Aliquis Skrevet 19. oktober 2021 #121 Del Skrevet 19. oktober 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: https://www.livescience.com/36143-iq-change-time.html Anonymkode: a46c8...771 Hva er det du prøver å formidle med dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazydoglady Skrevet 19. oktober 2021 #122 Del Skrevet 19. oktober 2021 Vuling skrev (11 timer siden): Vil høre folks mening. Er det mulig å betydelig religiøs og svært intelligent samtidig? Det tenker jeg at det er. Å være religiøs handler vell mest om å tro på noe større enn seg selv, noe som kan gi litt støtte og trøst osv. Og det er fullt mulig å være veldig religiøs selv om man forstår at feks skapelsen ikke er sann etc. Derimot anser jeg nok mange religiøse som mindre intelligent pga hvordan de oppfører seg, hvilke syn det har og at de ikke henger med i tiden, eller de skriftene de liksom skal leve ut i fra. Det er mindre intelligent. Hva de selv velger å underlegges spiller ingen rolle og det dømmer jeg ingen for, samme hvor fjernt det føles for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 19. oktober 2021 #123 Del Skrevet 19. oktober 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er også enig i at det er slik i hans (subjektive) øyne. Det fine med slike formuleringer er at i og med at det han skriver er helt subjektivt så trenger en ikke argumentere for noe. Objektive fakta, derimot, må bevises og måles opp og ned i mente. Subjektive påstander trenger ikke noe slikt. Hvis noen synes at solen er grønn så kan ingen motbevise at vedkommende synes det. Det er derfor vanskelig å diskutere ut fra subjektive påstander. Noe som gjør det veldig behagelig å gjemme seg bak slikt. Anonymkode: a46c8...771 Det er en redelig måte å diskutere. Det meste som legges fram her er subjektive meninger. Jeg har ikke kunnskapen til å kunne tale i absolutte fakta, og det ser ut som at den kunnskapen ikke eksisterer per nå. Dermed fremmer jeg mine tanker og mitt syn på religiøse. 4 hours ago, AnonymBruker said: Det samme er behovet for å slappe av og game en kveld. Å ha en partner handler hovedsaklig om det emosjonelle, selv om det kommer med praktiske fordeler der man deler utgifter osv. Det er ikke det praktiske som gjør at folket velger leve sammen, det er det emosjonelle At et emosjonelt behov er mindreverdig for et menneske som er i stor grad et emosjonelt vesen, er en logisk kortslutning. Å fylle emosjonelle behov girbedre livskvalitet. Om det er å drikke en kopp te fordi man vil kose seg, game eller snakke med en kompis om noe kjipt som skjedde på jobb. For enkelte kan religiøse ritualer fungere som meditasjon, og meditasjons gunstige effekt på psyken er velkjent. Nå er det mange som ikke har den type ritualer selv om de er religiøse, men der er defintivt fordeler i enkelte religioner og vaner som kan gi en sterk boost til psyken. - Nihilist Anonymkode: a8843...2c8 Du misforstår. Det at noe er et emosjonelt behov gjør det ikke mindre verdt enn et annet behov. Grunnen til at jeg anser det som en karakterbrist er at behovet er der i det store og det hele. Det er et kosedyr for voksne mennesker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 19. oktober 2021 #124 Del Skrevet 19. oktober 2021 (endret) Vel vel vel. Definer "religion" da. "Religion" innbefatter utrolig mye mer enn Kristendom, Islam, Buddhisme. Ifølge Religionssosiologi, noe jeg studerte som en del av religionsvitenskap, er det opptil flere ikke-religiøse, endog ateistiske bevegelser som i aller høyeste grad kan kalles religioner: Nazisme Kommunisme Begge er apokalyptiske religioner der Det Utvalgte Folket, etter mye undertrykking, skal knuse sine onde fiender og skape en perfekt verdensorden. Et mer ufarlig, og ikke-apokalyptisk, eksempel: FOTBALL Seriøst. Fotball. Fotballkulturen er svært, svært lik de gamle religionene i Midt-Østen og Hellas. Den handler først og fremst om gruppetilhørighet, alt annet er sekundært. Laget tilsvarer hovedguden. Det viktige er den store mytiske kampen mot kaos/ondskap/nabobyen/det andre laget, som feires med opptog og store mengder mat og alkoholholdig drikke mens man synger hymner til