Gå til innhold

Er du varm eller kald person? Vekt og temperatur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huåheipåmeg84 skrev (10 minutter siden):

Jeg veier 140-150 men er selv kald av meg 😅

Uff da 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Entern skrev (13 minutter siden):

Uff da 😅

Jaaa er blitt veldig stor med åra er 19 år og er blitt veldig feit har en bmi på 40 ca men jeg syns det er fælt når magen blir så stor at du for rygg problemer😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huåheipåmeg84 skrev (27 minutter siden):

Jaaa er blitt veldig stor med åra er 19 år og er blitt veldig feit har en bmi på 40 ca men jeg syns det er fælt når magen blir så stor at du for rygg problemer😅

Oioioi 😅

Hvis det er en trøst har jeg også hatt ryggproblemer (pådro med lombago i slutten av 20-åra, ble kvitt det for ca 10 år siden :)(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (7 timer siden):

En muligens relevant ting:

Folk tilpasset varmt klima er ofte høye og slanke.

Folk tilpasset kaldt klima er ofte korte og kraftige.

Hmm… stemmer det da? Skandinavere er et høyt folkeslag og her er det kaldt klima. Australiere, thai, filippinere, vietnamesere er små og varmt klima… 

Anonymkode: aadaf...332

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hmm… stemmer det da? Skandinavere er et høyt folkeslag og her er det kaldt klima. Australiere, thai, filippinere, vietnamesere er små og varmt klima… 

Anonymkode: aadaf...332

Ja, det er kvasivitenskap. Finnes høye folk i nord som skandinavere og andre Vest-Europerere, og lavere som inuitter og samer. Og lave folk i sør som pygmestammer i Afrika, Sør-Øst Asiatere og australske urinnvånere. Samt høye Masaier i Afrika. 

Anonymkode: cf77f...755

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig ofte kald, og får helt lilla lepper😬 

Er 163 og veier 49 kilo. 

Anonymkode: 852c7...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid vært en frysepinn, selv med BMI på 30. Nå har jeg gått ned 15 kg og har en BMI på 27. Mesteparten av vektnedgangen er ønsket og selvgjort, men jeg har nok fått bittelitt hjelp fra Graves (autoimmun sykdom som gir høyt stoffskifte). I tillegg til vektnedgang, bli man også glovarm av å ha høyt stoffskifte...

Anonymkode: 8a6f6...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud skrev (21 timer siden):

Når vi fryser eller er varme er det ikkje fordi vi har høg/låg kroppstemperatur, men fordi varme blir overført. Sidan temperaturgradienten er proporsjonal med varmeoverføringa, vil høgare kroppstemperatur gi ein auka kjensle av å fryse.

Tja, jeg har alltid ligget normalt lavt i kroppstemp, ca 36,4 grader, og alltid vært en frysepinn. Nå når jeg har Graves og en mer eller mindre konstant følelse av å være kokvarm, er temperaturen akkurat samme.

Anonymkode: 8a6f6...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er veldig ofte kald, og får helt lilla lepper😬 

Er 163 og veier 49 kilo. 

Anonymkode: 852c7...f4e

Samme her. Også 163 cm og 49 kg

Alltid kald av meg med blålige lepper og negler 

Anonymkode: 02fbf...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid vært kald. Husker at på barneskolen skylte jeg håndleddene med varmt vann for å prøve å gå i meg varmen når varme klær ikke var nok.

Er 37, har BMI på 23-24. Vekten er veldig ujevnt fordelt og jeg er nesten alltid kald på armer og hender, bein og føtter. Har høyt blodtrykk.

Har ikke merket noe forskjell når jeg har veid noen kilo mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne, 32 år. Ser noen nevner blodtrykk, så jeg legger det også inn her. 

Som (et meget slankt) barn: konstant kald. Full pott på ovnen på soverommet, to tykke dyner, full pysj og tykke ullsokker og jeg sov med hodet under dynene. På sommeren. 

18-28 år: BMI 20-23, frysepinne. Alltid kald, som da jeg var barn, men sov ikke med hodet under dyna lenger. Blodtrykk på omkring 105/60. 

28-30 år: BMI 41, rene dampovnen. Svetta døgnet rundt. Blodtrykk 140/90. "Medisinsk overvekt", høyt blodtrykk også del av medisinering, men ingen svetting som bivirkning.

30-32 år: BMI 37 (slutta på medisinene og på vei ned i vekt). Frysepinne. Blodtrykk 105/60.

Anonymkode: 476f9...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja, jeg har alltid ligget normalt lavt i kroppstemp, ca 36,4 grader, og alltid vært en frysepinn. Nå når jeg har Graves og en mer eller mindre konstant følelse av å være kokvarm, er temperaturen akkurat samme.

Anonymkode: 8a6f6...9e2

Ja… kvifor siterte du meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del har BMI og temperatur en stor sammenheng. Jeg har foreløpig en BMI på 28,7 og er utrolig varm hele tiden. Jeg har faktisk gledet meg til vinteren, endelig kan jeg gå ute i genser uten å svette meg ihjel. Men når jeg hadde en BMI på 14,7 til ca 20,2 slet jeg med ekstrem kulde. Gleder meg til å komme ned til en BMI på 22-23 igjen. Da er jeg kaldere når det er kaldt ute, og varmere når det er varmt ute. Sånn det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært undervektig eller i det nedre sjiktet av normalvekt på BMI-skalaen. Alltid kald. Og noen ganger er det nesten helt umulig å få opp varmen igjen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoshi skrev (På 18.10.2021 den 8.38):

Aldri tenkt over at det kanskje her en sammenheng. Jeg har også lavt blodtrykk og har lyst på mer salt i maten når jeg fryser. Prøver å finne ut om det er et vanlig «symptom» på lavt blodtrykk for det var en interessant hypotese. 

Det er helt vanlig, kroppen din vil ha salt for å øke blodtrykket. Folk med høyt blodtrykk skal på den andre siden unngå for mye salt fordi det fører til økt blodtrykk. Kroppen er finurlig og sender ut signaler 🙂

Anonymkode: 46303...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har BMI på 21,5 og fryser mye når jeg er i ro. Bruker varmeflaske og ullpledd i stua når det er 22 grader inn. Beveger jeg meg og har på ok tilpasset klær, holder jeg meg varm selv i -20 grader. 

Anonymkode: d718b...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var jeg kald og frysepinne når jeg var 110 kg. Nå som jeg er 60 kg er jeg enda mer frysepinne. Nå fryser jeg slik det gjør vondt lang inni margen. Var så kald en morgen at jeg ikke orket å dra på jobb. (Jobber i hjemmesykepleien, så mye inn/ut av bil). Den dagen lå jeg fremfor peisen i ull. 

Anonymkode: 2984c...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som de fleste i tråden er frysepinner. Men det er da ikke abnormalt å fryse når vi bor i et så kaldt land! Kontekst er en ting. Tviler på at man finner så mange frysepinner langs ekvator, liksom. 

Anonymkode: cf77f...755

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...