Gå til innhold

Bøkene til Anna Fiske - i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barn som lærer om kropp og seksualitet, sier i snitt ifra om overgrep to år tidligere enn de som ikke lærer dette. 

Dere som syns det er ekkelt at barn lærer om dette, dere har antagelig vært skånet for grenseoverskridende voksne. Så bra for dere!

Men vi vet at det begås overgrep mot barn helt ned i spedbarnsalder. Vi vet at overgriperne ofte er omsorgspersoner som barna har en relasjon til, stoler på. Og det beste hjelpemiddelet disse overgriperne har, er barnas uvitenhet. Da kan de skremme barna til stillhet eller overbevise dem om at overgrepene er *normale*. 

Derfor er kropp og seksualitet også inne på rammeplanen allerede i barnehagen. Anna Fiskes bøker er gode verktøy for samtaler rundt dette. De er en fin balanse av saklige og humoristiske. 

Jeg er glad for at barna mine har fått denne opplæringen. De har språket og kompetansen til å kunne si ifra hvis de skulle bli utsatt for grenseoverskridende voksne. Bare det at de har det språket, er i seg selv avskrekkende for overgripere. 

Da slipper de forhåpentligvis å bli utsatt for det samme som mora ble som barn, noe hun aldri fortalte noen før hun ble godt voksen. 

Anonymkode: f03d5...928

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kenelz skrev (16 timer siden):

Kan du ikke lese? Skrev ganske tydelig::

 

Siden jeg kommenterte ditt innlegg bør det jo være tydelig at jeg kan lese, eller?

Du har skrevet flere innlegg om hvordan ting blir gjort i din barnehage, og din erfaring med alder og spørsmål fra barn. Jeg kunne sitert dem alle, men valgte et. Min erfaring er da at dette er noe barn spør og undrer på før skolealder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Oida said:

Siden jeg kommenterte ditt innlegg bør det jo være tydelig at jeg kan lese, eller?

Du har skrevet flere innlegg om hvordan ting blir gjort i din barnehage, og din erfaring med alder og spørsmål fra barn. Jeg kunne sitert dem alle, men valgte et. Min erfaring er da at dette er noe barn spør og undrer på før skolealder.

Og dersom de lurer på det så er det opp til foreldrene å ta den samtalen der og da eller vente til senere. 

Vet ikke om noen tilfeller der barn har tatt skade å bli fortalt at barn blir laget ved «voksen kos», magisk eplestøv eller hva søren. 

På samme måte at de har ikke tatt skade av å tro på julenissen er den som kommer med gavene, tannfeen som tar tannen og gir fra set en krone eller to, påskeharen som legger ut sjokoladeegg, osv. 

Når det kommer til overgrep så tar barnehagen i området her opp den samtalen på en skikkelig måte med barnehagebarna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (1 time siden):

Og dersom de lurer på det så er det opp til foreldrene å ta den samtalen der og da eller vente til senere. 

Vet ikke om noen tilfeller der barn har tatt skade å bli fortalt at barn blir laget ved «voksen kos», magisk eplestøv eller hva søren. 

På samme måte at de har ikke tatt skade av å tro på julenissen er den som kommer med gavene, tannfeen som tar tannen og gir fra set en krone eller to, påskeharen som legger ut sjokoladeegg, osv. 

Når det kommer til overgrep så tar barnehagen i området her opp den samtalen på en skikkelig måte med barnehagebarna. 

Ingen tar skade av å tro på julenissen. Noen barn tar skade av å ikke ha et begrepsapparat til å snakke om seksuelle overgrep. 

Anonymkode: d617b...d6d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen tar skade av å tro på julenissen. Noen barn tar skade av å ikke ha et begrepsapparat til å snakke om seksuelle overgrep. 

Anonymkode: d617b...d6d

Og da synes jeg at alle barnehager bør ha samtaler rundt om overgrep, at det er for eks. ikke lov at andre tar personer på det ene området og den andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (38 minutter siden):

Og da synes jeg at alle barnehager bør ha samtaler rundt om overgrep, at det er for eks. ikke lov at andre tar personer på det ene området og den andre. 