guden/laget. Så kan man si, "jamen du oppnår da ikke personlig frelse gjennom å heie på et fotballag!" Til hvilket jeg svarer, "i de gamle polyteistiske religionene var personlig frelse totalt uviktig. Personlig frelse ble ikke et viktig tema i religion før ca 500 f.Kr., med enkelte mulige forløpere. De gamle sumererne, babylonerne og grekerne trodde ikke på personlig frelse. Alle skulle til samme sted etter døden, uansett hvordan de hadde oppført seg, og det stedet var FÆLT i varierende grad. Dette var uviktig i religionen. Det viktige var å heie på sin hovedgud gjennom å ta del i seremonier og ofringer, noe som kunne hjelpe deg i DETTE liv." Virkelig. Jeg tuller virkelig ikke. Dette står, svart på hvitt, i meget vitenskapelige bøker. Google religionssosiologi. Jeg er veldig glad jeg studerte religionssosiologi men OBS! Det er tungt, tørt og ikke minst ofte veldig deprimerende materiale. For å besvare spørsmålet: nei, NEI, religiøse mennesker er ikke mindre intelligente. (Med mulig unntak for nazister og akp-ml folk, men det er bare et subjektivt syn JEG har 😄) Endret 19. oktober 2021 av Entern Fjernet litt unødig vissvass 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 19. oktober 2021 #125 Del Skrevet 19. oktober 2021 amourerah skrev (11 timer siden): Ja. Jeg vet om flere muslimer og kristene som er intelligente. https://www.aftenposten.no/norge/i/p6xQ6/faten-mahdi-al-hussaini-19-vil-bruke-millionpris-paa-skoleturne-mot-e https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hadia_Tajik https://www.sv.no/blog/partiet/menneskene-i-sv/marian-hussein/ https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ilhan_Omar https://en.m.wikipedia.org/wiki/Abid_Raja https://en.m.wikipedia.org/wiki/Malcolm_X https://en.m.wikipedia.org/wiki/Louis_Farrakhan https://en.m.wikipedia.org/wiki/Muhammad_Ali https://en.m.wikipedia.org/wiki/Martin_Luther_King_Jr. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nelson_Mandela Selv kjenner jeg smarte modige muslimer og kristene som Jobber som leger,advokater og I politiet, så en kan være smart selvom man er religiøs. Men jeg vet om mange atiester som bare er ute etter og lage kvalme som ikke er særlig smarte. 100% enig med deg armourerah! Godt sagt! Respekt! 🙌🙏 Skal godt gjøres å finne særlig klokere personer fra forrige århundre enn Martin Luther King. Det er mulig Stalin var smartere, men jeg vet hvem av de to jeg helst ville hatt som nabo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #126 Del Skrevet 19. oktober 2021 Aliquis skrev (10 timer siden): Det er forskjell på å si at noen nødvendigvis er mindre intelligente pga. en tro/mening de har, og å si at folk med en tro/mening på generelt grunnlag er mindre intelligente i snitt. Svært få vil hevde det første, men det andre kan man jo undersøke ved hjelp av studier. Det er enkelte her som antyder at det første du nevner er tilfelle. Og som tenker at det andre medfører det første, uten å vise til et datagrunnlag som går inn på årsaker (det fins jo så mange forslag til hvorfor vi ser sammenhengen, og forskere er heller ikke enige). Enkelte ateister (men selvsagt ikke alle) blir det derfor vanskelig å diskutere med. For eksempel de som bare sier at alle religiøse er dumme fordi de tror på (det de selv ser på som) eventyr. Og folk som bare går ut fra at religiøse ikke kan være vitenskapelige eller ha vitenskapelig kunnskap. Anonymkode: fa26d...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 19. oktober 2021 #127 Del Skrevet 19. oktober 2021 19 minutter siden, Entern said: Vel vel vel. Definer "religion" da. "Religion" innbefatter utrolig mye mer enn Kristendom, Islam, Buddhisme. Ifølge Religionssosiologi, noe jeg studerte som en del av religionsvitenskap, er det opptil flere ikke-religiøse, endog ateistiske bevegelser som i aller høyeste grad kan kalles religioner: Nazisme Kommunisme Begge er apokalyptiske religioner der Det Utvalgte Folket, etter mye undertrykking, skal knuse sine onde fiender og skape en perfekt verdensorden. Et mer ufarlig, og ikke-apokalyptisk, eksempel: FOTBALL Seriøst. Fotball. Fotballkulturen er svært, svært lik de gamle religionene i