Gå til innhold

Utro eller voldtatt ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
laPistola skrev (1 time siden):

Det er absolutt det beste for og sikre bevis. Det vanlige er nok og havne i en sjokktilstand , fortrenge eller lignende.

Nettopp fordi å havne i sjokktilstand, fortrenge o.l. er vanlige reaksjoner, så er det heldigvis ikke et beviskrav at man drar rett til voldtektsmottaket eller anmelder umiddelbart. 

Anonymkode: e37da...0ff

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

laPistola
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nettopp fordi å havne i sjokktilstand, fortrenge o.l. er vanlige reaksjoner, så er det heldigvis ikke et beviskrav at man drar rett til voldtektsmottaket eller anmelder umiddelbart. 

. Jeg ventet en uke med voldtektsmottaket, og var i 2 samtaler med bistandsadvokat før vi anmeldte. Fikk ikke inntrykk av at det var unormalt. 

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
DundreMilfin

Her er det ingen tvil.

Hun ble voldtatt. 

Grunnen til at hun formulerte seg på annet vis er en ganske vanlig ting for mange å gjøre - det er fryktelig vanskelig og traumatisk. Og da kan man føle skyldfølelse, eller, at man ikke klarer si ordene. 

Å si noe annet gjør at man kommer igang med å fortelle det man trenger hjelp til å snakke om.

Du må legge til side begrepsdebatt og rett og slett stille opp for henne. Anmeldelse er ekstrem belastende for mange, men det beste hadde vært om hun i det minste fikk dokumentert skadene på voldtektsmottak. 

Så kan hun vurdere eventuell anmeldelse - men å bli undersøkt og få samtaletilbud er viktig. 

• Liker 6
Lenke til innlegg
Del på andre sider
SlemUlv
Skogsalv skrev (4 minutter siden):

Helt idiotisk at kvinne er kvinne verst i denne debatten.... 

Endelig noe jeg kan være enig i. Trist med victimblaming 

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Fløff skrev (1 time siden):

Her er det ingen tvil.

Hun ble voldtatt. 

Grunnen til at hun formulerte seg på annet vis er en ganske vanlig ting for mange å gjøre - det er fryktelig vanskelig og traumatisk. Og da kan man føle skyldfølelse, eller, at man ikke klarer si ordene. 

Å si noe annet gjør at man kommer igang med å fortelle det man trenger hjelp til å snakke om.

Du må legge til side begrepsdebatt og rett og slett stille opp for henne. Anmeldelse er ekstrem belastende for mange, men det beste hadde vært om hun i det minste fikk dokumentert skadene på voldtektsmottak. 

Så kan hun vurdere eventuell anmeldelse - men å bli undersøkt og få samtaletilbud er viktig. 

Her er det massevis av tvil. I hvert fall basert på det vi vet til nå. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Antiviruset
Hr. Aktiv skrev (6 timer siden):

Jeg er enig i det. Men samtidig er man selv ansvarlige for egne handlinger. Men må tenke på risikofaktoren før man gjør noe. 

Setter du deg i bilen og kjører en tur er sjansen større for en varig lidelse eller død ved et krasj enn om du velger å sitte hjemme i stua. 

Velger du å gå utfordrende kledd på byen er sjansen større for antastelser enn om du går i dongeriklær.

Går jeg igjennom belastede bakgater alene hjem fra byen er sjansen større for at noe skjer enn om jeg går hovedgata selv om det medfører lengre reiseveg.

Håper du skjønner hvor jeg vil. Mange vil med dette ikke få den fulle friheten de har krav på. Det synes jeg er trist, men når samffunnet har blitt slik det er så må man være den kjedelige som avbryter eller endrer ting nettopp for å unngå å sette seg selv i en vanskelig situasjon. 

