Gå til innhold

Bøkene til Anna Fiske - i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kenelz skrev (10 timer siden):

Og derfor stoler jeg på barnehagen her og hvordan de fører samtalene rundt om dette emnet med de yngre barna. 

Så bra at du stoler på barnehagen! Jeg regner med du fortsetter med det når de tar inn bøkene til Anna Fiske? 

Anonymkode: 3a038...a1b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Enn om det ikke er en fremmed mann da, men en barnet og familien kjenner veldig godt? 

Anonymkode: 3a038...a1b

Må du ha inn med teskje? Så klart skal ingen uten at det er en medisinsk nødvendighet få lov til å ta på kjønnsorganet. 

Nevner igjen at barnehagen tar denne samtalen grundig og kommer med mer enn nok eksempler. 

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Så bra at du stoler på barnehagen! Jeg regner med du fortsetter med det når de tar inn bøkene til Anna Fiske? 

Anonymkode: 3a038...a1b

Har du lest tråden? Nei. Jeg synes ikke noe om de illustrerte bildene av to mennesker som skal ha sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (23 minutter siden):

Må du ha inn med teskje? Så klart skal ingen uten at det er en medisinsk nødvendighet få lov til å ta på kjønnsorganet. 

Nevner igjen at barnehagen tar denne samtalen grundig og kommer med mer enn nok eksempler. 

Har du lest tråden? Nei. Jeg synes ikke noe om de illustrerte bildene av to mennesker som skal ha sex.

Ja, men hva om mannen (eller kvinnen) gjør det likevel? Om det er en person barnet kjenner fra før, som barnet er trygg på og som det er åpenbart at foreldrene er trygge på, gjør noe barnet ikke er komfortabel med, har barnet ord og begrep for å forklare dette til foreldrene? Kan du med sikkerhet si at ordene dere og barnehagen bruker i samtaler med barnet, har gitt barnet nok forståelse hvis det skulle bli utsatt for noe mot dens vilje, av en tilsynelatende trygg person? 

Hvis ja, så håper jeg du har rett. For barnet sin skyld, og for din skyld. 

Anonymkode: 3a038...a1b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, med YNGRE barn, barnehagen bruker «kroppen min eier jeg» fra NRK. Den er rimelig ærlig i sin feemstilling. Det er erigerte kjønnsorganer og det hele. Reine ord for penga der. 

Anonymkode: d617b...d6d

Den serien er helt fantastisk å bruke i barnehagen! Jeg har gjort det flere ganger selv, og det har aldri vært så stille i barnegruppa noen gang. Til og med 3-åringene fulgte med gjennom hele greia. Og det ble så mange bra samtaler rundt tema etter på. Flere av 5-åringene hadde sett det hjemme med foreldrene også, og var så tydelige på hva som er lov og ikke lov med tanke på å sette grenser for egen kropp. Det gjorde meg utrolig glad. Og absolutt alle foreldrene på min avdeling skrøt av måten vi jobbet med tema "kropp" i gruppa, og syntes det var flott at vi så filmene.

Jeg har vært på flere kurs gjennom SMIS, og det burde vært obligatorisk for småbarnsforeldre å få dette kurset. Da tror jeg antallet overgrep hadde gått dramatisk ned! Det er så utrolig viktig å lære barn riktige ord og begreper, lære dem å eie egen kropp og egne grenser, og gi dem kunnskapen som kan redde dem fra overgrep, og sørge for at de får et naturlig og uanstrengt forhold til seksualitet.

Enten folk liker det eller ikke, så har også små barn seksualitet. De er nysgjerrige, de onanerer, de utforsker egen og andres kropp. Hvis man pålegger barn skam for dette, DA lager man problemer. Det er sikkert vanskelig for en del foreldre å anerkjenne at deres søte små har en seksualitet, og at de er opptatt av kropp, men det blir altså ikke bedre av å fortie noe.

Og avslutningsvis vil jeg bare si at hvis man tror at det å velge en barnehage med utvidet kristen formålsparagraf er en slags garanti mot noe, da er man temmelig naiv og uvitende. Det foregår liksom aldri noe snusk, overgrep eller uønsket seksuell atferd i kristne miljøer... 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (52 minutter siden):

Må du ha inn med teskje? Så klart skal ingen uten at det er en medisinsk nødvendighet få lov til å ta på kjønnsorganet. 

Nevner igjen at barnehagen tar denne samtalen grundig og kommer med mer enn nok eksempler. 

Har du lest tråden? Nei. Jeg synes ikke noe om de illustrerte bildene av to mennesker som skal ha sex.

Så hva gjør du når de får inn boka? Bytte barnehage? 

Anonymkode: a133d...c55

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid, og har en 4-5åring. Var ei av jentene i bhg som spurte meg om hvordan babyen kom inn i magen. Jeg svarte at hun måtte spørre foreldrene sine når hun kom hjem - men da avbrøt datteren min meg 😉

«Fie - vet du ikke det? De har tatt mannetissen inn i dametissen. Når det kommer sæd fra tissen til pappa og inn til egget hos mamma - så blir det baby!» ikke noe hokuspokus eller big deal rundt det. 

…tipper det er noen foreldre som kommer til å bli stramme i maska om datteren forteller dette nyoppdagede funnet til dem 😂 hun var for øvrig straks 6 år, og burde etter min mening ha fått denne infoen for lengst.

Meeeen så er jeg barnevernspedagog, og vet at barn forholder seg til fakta. Jenta mi skal ikke være et lett offer for overgripere, og hun skal vite at dersom hun spør meg om noe så sier jeg sannheten (i aldersadekvat detaljomfang). Hun vet f.eks at kotelettene vi spiser kommer fra grisen, som må dø og slaktes for at vi skal kunne spise den. Hun (vi) spiser kjøtt, men om hun ønsket å la være på bakgrunn av den infoen - så er det helt greit.

Vær ærlig med ungene deres er vel greia - og ja, vi har denne boka. Null stress. Vi har også sett kroppen min eier jeg (ink. den om vold). Om dere vil snakke med dem i form av samtaler så er det også greit - men det er ingenting i veien med illustrasjoner. De mister ikke uskylden av den grunn. Ikke blir de mer nysgjerrige heller (og vil prøve ut). De barna som er mest seksualisert er de som har blitt utsatt for overgrep. Ikke de som har lært hvordan babyer kommer til 😅

Anonymkode: c61ef...75a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg er gravid, og har en 4-5åring. Var ei av jentene i bhg som spurte meg om hvordan babyen kom inn i magen. Jeg svarte at hun måtte spørre foreldrene sine når hun kom hjem - men da avbrøt datteren min meg 😉

«Fie - vet du ikke det? De har tatt mannetissen inn i dametissen. Når det kommer sæd fra tissen til pappa og inn til egget hos mamma - så blir det baby!» ikke noe hokuspokus eller big deal rundt det. 

tipper det er noen foreldre som kommer til å bli stramme i maska om datteren forteller dette nyoppdagede funnet til dem 😂 hun var for øvrig straks 6 år, og burde etter min mening ha fått denne infoen for lengst.

Meeeen så er jeg barnevernspedagog, og vet at barn forholder seg til fakta. Jenta mi skal ikke være et lett offer for overgripere, og hun skal vite at dersom hun spør meg om noe så sier jeg sannheten (i aldersadekvat detaljomfang). Hun vet f.eks at kotelettene vi spiser kommer fra grisen, som må dø og slaktes for at vi skal kunne spise den. Hun (vi) spiser kjøtt, men om hun ønsket å la være på bakgrunn av den infoen - så er det helt greit.

Vær ærlig med ungene deres er vel greia - og ja, vi har denne boka. Null stress. Vi har også sett kroppen min eier jeg (ink. den om vold). Om dere vil snakke med dem i form av samtaler så er det også greit - men det er ingenting i veien med illustrasjoner. De mister ikke uskylden av den grunn. Ikke blir de mer nysgjerrige heller (og vil prøve ut). De barna som er mest seksualisert er de som har blitt utsatt for overgrep. Ikke de som har lært hvordan babyer kommer til 😅

Anonymkode: c61ef...75a

Og så merket barna på foreldrene at dette var guffent fordi ansiktene deres ble helt vridde og de åpenbart prøvde å skifte tema, for barn er ikke dumme! Så de tenker at dette var ikke helt greit å snakke om, så de gjør ikke det igjen, selv om det er noe de gjerne skulle fortalt foreldrene sine om onkelen som gir de kuleste julegavene og spanderer vaffel og brus på fotballturneringen.

Anonymkode: 3a038...a1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så hva gjør du når de får inn boka? Bytte barnehage? 

Anonymkode: a133d...c55

Er det relevant for tråden? Barnehagen blir lite sannsynlig å få inn boken. 

Sånn så slipper du å lure mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, men hva om mannen (eller kvinnen) gjør det likevel? Om det er en person barnet kjenner fra før, som barnet er trygg på og som det er åpenbart at foreldrene er trygge på, gjør noe barnet ikke er komfortabel med, har barnet ord og begrep for å forklare dette til foreldrene? Kan du med sikkerhet si at ordene dere og barnehagen bruker i samtaler med barnet, har gitt barnet nok forståelse hvis det skulle bli utsatt for noe mot dens vilje, av en tilsynelatende trygg person? 

Hvis ja, så håper jeg du har rett. For barnet sin skyld, og for din skyld. 

Anonymkode: 3a038...a1b

Om mannen/kvinnen gjør det allikevel så er det så klart overgrep og barna vet at de skal fortelle til voksne / flertall voksne. 

Barnehagen formulerer det på annen måte enn det jeg gjør med dere. Barna får vite uavhengig familieforhold hva som er greit/ugreit. 

Mitt barn kom hjem og fortalte stolt over hva de lærte på barnehagen og at det er for eks. ikke greit å bli tatt i rompa/tissen/osv. 

Tror du at boken om hvordan lage barn gjør at det er enklere å gjenkjenne overgrep uten å ha hatt en samtale spesifikk om overgrep? Alt de vet er at sex er for voksne, men overgrep kan vær så mye mer enn bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (8 minutter siden):

Om mannen/kvinnen gjør det allikevel så er det så klart overgrep og barna vet at de skal fortelle til voksne / flertall voksne. 

Barnehagen formulerer det på annen måte enn det jeg gjør med dere. Barna får vite uavhengig familieforhold hva som er greit/ugreit. 

Mitt barn kom hjem og fortalte stolt over hva de lærte på barnehagen og at det er for eks. ikke greit å bli tatt i rompa/tissen/osv. 

Tror du at boken om hvordan lage barn gjør at det er enklere å gjenkjenne overgrep uten å ha hatt en samtale spesifikk om overgrep? Alt de vet er at sex er for voksne, men overgrep kan vær så mye mer enn bare det.

Ja, det tror jeg. Selv en 5åring forstår ikke nødvendigvis hva det betyr å bli tatt i rumpa, med bare ord. Og jeg forstår ikke hvorfor det er så mye mer grusomt å vise et barn bilder av en mann og kvinnes kjønnsorganer, kontra å fortelle at andre voksne ikke får stikke fingeren sin i rompa di eller peisen sin i vaginaen din etc. Er det ikke bedre å vise bilder, enn at barnet produserer egne bilder i hodet basert på aldersforståelsen sin - som er sinnsykt begrenset i den alderen og basert på bilder og erfaringer fra tidligere? Og hva får deg til å tro at barnet, som ikke får bilder av det dere veldig nøye beskriver muntlig, vil søke opp lignende så fort det får tilgang til Internett og vet hva søkefunksjonen gjør? Er det ikke bedre å gi de trygge bilder, forklart av en voksen og snakke rundt bildene sammen, enn at barnet søker opp ting selv og Gud vet hva som dukker opp? 

 

Anonymkode: 3a038...a1b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det tror jeg. Selv en 5åring forstår ikke nødvendigvis hva det betyr å bli tatt i rumpa, med bare ord. Og jeg forstår ikke hvorfor det er så mye mer grusomt å vise et barn bilder av en mann og kvinnes kjønnsorganer, kontra å fortelle at andre voksne ikke får stikke fingeren sin i rompa di eller peisen sin i vaginaen din etc. Er det ikke bedre å vise bilder, enn at barnet produserer egne bilder i hodet basert på aldersforståelsen sin - som er sinnsykt begrenset i den alderen og basert på bilder og erfaringer fra tidligere? Og hva får deg til å tro at barnet, som ikke får bilder av det dere veldig nøye beskriver muntlig, vil søke opp lignende så fort det får tilgang til Internett og vet hva søkefunksjonen gjør? Er det ikke bedre å gi de trygge bilder, forklart av en voksen og snakke rundt bildene sammen, enn at barnet søker opp ting selv og Gud vet hva som dukker opp? 

 

Anonymkode: 3a038...a1b

Har ikke noe i mot at barn får sett kjønnsorganer, men heller i mot illustrerte bilder der to mennesker har sex med tekst som står «Velkommen inn» med en pil inn til skjeden i barnehagealderen. 

Så fort barnet får tilgang til internett er det ikke bare samtale om sex, men også grundig nettvett og overvåking fra oss foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, spekulasjon, seksualisert innhold og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (20 timer siden):

Jeg har lenge holdt meg til tema helt til dere (?) dro inn overgrep. 

Jeg kom med mitt syn og plutselig så er det skadelig å ikke gå inn i detaljer om hvordan man blir til på den alderen, og plutselig ble det til at barn kobler den boken opp mot overgrep. 

Boken handler vel om hvordan man blir til og at sex er for voksne. Eller har den egne kapitler om overgrep som jeg ikke har fått med meg?

Poenget er jo at kunnskap om kropp og sex er forebyggende mot seksuelle overgrep. Det burde du ha fått med deg etter å ha lest i tråden her.

Anonymkode: 9d646...c34

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.10.2021 den 14.58):

Om barnet ditt på 4 år hadde lest ei bok med disse illustrasjonsbildene i barnehagen - hadde du vært positiv eller negativ til det? 
 

Jeg kjenner til forfatterens bøker fra før og vet at bøkene er ærlig og rett på sak, men er egentlig litt usikker på hva jeg tenker om at de skal bruke det i barnehagen til sønnen min. Mannen synes det er helt greit at sønnen vår lærer om forplantning og kropp,men tenker at bildene i boka blir over grensa. Hva tenker dere? Ønsker litt flere synspunkter. 
 

https://www.grafill.no/visuelt/vinnere/2020/illustrasjon/barneboker/bildebok-hvordan-lager-man-en-baby

 

 

Anonymkode: 5cb0a...674

Har boken selv og syns den er grei. Hva er problemet?

Anonymkode: d8b49...bae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har boken selv og syns den er grei. Hva er problemet?

Anonymkode: d8b49...bae

Etter å ha lest tråden, har jeg skjønt at en del synes en av tegningene er skikkelig grisete. Skulle tro det var snakk om Kama Sutra i barneutgave det var snakk om, så snuskete er det visst.

Anonymkode: 57462...042

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...