AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #41 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Alle spiser mye av både hel- og halvfabrikat. Også folk som påstår de ikke gjør det. Pålegg f.eks. Hvem lager sin egen kokte skinke, italienske salat, leverpostei osv…? Til jul kanskje, men nordmenn spiser flere brødmåltid om dagen, og alt pålegg er hovedsaklig ferdigkjøpt helfabrikat. Og for middag, hvor går grensen for hel- eller halvfabrikat? Hvem lager sin egen pasta? Sine egne krydderblandinger? Fiskeboller og karbonader? Tortilla-lefser, tacoskjell? Tacosaus. Hermetiske tomater? Tomatpuré? Hva med ferdigkokte bønner og linser? Maiskorn? Alle spiser prosessert mat, i større eller mindre grad. Også de som påstår de ikke gjør det. Anonymkode: d9ab8...f72 Nå er det forskjell på helfabrikat og typ tørrpasta eller ferdigkokte bønner. Men med det sagt finnes det de som lager eget pålegg og heller bruker tørre belgfrukter for å nevne noe Anonymkode: c8f93...cec
Flamme Skrevet 10. oktober 2021 #42 Skrevet 10. oktober 2021 Lager fra bunn, synes det tar mindre tid og stress enn toro osv. 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #43 Skrevet 10. oktober 2021 Lager nesten ingenting fra bunnen. Men klarer å tilberede og variere grønnsaker. Nå er jeg en voksen kvinne som ikke spiser fisk annet en fiskekaker. Det tør jeg ikke fortelle noen, spesielt ikke på helsestasjonen. Så hos oss er den eneste fisken vi spiser fiskekaker fra butikken. Er alenemor 50%. Anonymkode: 5927c...bb5 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #44 Skrevet 10. oktober 2021 Hos oss er det en blanding av hjemmelaget fra bunnen og hel- og halvfabrikata fra butikken. Men jeg liker å lage mat, så det er noe jeg kan kose meg med å bruke tid på når jeg har ledig tid. Jeg blir litt provosert av det jeg noen ganger opplever som et press om at barna må få servert mest mulig mat laget fra bunnen, ellers ødelegger vi helsen deres. Jeg har noen i omgangskretsen som er veldig opptatte av det. Og jeg er ingen ernæringsekspert. Det jeg kan, kan jeg nok fordi jeg har hatt alvorlige spiseforstyrrelser som ung, og leste alt jeg kom over om kosthold da (med forvridde sykdomsbriller på, riktignok). Den erfaringen gjør meg kanskje ekstra opptatt av vi skal prøve å få til matglede i hjemmet, og for meg inkluderer det å ikke være for opptatt av karbohydrater, e-stoffer og saltinnhold. Barna elsker spagetti, svenske kjøttboller fra butikken og en type pastasaus på glass. Jeg mener at erfaringene fra de måltidene hvor mannen og jeg har smelt sammen det, og vi koser oss sammen uten at noen ble noe mer slitne av den middagslagingen er viktigere enn at alt er laget fra bunnen og har et bedre næringsinnhold. Anonymkode: 0764f...010 4
tussi84 Skrevet 10. oktober 2021 #45 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Lager nesten ingenting fra bunnen. Men klarer å tilberede og variere grønnsaker. Nå er jeg en voksen kvinne som ikke spiser fisk annet en fiskekaker. Det tør jeg ikke fortelle noen, spesielt ikke på helsestasjonen. Så hos oss er den eneste fisken vi spiser fiskekaker fra butikken. Er alenemor 50%. Anonymkode: 5927c...bb5 Kjenner meg igjen i dette med fisken. Jeg spiser heller ikke mye fisk, selv om jeg er voksen. Hver gang jeg har spist ren fisk, så sitter jeg og pirker i Maten og bruker lang tid. Finner jeg et lite ben så spiser jeg ikke mer. Synes mye fisk har en slags tran smak også, så klarer ikke den smaken. Jeg fikk heller aldri ren fisk i oppveksten, men mer ferdigprodukter av fisk, og slik har det fortsatt som voksen. Jeg spiser kanskje litt mer enn deg da. Jeg spiser feks fiskeboller, fiskepudding, fiskepinner, seibiff med løk, fiskegrateng og lignende. Altså det som man får kjøpt ferdig i kjøl eller frysedisken. Laks filet går ned til nød en sjelden gang. Ellers spiser jeg ikke fisk.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #46 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er det forskjell på helfabrikat og typ tørrpasta eller ferdigkokte bønner. Men med det sagt finnes det de som lager eget pålegg og heller bruker tørre belgfrukter for å nevne noe Anonymkode: c8f93...cec Selvsagt finnes det enkelte, særskilte unntak som er nærmest ekstreme på matfronten. Du skjønte nok likevel poenget - både helt ferdig mat og delvis tilberedt mat er så vanlig i bruk, at de færreste tenker over det engang. Men har en mistanke om at det de fleste hovedsaklig tenker på når de sier at ‘de lager mat fra bunnen av’ er å unngå ultraprosessert mat i størst mulig grad. Anonymkode: d9ab8...f72
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #47 Skrevet 10. oktober 2021 Dersom barna ikke spiser ferske råvarer ville jeg fokuserer på det en til to ganger i uka i alle fall, og insistert på at de skal smake. Mine har ikke vært glad i fisk, så nå har vi fisk to ganger i uka (en gang ferdigprodukt, fiskekaker, panert fisk osv) og nå spiser de det. Ikke overlykkelige men de spiser det i alle fall. Barn bør lære seg å spise rene råvarer, men dette betyr ikke at ferdigprodukter er helt uteluklet men et par ganger i uka bør de trene på å spise noe de ikke liker så godt tenker jeg. Hvordan skal de ellers slutte å være kresne? Anonymkode: 4932d...40c 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #48 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dersom barna ikke spiser ferske råvarer ville jeg fokuserer på det en til to ganger i uka i alle fall, og insistert på at de skal smake. Mine har ikke vært glad i fisk, så nå har vi fisk to ganger i uka (en gang ferdigprodukt, fiskekaker, panert fisk osv) og nå spiser de det. Ikke overlykkelige men de spiser det i alle fall. Barn bør lære seg å spise rene råvarer, men dette betyr ikke at ferdigprodukter er helt uteluklet men et par ganger i uka bør de trene på å spise noe de ikke liker så godt tenker jeg. Hvordan skal de ellers slutte å være kresne? Anonymkode: 4932d...40c Sang fisk må man lære seg å tilberede den. Laks/ørret eller torsk i ovnen med soya, lime, hoisin saus og lignende er godt så lenge man ikke overdeler fisken. Vi har lett mye for å finne gode oppskrifter, siden jeg heller ikke er så glad i fisk. Og råvarene må være gode, særlig for hvit fisk. Laks finner man ok på alle butikker. Anonymkode: 4932d...40c 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #49 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle spiser mye av både hel- og halvfabrikat. Også folk som påstår de ikke gjør det. Pålegg f.eks. Hvem lager sin egen kokte skinke, italienske salat, leverpostei osv…? Til jul kanskje, men nordmenn spiser flere brødmåltid om dagen, og alt pålegg er hovedsaklig ferdigkjøpt helfabrikat. Og for middag, hvor går grensen for hel- eller halvfabrikat? Hvem lager sin egen pasta? Sine egne krydderblandinger? Fiskeboller og karbonader? Tortilla-lefser, tacoskjell? Tacosaus. Hermetiske tomater? Tomatpuré? Hva med ferdigkokte bønner og linser? Maiskorn? Alle spiser prosessert mat, i større eller mindre grad. Også de som påstår de ikke gjør det. Anonymkode: d9ab8...f72 Du har helt rett, jeg lager ikke ost. Men jeg lager salami og annen spekepølse, fenalår, spekeskinke, leverpostei og røykelaks. Spiser ikke kokt skinke eller italiensk salat. Lager pasta, det er jo kjempelett, bare egg og mel. Alle som bryr seg om mat lager da vel sine egne krydderblandinger, karbonader, kjøttkaker, fiskekaker etc. (ingen som er glade i god mat spiser vel fiskeboller?). Og selvsagt lager man salsa (regner med det er det du mener med tacosaus) selv? Det er superenkelt og smaker sinnsykt mye bedre, og er mye sunnere. Jeg hermetiserer mat selv også, men hermetiske tomater har da vel ikke noe bruksområde man ikke like gjerne kan bruke friske tomater til? Lager tortillalefser også, men bruker stort sett store salatblad til å pakke inn tacofyllet om vi har taco. Tomatpurè kjøper jeg ferdig da. Anonymkode: 9791b...94d 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #50 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Alle spiser mye av både hel- og halvfabrikat. Også folk som påstår de ikke gjør det. Pålegg f.eks. Hvem lager sin egen kokte skinke, italienske salat, leverpostei osv…? Til jul kanskje, men nordmenn spiser flere brødmåltid om dagen, og alt pålegg er hovedsaklig ferdigkjøpt helfabrikat. Og for middag, hvor går grensen for hel- eller halvfabrikat? Hvem lager sin egen pasta? Sine egne krydderblandinger? Fiskeboller og karbonader? Tortilla-lefser, tacoskjell? Tacosaus. Hermetiske tomater? Tomatpuré? Hva med ferdigkokte bønner og linser? Maiskorn? Alle spiser prosessert mat, i større eller mindre grad. Også de som påstår de ikke gjør det. Anonymkode: d9ab8...f72 Jeg lager min egen pasta, og krydderblandinger faktisk 😆 Men du har nok rett i at alle spiser en del prosessert mat ja Anonymkode: 7c13c...6d6