Så foreldrene skal slippe? Eller misforstår jeg deg nå? 

 

Anonymkode: 68af9...033

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så foreldrene skal slippe? Eller misforstår jeg deg nå? 

 

Anonymkode: 68af9...033

Sex samtale/hvordan lage barn og overgrep er to forskjellige samtaler. 


Ved overgrep blir ikke det illustrert med bilder, for eks. som i den boken i ts innlegg («Hallo! Velkommen inn»). 

Foreldrene bestemmer selv om de vil ta samtalen tidligere eller senere, men når det kommer til overgrepssamtale så bør barnehagen ta det opp så tidlig som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (48 minutter siden):

Og da synes jeg at alle barnehager bør ha samtaler rundt om overgrep, at det er for eks. ikke lov at andre tar personer på det ene området og den andre. 

Og hvorfor er det da feil å bruke bilder som viser hva barnehagen forteller barna? 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 3a038...a1b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Så merkelig, vi har også vært mange ganger på legevakten og jeg har i tillegg tatt det opp med lege-venner som sier at en lege ikke skal et barn der med mindre det faktisk er grunn til å gjøre en undersøkelse.

Anonymkode: a133d...c55

Poenget mitt var vel at det ofte er grunn. 

Anonymkode: 2701f...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvorfor er det da feil å bruke bilder som viser hva barnehagen forteller barna? 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 3a038...a1b

Bildene som blir illustrert i boken er etter min mening drøyt. 

Drøyt er det også illustrere bilder av overgrep. 

Må jeg utdype det mer for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (Akkurat nå):

Bildene som blir illustrert i boken er etter min mening drøyt. 

Drøyt er det også illustrere bilder av overgrep. 

Må jeg utdype det mer for deg?

Så du vil pakke inn hva et overgrep er for barn, er det sånn du mener man skal beskytte barn fra potensielle overgrep?

Anonymkode: a133d...c55

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (8 minutter siden):

Bildene som blir illustrert i boken er etter min mening drøyt. 

Drøyt er det også illustrere bilder av overgrep. 

Må jeg utdype det mer for deg?

Det brukes jo stadig illustrerte bilder og filmer når man snakker med barn om overgrep, så tipper du ikke er så positiv til barnehagens arbeid mot overgrep. . 

Anonymkode: d617b...d6d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du vil pakke inn hva et overgrep er for barn, er det sånn du mener man skal beskytte barn fra potensielle overgrep?

Anonymkode: a133d...c55

Barnehagen som går gjennom samtaler om overgrep har den kompetansen til å fortelle det på en skikkelig måte uten å skremme barna for livet og gi dem angst. 

Eller mener du at man skal vær brutalt ærlig og illustrere med bilder at en mann/dame kan plutselig finne på å ta på dem/putte gjenstander i dem, og man må være på vakt? 

Forteller du også at de ikke skal snakke med fremmende fordi de kan bli kidnappet og solgt inn i menneskehandel og bli voldtatt/drept av en gjeng? Eller holder det med at de kan bli tatt bort av slemme mennesker og ikke komme hjem igjen? 

Snakk om å traumatisere barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Det brukes jo stadig illustrerte bilder og filmer når man snakker med barn om overgrep, så tipper du ikke er så positiv til barnehagens arbeid mot overgrep. . 

Anonymkode: d617b...d6d

Med eldre barn ja, men ikke hos barnehagebarn. Da er det samtaler hva som er greit/ugreit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (21 timer siden):

En av de yngste barna mine er 7 og har ikke tilgang til nett. 

Barn som er gamle nok til å være på internett skal overvåkes/ha en samtale. 

Barnehagen i området her her har samtaler om overgrep. Barna blir fortalt at ingen skal få lov til å ta på foran eller bak, eller gjør andre ting mot kroppen deres. Illustreres ikke med detaljerte bilder som den boken i tråden.

Foreldrene får beskjed at dette er noe som de blir å gå gjennom, men forteller ikke dag/dato for å forhindre at noen blir holdt hjemme. 

Det er ikke tabu å ikke fortelle i detaljer hvordan barn blir laget i barnehagealderen. La barn være barn. 

Internett er kommet for å bli. Barn får ipad på skolen, de drar på besøk hos venner ++ Det er lettere sagt enn gjort å skal holde barn unna internett. En 7 åring, ja kanskje, men jo eldre de blir jo være blir det.

Enig, la barn være barn. 😃 Heldigvis blir de ikke voksne av å lese bøker om hvordan man lager babyer 😊

Kenelz skrev (3 timer siden):

Og dersom de lurer på det så er det opp til foreldrene å ta den samtalen der og da eller vente til senere. 

Vet ikke om noen tilfeller der barn har tatt skade å bli fortalt at barn blir laget ved «voksen kos», magisk eplestøv eller hva søren. 

På samme måte at de har ikke tatt skade av å tro på julenissen er den som kommer med gavene, tannfeen som tar tannen og gir fra set en krone eller to, påskeharen som legger ut sjokoladeegg, osv. 

Når det kommer til overgrep så tar barnehagen i området her opp den samtalen på en skikkelig måte med barnehagebarna. 

Det er mange, mange, mange tilfeller at barn har tatt skade for de tror babyer blir laget av magisk eplestøv.

Kari på 5 år som har lest denne boken vet at dette er noe voksne gjør, og ikke barn. Når Karis onkel prøver å presse penisen sin i henne vet hun at dette ikke er greit. Hun vet at det er sånn voksne gjør når de skal kose og lage baby. Hun vet at hun er et barn, ikke en voksen. Onkelen sier at han gjør dette for han er glad i henne, men Kari vet det er feil. Kari har også begreper som gjør at hun kan forklare om hva som skjedde med onkels penis til sine foreldre.

Lisa på 5 år som har hørt om det magiske eplestøvet er ikke klar over at det er galt når onkelen prøver å presse penisen sin i henne. Kanskje noen har snakket om det i barnehagen, men Lisa fulgte ikke helt  med. På samme måte som når barnehagelæreren forteller historier i samlingsstundene om bukkene bruse i løse lufta - uten konkreter, det er liksom ikke like spennende. Lisa vet kanskje heller ikke hva en penis er, eller hva en tiss er. Lisa vet heller ikke hva en penis heter, og sier kanskje noe til foreldrene som de ikke skjønner.

Forskning viser også at mange pedofile går bevisst etter barn som har lite kunnskap sex. Hvis Lisa sier "den" til tissen sin, mens Kari sier at sex er noe voksne gjør, så er det lett for den pedofile å ta et valg.

Kenelz skrev (Akkurat nå):

Bildene som blir illustrert i boken er etter min mening drøyt. 

Drøyt er det også illustrere bilder av overgrep. 

Må jeg utdype det mer for deg?

Gjerne utdype. Hvorfor er det drøyt? Hvordan mener du man ellers kan fange oppmerksomheten til barna, uten å snakke med barna? For samtaler uten bilder, figurer og diverse blir jo fort kjedelig. Tror du barna synes det er drøyt? For barn tenker jo på en annen måte enn oss voksne.

Anonymkode: 9d646...c34

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Godt voksen person som synes det er HELT greit at barn blir barn og ikke overeksponert for den driten der for tidlig.  Som sagt, dere er rett og slett gale.  

Anonymkode: acae9...723

Mulig du har vanskeligheter for å sette deg inn i ting. Les deg opp på forebygging av seksuelle overgrep. 😊 Gjerne før du får barn. Så ser du at vi ikke er gale, men at det bare er du som mangler kunnskap.

Anonymkode: 9d646...c34

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Internett er kommet for å bli. Barn får ipad på skolen, de drar på besøk hos venner ++ Det er lettere sagt enn gjort å skal holde barn unna internett. En 7 åring, ja kanskje, men jo eldre de blir jo være blir det.