Midt-Østen og Hellas. Den handler først og fremst om gruppetilhørighet, alt annet er sekundært. Laget tilsvarer hovedguden. Det viktige er den store mytiske kampen mot kaos/ondskap/nabobyen/det andre laget, som feires med opptog og store mengder mat og alkoholholdig drikke mens man synger hymner til guden/laget. Så kan man si, "jamen du oppnår da ikke personlig frelse gjennom å heie på et fotballag!" Til hvilket jeg svarer, "i de gamle polyteistiske religionene var personlig frelse totalt uviktig. Personlig frelse ble ikke et viktig tema i religion før ca 500 f.Kr., med enkelte mulige forløpere. De gamle sumererne, babylonerne og grekerne trodde ikke på personlig frelse. Alle skulle til samme sted etter døden, uansett hvordan de hadde oppført seg, og det stedet var FÆLT i varierende grad. Dette var uviktig i religionen. Det viktige var å heie på sin hovedgud gjennom å ta del i seremonier og ofringer, noe som kunne hjelpe deg i DETTE liv." Virkelig. Jeg tuller virkelig ikke. Dette står, svart på hvitt, i meget vitenskapelige bøker. Google religionssosiologi. Jeg er veldig glad jeg studerte religionssosiologi men OBS! Det er tungt, tørt og ikke minst ofte veldig deprimerende materiale. For å besvare spørsmålet: nei, NEI, religiøse mennesker er ikke mindre intelligente. (Med mulig unntak for nazister og akp-ml folk, men det er bare et subjektivt syn JEG har 😄) Så du sier det finnes ikke-religiøse religiøse bevegelser? Det blir litt søkt for min smak. Store Norske Leksikon har en definisjon som jeg tror de fleste kan kjenne seg igjen i: Quote Religion er troen på guddommelige eller overnaturlige vesener, som guder, engler, demoner eller hellige dyr. Ateister, eller ikke-religiøse, skilles markant fra dette ved at man ikke har noen felles tro eller filosofi man følger. At andre bevegelser med felles filosofi kan ha en stor andel ikke-religiøse påvirker ikke det. Når det kommer til nazisme er det helt latterlig å kalle dette en ateistisk eller ikke-religiøs bevegelse. Nazi-Tyskland hadde tette bånd til den katolske kirke, en svært liten andel var ikke-religiøse. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 19. oktober 2021 #128 Del Skrevet 19. oktober 2021 Aliquis skrev (8 minutter siden): Så du sier det finnes ikke-religiøse religiøse bevegelser? Det blir litt søkt for min smak. Store Norske Leksikon har en definisjon som jeg tror de fleste kan kjenne seg igjen i: Ateister, eller ikke-religiøse, skilles markant fra dette ved at man ikke har noen felles tro eller filosofi man følger. At andre bevegelser med felles filosofi kan ha en stor andel ikke-religiøse påvirker ikke det. Når det kommer til nazisme er det helt latterlig å kalle dette en ateistisk eller ikke-religiøs bevegelse. Nazi-Tyskland hadde tette bånd til den katolske kirke, en svært liten andel var ikke-religiøse. Jeg stoler mer på en fagbok skrevet av eksperter, enn på et leksikon. Jeg sa ikke ikke-religiøse religiøse bevegelser, de ER jo faktisk religiøse. Du trenger ikke tro på en gud for å være religiøs. I Theravada-buddhisme er ikke guder viktig i det hele tatt, de er irrelevante faktisk. Du kan være en ateistisk Theravada-buddhist. Nazisme vil jeg i høyeste grad kalle en religiøs bevegelse, og båndene til Kristendommen er sterkt overdrevne. Det var mest relativt moderate nazister som var kristne, de mer ekstreme pleide å sverme for Odin og Tor eller ymse mystifistisk visvas. Men dette er dog uvesentlig. Nazismens vesen er ikke kristent. Du kan være kristen og nazist, eller muslim og nazist, eller tilmed jøde og nazist, eller buddhist og nazist selv om jeg ikke helt ser hvordan det lar seg kombinere. Men da er det nazismen som er religionen din, ikke det andre, og det viktige for deg er den ariske rase og dens strid mot andre raser. Ateister kan kalle seg ikke-religiøse så mye de vil. Det blir ikke sant fordi det gjentas. En ihuga marxist er likeså religiøs som en kristen eller en muslim. Hva den ihuga marxisten mener om saken er fullstendig irrelevant. Men dette er et sårt punkt for ateister, de liker å tro at de er så mye mer fornuftige og logiske og ser verden akkurat slik den er, men dessverre er ateister bare mennesker, som alle andre, verken bedre eller verre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #129 Del Skrevet 19. oktober 2021 Imariuz skrev (12 timer siden): Religion og troen på at noe må ha skapt universet er bygd på logikk. At skal ha blitt til ut av ingenting gir ingen mening. Og at dette "noe" alltid har eksistert er logisk mener du...? Anonymkode: 43e02...554 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 19. oktober 2021 #130 Del Skrevet 19. oktober 2021 Katten.2.0 skrev (1 time siden): Det at noe er et emosjonelt behov gjør det ikke mindre verdt enn et annet behov. Grunnen til at jeg anser det som en karakterbrist er at behovet er der i det store og det hele. Det er et kosedyr for voksne mennesker. Her er greia: Alle mennesker har et sånt kosedyr. Ja da, alle voksne mennesker har et sånt kosedyr, eller, om man vil være litt mindre nedlatende () en krykke. Det kalles å ha en mening med livet. Det er noe mennesker er AVHENGIGE av å ha. Føler du ikke at livet er meningsfullt kan du utvikle anomi, det vil si sterk depresjon og fremmedgjorthet. Noe som er forferdelig usunt. Mening med livet kommer fra trossystemer. Om disse involverer en gud eller ikke er i grunnen irrelevant. Alle, bortsett fra dypt deprimerte og ulykkelige mennesker, har et "kosedyr". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #131 Del Skrevet 19. oktober 2021 Entern skrev (1 minutt siden): Her er greia: Alle mennesker har et sånt kosedyr. Ja da, alle voksne mennesker har et sånt kosedyr, eller, om man vil være litt mindre nedlatende () en krykke. Det kalles å ha en mening med livet. Det er noe mennesker er AVHENGIGE av å ha. Føler du ikke at livet er meningsfullt kan du utvikle anomi, det vil si sterk depresjon og fremmedgjorthet. Noe som er forferdelig usunt. Mening med livet kommer fra trossystemer. Om disse involverer en gud eller ikke er i grunnen irrelevant. Alle, bortsett fra dypt deprimerte og ulykkelige mennesker, har et "kosedyr". Jeg er verken deprimert eller ulykkelig, men jeg tror ikke livet har noen "mening". Vi er her pga at naturlovene har gjort at liv har oppstått her og evolusjonen driver utviklingen. De livsformer som er mest tilpasset livet i øyeblikket lever videre og eventuelle mutasjoner som er tilpasset sitt miljø lever også videre. Vi som er her får bare leve på en måte som gir oss et best mulig liv sett ut fra vårt eget synspunkt, mens vi er her, for som sagt, det er ingen "mening". Anonymkode: 43e02...554 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 19. oktober 2021 #132 Del Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er verken deprimert eller ulykkelig, men jeg tror ikke livet har noen "mening". Vi er her pga at naturlovene har gjort at liv har oppstått her og evolusjonen driver utviklingen. De livsformer som er mest tilpasset livet i øyeblikket lever videre og eventuelle mutasjoner som er tilpasset sitt miljø lever også videre. Vi som er her får bare leve på en måte som gir oss et best mulig liv sett ut fra vårt eget synspunkt, mens vi er her, for som sagt, det er ingen "mening". Anonymkode: 43e02...554 Du har ting du tror på. Du har idealer, du har politiske synspunkter, du har ting som er viktige for deg. Det er forskjell på å tro at det er en mening med universet, og det å ha en mening med livet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #133 Del Skrevet 19. oktober 2021 Tja, sånn i utgangspunktet ja. Når det er sagt, så vet jeg at det finnes smarte folk som er religiøse. Så det er helt klart mulig. Anonymkode: cfa7d...4ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 19. oktober 2021 #134 Del Skrevet 19. oktober 2021 33 minutter siden, Entern said: Her er greia: Alle mennesker har et sånt kosedyr. Ja da, alle voksne mennesker har et sånt kosedyr, eller, om man vil være litt mindre nedlatende () en krykke. Det kalles å ha en mening med livet. Det er noe mennesker er AVHENGIGE av å ha. Føler du ikke at livet er meningsfullt kan du utvikle anomi, det vil si sterk depresjon og fremmedgjorthet. Noe som er forferdelig usunt. Mening med livet kommer fra trossystemer. Om disse involverer en gud eller ikke er i grunnen irrelevant. Alle, bortsett fra dypt deprimerte og ulykkelige mennesker, har et "kosedyr". Merkelig at de utvikler anomi, som i hovedsak er forbundet med kriminell og avvikende atferd i forbindelse med situasjoner hvor de sosiale normene, reglene og lovene ikke klarer å regulere aktørenes atferd. Ikke depresjon, men ja, en fremmedgjøring fra samfunnet. Ser man bort fra middelalderens definisjon, som tilsvarer noe a la "uten Gud", er det ingenting som tilsier at dette kommer av en manglende mening med livet. Kjenner jeg får litt PTSD-flashbacks til Durkheims 'Selvmordet', hvor han pratet noe om anomisk selvmord - men igjen relatert til en mer normforvirring og frikobling fra samfunnet. Noen mennesker er avhengig av å ha en mening med livet. For meg er det en karakterbrist at denne meningen er tilhørende de store organiserte religionene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #135 Del Skrevet 19. oktober 2021 Synes det er veldig ulogisk at ikke-religiøse skal være generelt smartere. Hvis ikke-religiøse har rett havner alle samme sted til slutt uansett. Hvis religiøse har rett får noen evig liv, noen blir bare borte. Kjapp sannsynlighetsregning tilsier at religiøsitet gir bitteliten mulighet til paradis mens ateisme ikke gir noen slik mulighet. Forskning viser forresten at religiøse er lykkeligere enn ikke-religiøse. At noen med utgangspunkt i anerkjent forskning velger bort noe som gjør dem mer lykkelige virker verken smart eller logisk. Anonymkode: ce94c...390 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #136 Del Skrevet 19. oktober 2021 Nei, det har ikke nødvendigvis en sammenheng. Mange som er fanget i religion, fordi de ikke tør eller klarer å bryte med det verdensbildet de alltid har fått presentert. Det betyr ikke at de er dumme. I mange land er det forbudt å ikke tro på landets religion, og da blir man hjernevasket automatisk. Man holder på religionen, som en slags forsvarsmekanisme. Mange som har kommet seg vekk fra disse landene klarer heller ikke bryte med dette. Anonymkode: caf62...7c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 19. oktober 2021 #137 Del Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Synes det er veldig ulogisk at ikke-religiøse skal være generelt smartere. Hvis ikke-religiøse har rett havner alle samme sted til slutt uansett. Hvis religiøse har rett får noen evig liv, noen blir bare borte. Kjapp sannsynlighetsregning tilsier at religiøsitet gir bitteliten mulighet til paradis mens ateisme ikke gir noen slik mulighet. Forskning viser forresten at religiøse er lykkeligere enn ikke-religiøse. At noen med utgangspunkt i anerkjent forskning velger bort noe som gjør dem mer lykkelige virker verken smart eller logisk. Anonymkode: ce94c...390 Men, i Kristendommen i alle fall er det lov å konvertere på dødsleiet dersom du har skiftet mening når døden nærmer seg Jeg har kjent knallharde ateister som har skiftet mening vedrørende Gud når døden nærmet seg. Og selvfølgelig, dersom det er Siddharta Gautama som har rett er vel det viktigste at du har levd et godt liv uten for mye hedonisme, kriminalitet osv og hatt orden på følelseslivet ditt. 🤷♂️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #138 Del Skrevet 19. oktober 2021 Nei, jeg har ikke noe inntrykk av det. Jeg opplever at man kan være både smart, OG tro på en større makt/kraft. Samtidig som jeg selv ikke tror på noe. Men jeg føler ikke at jeg er mye smartere enn alle religiøse. Mange av dem er like smarte som meg, men tror på noe jeg ikke tror på i tillegg. Anonymkode: eb533...7ff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest florina Skrevet 19. oktober 2021 #139 Del Skrevet 19. oktober 2021 Man kan jo være intelligent med mye kunskap på mange områder, men litt dum og naiv på andre områder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 19. oktober 2021 #140 Del Skrevet 19. oktober 2021 De er helt klart mindre intelligente enn de som var religiøse for ti år siden. Da kunne man jo skjønne det. Til neste år derimot tror jeg det er greit. Da kan man godt være religiøs. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå