Gå til innhold

Barebrabarnemat og ernæringsmamma

Ingvelina87

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og nettopp her kommer min usikkerhet inn. Kan jeg ikke spise fiskekaker eller burger? Jeg kommer ikke til å lage dem selv. 

Anonymkode: 5d386...4ae

Kjøpte fiskekaker er visst ultraprosessert. Det samme er kjøttdeig 

Anonymkode: 907b1...529

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan fint spise kjøpefiskekaker-og burger. Velg de med minst tilsetninger Ola Nordmann ikke ville hatt i kjøkkenskapet, og med mest mulig fisk, så er du good to go. 

Anonymkode: c1d0c...e83

Men hvorfor kan man trygt spise dette. Dette er jo også varer som er ultraprosesserte? Hvis man skal følge rådene til disse damene 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekket leverpostei og kokt skinke. Ultraprosessert. Fant ingen som ikke inneholdt Estoffer og konserveringsmiddel. Og så gir jeg bare opp. Hva slags pålegg kan man spise? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ris som ikke er boil in bag må følges litt med på. Uansett grandis blir enklere å lage. 

Men nå prøver du jo å være vanskelig. Hvis du vil ta enklere valg, så velger du risposer i stedet for løs ris, fremfor 100% ferdigprodukt. Grandis er enklere, men ikke i nærheten av å gi næringen et barn eller en ungdom trenger. Der har du forskjellen, derfor kan du ikke sammenligne grandis med, tja, noen ting i grunn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kjøttdeig er prosessert, ikke ultraprosessert nødvendigvis. 

Det er forskjell på ultraprosessert mat også. Du kan ikke sette kjøpte fiskeburger med 80% fisk, i samme bås som grandiosa. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sjekket leverpostei og kokt skinke. Ultraprosessert. Fant ingen som ikke inneholdt Estoffer og konserveringsmiddel. Og så gir jeg bare opp. Hva slags pålegg kan man spise? 

Det meste. Det er vel ikke pålegg du spiser mest av løpet av en dag? Ingen sier du skal leve 100% uten ultraprosessert mat, men begrense ultraprosessert mat, og ikke minst; vite hva du kjøper/spiser. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det meste. Det er vel ikke pålegg du spiser mest av løpet av en dag? Ingen sier du skal leve 100% uten ultraprosessert mat, men begrense ultraprosessert mat, og ikke minst; vite hva du kjøper/spiser. 

Leverpostei, kokt skinke, gulost og smøreost er pålegg vi bruker en del. Så hva slags pålegg er ikke up? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Leverpostei, kokt skinke, gulost og smøreost er pålegg vi bruker en del. Så hva slags pålegg er ikke up? 

Hvitost/gulost av de du ramser opp. Av alternativer aner jeg ikke, vi bruker vanlig leverpostei og skinkepålegg uten karregenan. Vi har droppet kremost, fordi det er så vidt 60% ost i den. 

Ellers har du humus, peanøttsmør, makrell i tomat (velg de med mest mulig fisk i, unngå de på tube eller med finhakket fisk i), avokado, egg, banan osv. 

Som sagt, anbefalingen er å begrense ultraprosessert, ikke droppe det fullstendig. Du må velge hva som er viktigst for deg. Spis det pålegget du vil, og fokuser på råvarer til middagsmaten i stedet f.eks. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvitost/gulost av de du ramser opp. Av alternativer aner jeg ikke, vi bruker vanlig leverpostei og skinkepålegg uten karregenan. Vi har droppet kremost, fordi det er så vidt 60% ost i den. 

Ellers har du humus, peanøttsmør, makrell i tomat (velg de med mest mulig fisk i, unngå de på tube eller med finhakket fisk i), avokado, egg, banan osv. 

Som sagt, anbefalingen er å begrense ultraprosessert, ikke droppe det fullstendig. Du må velge hva som er viktigst for deg. Spis det pålegget du vil, og fokuser på råvarer til middagsmaten i stedet f.eks. 

Jo,  takk 😊 Ikke rart man syns det er litt vanskelig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker man kommer langt med sunn fornuft. De fleste vet hva som er bra og ikke. 

Selvsagt er hjemmelaget potetmos bedre enn pose. Barn/babyer kan spise det meste voksne kan spise. Man kan velge økologisk om ønskelig. Når det gjelder jern, så får barna det via morsmelk/mme. Men ville tatt en prat med legen hvis barnet drikker mindre og man tror barnet får i seg for lite jern (f.eks bare liker mat uten jern). 

Anonymkode: 6174b...cd2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tenker man kommer langt med sunn fornuft. De fleste vet hva som er bra og ikke. 

Selvsagt er hjemmelaget potetmos bedre enn pose. Barn/babyer kan spise det meste voksne kan spise. Man kan velge økologisk om ønskelig. Når det gjelder jern, så får barna det via morsmelk/mme. Men ville tatt en prat med legen hvis barnet drikker mindre og man tror barnet får i seg for lite jern (f.eks bare liker mat uten jern). 

Anonymkode: 6174b...cd2

Dette er jo ikke vanskelig. Og mulig det er dette ernæringsmamma forsøker å formidle -også. I så fall formidles det ikke på en måte som gjør det budskapet enkelt å forstå. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner jeg er innmari glad for at jeg har meldt meg ut av alle grupper på Facebook som handler om mat til barn, jeg følger helt bevisst ingen på Instagram som skriver om mat til barn, eller influensere som skal påpeke hvor farlig ultraprossessert mat er. Livet mitt ble mye bedre og ikke minst lettere av å følge egne instinkter og sunn fornuft. Sunne og fine unger har jeg også, selv om de får kose seg med godterier og brus omtrent en gang i uka, kake når vi er i selskap og is når de hos mormor. 

Ernæringsmamma og barebrabarnemat - 👎🏻

Anonymkode: 7989b...501

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Altså, selvfølgelig spiser mange halvfabrikata pga at tidsklemma. Naivt å tro noe annet. Når man jobber 100 prosent, har tre barn og alle er sultne, da sier det seg selv at mange velger enkle løsninger. Helt annen situasjon for enslige med god tid. 

Maja har ikke et A4- liv og kan sikkert lulle rundt å lage mat fra bunn, men alle er ikke så privilegerte. 

De fleste prøver så godt de kan. 

Hun er jo supertabloid. Legger hele tiden ut poster med hvor ille alt er, barnehagen, butikker, for mye is, osv. 

Hun gir mer dårlig samvittighet enn å motivere trøtte foreldre tror jeg, spiller på deres dårlige samvittighet 

Helt ærlig, så tar det like lang tid å lage mat fra bunnen av, som ferdigmat. Det er så mye man kan lage på under 20 minutt. Det handler mer om kunnskap enn tid! I min familie ukehandler vi, slik at den tiden vi vanligvis ville brukt på butikken bruker vi på å lage sunn og næringsrik mat. Av og til blir det kjøpepizza, men det er sjeldent. (Jeg har 3 barn og en mann som jobber 5 uker borte/5 uker hjemme, og jeg jobber 100%. så jeg kjenner virkelig på tidsklemma).

Hun driver faktisk en egen bedrift der de selger informasjonshefter, oppskrifter og inspirasjon for barnefamilier, der hun også kan tilrettelegge for familier med feks allergi, tarm og mage problemer osv. Instagramkontoen hennes er ikke nødvendigvis for å inspirere trøtte småbarnsforeldre, men heller informere. Om du vil ha inspirasjon kan du betale 199,- i mnd for oppskrifter osv. 

Synes veldig mange i denne tråden burde sette dere mer inn i hva hun driver med, før dere uttaler dere. :) Vi trenger noen som står opp mot matindustrien før det blir helt galematias i Norge også! Barna våre blir større, mer inaktive og trykker i seg sjokoladeboller og monster til lunsj. Vi trenger et motsvar til galskapen, som kan gi oss bedre informasjon enn helsemyndighetene - for de er tydeligvis på matindustrien sin side (ref helsekost furuset eller hva det heter)

Anonymkode: 8dd6a...2d4

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ok, tipper du kanskje er glad i å lage mat/ flink til å lage mat? 

Ikke spesielt glad i å lage mat nei, akkurat som at jeg ikke er spesielt glad i å pusse tennene, vaske do eller skifte sengetøy. Men jeg er glad i å ha rene tenner uten hull eller dårlig ånde, rent do, rent sengetøy og å spise god mat som gir meg energi og overskudd.

Sandie skrev (6 timer siden):

Helt enig. Tidsklemma er hovedgrunnen hjemme hos oss og det gjelder nok for mange andre også. Jeg følger endel slike matguruer på Insta, og felles for dem alle er at ingen av dem har vanlige jobber. Det blir selvsagt mye enklere å gjøre matlaging mer grundig og gjennomtenkt når man i så stor grad styrer sin egen arbeidshverdag akkurat som man selv vil.

Alle heg kjenner har vanlige jobber, de aller fleste har barn, og de aller fleste lager mat fra bunnen 90 % av tiden. En kjøpepizza eller et par skyr i måneden er ikke problemet.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke uenig i det hun mener. Jeg kunne derfor ønske meg konkrete tips til hva jeg skal spise som også er enkelt i en travel hverdag. Ja den gule leverposteien inneholder tilsetningsstoffer, hvilken bør vi bruke? Jeg er ikke typen som lager den selv. 
Ellers har jeg ikke noen gode eksempler på den aggressive kommunikasjonen mye er lagt ut på story. Mye sånn « hvorfor stoler du ikke på meg? Tenk på før i tiden da det og det var lov. Ting tar tid før det forbys!! Dette stoffet er kreftfremkallende (ja, i store mengder? Kjøp medlemskap i barnematnyen og bli frelst!» 

Jeg har ikke sett noen av storiesene hennes, men hun har jo helt rett i at det tar tid før kosthomdsråd endres og før skadelige stoffer forbys. Spesielt når noen tjener penger på at de ikke forbys.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Potetbåter må skrelles, kokes, deles, krydres og puttes i ovn 30 min, kyllingen må også krydres, stekes i panna først og så i ovn, risen må kokes og følges med på. 
Grandis null forberedelse rett inn i ovn klar på 15 min mens du kan slappe av, hjelpe unger med div og lignende. 

Nå serverer ikke jeg grandis, eller mener at det skal vi servere barna våre, men det er mye enklere å lage. 

Hæ? Poteter kappes i 4 med skallet på, kastes oppi en ildfast form med olivenolje, salt og pepper, og rett inn i ovnen. Skrelle og koke potetbåter???

Og steke kyllingen både i stekepanna og i ovnen? Why…? Man gjør vel enten eller… Ris følges med på? Risen min skylles, står i vann i 15 minutter, kokes i 8 minutter, ferdig. Alarm, ikke noe å følge med på.

Og nettopp her kommer min usikkerhet inn. Kan jeg ikke spise fiskekaker eller burger? Jeg kommer ikke til å lage dem selv. 

Les bak på. Inneholder den rare ingredienser ingen har på kjøkkenet sitt? Trolig ultraprosessert. Inneholder den bare vanlige ingredienser? Prosessert (og det er helt ok).

Ris som ikke er boil in bag må følges litt med på. Uansett grandis blir enklere å lage. 

Hva mener du med følge med på? Slå på alarm, når den piper er risen ferdig.

Kjøttdeig er prosessert. Ikke ultraprosessert. Kjøpefiskekaker kan du lese innholdsfortegnelsen på.

Men hvorfor kan man trygt spise dette. Dette er jo også varer som er ultraprosesserte? Hvis man skal følge rådene til disse damene 

Du har ikke skjønt hva ultraprosessert er.

Smøreost kan være helt ok. Du må lese på innholdsfortegnelsen. 

Pålegg vi spiser en del: rørte bær med chiafrø og litt honning, diverse oster (ikke smøreost), hjemmelaget lammerull og okserull og roastbiff, rester av stekt eller kokt fisk, avokado, mandelsmør, cashewnøttsmør, egg i diverse former, hjemmelaget spekemat. 

Anonymkode: e8188...a60

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke spesielt glad i å lage mat nei, akkurat som at jeg ikke er spesielt glad i å pusse tennene, vaske do eller skifte sengetøy. Men jeg er glad i å ha rene tenner uten hull eller dårlig ånde, rent do, rent sengetøy og å spise god mat som gir meg energi og overskudd.

Alle heg kjenner har vanlige jobber, de aller fleste har barn, og de aller fleste lager mat fra bunnen 90 % av tiden. En kjøpepizza eller et par skyr i måneden er ikke problemet.

Jeg har ikke sett noen av storiesene hennes, men hun har jo helt rett i at det tar tid før kosthomdsråd endres og før skadelige stoffer forbys. Spesielt når noen tjener penger på at de ikke forbys.

Hæ? Poteter kappes i 4 med skallet på, kastes oppi en ildfast form med olivenolje, salt og pepper, og rett inn i ovnen. Skrelle og koke potetbåter???

Og steke kyllingen både i stekepanna og i ovnen? Why…? Man gjør vel enten eller… Ris følges med på? Risen min skylles, står i vann i 15 minutter, kokes i 8 minutter, ferdig. Alarm, ikke noe å følge med på.

Les bak på. Inneholder den rare ingredienser ingen har på kjøkkenet sitt? Trolig ultraprosessert. Inneholder den bare vanlige ingredienser? Prosessert (og det er helt ok).

Hva mener du med følge med på? Slå på alarm, når den piper er risen ferdig.

Kjøttdeig er prosessert. Ikke ultraprosessert. Kjøpefiskekaker kan du lese innholdsfortegnelsen på.

Du har ikke skjønt hva ultraprosessert er.

Smøreost kan være helt ok. Du må lese på innholdsfortegnelsen. 

Pålegg vi spiser en del: rørte bær med chiafrø og litt honning, diverse oster (ikke smøreost), hjemmelaget lammerull og okserull og roastbiff, rester av stekt eller kokt fisk, avokado, mandelsmør, cashewnøttsmør, egg i diverse former, hjemmelaget spekemat. 

Anonymkode: e8188...a60

Nettopp mye hjemmelaget pålegg som jeg ikke  har tilgang på. 

Potetbåtene blir aldri ferdige i stekeovn om man ikke koker potetene litt først? 

Kyllingfilet steker jeg gjerne i panne først for å få fin stekeskorpe og god smak  med litt smør og olje. Før den hives i ovnen. 

Sjekket en del typer kokt skinke og fiskekaker og alt hadde noe greier i seg som gjør det up.

Jeg må følge med på risen og røre litt i den så den ikke blir tørrkokt. Og skylle risen i 15 min og deretter koke i 8 min Vipps så har du ferdig en Grandiosa på samme tid. Så jo det er mye enklere å steke en grandis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Potetbåtene blir aldri ferdige i stekeovn om man ikke koker potetene litt først? 

Kyllingfilet steker jeg gjerne i panne først for å få fin stekeskorpe og god smak  med litt smør og olje. Før den hives i ovnen. 

Sjekket en del typer kokt skinke og fiskekaker og alt hadde noe greier i seg som gjør det up.

Jeg må følge med på risen og røre litt i den så den ikke blir tørrkokt. Og skylle risen i 15 min og deretter koke i 8 min Vipps så har du ferdig en Grandiosa på samme tid. Så jo det er mye enklere å steke en grandis. 

Kylling skal stekes i typ 2 minutter på hver side når du kun skal ha stekeskorpe før ovn. Jeg tror de fleste har 4 minutter ekstra i livet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Men man finner unnskyldninger for det meste i livet om man vil, men det gjennomskues med at man bare ikke orker. Og det er greit. Bare ikke lat som det er noe annet, for så å skylde på influensere som gir andre dårlig samvittighet for å drive med folkeopplysning. 

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kylling skal stekes i typ 2 minutter på hver side når du kun skal ha stekeskorpe før ovn. Jeg tror de fleste har 4 minutter ekstra i livet. 

Ja, men noen ganger orker man ikke. Jobb, hente barnehage, hente på skolen, hjem. Jeg lager litt av hvert og mener ikke at Grandiosa er et godt valg, det jeg mener er at det tar kortere tid og man kan gjøre andre ting mens den står i ovnen. Noen påsto at det tok like lang tid å lage hjemmelaget som up mat. Tomatsuppe fra Toro tar kortere tid og er mindre styrete enn hjemmelaget tomatsuppe og så videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og brød, polarbrød og så videre er vel up. Jeg kan å lage selv, men har ikke ork til det hele tida. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, AnonymBruker said:

30 min i ovnen så blir potetene klare uten koking. 

Til hverdags går det an å droppe stekeskorpe på kylling. 

Ris skal IKKE røres i, du skal la den stå med lokk til den er ferdig (bruk alarm), og den skal jo "tørrkokes" (dvs alt vannet skal koke bort/trekke inn i risen). Kanskje du koker på for høy temperatur? 

Eventuelt kan ris våtkokes, dvs med mye mer vann (1 liter), og vannet helles av når ferdig. Trenger fortsatt ikke røre. 

Helt enig i at det tidsmessig tar lengre tid uansett, potetbåter er hvertfall aldri en kjapp løsning her i hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...