AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Veit ikke hvordan dette vil oppfattes men jeg må bare be om råd. I familien vår er vi to søstre med barn og en søster som er barnløs. I tillegg er jeg alenemor mens søsteren min har en mann som er selvstendig næringsdrivende og reiser mye. Mine foreldre har stilt opp fantastisk mye for søster og meg da barna våre har vært plaget med barnesykdommer og har blitt sendt til legevakt og sykehus og de har stilt opp og passet barnebarna 24/7-365. Søster uten barn er en stille og rolig type som ikke gjør noe av seg og har dessverre opplevd at avtaler og besøk med foreldrene våre har blitt avlyst gang på gang i siste liten pga onkelbarna. Men hun har tidligere ledd av dette og aldri sagt noe. I helga feiret vi bursdag til det yngste barnebarnet som ble 16 år og hele familien var samlet. Under selskapet kom vi innpå at barna er blitt store og vi foreldre snakket om at vi nå skulle reise mer og bruke tid på oss selv for å nyte vår andre ungdom som vi kalte det. Søsteren min sa da i en spøkefull tone at siden vi nå er ferdige med å oppdra barna våre må vår søster ta seg av foreldrene våre når de ikke klarer seg selv lengre. Søsteren vår la ned teskjeen med et smell og sa at hun aldri kom mer en sin part til å stille opp for foreldrene. Vi søstrene med barn hadde i over 20 år lagt beslag på foreldrene våre, så vi hadde værsågod å la Gran Canaria og vinterferier i Italia være og holde oss hjemme og passe foreldre om dette ble aktuelt. Vi ble helt satt ut og det er nå en rar stemning i familien. For er det noe jeg har sett frem til er å oppleve verdenen utenom barneoppdragelse og legevakt. Jeg har vært lenket til huset i 10 år pga barns sykdom og sparer nå til en tremånederstur til USA om to år. Offf,,, dette ble langt, men takk for at du leste. Vil gjerne ha synspunkter😊 Anonymkode: 96e98...eb7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #2 Skrevet 12. oktober 2021 Bra forsøk. Anonymkode: b14c9...c26 23
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 12. oktober 2021 #3 Skrevet 12. oktober 2021 I Norge har vi noe som heter hjemmetjenesten og sykehjem, som er til for å ta seg av de pleietrengende.
Populært innlegg BobbySocks Skrevet 12. oktober 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 12. oktober 2021 Søsteren din har helt rett, nå må dere betale for hjelpen dere har fått. Søsteren din kan derimot reise så mye hun vil. 141
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #5 Skrevet 12. oktober 2021 Å få barn var ditt valg, og noe du tross alt forhåpentligvis har og vil få glede av, ikke noe du kan kreve at søsteren din betaler for. Anonymkode: a98d5...594 49
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 Populært innlegg #6 Skrevet 12. oktober 2021 Ærlig talt, ts! Din søster uten barn skal ikke straffes for ikke å ha barn. Det er ikke sånn at dere som har barn skal få slippe unna enkelte arbeidsoppgaver i storfamilien, fordi dere har barn. Dere har selv valgt å få barn! Og dere har fått så mye hjelp av foreldrene deres med barna, det er på tide å gi litt tilbake til foreldrene deres. Nå den tid kommer at foreldre deres trenger mer hjelp, så skal det deles på alle søskener, selvsagt skal det det!! Ærlig talt, noe så selvopptatt! Anonymkode: ed0c2...f74 100
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #7 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bra forsøk. Anonymkode: b14c9...c26 På hva da? Ts Anonymkode: 96e98...eb7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #8 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ærlig talt, ts! Din søster uten barn skal ikke straffes for ikke å ha barn. Det er ikke sånn at dere som har barn skal få slippe unna enkelte arbeidsoppgaver i storfamilien, fordi dere har barn. Dere har selv valgt å få barn! Og dere har fått så mye hjelp av foreldrene deres med barna, det er på tide å gi litt tilbake til foreldrene deres. Nå den tid kommer at foreldre deres trenger mer hjelp, så skal det deles på alle søskener, selvsagt skal det det!! Ærlig talt, noe så selvopptatt! Anonymkode: ed0c2...f74 Ser hva du mener, men er ikke enig. Hvis vi alle slutter å få barn stopper verden. Våre barn er de som skal produsere varer, bli sykepleiere og kjøre søppelbilen og levere tjenester som søsteren vår er avhengige av. Vi har hadd vær tørn med pleie og omsorg for våre barn mens søsteren vår har levd livet, så at hun nå tar sin tørn mens vi drar på ferie synes jeg er på sin plass. Ts Anonymkode: 96e98...eb7 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #9 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): På hva da? Ts Anonymkode: 96e98...eb7 Jeg tror personen du siterer tror at du finner på dette. Det er noe merkelig med fremstillingen din, du lager masse sympati for den barnløse søsteren samtidig som du later til å ikke forstå problemet. Anonymkode: d2f1c...561 48
Ullvott Skrevet 12. oktober 2021 #10 Skrevet 12. oktober 2021 (endret) Dere har fått ekstremt mye hjelp og støtte av foreldrene deres gjennom alle årene med barn, så det skulle bare mangle at dere ikke stiller opp for foreldrene deres hvis de har behov. Ikke nødvendigvis med stell og pleie hele tiden, men ulike praktiske gjøremål som ligger utenfor det offentlige hjelpeapparatet er det minste dere kan yte i gjengjeld. PS: for øvrig er jeg enig med den over som sier at framstillingen her er ganske spesiell. Er du egentlig den barnløse søsteren som fisker etter sympati her? Endret 12. oktober 2021 av Ullvott 40
Hedda-78 Skrevet 12. oktober 2021 #11 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): . Vi har hadd vær tørn med pleie og omsorg for våre barn mens søsteren vår har levd livet, så at hun nå tar sin tørn mens vi drar på ferie synes jeg er på sin plass. Ts Anonymkode: 96e98...eb7 Overhode ikke. Du fremstår svært lite sympatisk. Dine barn, ditt valg, din tørn. Flott at du har fått hjelp av foreldre og søsken, det skal du være takknemmelig for. Din søster skal ikke både oppdra dine barn OG stelle foreldre mer enn dere andre to. Hvorfor forventer du at din søster skal gjøre alle disse oppofrelsene for din skyld? 22
Jadaomatte Skrevet 12. oktober 2021 #12 Skrevet 12. oktober 2021 Stakkars barnløse søster… Måt vike for sine søstre og attpåtil må belage seg på å stelle foreldre. (Men regner med at du er barnløs søster, og du har min fulle støtte) 17
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #13 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ser hva du mener, men er ikke enig. Hvis vi alle slutter å få barn stopper verden. Våre barn er de som skal produsere varer, bli sykepleiere og kjøre søppelbilen og levere tjenester som søsteren vår er avhengige av. Vi har hadd vær tørn med pleie og omsorg for våre barn mens søsteren vår har levd livet, så at hun nå tar sin tørn mens vi drar på ferie synes jeg er på sin plass. Ts Anonymkode: 96e98...eb7 Er du helt blåst? Dessuten, det er mange grunner til at man ikke får barn. Kanskje du ikke vet alt? Kanskje hun ikke kan få barn? Kanskje hun ikke har møtt den mannen hun føler seg trygg nok til å få barn sammen med? Kanskje er det et eller annet sårt rundt det? Nei vet du hva! Du fremstår usympatisk og selvopptatt. Anonymkode: ed0c2...f74 13
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #14 Skrevet 12. oktober 2021 Jadaomatte skrev (12 minutter siden): Men regner med at du er barnløs søster, og du har min fulle støtte) Jeg håper du har rett. Men det fins dessverre så usympatiske og virkelighetsfjerne folk der ute, så helt usannsynlig er det ikke😏 Anonymkode: ed0c2...f74 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #15 Skrevet 12. oktober 2021 Din søster har helt rett. Hun har ikke fått vært med foreldrene på så mange år pga barnepass for dere og skal i tillegg få all "drittarbeidet" i fanget mens dere er ute og opplever "deres andre ungdom"? LOL. Anonymkode: d379c...f7e 31
GammelKaktus Skrevet 12. oktober 2021 #16 Skrevet 12. oktober 2021 Forstår deres søster veldig godt og hvis dere skal ta dere av foreldrene deres så er det rett og rimelig at dere som har "fått" mest bidrar mest. Dere har fått mye gratis men at dere er så frekke og tror at den barnløse faktisk skal ta jobben med foreldrene er helt latterlig, det er så fjernt at jeg får makk. AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har hadd vær tørn med pleie og omsorg for våre barn mens søsteren vår har levd livet, så at hun nå tar sin tørn mens vi drar på ferie synes jeg er på sin plass. Ts Anonymkode: 96e98...eb7 Dere har selv valgt å få barn og alt det innebærer så dere må bare innrette dere på å ta deres del av jobben. Hadde jeg vært søsteren så hadde jeg ikke stilt opp i det hele tatt. Gå rundt i flere år å bli "glemt" for så å ta jobben når de blir gamle...det er ikke verdt det. 23
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #17 Skrevet 12. oktober 2021 Så foreldrene deres har avlyst avtaler med den barnløse søstra fordi dere med barn hadde behov for barnevakt. Hun føler seg nedprioritert og etterlatt av foreldrene. Klart hun ikke vil gi seg hen til de når de får behov for hjelp. Hun har jo ikke fått hjelp. Dessuten, all denne reisingen dere plutselig ser for dere er ikke bærekraftig! Dere er en del av klimaproblemet! Hold dere hjemme og hjelp foreldrene deres på samme måte som de har hjulpet dere gjennom barneårene. Anonymkode: a6bfb...ccf 16
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #18 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser hva du mener, men er ikke enig. Hvis vi alle slutter å få barn stopper verden. Våre barn er de som skal produsere varer, bli sykepleiere og kjøre søppelbilen og levere tjenester som søsteren vår er avhengige av. Vi har hadd vær tørn med pleie og omsorg for våre barn mens søsteren vår har levd livet, så at hun nå tar sin tørn mens vi drar på ferie synes jeg er på sin plass. Ts Anonymkode: 96e98...eb7 Nei, det er dine foreldre som har gitt omsorg til deres barn, og når foreldrene deres vil trenge hjelp, er det på tide at dere gir noe tilbake. Selvsagt skal ikke deres barnløse søster være forpliktet til å hjelpe foreldrene deres mer enn dere to andre - om noe, så er det omvendt! Anonymkode: 6de5e...091 18
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #19 Skrevet 12. oktober 2021 Er det et behov pr dags dato? Anonymkode: 8dda1...972 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #20 Skrevet 12. oktober 2021 Helt enig med den barnløse søsteren. Argumentet med at deres barn skal drive fremtiden er greit nok, det er viktig for samfunnet å velge og få barn, men det har da ingenting med at dere har lagt beslag på hjelp og sosiale greier med foreldrene deres? De fleste greier seg helt fint uten en helt masse hjelp av foreldrene sine til å ta hånd om barna sine.. Når dere har har bedt om hjelp og foreldrene deres har prioritert dere istedenfor avtaler med søsteren deres.. Ja da kan jeg skjønne hvor hun kommer fra. Rett, rimelig og fornuftig å forvente at dere gir like mye tilbake i pleie og omsorg. Dere har fått i pose og sekk (egen oppvekst og barna deres oppvekst), søsteren deres har kun fått i sekk. Om det skulle være rettferdig så bør du dekke 40% av omsorgsbehovet, din søster 40% og den barnløse 20% Anonymkode: e6d4f...790 16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå