AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #61 Skrevet 11. oktober 2021 Lager ganske mye fra bunnen. Forer opp grise, sau og kje, slakter selv, skjærer ned og videreforedler til eget bruk selv. Elgkjøttet fra jakta går for det meste til kjøttdeig - eller, da var det ikke fra bunnen mer vel. Så fisker jeg endel på sommeren, noe går til filet, fiskepinner og fiskekaker, men det er jo heller ikke fra bunnen om det er gjennom kverna. Har gulrøtter, potet, neper, og en god del kål selv. Alt annet av sauser og slikt kjøper jeg, for så interessert er jeg ikke i matlaging til hverdags. til hverdags er alt som er ferdiglaget og lettvindt gull. Anonymkode: 3b204...fdf 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #62 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du har helt rett, jeg lager ikke ost. Men jeg lager salami og annen spekepølse, fenalår, spekeskinke, leverpostei og røykelaks. Spiser ikke kokt skinke eller italiensk salat. Lager pasta, det er jo kjempelett, bare egg og mel. Alle som bryr seg om mat lager da vel sine egne krydderblandinger, karbonader, kjøttkaker, fiskekaker etc. (ingen som er glade i god mat spiser vel fiskeboller?). Og selvsagt lager man salsa (regner med det er det du mener med tacosaus) selv? Det er superenkelt og smaker sinnsykt mye bedre, og er mye sunnere. Jeg hermetiserer mat selv også, men hermetiske tomater har da vel ikke noe bruksområde man ikke like gjerne kan bruke friske tomater til? Lager tortillalefser også, men bruker stort sett store salatblad til å pakke inn tacofyllet om vi har taco. Tomatpurè kjøper jeg ferdig da. Anonymkode: 9791b...94d Gratulerer, skikkelig flinkis du! 😉👏 Men du er nok i kraftig mindretall likevel. Anonymkode: f7827...53d 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #63 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så dere spiser kun helfabrikat og posesupper? Jeg er enig i at 45 min kanskje ikke er noe man prioriterer på kun en suppe,men man kan fint lage en hjemmelagd suppe på 15 min Anonymkode: c8f93...cec Ikke meg du siterer her, men jeg som satte i gang hele tomatsuppe-diskusjonen 🙈 Kan du dele oppskrift på hjemmelagde supper som er ferdig på 15 min? Jeg spør fordi jeg er interessert i en hektisk hverdag, ikke for å være vanskelig. Før jeg fikk barn lagde jeg en del enkle supper, men selv de enkleste som kun består av løk, en grønnsak og kraft/melk/fløte tar tid, for løken må hakkes og surres ei stund for å få den gode smaken, og grønnsakene må deles opp og koke lenge nok til å bli suppe i blenderen/med stavmikser og ikke harde små klumper. Da er det mye enklere med posesuppe som kan være ferdig avkjølt og spiseklar på 15 min, som jeg vet at toåringen spiser. Toåringen er litt sær på mat og den dagen i uka vi skal på småbarnssvømming(forlengelse av babysvømmingskurset) er det viktig at det går fort OG at hun faktisk får i seg mat. Anonymkode: 4aa1b...6af 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #64 Skrevet 11. oktober 2021 Lager stort sett all middag fra grunnen, unntatt fiskekaker og evt «vegetarboller». Og til tacoen kjøper vi lefser og salsa. Baker alt vanlig brød, men kjøper også polarbrød. Bruker ikke lang tid på matlaging, og lager omtrent alltid så vi har rester til en annen dag. Vi har kun ett barn, som fortsatt er i barnehage. Så har hverken lekser eller fritidsaktiviteter på ettermiddagene. Anonymkode: 2981b...fd7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #65 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor svarer du sånn? Ingenting galt med kjøpedeig vel.. Det finnes ferdigdeig du ruller utover og ja, smører ut tomatpuré og annet tilbehør.. Fint alternativ til de som vil ha hjemmelaget pizza, men ikke får til gjærdeig eller kjevle ut marerittet sjøl. Anonymkode: 938ff...945 Ikke noe galt med det, men det er jo virkelig ikke hjemmelaget med ferdigbunn. Anonymkode: 2c384...b28 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #66 Skrevet 11. oktober 2021 Her går det i slow cooker som jeg forbereder en gang i uken og fryser ned. Så er det bare å putte ingrediensene i gryta og la det stå 6-8 timer. Anonymkode: 4693c...ece
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #67 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Siste uka har vi spist frossenpizza sikkert 4 ganger.. dette hører riktignok til sjeldenhetene, men vi har vært så slitne etter maaaaasssssseeee sykdom i det siste. Og så har vi alltid litt oppkuttet grønnsaker til pizzaen. Ellers er det ferdigmat rett som det er, men velger med omhu så ikke maten er altfor mye prosessert. Anonymkode: 05c5b...80d All ferdigmat er ultraprosessert, ser ikke helt hva du mener der. Anonymkode: ddb5d...b86
Benazim Skrevet 11. oktober 2021 #68 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): All ferdigmat er ultraprosessert, ser ikke helt hva du mener der. Anonymkode: ddb5d...b86 Nei, det er den da ikke. Det er store kvalitetsforskjeller på ferdigmat. First Price fiskekaker: Fisk [torsk, hyse, sei] 52 %,, vann, tapiokastivelse, rapsolje, salt, gjærekstrakt, løk, hvitløk, krydderekstrakt, allehånde, løpstikke, sitrusfiber, dekstrose, fermentert dekstrose. Lofoten fiskekaker: Fersk norsk hysefilet* (60 %), helmelk, potetmel, vann, løk, smør, salt, muskatblomme, hvit pepper. Naturli' vegansk burger: Vann, Soyaprotein, vegetabilsk olje (kokos, raps), løk, aroma, krydder, tomat, stabilisator(metylcellulose), fargestoff (rødbete),sjampinjong, røkaroma, fargestoff(karamell), hvitløk. Grønne Folk selleriburger: Sellerirot (16,5%), sorte bønner (13%), gulrot (13%), hodekål (13% ) havregryn (13%), løk (10%), potet (10%), bokhvetemel (2,5%) maismel ( 3%), kikertmel (1,5% ), rismel ( 2%), rapsolje (1% ), salt (1%), koriander malt ( 0,4%), kayenne (0,1%) Prima tomatsuppe: Tørket pasta (semolina durumhvete, eggeplommepulver) (22 %), stivelser (potet, mais) (18 %), tomatpulver (18 %), sukker (17%), hvetemel (7 %), salt (6 %), skummetmelkpulver (5 %), maltodekstrin (4 %), gjærekstrakt (2 %), tørket løk, paprikaekstrakt, syre (E 330), gurkemeie, hvit pepper, naturlige aromaer. Mere Mat tomatsuppe: Tomat (40%) løk (14%), vann, hermetisk tomat, tomatpuré, squash (4 %), olivenolje, fersk basilikum (1 %), salt, extra virgin olivenolje og svart pepper. Lofoten fiskekaker, Grønne Folk selleriburger og Mere Mat tomatsuppe er ikke ultraprosessert, men har like bra kvalitet som om du skulle laget det fra bunnen av hjemme. First Price fiskekaker, Naturli' vegansk burger og Prima tomatsuppe er derimot ultraprosessert. 