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #51 Skrevet 10. oktober 2021 DaddyDom skrev (4 timer siden): Tomatsuppe er ganskel enkelt å lage fra bunnen av. 1 stor løk, 10-15 store klase tomater, 20-30 små eller 10-20 halvstore, 1 stor paprika, 4 hvitløksfedd. 0,5dl olivenolje. 1ts salt. Kutt de største opp i 2 eller 4 biter, de mellom i 2, de små kan være hele. Rens paprika og skrell løk/hvitløk. inn i ovnen på 220grader i en ildfast form i 30min. deretter over i en kassarolle. Koke på middels varme i 10min. Deretter stavmikser fult på for å få alt glatt. Tilsett så krydder etter ønsker å la putre i 5min til. Her kan man tilsette litt kyllingfond eller vegatar buljong hvis du synes det er for lite umami smak i. lite jobb og knallgod tomatsuppe Eller tømme posen med tomatsuppe i kjelen ha i vann/melk/fløte og koke i 5 minutter? Anonymkode: 97408...663 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #52 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Selvsagt finnes det enkelte, særskilte unntak som er nærmest ekstreme på matfronten. Du skjønte nok likevel poenget - både helt ferdig mat og delvis tilberedt mat er så vanlig i bruk, at de færreste tenker over det engang. Men har en mistanke om at det de fleste hovedsaklig tenker på når de sier at ‘de lager mat fra bunnen av’ er å unngå ultraprosessert mat i størst mulig grad. Anonymkode: d9ab8...f72 Vi er langt i fra ekstreme og ser ingen ting galt med å kjøpe halv eller helfabrikat,men vi spiser plantebasert og lager det meste fra bunn. Dvs bruker tørre belgfrukter,lager pålegg,erstatning for yoghurt,rømme osv Anonymkode: c8f93...cec
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #53 Skrevet 10. oktober 2021 tussi84 skrev (3 timer siden): Det er vel tidsbruken på dette som noen foreldre ikke har tid til. Det tar 10-15 min å varme opp en ferdig suppe, mens opplegget med hjemmelaget tomatsuppe på den måten du lager tar 45min ca. (5 min kutte grønnsaker, 30 min i stekeovn + 15 min etterpå. Nettopp og når middagen er ferdig småskala den ene på fotballtrening og jeg foreldremøte . Anonymkode: 97408...663 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #54 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du var ironisk nå eller? «Selv deigen lagde du selv»? Eh, hva slags alternativer finnes det til det? Kjøpepizza som du smører på saus og ost selv liksom…? Anonymkode: 9791b...94d Ja, det finnes ferdige bunner som du bare ruller ut. 😉 Anonymkode: d42be...417
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #55 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nettopp og når middagen er ferdig småskala den ene på fotballtrening og jeg foreldremøte . Anonymkode: 97408...663 Så dere spiser kun helfabrikat og posesupper? Jeg er enig i at 45 min kanskje ikke er noe man prioriterer på kun en suppe,men man kan fint lage en hjemmelagd suppe på 15 min Anonymkode: c8f93...cec
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #56 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så dere spiser kun helfabrikat og posesupper? Jeg er enig i at 45 min kanskje ikke er noe man prioriterer på kun en suppe,men man kan fint lage en hjemmelagd suppe på 15 min Anonymkode: c8f93...cec Hvor står det at vi gjør det? Og hvorfor spør du? Når den enkle suppa tar 45 lurer jeg på hvor tidkrevende den vanskelige suppa er 😜😜 Anonymkode: 97408...663 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #57 Skrevet 10. oktober 2021 Spiser mye supper, som kyllingsuppe, blomkålsuppe og tomatsuppe. De går superraskt å lage fra bunn av. Ellers er det som regel 50/50 i enhver rett. Anonymkode: 43e93...e9b
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #58 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du var ironisk nå eller? «Selv deigen lagde du selv»? Eh, hva slags alternativer finnes det til det? Kjøpepizza som du smører på saus og ost selv liksom…? Anonymkode: 9791b...94d Hvorfor svarer du sånn? Ingenting galt med kjøpedeig vel.. Det finnes ferdigdeig du ruller utover og ja, smører ut tomatpuré og annet tilbehør.. Fint alternativ til de som vil ha hjemmelaget pizza, men ikke får til gjærdeig eller kjevle ut marerittet sjøl. Anonymkode: 938ff...945 2
Tanuki Skrevet 11. oktober 2021 #59 Skrevet 11. oktober 2021 Lager mest fra bunnen av, ikke av prinsip, er bare vant til det. Unntaket er pastasaus, curry paste etc. Lager helt vanlig mat, men går mye i supper, grill og wok. Beste er å ikke over-komplisere i hverdagen. Lager ofte nudler fra bunnen av da, og dumplings, mest fordi det er en koslig aktivitet å gjøre sammen med gutten min på 7. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #60 Skrevet 11. oktober 2021 Sånn 50/50 her i huset med middager laget fra bunn og halvfabrikata. Anonymkode: 8fca2...95a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå