Gå til innhold

Mat i småbarnsfamilier

Fremhevede innlegg

Skrevet

Usikker på hvordan jeg skal skrive dette innlegget uten å bli halshugd her inne. 

Er det faktisk sånn at alle småbarnsfamilier lager mat fra bunn og spiser veldig sunt hver dag? Vi spiser mye halvfabrikata da vi rett og slett ikke får hverdagen til å gå opp ellers. Når vi lager noe hjemmelagd så vil sjelden barna spise det så vi prioriterer det ikke. 

Hverdagen går i ett og helga går gjerne enda fortere med bursdager her og der, familie besøk og ting som må handles inn, husarbeid osv. osv. 

Hva spiser dere andre barnefamilier i løpet av uka? 

Anonymkode: ff8f9...ded

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye er hjemmelaget ja, men sauser og gryter er stort sett toro. Syns ikke det tar så mye lengre tid å lage selv eller toro. 

Anonymkode: af469...100

Skrevet

En god blanding her :) Noen middager er helt fra bunn i alle ledd, mens andre er «posemat» som baligryte feks. Ofte er det en blanding, der tilbehøret er hjemmelaget, men at kjøttet er kjøpt prosessert. For eksempel kjøper jeg ferdige kjøttkaker, fiskekaker osv. 

Anonymkode: 076df...bf1

• Liker 6
Skrevet

Sånn 50/50 ca. Men ungene er veldig negative til alt som er hjemmelagd. 

Har lest at dette kun går på å være sær. Så her får de enten spise eller gå sultne. 

Jeg lager sauser, gryter, burgere osv selv. Men ungene mener alt fra butikken er bedre. Så er bortkastet tid sånn egentlig.

Anonymkode: 67164...a76

• Liker 3
Skrevet

Mye hjemmelaget, men skal innrømme at Findus fiskegrateng og Toro tomatsuppe er gjengangere

Anonymkode: 4aa1b...6af

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager en god del fra bunn, som fiskegrateng, lasagne og pastsaus, men bruker også endel ferdige produkter som fiskeboller og tomatsuppe

Anonymkode: bc709...370

Skrevet

Hjemmelaget grunnet allergier, men om jeg finner noe halvfabrikata som passer familien tar jeg det. 

Hva andre familier lager, gir jeg beng i. Har bedre ting å ta meg til enn å dømme andre mennesker jeg ikke kjenner. 

Anonymkode: 89a4f...005

• Liker 2
Skrevet

Nå er det litt forskjell på "halvfabrikata" også da, hvis du mener ting som er ferdiglagde fra butikken.

Jeg kjøper fiskekaker, fiskeburgere og karbonader men ser på pakken hvor stor ande kjøtt/fisk det er, og hvor mye tilsetningsstoffer. Så hvis man legger litt mer penger i det man kjøper får man ok kvalitet på ferdige ting også :)

Det er jo ikke sånn at all mat er bedre jo lengre du står på kjøkkenet. 

Unntak er kanskje lasagne, jeg har til gode å finne en i butikk som er like god som hjemmelaget, så det serverer jeg ikke med mindre jeg har tid til å lage det ordentlig.

Anonymkode: e03b4...9b6

• Liker 7
Skrevet

Litt god blanding her. 

Noe er chicken nuggets kjøpt på harrytur i Sverige, og noen er hjemmelagede gryter helt fra bunn. 

Alt ettersom. Jeg burde ha laget mat fra bunnen hver dag, siden det er bedre for lommeboka, men noen ganger har man lyst på pommes frites og noe fritert fisk med 1 % fisk. 😂

I går hadde vi hjemmelaget pizza, selv deigen lagde jeg selv. Dagen før der hadde vi laget lammekebab med burgul, dagen før er var chicken nuggets med pommes frites, så var det wok med scampi.. Blir mye vegetargryter, pakistanske retter etc.. 

Anonymkode: 938ff...945

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå er det litt forskjell på "halvfabrikata" også da, hvis du mener ting som er ferdiglagde fra butikken.

Jeg kjøper fiskekaker, fiskeburgere og karbonader men ser på pakken hvor stor ande kjøtt/fisk det er, og hvor mye tilsetningsstoffer. Så hvis man legger litt mer penger i det man kjøper får man ok kvalitet på ferdige ting også :)

Det er jo ikke sånn at all mat er bedre jo lengre du står på kjøkkenet. 

Unntak er kanskje lasagne, jeg har til gode å finne en i butikk som er like god som hjemmelaget, så det serverer jeg ikke med mindre jeg har tid til å lage det ordentlig.

Anonymkode: e03b4...9b6

Ts 

Vi kjøper ferdig fiskepinner, kjøttboller, fiskeboller, fiskegrateng osv. Mye toro.. Kjøper ikke boks med spaghetti og kjøttboller, men har gjerne ferdig saus kjøttdeig og spaghetti. Før lagde jeg sausen selv men det vil de ikke ha lenger. 

Anonymkode: ff8f9...ded

Skrevet

Lager stort sett fra bunn så langt det lar seg gjøre, f. eks kjøttkaker, ferske grønnsaker som jeg kutter opp til wok ol, hjemmebakt pizzabunn, pastasaus som jeg lager i store porsjoner og fryser ned. Så har vi andre enden av skalaen med halvfabrikat/prossesert der vi kjøper f.eks tortillalefser til tacoen og fiskepinner.

Anonymkode: fe3c9...139

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har ikke barn selv, men merker jeg får vondt av dere som er foreldre. Dømmende blikk og refleksjon rundt om det man gjør er godt nok. Jeg blir uvel. Hvis barna er fornøyd og får middag med grønnsaker/salat hver dag, så er det i mine øyne mer enn godt nok. 

Selv er jeg vokst opp på 90-tallet og utelukkende spist Toro. Ble folk av meg og selv om det selvsagt ikke var ideelt. (Fordi vi ikke spiste grønnsaker i det hele tatt)

Syntes foreldre er så flinke i dag. Selv med Toro er det alltid grønnsaker til maten og det tenker jeg er det viktigste. Det du lager er mer enn godt nok TS! 

Endret av altflyter
  • Liker 21
Skrevet

Her er det en god blanding. Jeg lager for eksempel pasta selv, av egg og to ulike typer mel, kverner gjerne kjøtt og lager pølser selv også. Men det hender jo at vi kjøper frossenpizza, eller ferdige supper fra Rema. Jeg tror det sunneste og beste for alle er en god mellomting.

Anonymkode: 7c13c...6d6

• Liker 1
Skrevet

Slapp helt av. Denne uka har ungene spist pølse 3 ganger, ferdig ertesuppe med rundstykker, Findus fiskegrateng og bali kyllinggryte. 

Anonymkode: 688cd...862

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Litt god blanding her. 

Noe er chicken nuggets kjøpt på harrytur i Sverige, og noen er hjemmelagede gryter helt fra bunn. 

Alt ettersom. Jeg burde ha laget mat fra bunnen hver dag, siden det er bedre for lommeboka, men noen ganger har man lyst på pommes frites og noe fritert fisk med 1 % fisk. 😂

I går hadde vi hjemmelaget pizza, selv deigen lagde jeg selv. Dagen før der hadde vi laget lammekebab med burgul, dagen før er var chicken nuggets med pommes frites, så var det wok med scampi.. Blir mye vegetargryter, pakistanske retter etc.. 

Anonymkode: 938ff...945

Kjøpedeig er ikke godt.

Skrevet

God blanding. Lager jo sauser og det meste selv, men burgere, fiskeboller og fiskepinner kjøpes. Det gidder jeg ikke lage selv, verken med eller uten barn. 

Anonymkode: e31f4...926

Skrevet

"Er det faktisk sånn at alle småbarnsfamilier lager mat fra bunn og spiser veldig sunt hver dag?"

Nei, de fleste lager ikke mat fra bunnen av (ulike definisjoner på hva som er fra bunnen av også har jeg observert) hver dag. De som hele tiden kritiserer hvermannsens matvalg her inne, mistenker jeg er matsnobber med jævlig god tid. 

En god blanding er helt innafor! Har prøvd å erstatte diverse retter fra hel/halvfabrikata med hjemmelaget, og helt ærlig synes jeg ferdig er bedre i mange tilfeller. F.eks. gidder jeg ikke lage hjemmelaget tomatsuppe lenger  som tar 3x så lang tid vs Toro sin som smaker like godt og faktisk ikke usunn heller 😉 

Anonymkode: f7827...53d

• Liker 2
Skrevet (endret)
altflyter skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke barn selv, men merker jeg får vondt av dere som er foreldre. Dømmende blikk og refleksjon rundt om det man gjør er godt nok. Jeg blir uvel. Hvis barna er fornøyd og får middag med grønnsaker/salat hver dag, så er det i mine øyne mer enn godt nok. 

Selv er jeg vokst opp på 90-tallet og utelukkende spist Toro. Ble folk av meg og selv om det selvsagt ikke var ideelt. (Fordi vi ikke spiste grønnsaker i det hele tatt)

Syntes foreldre er så flinke i dag. Selv med Toro er det alltid grønnsaker til maten og det tenker jeg er det viktigste. Det du lager er mer enn godt nok TS! 

Alle generasjoner har noen ting de er gode på og noen ting de er mindre gode på. Det er utvilsomt blitt mye mer fokus på hva som er i maten og hva vi får i oss. Og det er jo en motreaksjon på halvfabrikata som ble tilgjengelig på markedet for en 30 år siden, og tross alt gjorde hverdagskabalen veldig mye lettere for mange kvinner. 

Jeg er 30, og min mor var ganske opptatt av sunn mat, men brukte også noe Toro. En venninne av meg på 40 sier hun vokste opp "utelukkende på Toro og ferdigmat", for disse tingene hadde akkurat gjort inntog da hun var barn (og hennes mor hadde en krevende jobb). Så i min generasjon så ble det gradvis mer fokus på dette.

Når det er sagt har noen ting gått tapt også. Jeg ser foreldre har mye fokus på innhold i maten, men også på hva barna liker og "potensielt reagerer på". Alt skal ikke bare være kjernesunt, men helt etter barnas ønsker. I min oppvekst var det mor som bestemte middag, også etter hva de hadde lyst på, og vi måtte lære oss å like det. Vi spiste det vi fikk til middag, eller så spiste vi ikke. Jeg merker på generasjonen nå at de ser alt de blir tilbudt som en forhandling (mat eller andre ting).

Endret av Lønnesirup01
Skrevet

God blanding :) de fleste sauser vi har, enten det er pastasaus eller til kjøttkaker, er hjemmelaget, men gryter er som regel Toro. Jeg står heller ikke og lager pasta fra bunnen, og kjøttkakene våre er ofte ferdigkjøpt (men vi har også hjemmelagde i blant). 
Innimellom slår vi til med en frossen pizza til middag, og i blant har vi også pølser og pommes frites. Så nei; absolutt ikke bare hjemmelaget her, og det synes jeg ikke det trenger å være heller. Helt fint hvis man har tid og lyst til å stå og lage alt fra bunnen, men man skal ikke ha dårlig samvittighet for å ikke gjøre det heller. 

Anonymkode: 61266...904

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mye hjemmelaget, men skal innrømme at Findus fiskegrateng og Toro tomatsuppe er gjengangere

Anonymkode: 4aa1b...6af

Tomatsuppe er ganskel enkelt å lage fra bunnen av. 

1 stor løk, 10-15 store klase tomater, 20-30 små eller 10-20 halvstore, 1 stor paprika, 4 hvitløksfedd. 0,5dl olivenolje. 1ts salt. Kutt de største opp i 2 eller 4 biter, de mellom i 2, de små kan være hele. Rens paprika og skrell løk/hvitløk.

inn i ovnen på 220grader i en ildfast form i 30min. 

deretter over i en kassarolle. Koke på middels varme i 10min. Deretter stavmikser fult på for å få alt glatt. Tilsett så krydder etter ønsker å la putre i 5min til. Her kan man tilsette litt kyllingfond eller vegatar buljong  hvis du synes det er for lite umami smak i. 

lite jobb og knallgod tomatsuppe :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...