Enig, la barn være barn. 😃 Heldigvis blir de ikke voksne av å lese bøker om hvordan man lager babyer 😊

Det er mange, mange, mange tilfeller at barn har tatt skade for de tror babyer blir laget av magisk eplestøv.

Kari på 5 år som har lest denne boken vet at dette er noe voksne gjør, og ikke barn. Når Karis onkel prøver å presse penisen sin i henne vet hun at dette ikke er greit. Hun vet at det er sånn voksne gjør når de skal kose og lage baby. Hun vet at hun er et barn, ikke en voksen. Onkelen sier at han gjør dette for han er glad i henne, men Kari vet det er feil. Kari har også begreper som gjør at hun kan forklare om hva som skjedde med onkels penis til sine foreldre.

Lisa på 5 år som har hørt om det magiske eplestøvet er ikke klar over at det er galt når onkelen prøver å presse penisen sin i henne. Kanskje noen har snakket om det i barnehagen, men Lisa fulgte ikke helt  med. På samme måte som når barnehagelæreren forteller historier i samlingsstundene om bukkene bruse i løse lufta - uten konkreter, det er liksom ikke like spennende. Lisa vet kanskje heller ikke hva en penis er, eller hva en tiss er. Lisa vet heller ikke hva en penis heter, og sier kanskje noe til foreldrene som de ikke skjønner.

Forskning viser også at mange pedofile går bevisst etter barn som har lite kunnskap sex. Hvis Lisa sier "den" til tissen sin, mens Kari sier at sex er noe voksne gjør, så er det lett for den pedofile å ta et valg.

Gjerne utdype. Hvorfor er det drøyt? Hvordan mener du man ellers kan fange oppmerksomheten til barna, uten å snakke med barna? For samtaler uten bilder, figurer og diverse blir jo fort kjedelig. Tror du barna synes det er drøyt? For barn tenker jo på en annen måte enn oss voksne.

Anonymkode: 9d646...c34

Men her blir det illustrert at Kari på 5 år ikke vet hva overgrep er/ikke har hatt samtale om det i barnehagen. 

Hadde hun hatt den samtalen som barnehagen gjør med mine og andre sine barn så hadde hun visst at hun ikke skal bli tatt på tissen, rompa, brystene og heller ikke ta på tissen, rompa, brystene hos et annet menneske (kort og enkelt forklart sammenlignet med barnehagen). 

Forskjell på samtale om overgrep og hvordan man lager barn. Sex og voldtekt er ikke det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.10.2021 den 12.30):

Oh the irony. Det er jo nettopp derfor det er viktig med åpenhet rundt seksualitet i dagens samfunn. 

 

Ikke er jeg sint, og ikke kan jeg se å ha vært useriøs. Ikke har jeg brukt stygge ord om forfatteren, slik en viss annen person her i tråden gjorde. 

Anonymkode: 80e5d...99e

Ikke når det gjelder småbarn. Hvorfor skal barn på død og liv undervises i sex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/23/2021 at 8:16 PM, AnonymBruker said:

Så merkelig, vi har også vært mange ganger på legevakten og jeg har i tillegg tatt det opp med lege-venner som sier at en lege ikke skal et barn der med mindre det faktisk er grunn til å gjøre en undersøkelse.

Anonymkode: a133d...c55

HVordan skal de sjekke underlivsmerter, eller feste på pose for å sjekke UVI uten å ta i det området?

Anonymkode: 2701f...28d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (2 timer siden):

Men her blir det illustrert at Kari på 5 år ikke vet hva overgrep er/ikke har hatt samtale om det i barnehagen. 

Hadde hun hatt den samtalen som barnehagen gjør med mine og andre sine barn så hadde hun visst at hun ikke skal bli tatt på tissen, rompa, brystene og heller ikke ta på tissen, rompa, brystene hos et annet menneske (kort og enkelt forklart sammenlignet med barnehagen). 

Forskjell på samtale om overgrep og hvordan man lager barn. Sex og voldtekt er ikke det samme. 

Barn følger lite med på samtaler i barnehagen, det er derfor vi bestandig bruker bilder, bøker og konkreter.

Anonymkode: 9d646...c34

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...