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #69 Skrevet 11. oktober 2021 Antagelsen hjemmelaget = mye tid er jo feil, ts. Antagelsen handling = mye tid og husarbeid = mye tid er også feil Du har valgt at dette skal ta tid. Det har du satt opp i tidsbudsjettet ditt for uken, året eller måneden. For akkurat slik man har et budsjett for familiens penger er det selvsagt vanlig å ha et budsjett for det som er MYE viktigere - tid. Har dere valgt å ikke ha et tidsbudsjett? Ta litt tid og lag et. Der setter dere av hvor mye tid "hjemmelaget middag" eller "brød bakt selv" eller "handle inn mat" eller "Vaske gulv" er verdt. Og så endrer dere adferd etter budsjett. (Tips: folk som får hverdagen med barn til å se enkel ut lager middag i store kvanta ukentlig eller månedlig, ikke hver dag etter jobb) Anonymkode: aab93...fd9 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #70 Skrevet 11. oktober 2021 Mannen lager alt fra bunnen. Jeg bruker omtrent alltid halvfabrikat, lager deiger osv selv da. Mannen er fantastisk når det kommer til matlaging (han burde nok vært kokk), selv er jeg ganske dårlig på det. Alle er ikke flinke på matlaging, og ofte synes jeg faktisk Toro smaker bedre en hjemmelaget. Sånn bortsett fra de gangene folk virkelig kan lage mat, det er vel noen som har litt mer talent en andre på det området som med alt annet. Anonymkode: 8b765...757
Gjest Albbas Skrevet 11. oktober 2021 #71 Skrevet 11. oktober 2021 God blanding her også. Noen ganger har vi hjemmelagede karbonader, andre ganger skal det gå fort og vi går for Gilde sine. Pizzadeig har vi ikke laget etter at nærbutikken begynte å selge fantastiske surdeigsbunner. 😍 Pastasaus lager jeg sjelden selv, en god pastasaus krever lang koketid og spagetti og kjøttdeig er mandagsmiddag her i hus... Tomatsuppe lager jeg alltid selv, men det tar hvertfall en halvtime ja. Ungene spiser den ikke, så kanskje jeg skulle prøvd Toro sin. 😂 Lager aldri posesuppe egentlig, det blir så salt.. Hamburgere synes jeg er vel så gode fra butikken, finnes jo så mye bra å velge i nå. Fiskeboller, fiskekaker og fiskepinner er alltid ferdig fra butikk. Sorry, men hjemmelagede fiskekaker ER mye arbeid i hverdagen, og ungene spiser de ikke. Gryteretter og sånt er nesten alltid hjemmelaget, unntatt indiske retter - da er alle glade i Toro. Og så går vi på restaurant skal vi ha the real deal. 😄 I dag er det heldigvis så mye å velge mellom at det ofte går fint å unngå ultraprosessert mat selv om man skal ha helfabrikata.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #72 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke meg du siterer her, men jeg som satte i gang hele tomatsuppe-diskusjonen 🙈 Kan du dele oppskrift på hjemmelagde supper som er ferdig på 15 min? Jeg spør fordi jeg er interessert i en hektisk hverdag, ikke for å være vanskelig. Før jeg fikk barn lagde jeg en del enkle supper, men selv de enkleste som kun består av løk, en grønnsak og kraft/melk/fløte tar tid, for løken må hakkes og surres ei stund for å få den gode smaken, og grønnsakene må deles opp og koke lenge nok til å bli suppe i blenderen/med stavmikser og ikke harde små klumper. Da er det mye enklere med posesuppe som kan være ferdig avkjølt og spiseklar på 15 min, som jeg vet at toåringen spiser. Toåringen er litt sær på mat og den dagen i uka vi skal på småbarnssvømming(forlengelse av babysvømmingskurset) er det viktig at det går fort OG at hun faktisk får i seg mat. Anonymkode: 4aa1b...6af Bruker toppen 5 min på kutting ( kan evt kjøpe ferdig kuttet løk) og ti min på koking. Stavmiksing tar toppen et min. Gulrotsuppe. 1 stk løk (1/4 pose ferdig hakket) 1-2 stk hvitløksfedd 3 stk gulrøtter 1,5 l grønnsaksbuljong 1 ss frisk ingefær(kan sløyfes) 1 stk appelsin 200 g små, røde linser 0,5 ts gurkemeie Ha alle ingredienser, bortsett fra appelsin, i en stor gryte. Kok opp og la småkoke under lokk til linser, gulrot og løk er møre Kjør til glatt puré med en stavmikser og smak til med salt og pepper. Press appelsinsaft i suppen og bland inn 1 ts finrevet appelsinskall. Tomatsuppe 4 bokser hermetiske tomater i biter (gjerne med smak) 1 l grønnsakskraft 2 stk løk (evt halv pose ferdig kuttet) 2 fedd hvitløk salt og pepper Del løk og hvitløk i fine biter og fres i olje. Tilsett kraft og hermetiske tomater, la det koke opp. Smak til med salt, pepper og finhakket basilikum. Blomkål og brokkolisuppe 1 pose blomkål og brokkoliblanding 1 terning grønnsaksbuljong 1 ts karri 1 boks kokosmelk Dekk grønnsakene med vann og sleng opp i grønnsaksbuljongen. Kok opp,tilsett kokosmelken,kjør glatt med stavmikser og rør inn karrien. Server Ertesuppe 1 ss olje 1 løk (1/4 pose hakket løk) 1-2 fedd hvitløk 400 g frosne erter 200 g frossen brokkoli 2 dl grønnsaksbuljong 4 dlkokosmelk 10 mintblader(kan sløyfes) 1 ts sal Surr løk og hvitløk minutter til alt er mykt, men ikke brunt. Tilsett buljong, erter og broccoli og la småkoke. Når grønnsakene er myke, tilsett kokosmelk og mintblader og skru av varmen. Miks suppen, tilsett ekstra vann hvis det trengs, og smak til. Anonymkode: c8f93...cec 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #73 Skrevet 11. oktober 2021 Det blir vel 50/50 med halvfabrikat og fra bunnen av. Hater virkelig å lage mat. Anonymkode: 2b546...4d2
DaddyDom Skrevet 12. oktober 2021 #74 Skrevet 12. oktober 2021 tussi84 skrev (På 10.10.2021 den 20.50): Det er vel tidsbruken på dette som noen foreldre ikke har tid til. Det tar 10-15 min å varme opp en ferdig suppe, mens opplegget med hjemmelaget tomatsuppe på den måten du lager tar 45min ca. (5 min kutte grønnsaker, 30 min i stekeovn + 15 min etterpå. Tja tomatsuppen kan fint lages kvelden før og varmes dagen etterpå til middag. Blir ofte bedre også da. så nei, tiden man bruker på selve maten er 10min. Men ja den trenger tid i ovnen og kasserolle. så nei, mye mat kan gjøres enkelt fra bunnen uten at det tar mye tid og smaker kjempe godt. De fleste supper går innunder her.
DaddyDom Skrevet 12. oktober 2021 #75 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 10.10.2021 den 21.33): Nettopp! Ingen som påstår at hjemmelaget suppe er vanskelig, men det tar mye lenger TID. Noe de fleste ikke har når man kommer hjem etter jobb og er sulten NÅ. Da tar man som regel den suppa som man får på bordet innen 15 min, ikke 1 time.. Anonymkode: f7827...53d Men man kan lage suppen kvelden i forveien. Da er den varmet opp på 3min dagen etterpå.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #76 Skrevet 12. oktober 2021 DaddyDom skrev (11 minutter siden): Men man kan lage suppen kvelden i forveien. Da er den varmet opp på 3min dagen etterpå. Fortsatt den samme tidsbruken altså, bare delt opp 😅 Greit nok, du slipper stresset etter jobb, men du må bruke kvelden på å lage mat.. Anonymkode: f7827...53d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #77 Skrevet 12. oktober 2021 Mestedels hjemmelaget faktisk, rett og slett fordi mine barn ikke er så glad i toro. Jeg personlig elsker tomatsuppe og tandoori chicken fra Toro 😂 Anonymkode: 407df...49b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #78 Skrevet 12. oktober 2021 DaddyDom skrev (22 minutter siden): Men man kan lage suppen kvelden i forveien. Da er den varmet opp på 3min dagen etterpå. Absolutt, men på kveldstid er det kjøring, henting, kveldsmat, rydding og når alt er overstått er det ikke alltid man gidder lage mat. Selv om det hadde vært lurt. Anonymkode: 97408...663 1
