?

Anonymkode: 431f6...225

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kenelz skrev (7 timer siden):

Og dersom de lurer på det så er det opp til foreldrene å ta den samtalen der og da eller vente til senere. 

Vet ikke om noen tilfeller der barn har tatt skade å bli fortalt at barn blir laget ved «voksen kos», magisk eplestøv eller hva søren. 

På samme måte at de har ikke tatt skade av å tro på julenissen er den som kommer med gavene, tannfeen som tar tannen og gir fra set en krone eller to, påskeharen som legger ut sjokoladeegg, osv. 

Når det kommer til overgrep så tar barnehagen i området her opp den samtalen på en skikkelig måte med barnehagebarna. 

Så om barn har samtaler og spør om babyer og gravide mager i barnehagen skal de få til svar at det må de spørre om når de kommer hjem?

Å fylle barn med fantasier om eplestøv, babystøv eller "voksen kos" skader ikke fysisk. Men det finnes jenter som går rundt i redsel for å være gravid etter uskyldig klem og kos med en gutt. 

Sammenligningen med julenissen, tannfeen og påskeharen er rimelig fjern. De fleste barn ser i tidlig alder at julenissen og påskeharen er utkledde. Tannfeen er abstrakt.

Hvorfor du drar inn overgrep skjønner jeg ikke, da mine kommentarer går på boken til Anna Fiske og graviditet. Når det er sagt er det like viktig at barn lærer om overgrep som hvordan babyer blir til. Kunnskap er makt, også for de små.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Kenelz said:

Boken handler vel om hvordan man blir til og at sex er for voksne. Eller har den egne kapitler om overgrep som jeg ikke har fått med meg?

Å vite hva som er normalt er gjerne en annen side av å vite hva som ikke er normalt. Så å lære om sunne forhold (sex mellom samtykkende voksne) så åpner man for samtale om hva som ikke er greit. Boken er jo et utgangspunkt for samtaler, og selv om den ikke tar opp overgrep konkret så er informasjon om seksuell helse viktig for å kunne snakke om overgrep. Om ikke i samme "økt" så senere. 

Anonymkode: 5f0e2...84e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min barnehage jobber vi hele året med et tema som hete "Se meg-hele meg". Dette finnes det informasjon om på nettet. Tema er tilpasset hver år fra de er 1 år, med forlag til tema, gjennomføring og sanger.  Det har gjennom forskning blitt funnet ut at mange barn som utsettes for alvorlige overgrep ikke klarer å si hva de har vært utsatt for før de de blir voksne, fordi de ikke har noe begrep om hva kroppsdeler heter. "SE MEG-HELE MEG" er et verktøy vi som barnehageansatte kan bruke for å lære barna dette. På en av våre storbarnsavd henger det bilder av nakne kropper,  det henger bilde av kjønnsorganer,  det henger bilde av hvordan baby har det i livmora (ja, vi sier at babyen er i livmora, for den ligger ikke i magen), vi forsøker å gjøre barna trygge på egen kropp, vi heier på det som er ulikt-og vi benevner kroppsdeler med rett navn (dropper altså begreper som f.eks tissemann) 

Anonymkode: 86df8...069

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (10 timer siden):

Der tar du grundig feil. 

Uansett: 

Barnehagen her har ikke tatt i bruk bilder eller videoer av barn som får en finger opp i ræva. De har snakket om det og har mange samtaler rundt om dette emnet uten å illustrere det med bilder av barn som blir misbrukt. 

Barnet mitt kom hjem og fortalte hva som skjedde den dagen, og det var det. Han vet at ingen skal få lov til å forgripe på hans kropp, være med fremmede menn/kvinner og han vet han må si ifra uansett om det er lite eller stort. 

Du kan gjerne vise bilder og videoer om overgrep til din 3-5 åring, men hold unna andre sine barn dersom du ikke har tillatelse fra deres foreldre. 

Enn om det ikke er en fremmed mann da, men en barnet og familien kjenner veldig godt? 

Anonymkode: 3a038...a1b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...