Gå til innhold

Mat i småbarnsfamilier

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Usikker på hvordan jeg skal skrive dette innlegget uten å bli halshugd her inne. 

Er det faktisk sånn at alle småbarnsfamilier lager mat fra bunn og spiser veldig sunt hver dag? Vi spiser mye halvfabrikata da vi rett og slett ikke får hverdagen til å gå opp ellers. Når vi lager noe hjemmelagd så vil sjelden barna spise det så vi prioriterer det ikke. 

Hverdagen går i ett og helga går gjerne enda fortere med bursdager her og der, familie besøk og ting som må handles inn, husarbeid osv. osv. 

Hva spiser dere andre barnefamilier i løpet av uka? 

Anonymkode: ff8f9...ded

Tror de fleste kjøpe ultraprosessert mat uten å tenke på det i det hele tatt. Og så skriver de «lager hjemmelaget for det meste!», mens proteinkilder er Fiskekaker, fiskepinner, kjøttboller, kjøttkaker osv...

Anonymkode: ddb5d...b86

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usikker på hvordan jeg skal skrive dette innlegget uten å bli halshugd her inne. 

Er det faktisk sånn at alle småbarnsfamilier lager mat fra bunn og spiser veldig sunt hver dag? Vi spiser mye halvfabrikata da vi rett og slett ikke får hverdagen til å gå opp ellers. Når vi lager noe hjemmelagd så vil sjelden barna spise det så vi prioriterer det ikke. 

Hverdagen går i ett og helga går gjerne enda fortere med bursdager her og der, familie besøk og ting som må handles inn, husarbeid osv. osv. 

Nei, alle gjør ikke det. Jeg lager alt fra bunnen, fordi jeg er opptatt av mat og at ungen min skal ha skikkelig mat. Ikke synes jeg det tar stort mer tid å lage ordentlig mat enn halvfabrikata heller. 

Men her på KG får du nok svar på 90 % som mener at alle barnefamilier må servere fiskepinner, pølser og torogryte flere ganger i uka for å få ting til å få rundt. Det er få som bryr seg om ernæring og kosthold, og det ser man jo også på at 80 % av den voksne befolkningen har BMI på 25 eller mer.

At barna ikke vil spise hjemmelaget mat er selvsagt fordi det er uvant. Barb som er vant med hjemmelaget mat liker ikke toro heller, når de får det servert hos andre. Og barn som er vant med krydder liker gjerne ikke husmannskost og omvendt, etc. 

Anonymkode: 9791b...94d

• Liker 2
Skrevet

Her lages ingen ting fra bunnen av. Og det er helt normalt

• Liker 1
Skrevet

Litt god blanding her. 

Noe er chicken nuggets kjøpt på harrytur i Sverige, og noen er hjemmelagede gryter helt fra bunn. 

Alt ettersom. Jeg burde ha laget mat fra bunnen hver dag, siden det er bedre for lommeboka, men noen ganger har man lyst på pommes frites og noe fritert fisk med 1 % fisk. 😂

I går hadde vi hjemmelaget pizza, selv deigen lagde jeg selv. Dagen før der hadde vi laget lammekebab med burgul, dagen før er var chicken nuggets med pommes frites, så var det wok med scampi.. Blir mye vegetargryter, pakistanske retter etc.. 

Anonymkode: 938ff...945

Du var ironisk nå eller? «Selv deigen lagde du selv»? Eh, hva slags alternativer finnes det til det? Kjøpepizza som du smører på saus og ost selv liksom…?

• Liker 1
Skrevet

kjøper brød og  pasta

kjøper fiske burger, pølser, fiskegrateng 

kjøpe mye ferdigkuttet grønsaker i pose, av og til ferdig kokt poteter. 

kjøper ofte Toro tomatsuppe, for familien foretrekker Toro sin framfor min. 

Jeg lager tomatsaus, kjøttkaker, gryter, sauser, og dressing selv. 

Anonymkode: 39beb...9b3

• Liker 1
Skrevet
DaddyDom skrev (12 minutter siden):

Tomatsuppe er ganskel enkelt å lage fra bunnen av. 

1 stor løk, 10-15 store klase tomater, 20-30 små eller 10-20 halvstore, 1 stor paprika, 4 hvitløksfedd. 0,5dl olivenolje. 1ts salt. Kutt de største opp i 2 eller 4 biter, de mellom i 2, de små kan være hele. Rens paprika og skrell løk/hvitløk.

inn i ovnen på 220grader i en ildfast form i 30min. 

deretter over i en kassarolle. Koke på middels varme i 10min. Deretter stavmikser fult på for å få alt glatt. Tilsett så krydder etter ønsker å la putre i 5min til. Her kan man tilsette litt kyllingfond eller vegatar buljong  hvis du synes det er for lite umami smak i. 

lite jobb og knallgod tomatsuppe :) 

Ingen som benekter at hjemmelaget tomatsuppe er enkelt. Problemet er bare at tomatsuppa fra Toro er så langt unna tomatsuppe som du kan komme, og at en del barn (og gravide kvinner med halsbrann) derfor foretrekker den milde, skvipete torosuppa 🙈😂

Anonymkode: 850a1...94f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du var ironisk nå eller? «Selv deigen lagde du selv»? Eh, hva slags alternativer finnes det til det? Kjøpepizza som du smører på saus og ost selv liksom…?

du kan kjøpe fersk deig som du bare må rulle ut. ikke like god som hjemmelaget. men du får en ok pizza av det også

• Liker 4
Skrevet

Her i huset spiser vi plantebasert og lager det meste fra bunn ja. Synes det går like fort som varme opp halvfabrikat,men vi er ikke firkantet på det. Om ungene ønsker nuggest eller pølser en dag så får de det :)

Anonymkode: c8f93...cec

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

du kan kjøpe fersk deig som du bare må rulle ut. ikke like god som hjemmelaget. men du får en ok pizza av det også

det ville jeg definitivt ansett som en kjøpepizza.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nei, alle gjør ikke det. Jeg lager alt fra bunnen, fordi jeg er opptatt av mat og at ungen min skal ha skikkelig mat. Ikke synes jeg det tar stort mer tid å lage ordentlig mat enn halvfabrikata heller. 

Men her på KG får du nok svar på 90 % som mener at alle barnefamilier må servere fiskepinner, pølser og torogryte flere ganger i uka for å få ting til å få rundt. Det er få som bryr seg om ernæring og kosthold, og det ser man jo også på at 80 % av den voksne befolkningen har BMI på 25 eller mer.

At barna ikke vil spise hjemmelaget mat er selvsagt fordi det er uvant. Barb som er vant med hjemmelaget mat liker ikke toro heller, når de får det servert hos andre. Og barn som er vant med krydder liker gjerne ikke husmannskost og omvendt, etc. 

Ts 

Jeg var blant de som lagde absolutt alt hjemmelagd fram til barna var rundt 1,5år. Men så var det noe som skjedde og de nektet plent å spise det... vet ikke hva vi gjorde galt, men nå er hvert fall skaden gjort.. 

Skrevet

Vil tro vi ligger på 50/50 her også. Det meste av fiskemat blir kjøpt, bortsett fra at jeg stort sett lager fiskepinner og fiskegrateng selv. Saus er toro så lenge det ikke er snakk om hvit saus. Kjøper pasta, tortillas osv, men baker pitabrød. Lager for det meste kjøttkaker og lignende selv, foruten å kverne deigen. Har 0 dårlig samvittighet for de raske løsningene vi velger. Fokuserer på å spise fisk 2-3 ganger i uka, ha ulike typer til hver middag og begrense mengde rødt kjøtt, og synes vi får det til ganske bra . 

Anonymkode: 49b5f...66f

• Liker 1
Skrevet

Vi har matkasse annenhver uke. Synes det er mye gode råvarer. Mye av de blir som hjemmelaget, men det er målt opp og tilpasset. Jeg velger ofte de menyene som er raskere å lage. Da er de oftere mer fabrikkert. 

Barna liker det aller meste i matkassen. Ikke alt som faller like godt i smak. Men vi forklarer at noen ganger får man mat man ikke liker så godt, kanskje når man er på besøk, man må smake litt. 

Skrevet
DaddyDom skrev (1 time siden):

1 stor løk, 10-15 store klase tomater, 20-30 små eller 10-20 halvstore, 1 stor paprika, 4 hvitløksfedd. 0,5dl olivenolje. 1ts salt. Kutt de største opp i 2 eller 4 biter, de mellom i 2, de små kan være hele. Rens paprika og skrell løk/hvitløk.

deretter over i en kassarolle. Koke på middels varme i 10min. Deretter stavmikser fult på for å få alt glatt. Tilsett så krydder etter ønsker å la putre i 5min til. Her kan man tilsette litt kyllingfond eller vegatar buljong  hvis du synes det er for lite umami smak i. 

Det er vel tidsbruken på dette som noen foreldre ikke har tid til. Det tar 10-15 min å varme opp en ferdig suppe, mens opplegget med hjemmelaget tomatsuppe på den måten du lager tar 45min ca. (5 min kutte grønnsaker, 30 min i stekeovn + 15 min etterpå. 

• Liker 5
Skrevet

Alle spiser mye av både hel- og halvfabrikat. Også folk som påstår de ikke gjør det.

Pålegg f.eks.

Hvem lager sin egen kokte skinke, italienske salat, leverpostei osv…? Til jul kanskje, men nordmenn spiser flere brødmåltid om dagen, og alt pålegg er hovedsaklig ferdigkjøpt helfabrikat.

Og for middag, hvor går grensen for hel- eller halvfabrikat?

Hvem lager sin egen pasta? Sine egne krydderblandinger? Fiskeboller og karbonader? Tortilla-lefser, tacoskjell? Tacosaus. Hermetiske tomater? Tomatpuré?

Hva med ferdigkokte bønner og linser?  Maiskorn?

Alle spiser prosessert mat, i større eller mindre grad. Også de som påstår de ikke gjør det.

Anonymkode: d9ab8...f72

• Liker 6
Skrevet
DaddyDom skrev (2 timer siden):

Jeg har lagd ganske mye hjemmelaget tomatsuppe i mitt liv og synes det smaker bedre, men selv om det er lite jobb tar det mye lenger tid enn posesuppa, og de dagene vi går for Toro tomatsuppe er de dagene middagen helst skulle stått på bordet, ferdig avkjølt for toåringen, i det vi kommer inn døra. 

Anonymkode: 4aa1b...6af

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har lagd ganske mye hjemmelaget tomatsuppe i mitt liv og synes det smaker bedre, men selv om det er lite jobb tar det mye lenger tid enn posesuppa, og de dagene vi går for Toro tomatsuppe er de dagene middagen helst skulle stått på bordet, ferdig avkjølt for toåringen, i det vi kommer inn døra. 

Anonymkode: 4aa1b...6af

Nettopp! Ingen som påstår at hjemmelaget suppe er vanskelig, men det tar mye lenger TID. Noe de fleste ikke har når man kommer hjem etter jobb og er sulten NÅ. Da tar man som regel den suppa som man får på bordet innen 15 min, ikke 1 time..

Anonymkode: f7827...53d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts 

Jeg var blant de som lagde absolutt alt hjemmelagd fram til barna var rundt 1,5år. Men så var det noe som skjedde og de nektet plent å spise det... vet ikke hva vi gjorde galt, men nå er hvert fall skaden gjort.. 

Søk «neofobi». Helt vanlig for små barn.

Anonymkode: ddb5d...b86

Skrevet

Før vi fikk barn kunne jeg stå på kjøkkenet i timesvis og lage mat, og jeg elsket det. 
Jeg hadde aldri trodd at jeg kom til å servere halvfabrikata, men tenk, det gjør jeg faktisk, og det er helt greit. 
jeg velger likevel de sunneste og mest næringsrike alternativene, selv om jeg ikke lager alt fra scratch bestandig. 

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Siste uka har vi spist frossenpizza sikkert 4 ganger.. dette hører riktignok til sjeldenhetene, men vi har vært så slitne etter maaaaasssssseeee sykdom i det siste. Og så har vi alltid litt oppkuttet grønnsaker til pizzaen. 

Ellers er det ferdigmat rett som det er, men velger med omhu så ikke maten er altfor mye prosessert.

Anonymkode: 05c5b...80d

Skrevet

Nå har jeg allergier i bunn som "hjelper" at jeg må lage mye fra bunn, men, vi lager vel 90% fra bunnen. Det vi kjøper ferdig er typ, brød (er veldig glad i kjøpebrød), pasta, fiskeboller, pålegg til brød. Men så elsker jeg å lage mat, og syntes det ofte er godt å lage store porsjoner, fryse ned, så har du "fast food" aka, kjapp mat en annen dag.

Anonymkode: d3a97...28b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...