Benazim Skrevet 12. oktober 2021 #79 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg tror mange misforstår. For poenget er ikke om det er du selv, en restaurantkokk, en fabrikk, eller noe annet, som har laget maten. Det er hvordan den er laget, som teller. Det er jo helt opplagt at f.eks. en pasta bolognese laget av en toppkokk, er like bra som en du lager selv hjemme (og ofte vil kokken lage en som er enda bedre rent ernæringsmessig, ettersom den kanskje vil inneholde mer grønnsaker). Dette er altså ikke et spørsmål om å være "flink", "politisk korrekt", eller noe beslektet. Og heller ikke at den skal være laget hjemme på kjøkkenet, for den del. Når hel- og halvfabrikata blir snakket ned, er det ikke fordi det er noe galt i seg selv å kjøpe ferdigmat. Det er derimot fordi omtrent alt av ferdigmat er laget på en måte som gjør at den er veldig mye dårligere for helsa enn mat man lager fra bunnen på kjøkkenet hjemme. Men det finnes heldigvis unntak, og de blir dessuten flere og flere. Grønne Folk, Mere Suppe, Primar, noen få av Fjordland-rettene, er noen eksempler. Les innholdsfortegnelser, og om den ser ut som noe du, eller en eller annen flink kokk kunne stått og laget, er det sannsynligvis bra. Dersom innholdsfortegnelsen derimot er noe sånt som: Vann, erteprotein (22%), kokosolje, HVETE (gluten), fermentert dekstrose, rødbetkonsentrat, tomat, naturlig aroma, hvitt pepper, maltekstrakt (BYGG), stabilisator (methylcellulose) (Tilfeldig valgt eksempel: Naturli' Minced Pea Based), så er det bare å skygge unna. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #80 Skrevet 12. oktober 2021 Lafamiglia skrev (På 11.10.2021 den 11.01): Nei, det er den da ikke. Det er store kvalitetsforskjeller på ferdigmat. First Price fiskekaker: Fisk [torsk, hyse, sei] 52 %,, vann, tapiokastivelse, rapsolje, salt, gjærekstrakt, løk, hvitløk, krydderekstrakt, allehånde, løpstikke, sitrusfiber, dekstrose, fermentert dekstrose. Lofoten fiskekaker: Fersk norsk hysefilet* (60 %), helmelk, potetmel, vann, løk, smør, salt, muskatblomme, hvit pepper. Naturli' vegansk burger: Vann, Soyaprotein, vegetabilsk olje (kokos, raps), løk, aroma, krydder, tomat, stabilisator(metylcellulose), fargestoff (rødbete),sjampinjong, røkaroma, fargestoff(karamell), hvitløk. Grønne Folk selleriburger: Sellerirot (16,5%), sorte bønner (13%), gulrot (13%), hodekål (13% ) havregryn (13%), løk (10%), potet (10%), bokhvetemel (2,5%) maismel ( 3%), kikertmel (1,5% ), rismel ( 2%), rapsolje (1% ), salt (1%), koriander malt ( 0,4%), kayenne (0,1%) Prima tomatsuppe: Tørket pasta (semolina durumhvete, eggeplommepulver) (22 %), stivelser (potet, mais) (18 %), tomatpulver (18 %), sukker (17%), hvetemel (7 %), salt (6 %), skummetmelkpulver (5 %), maltodekstrin (4 %), gjærekstrakt (2 %), tørket løk, paprikaekstrakt, syre (E 330), gurkemeie, hvit pepper, naturlige aromaer. Mere Mat tomatsuppe: Tomat (40%) løk (14%), vann, hermetisk tomat, tomatpuré, squash (4 %), olivenolje, fersk basilikum (1 %), salt, extra virgin olivenolje og svart pepper. Lofoten fiskekaker, Grønne Folk selleriburger og Mere Mat tomatsuppe er ikke ultraprosessert, men har like bra kvalitet som om du skulle laget det fra bunnen av hjemme. First Price fiskekaker, Naturli' vegansk burger og Prima tomatsuppe er derimot ultraprosessert. Du vet ikke hva ultraprosessert er, tydeligvis? Fiskekaker er ikke en fisk, ergo Ultraprosessert. Anonymkode: ddb5d...b86
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå