pukka Skrevet 2. juni 2023 #341 Del Skrevet 2. juni 2023 Sally-Go-Round skrev (2 timer siden): Jeg er nysgjerrig på Ernæringsmamma og følger henne. Jeg er enig i enkeltes kommentarer her om at man savner en og annen oppskrift og forslag til «godkjente» matvarer. Jeg og mannen har små barn. Vi prioriterer lek og friluftsliv og ønsker å gjøre matlaging raskt, rimelig og enkelt. Det er vår prioritering. Jeg savner forslag til kjøpebrød eller kjøpe-rundstykker som anses å være godt egnet for hele familien. Jeg ønsker forslag til rimelige produkter til middagen. Ernæringsmamma gjør meg usikker når hun bare forteller hva vi skal spise mindre av og ikke kommer med forslag til alternativ. Hun har feks innlegg hvor hun forteller at Oatly Havremelk er ultraprosessert. Det er flere som spør etter alternativ. Det lurer jeg også. Sjekk anjahope på Instagram under høydepunktet "tips" - hun deler noen forslag til brød som ikke er ultraprosessert (kun prosessert), i tillegg til tips om andre matvarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diosa Skrevet 2. juni 2023 #342 Del Skrevet 2. juni 2023 (endret) Klink skrev (På 2.6.2023 den 15.53): Hun må gjerne tjene penger, men det der er skremsel på en måte. . Endret 8. februar 2024 av Diosa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 2. juni 2023 #343 Del Skrevet 2. juni 2023 (endret) pukka skrev (3 timer siden): Sjekk anjahope på Instagram under høydepunktet "tips" - hun deler noen forslag til brød som ikke er ultraprosessert (kun prosessert), i tillegg til tips om andre matvarer. takker! Ved første øyekast noe helt annet enn ernæringsmamma. Spis mer av dette , tips til tacokrydder på story istedet for skremselspropaganda og shaming. Endret 2. juni 2023 av Klink 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikea Skrevet 2. juni 2023 #344 Del Skrevet 2. juni 2023 Sally-Go-Round skrev (6 timer siden): Jeg er nysgjerrig på Ernæringsmamma og følger henne. Jeg er enig i enkeltes kommentarer her om at man savner en og annen oppskrift og forslag til «godkjente» matvarer. Jeg og mannen har små barn. Vi prioriterer lek og friluftsliv og ønsker å gjøre matlaging raskt, rimelig og enkelt. Det er vår prioritering. Jeg savner forslag til kjøpebrød eller kjøpe-rundstykker som anses å være godt egnet for hele familien. Jeg ønsker forslag til rimelige produkter til middagen. Ernæringsmamma gjør meg usikker når hun bare forteller hva vi skal spise mindre av og ikke kommer med forslag til alternativ. Hun har feks innlegg hvor hun forteller at Oatly Havremelk er ultraprosessert. Det er flere som spør etter alternativ. Det lurer jeg også. Det er så dumt, å bare fokusere på det man skal holde seg unna er lite fruktbart. Den enkleste måten å gi motivasjon til endring er å fokusere på det man bør spise/gjøre mer av, ikke mindre. "Ikke gjør sånn" - når har det vært en god måte å lære folk noe som helst? Vi lærer jo at det ikke er noen vits i å fortelle barn hva de ikke skal gjøre, men heller hva de skal gjøre istedet. Fordi vi responderer bedre på det. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stavangebrud2012 Skrevet 3. juni 2023 #345 Del Skrevet 3. juni 2023 Nikea skrev (10 timer siden): Det er så dumt, å bare fokusere på det man skal holde seg unna er lite fruktbart. Den enkleste måten å gi motivasjon til endring er å fokusere på det man bør spise/gjøre mer av, ikke mindre. "Ikke gjør sånn" - når har det vært en god måte å lære folk noe som helst? Vi lærer jo at det ikke er noen vits i å fortelle barn hva de ikke skal gjøre, men heller hva de skal gjøre istedet. Fordi vi responderer bedre på det. Enig, hun burde tatt noen studiepoeng i pedagogikk og kommunikasjon for å bedre forstå hvordan man markedsfører dette ut 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fortunatus Skrevet 3. juni 2023 #346 Del Skrevet 3. juni 2023 Enig! Jeg tror jeg endte opp med å spise enda mer prosessert mat etter å ha fulgt henne for da hun sa at selv yoghurt naturell fra tine var ultraprosessert, så tenkte jeg da kan jeg jo like så gjerne spise alle typer yoghurt jeg vil.. Får inntrykk av at omtrent alt man legger i handlevogna på den lokale remaen er ultraprosessert. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 3. juni 2023 #347 Del Skrevet 3. juni 2023 Fortunatus skrev (6 minutter siden): Enig! Jeg tror jeg endte opp med å spise enda mer prosessert mat etter å ha fulgt henne for da hun sa at selv yoghurt naturell fra tine var ultraprosessert, så tenkte jeg da kan jeg jo like så gjerne spise alle typer yoghurt jeg vil.. Får inntrykk av at omtrent alt man legger i handlevogna på den lokale remaen er ultraprosessert. Da må du ha misforstått eller hørt feil. Yoghurt naturell er bare minimalt prosessert. Det er yoghurt som er tilsatt kunstig søtning og diverse andre tilsetningsstoffer som er ultraprosessert. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stavangebrud2012 Skrevet 3. juni 2023 #348 Del Skrevet 3. juni 2023 Her skriver hun at yoghurt naturell også er prosessert og man burde velge gresk yoghurt for å unngå dette, men den inneholder jo mye fett. Er det så bra da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 3. juni 2023 #349 Del Skrevet 3. juni 2023 (endret) Stavangebrud2012 skrev (7 timer siden): Her skriver hun at yoghurt naturell også er prosessert og man burde velge gresk yoghurt for å unngå dette, men den inneholder jo mye fett. Er det så bra da? Er fett dårlig, mener du? Og tyrkisk yoghurt inneholder dessuten omtrent like mye fett som lettrømme. Hva som er mye fett, får være opp til hver og en å bedømme. Uansett inneholder både lettrømme og fet yoghurt mange verdifulle næringsstoffer, og de bidrar til at man føler seg mett lenge. (Noe som heller ikke er uviktig.) Endret 3. juni 2023 av Lafamiglia 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stavangebrud2012 Skrevet 3. juni 2023 #350 Del Skrevet 3. juni 2023 Lafamiglia skrev (20 minutter siden): Er fett dårlig, mener du? Og tyrkisk yoghurt inneholder dessuten omtrent like mye fett som lettrømme. Hva som er mye fett, får være opp til hver og en å bedømme. Uansett inneholder både lettrømme og fet yoghurt mange verdifulle næringsstoffer, og de bidrar til at man føler seg mett lenge. (Noe som heller ikke er uviktig.) Ifølge de nasjonale helserådene skal man jo ikke spise så mye fett. Men hun her Maja anbefaler fete meieriprodukter fremfor lette. Vanskelig å vite hvem man skal stole på… 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 3. juni 2023 #351 Del Skrevet 3. juni 2023 Stavangebrud2012 skrev (12 minutter siden): Ifølge de nasjonale helserådene skal man jo ikke spise så mye fett. Men hun her Maja anbefaler fete meieriprodukter fremfor lette. Vanskelig å vite hvem man skal stole på… Det totale inntaket kommer jo an på hva man ellers spiser i løpet av en uke eller måned. Og jeg kan ikke tenke meg at verken lettrømme eller gresk yoghurt er noe som bidrar i kjempestor grad her. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillian Astra Skrevet 4. juni 2023 #352 Del Skrevet 4. juni 2023 Stavangebrud2012 skrev (10 timer siden): Ifølge de nasjonale helserådene skal man jo ikke spise så mye fett. Men hun her Maja anbefaler fete meieriprodukter fremfor lette. Vanskelig å vite hvem man skal stole på… https://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/barn-som-drakk-helmelk-var-tynnere-enn-de-som-drakk-lettmelk/1616631 Sammenhengen er ikke så enkel som en tidligere har trodd mtp fett i mat. Dette er vel noe de ser på på nytt for de oppdaterte kostholdsrådene. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 4. juni 2023 #353 Del Skrevet 4. juni 2023 Trillian Astra skrev (3 minutter siden): https://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/barn-som-drakk-helmelk-var-tynnere-enn-de-som-drakk-lettmelk/1616631 Sammenhengen er ikke så enkel som en tidligere har trodd mtp fett i mat. Dette er vel noe de ser på på nytt for de oppdaterte kostholdsrådene. Helsemyndighetene har alltid anbefalt fullfett for barn. Lettprodukter har vært mye i fokus for voksne pga den økende fedmen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 4. juni 2023 #354 Del Skrevet 4. juni 2023 Haha er dette "sjokk stine"? https://imgur.com/a/GaEmTb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnmaling Skrevet 4. juni 2023 #355 Del Skrevet 4. juni 2023 Stavangebrud2012 skrev (19 timer siden): Her skriver hun at yoghurt naturell også er prosessert og man burde velge gresk yoghurt for å unngå dette, men den inneholder jo mye fett. Er det så bra da? Ja, hun sier det er prosessert, men det er ultraprossesert man skal unngå mest mulig av. Naturell yoghurt fra Tine er ikke noe problem å spise. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnmaling Skrevet 4. juni 2023 #356 Del Skrevet 4. juni 2023 Jeg har fulgt og av-fulgt Ernæringsmamma flere ganger. Tok tid før jeg orket å ta innover meg kunnskapen. For hun deler kunnskap, hun opplyser, hun shamer ikke. Nå følger jeg henne og sakte men sikkert skjer endringer til det bedre i familiens kosthold. Med ujevne mellomrom presiserer hun at endring tar tid og at hennes jobb er å dele informasjon slik at vi kan ta bevisste valg i butikken, men jeg forstår godt at folk føler seg truffet og shamet. Hun røsker ho opp i noe fundamentalt, kostholdet vårt. Jeg måtte få egne barn før jeg tok kunnskapen til meg og ble villig til å gjøre en endring, skulle tro jeg ville ta like godt vare på meg selv som barna mine, men den gang ei. Terskelen for å gi de ultraprossesert mat og sukker er betydelig høyere enn til meg selv. Med tiden er målet å endre enda mer. Er steg av gangen! Glad for at sånne som Ernæringsmamma fins, når det er så lett å bli lurt i butikken. Sannheten svir, men vi og ungene fortjener det beste for kroppen. 13 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TulleJenny Skrevet 4. juni 2023 #357 Del Skrevet 4. juni 2023 Grønnmaling skrev (4 timer siden): Jeg har fulgt og av-fulgt Ernæringsmamma flere ganger. Tok tid før jeg orket å ta innover meg kunnskapen. For hun deler kunnskap, hun opplyser, hun shamer ikke. Nå følger jeg henne og sakte men sikkert skjer endringer til det bedre i familiens kosthold. Med ujevne mellomrom presiserer hun at endring tar tid og at hennes jobb er å dele informasjon slik at vi kan ta bevisste valg i butikken, men jeg forstår godt at folk føler seg truffet og shamet. Hun røsker ho opp i noe fundamentalt, kostholdet vårt. Jeg måtte få egne barn før jeg tok kunnskapen til meg og ble villig til å gjøre en endring, skulle tro jeg ville ta like godt vare på meg selv som barna mine, men den gang ei. Terskelen for å gi de ultraprossesert mat og sukker er betydelig høyere enn til meg selv. Med tiden er målet å endre enda mer. Er steg av gangen! Glad for at sånne som Ernæringsmamma fins, når det er så lett å bli lurt i butikken. Sannheten svir, men vi og ungene fortjener det beste for kroppen. Jeg er helt enig med deg. Kjenner meg ikke igjen i det enkelte skriver her. Tror det treffer noe i de, og det gjør at budskapet oppleves krast. 8 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillian Astra Skrevet 4. juni 2023 #358 Del Skrevet 4. juni 2023 *blueberry* skrev (6 timer siden): Helsemyndighetene har alltid anbefalt fullfett for barn. Lettprodukter har vært mye i fokus for voksne pga den økende fedmen. Nei, det gjør de ikke: https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/ekspertuttalelse-om-fett/hvorfor-anbefaler-ikke-helsedirektoratet-helmelk-til-barn https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen/anbefalinger-for-mat-og-maltider-i-barnehagen/barna-bor-fa-tilbud-om-lett-eller-skummet-melk-og-vann-til-maltidene-i-barnehagen-og-vann-bor-alltid-vaere-tilgjengelig 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jhi123 Skrevet 4. juni 2023 #359 Del Skrevet 4. juni 2023 (endret) . Endret 4. juni 2023 av jhi123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satellites Skrevet 10. juni 2023 #360 Del Skrevet 10. juni 2023 MalloryK skrev (På 4.6.2023 den 8.26): Haha er dette "sjokk stine"? https://imgur.com/a/GaEmTb7 Dette er vel Stine Hartmann, ikke Stine fra Barebrabarnemat 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå