Gå til innhold

dem som ikke tar vaksinen

Fremhevede innlegg

Skrevet
Example skrev (På 6.10.2021 den 9.41):

Altså, livet går tilbake til en normal uansett på et tidspunkt. Det man kan gjøre er å vaksinere seg, slik at man personlig har gjort en innsats for å bidra til flokkimmuniteten som trengs. 

De uvaksinerte må belage seg på lite reiseaktivitet rett og slett fordi andre land ikke vil ha inn uvaksinerte reisende, noe som er helt naturlig. At fullvaksinerte nå reiser, er ikke noe problem for Norge.

Igjen denne «solidariske» tankegangen..nå er det fritt frem for å reise - så lenge man er fullvaksinert..så gir man fullstendig faen i at landet man besøker ikke er fullvaksinert. Jeg må spørre igjen; hvordan blir dette solidarisk? En Pandemi foregår ikke bare i 1 land - en pandemi er ikke over før hele verden er friskmeldt. Fullvaksinerte bidrar til at pandemien ikke tar slutt - ved å vise null hensyn når de reiser. 

Dessuten; av gruppen uvaksinerte finnes det alvorlig syke mennesker som ikke kan vaksineres - går det bra å smitte dem, så lenge de som smitter dem er fullvaksinerte? 

Vi får ikke bukt med dette problemet før man innser at man ikke er immun som vaksinert. Man blir smittet - og man smitter videre selv om man er fullvaksinert. 
Forøvrig er de fleste intensivpasienter med Covid-19 fullvaksinert i Norge. Fordi vi har ekstremt bra vaksinedekning. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Example skrev (20 timer siden):

Endret av Villvin
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Uttrykket solidaritet bør ikke misbrukes når vi snakker om vaksiner. Solidaritet har etiske grenser. Solidaritet er først og fremst et ideologisk konsept som har definerte grenser. Beskyttelse av kroppslig integritet er mer grunnleggende enn solidaritet. Til og med viktigere både for enkeltmennesket og samfunnet. Enkeltmennesker må beskytte kroppslig integritet, de må beskytte barna deres. Så kommer alt annet. Og i disse spørsmålene må de få lov til å ta et informert og fritt valg uten press. Alt annet er feil.

Endret av AfterTheRain
  • Liker 6
Skrevet
Example skrev (11 minutter siden):

Da tenker jeg også at det er et valg. En del av en pakke man må tåle å utsette seg for. Det er ingen tvil om at vaksineringen er veien ut av denne pandemien. Noen velger å delta i dette, andre ikke. Nå får uvaksinerte alle fordelene av at andre har tatt denne lille risikoen ved å ta en vaksine, og det er helt greit, så lenge det går fint. Dog vil man måtte tåle motbør, og endres situasjonen dithen at man må innføre nye tiltak tror jeg de uvaksinerte vil merke at de får skylden for det, og det fortjent. 

Denne pandemien har vært den største krisen Norge har hatt siden krigen. Vi kan trekke noen paralleller dit på andre måter også. De fleste nordmenn levde videre uten å ta opp fysisk kamp med tyskerne, men støttet gjerne motstandsmenn og kvinner, i det minste i sitt sinn. Andre så en kortvarig utvei og tok valget med å samarbeide mer aktivt med tyskerne. Det er også noe som noen mennesker vil gjøre, om de mener det er rett for å sikre seg selv. Da vinden snudde og tyskerne forsvant fikk det konsekvenser av ulik art. Valget fikk konsekvenser. 

Poenget er ikke sammenligne vaksinemotstandere med nazister, men mekanismene for valg og reaksjoner er ganske like. Vaksinemotstandere får et vrede mot seg fordi de blur sett på som slags "svikere" under en krise. Reaksjonene kan fort blir litt irrasjonelle, men de bør også til en viss grad forventes. Debatten tas i liten grad i Norge nå fordi man har full gjenåpning, og folk stort sett er fornøyde med det. Den vil dog spisse seg til dersom det viser seg at vaksibegraden i Norge er for lav til å komme gjennom vinteren uten tiltak. Da sliter jeg med å se at politikere i et demokrati vil fordele byrden likt, for å si det sånn. 

Vi ser dette i en del land nå. Frankrike, USA, Israel og ikke minst i Italia, hvor man har opplevd tøffe bølger før og vurderer obligatorisk vaksinering mot korona.

Ganske drøye paralleller du trekker her. Ikke var det særlig til svar på mitt innlegg heller. 

• Liker 6
Skrevet
42 minutter siden, Example said:

Hvor i menneskerettighetene mener du dette står? Hvilken artikkel mener du retten å ikke ta vaksine går under? Jeg er helt enig at det å tvangsvaksinere noen er ganske brutalt, men det er det heller ikke snakk om. Menneskerettighetsdomstolen mener obligatorisk vaksinering er greit. 

Frihet til å velge er ikke frihet fra ansvar for sine valg. Valg har konsekvenser, av ulik grad. Velger man å ikke vaksinere seg mot covid-19 er konsekvensene at man har større risiko for å bli syk av covid-19, man vil motta sosial motstand for valget om man er åpen om det, man må belage seg på å reise lite utenlands og risikerer at en eventuell neste runde med tiltak vil ramme sin gruppe hardest. 

Myndighetene velger hvilke tiltak og når, men vi har vel lært såpass at er det nødvendig med noen, så bør man ha det. De bør selvfølgelig være treffsikre og ramme i minst mulig grad. Derfor er tiltak for begrense uvaksinertes mulighet til å spre sykdom et naturlig steg, om det blir nødvendig. 

Men vaksinen er frivillig- og ennå vil de ha færre rettigheter for uvaksinerte.

Nazistene tenkte litt på samme måte-«tiltak for å begrense smittebærernes (jødenes) muligheter for å spre sykdom». Bærere av parasitter og sykdomsspredere ble brukt som et argument for å få folk med på dette og vende de mot det jødiske samfunnet. De ble sendt i leire. Er det det du ønsker for uvaksinerte? Vaksinerte kan spre like mye sykdom. Jeg skjønner at du har falt for propagandaen. Det gjorde mange tyskere under nazi-styret også. 

• Liker 7
Skrevet
Vera skrev (38 minutter siden):

Igjen denne «solidariske» tankegangen..nå er det fritt frem for å reise - så lenge man er fullvaksinert..så gir man fullstendig faen i at landet man besøker ikke er fullvaksinert. Jeg må spørre igjen; hvordan blir dette solidarisk? En Pandemi foregår ikke bare i 1 land - en pandemi er ikke over før hele verden er friskmeldt. Fullvaksinerte bidrar til at pandemien ikke tar slutt - ved å vise null hensyn når de reiser. 

Dessuten; av gruppen uvaksinerte finnes det alvorlig syke mennesker som ikke kan vaksineres - går det bra å smitte dem, så lenge de som smitter dem er fullvaksinerte? 

Vi får ikke bukt med dette problemet før man innser at man ikke er immun som vaksinert. Man blir smittet - og man smitter videre selv om man er fullvaksinert. 
Forøvrig er de fleste intensivpasienter med Covid-19 fullvaksinert i Norge. Fordi vi har ekstremt bra vaksinedekning. 

Det er vel ansett som at vaksinerte smitter videre i langt mindre grad. 

• Liker 3
Gjest Neidasåjo
Skrevet

Jeg vet om flere som ikke tar vaksinen. Noen tror covid er en bløff, han tror også at jorda er flat og et vi lever i en slags matrix hvor vi blir styrt av en ukjent ond makt. Andre jeg kjenner et redd fordi vaksine metoden er noe «nytt» og de tenker at risikoen for å ta den er større enn å få covid, med de følgene man utsetter seg for ved smitte. Mange er rett og slett litt uvitende, vi mennesker liker helst å ha 110% kontroll, det har vi sjelden, så ved å ikke ta vaksinen, føler noen på en slags kontroll, de tok valget selv, liksom. Jeg avventet lenge, men etter å ha lest meg opp fra troverdige kilder og forskning, samt at jeg har tillit til norske helsemyndigheter sin anbefaling, så tok jeg vaksinen. 

Skrevet

Er det det? Hvor har «anser» man det? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
rosemarin skrev (20 timer siden):

Endret av Villvin
  • Liker 1
Gjest Sirisiri10
Skrevet
rosemarin skrev (7 minutter siden):

Tyder ikke på det nei. En vaksinert kan smitte videre i like stor grad som uvaksinert når man har fått covid. Men som fullvaksinert har man mindre risiko for alvorlig sykdom og død av covid. 

Hvis man lever som før er sannsynligheten ganske stor for å bli smittet. Enkelte fullvaksinerte får ikke immunitet heller. Og når disse går rundt med tankene om at man er fullvaksinert og ikke i fare lengre for seg selv og andre, samt får mildere symptomer så blir det mye smitte etterhvert av fullvaksinerte. 

Gjest Sirisiri10
Skrevet
AfterTheRain skrev (5 minutter siden):

Ser ut som det bare er snakk om to kategorier: vaksinert og ikke vaksinert, mens vi fullstendig glemmer de som har gjennomgått infeksjon. De har ihvertfall ikke bruk for vaksinen. Til og med selveste medarbeidere hos Pfizer mener naturlig immunitet gir langt bedre beskyttelse enn vaksinen - som forhåpentligvis mange har fått med seg gjennom opptakene som ble filmet med skjult kamera og publisert på nettet for ikke så lenge siden. 

Jeg har nettopp hatt covid, er uvaksinert og er nå langt sikrere å omgås enn vaksinerte og har en lengre immunitet både for covid og mulig andre Sars virus. Ikke har jeg smittet noen videre heller etter jeg ble smittet av en fullvaksinert. 

Skrevet
Villvin skrev (17 minutter siden):

Jo her er fakta, dette finner du på sidene til CDC (den absolutte vitenskapen) de har visst ikke bestemt seg ennå, må «forske» videre på det, ser det ut som.
Sitat: Delta variant in vaccinated persons potentially have reduced transmissibility than infections in unvaccinated persons, although additional studies are needed.

Ja? Det er jo det samme som står i linken fra faktisk.no 

det tyder på at vaksinerte smitter mindre. Selvsagt må dette forskes mer på, det er tidlig enda. Men det er da hvertfall ikke noe argument for at vaksinerte er like smittefarlige som uvaksinerte

• Liker 3
Skrevet (endret)
Sirisiri10 skrev (31 minutter siden):

Tyder ikke på det nei. En vaksinert kan smitte videre i like stor grad som uvaksinert når man har fått covid. Men som fullvaksinert har man mindre risiko for alvorlig sykdom og død av covid. 

Hvis man lever som før er sannsynligheten ganske stor for å bli smittet. Enkelte fullvaksinerte får ikke immunitet heller. Og når disse går rundt med tankene om at man er fullvaksinert og ikke i fare lengre for seg selv og andre, samt får mildere symptomer så blir det mye smitte etterhvert av fullvaksinerte. 

https://www.faktisk.no/artikler/z2qn2/stopper-koronavaksinene-smittespredning

ja en vaksinert KAN smitte videre. Men på gruppenivå er ikke sannsynligheten like stor

Endret av rosemarin
  • Liker 3
Skrevet
rosemarin skrev (40 minutter siden):

https://www.faktisk.no/artikler/z2qn2/stopper-koronavaksinene-smittespredning

men det nytter jo ikke å komme med fakta til folk som har bestemt seg for at alt er feil

Det kan vel ikke sies å være fakta når man "anser" det som at vaksinerte smitter videre i langt mindre grad enn uvaksinerte. Selvsagt fint hvis vaksinene bidrar til mindre smitte, men man har ikke fått et entydig svar på dette så langt. Oppslag som dette illustrerer det motsatte: 

https://www.ao.no/ni-fullvaksinerte-ansatte-ved-oslo-universitetssykehus-er-koronasmittet/s/5-128-178998

• Liker 2
Skrevet (endret)

:

Endret av Villvin
  • Liker 1
Skrevet
Villvin skrev (3 minutter siden):

Det kan du  ikke påstå. 

Vet ikke hva du siterer. Men jeg påstår ingenting. Jeg viser til faktisk.no som «påstår det» utfra faglige kilder

• Liker 2
Skrevet (endret)
Pivot skrev (13 minutter siden):

Det kan vel ikke sies å være fakta når man "anser" det som at vaksinerte smitter videre i langt mindre grad enn uvaksinerte. Selvsagt fint hvis vaksinene bidrar til mindre smitte, men man har ikke fått et entydig svar på dette så langt. Oppslag som dette illustrerer det motsatte: 

https://www.ao.no/ni-fullvaksinerte-ansatte-ved-oslo-universitetssykehus-er-koronasmittet/s/5-128-178998

«Anser» var mitt ord, og det var vel feil bruk av ord. Les linken fra faktisk.no

og saken du linker til motbeviser ikke noe som helst. Det er en anekdotisk sak om vaksinerte som er blitt smittet. 
det kan jo skje, det vet vi. Men det skjer i mye mindre grad med vaksinerte på generell basis - igjen, les linken. 

Endret av rosemarin
  • Liker 2
Skrevet (endret)
rosemarin skrev (18 timer siden):

Vet ikke hva du siterer. Men jeg påstår ingenting. Jeg viser til faktisk.no som «påstår det» utfra faglige 

Endret av Villvin
  • Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...