Her er du inne på noe vesentlig som ingen tar stilling til overhodet i denne tråden. Bli med en mann hjem på nach alene er en ekstremt risikofylt handling. Det forsvarer ikke noe voldtekt, det er en grov forbrytelse uansett. Men å ta ansvar for sin egen sikkerhet er noe jeg tar som en selvfølge! Og det er noe jeg forventer at min partner også gjør. Dette får man ikke mange sjanser på. Drikker jeg meg full og skal hjem fra byen og så ferdes igjennom belastede steder tar jeg en alt for stor risiko. Blir neppe voldtatt som mann, det skulle hvem som helst slitt med uten å ha risikert sitt eget liv. Men havne i ekstremt trøbbel som overfall og ran er en sannsynlig mulighet. Blir man truet med kniv eller skytevåpen gir man fra seg sine eiendeler, liv og helse er ikke noe man risikerer for å hindre det. Voldtekt hadde jeg forhindret med livet som innsats, en kvinne har sjelden muligheten til dette fysisk.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Skogsalv
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det å ha sex med noen som sover er voldtekt uansett. Hva som ligger bak ordene kan være mye, men er derfor ikke så relevant. Kanskje hun ikke vet det helt selv, like fullt er det voldtekt og det er jo unødvendig av deg å grave på den måten. Tror du har gode intensjoner men kanskje denne diskusjonen kan avsluttes, så det kan fokuseres mer på TS sitt scenario? 

Anonymkode: b492a...6db

Ja,vet jeg graver feil og er opphengt i ordtematikken i dette tilfellet ,som ikke gir svar . Kanskje bunner det i egenerfaring ifht gråsoner og vold. ? Det tror jeg . Det var et menneske hun stolte på.  Hvorfor ikke si på hvilken måte ? Tror gråsonen der var veldig grå og påførte et traume som hun ikke så helt komme,,men samtidig gjorde det ... ifht foranledning.... ??? Jeg tror fortsatt mye ligger bak ifht relasjonen hun ikke forteller om... som tok feil turn... Kun min magefølelse.  

Ifht TS så tviler jeg på at innlegget er reelt . Har forklart hvorfor tidligere.  Tror det er en trolletråd grunnet hans plutselige vending med flere nære  utenomforståendes innblikk på kort tid ,- både på hans og hennes side en lørdags formiddag ,- kort tid etter " hendelsen "  

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SlemUlv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slapp av. Personen ville bare få frem hvordan kommentaren kan skape tvil, i en rettssal.

Og Hadden jeg vært i en rettsal, hadde jeg seff kommet med mer. Men det er unødvendig her. 

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Antiviruset skrev (1 minutt siden):

Her er du inne på noe vesentlig som ingen tar stilling til overhodet i denne tråden. Bli med en mann hjem på nach alene er en ekstremt risikofylt handling. Det forsvarer ikke noe voldtekt, det er en grov forbrytelse uansett. Men å ta ansvar for sin egen sikkerhet er noe jeg tar som en selvfølge! Og det er noe jeg forventer at min partner også gjør. Dette får man ikke mange sjanser på. Drikker jeg meg full og skal hjem fra byen og så ferdes igjennom belastede steder tar jeg en alt for stor risiko. Blir neppe voldtatt som mann, det skulle hvem som helst slitt med uten å ha risikert sitt eget liv. Men havne i ekstremt trøbbel som overfall og ran er en sannsynlig mulighet. Blir man truet med kniv eller skytevåpen gir man fra seg sine eiendeler, liv og helse er ikke noe man risikerer for å hindre det. Voldtekt hadde jeg forhindret med livet som innsats, en kvinne har sjelden muligheten til dette fysisk.

Det er ikke uvanlig å fryse helt. Jeg gjorde ikke det, og prøvde å kjempe imot. Da kvalte han meg. 

• Liker 4
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Skogsalv
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slapp av. Personen ville bare få frem hvordan kommentaren kan skape tvil, i en rettssal.

Ja ingenting annet.  Takk for forståelsen.  Ikke lett å være saklig eller objektiv  i denne tråden når alt blir vinklet som personlig angrep uansett intensjon. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Skogsalv skrev (Akkurat nå):

Ja ingenting annet.  Takk for forståelsen.  Ikke lett å være saklig eller objektiv  i denne tråden når alt blir vinklet som personlig angrep uansett intensjon. 

Ingen problem.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Antiviruset skrev (1 minutt siden):

Det er helt sant, det er ikke det jeg snakker om. Det er å ta avgjørelser som forhindrer at man havner i den situasjonen jeg snakker om. Gå på nach med en mann? Det forstår alle er helt hinsides farlig alene eller sammen med mennesker man ikke kjenner veldig godt og kan stole på. Gå full hjem fra byen alene som kvinne er også en risikosport.

Jeg siktet til at du ville kjempet med livet som innsats. Det er ikke alltid mulig. Verken for kvinner eller menn, men lett å si hvordan man ville reagert. Hvordan man faktisk reagerer vet man ikke før man står i situasjonen. 

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Antiviruset
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg siktet til at du ville kjempet med livet som innsats. Det er ikke alltid mulig. Verken for kvinner eller menn, men lett å si hvordan man ville reagert. Hvordan man faktisk reagerer vet man ikke før man står i situasjonen. 

Det vet jeg godt jo! Derfor jeg sier det. Fordi jeg har vært i livstruende situasjoner før i yrket jeg den gang hadde. Jeg er både trent og har kunnskaper som kan skade andre mennesker stygt om jeg må i slikt ekstremt selvforsvar. Spille dum, spille med og så slå enormt hardt til når sjansen byr seg, den åpningen får du alltid. Betinger selvfølgelig at man ikke er sanseløs beruset. Det er jeg aldri ute blant andre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hr. Aktiv
Antiviruset skrev (12 timer siden):

For å si det slik hadde min kjæreste blitt med en mann hjem på nach alene? Da hadde forholdet vært slutt uansett hva som skjedde eller ikke. Det er en ufattelig dårlig avgjørelse. Det forsvarer ikke at faenskapet voldtok henne om når dette skjedde.

Helt enig.

Antiviruset skrev (11 timer siden):

Du er i et forhold og er med en mann hjem alene? Uansett hva som skjer da er det samme som at forholdet er over! Det er ikke sterke ord, det er realiteten. En mann som er i et slikt forhold eller kvinne for den del og finner seg i det? Skal ikke sette ord på akkurat det.

Absolutt. Jeg tenker at partneren min hadde vært informert i god tid om en overnatting skulle finne sted. Dog vil jeg ikke ønske sette henne inn i en slik kinkig situasjon.

Fløff skrev (10 timer siden):

Voldtekt er ikke utroskap fra utøverens side.

Det er en maktoppvisning med hensikt til å utøve seksuell vold. En norsk justisminister kalte det nestendrap. 

Utroskap er gjensidig sex/følelser/forhold og har ingenting med voldtekt å gjøre. 

Det er sant. Desverre viser det seg at noen som angrer på et utroskap dreier det mot en voldtekt for å "kjøpe" seg fri. Noen av dem går jo også fri med den påstanden. Desverre er det lite tanker til den som sitter igjen der etter det som skulle være en hyggestund. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Entern
Fløff skrev (10 timer siden):

Voldtekt er ikke utroskap fra utøverens side.

Det er en maktoppvisning med hensikt til å utøve seksuell vold. En norsk justisminister kalte det nestendrap. 

Utroskap er gjensidig sex/følelser/forhold og har ingenting med voldtekt å gjøre. 

Jepp. Voldtekt er vold, voldtekt er tortur, det har ingenting med sex å gjøre.

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christina82

Ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, spekulasjoner, avsporinger og krenkende innlegg. 

Moonshine, mod

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

De fleste vet at det er ikke vits å anmelde voldtekt. Man blir ikke trodd, man blir mistenkt selv, og den skyldige blir ikke dømt. 

Anonymkode: 21ec8...7fb

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...