Gå til innhold

dem som ikke tar vaksinen

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
freesummer skrev (24 minutter siden):

Det er ingen som «har skylda»for smitte.  Det er ingen som sitter helt med fasiten ang. virus og vaksine. Virus er usynlig og vi kan fremdeles ikke alt om dette. Og det er lett å skremme folk med, det er for det meste forskere osv som har muligheten for utstyr til å forske på det. Vaksinen er ny, en ny teknologi, ingen testing lengre enn ca et halvt år- det er først nå siste del av studien er påbegynt med vaksineringen av millioner av mennesker. Og så etter å ha vaksinert så mange - da kan man telle opp hvor mange skader og dødsfall det ble. Det er uetisk og umoralsk.

Man bestemmer over sin egen kropp. Hvis regjeringen plutselig bestemte at det beste for samfunnet ville være å øke folketallet - og gjøre abort ulovlig med fengsel osv.for de som prøvde på det, ville det vært ok? 

Disse vaksinene har møtt akkurat de samme kravene til godkjenning som andre vaksiner og legemidler. 

Man bestemmer over egen kropp, men det er begrensinger der også. Det er ulovlig å ta abort om det ikke gjøres innenfor visse føringer (selvbestemt innen 12 uker osv.), en rekke rusmidler er ulovlige, og du kan bli tvangsinnlagt for psykiske lidelser osv. Når man bruker kroppen sin til å smitte andre er det allerede mange føringer, for eksempel med seksuelt overførbare sykdommer. Hvor fri kroppen din er avhenger også av hvorvidt man følger andre lover i samfunnet. Du kan for eksempel bli dømt til fengsel og vi har i teoretisk sett fremdeles allmenn verneplikt.

Vi har en lov allerede klar for å brukes i forhold til obligatorisk vaksinering i Norge. Den blir vel neppe brukt denne gangen, da dere er ganske få som avstår fra vaksinen. Hadde gruppen for eksempel vært dobbelt så stor, ville det fort blitt aktuelt.

• Liker 2
Skrevet
Pivot skrev (13 minutter siden):

Er man redd for dette, ta vaksinen. Det er seks ganger større mulighet for å få dette gjennom Covid-19 enn ved vaksinene.

Sitat

This compares with 67 cases of myocarditis per million males of the same age following their second dose of a Pfizer/BioNTech or Moderna vaccine, according to figures from the US Advisory Committee on Immunization Practices. Researchers added together cases after first and second doses to reach a total rate of 77 cases per million in this male age group triggered by vaccination, a sixth that seen after infection.

https://www.newscientist.com/article/mg25133462-800-myocarditis-is-more-common-after-covid-19-infection-than-vaccination/

• Liker 2
Skrevet
rosemarin skrev (1 minutt siden):

Det står at det store flertallet blir helt bra og uten varige mén?

Sannsynligvis, står det. Det står og at det ikke er kjent hvor ofte sykdommen går over til en tilstand med svekket hjerte. Jeg la til en annen artikkel og, som er verdt å lese. De fleste får ikke en bivirkning som dette, heldigvis, men tilstanden kan absolutt være alvorlig. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Pivot skrev (3 minutter siden):

Sannsynligvis, står det. Det står og at det ikke er kjent hvor ofte sykdommen går over til en tilstand med svekket hjerte. Jeg la til en annen artikkel og, som er verdt å lese. De fleste får ikke en bivirkning som dette, heldigvis, men tilstanden kan absolutt være alvorlig. 

Det er det mye som «kan». Men det er jo mindre vanlig. Og dermed sånn sett ikke ansett som «farlig». Men de velger jo på grunn av det å anbefale et annet alternativ (pfizer) for å redusere risikoen. Men det anses ikke som farlig nok til å overstyre nytten av å ta vaksine 

Endret av rosemarin
  • Liker 3
Skrevet
Sirisiri10 skrev (42 minutter siden):

1.  Hvorfor er et menneske dårligere om en ikke vaksinerer seg, men på andre måter beskytter seg selv og andre mot smitte, enn en vaksinerte som lever som før og bidrar til betydelig smitte økning? 

La diskusjonen handle om vaksine, smittespredning og koronatiltak, ikkje om kven som er gode eller dårlege menneske.

Vaksinerte har mindre sannsyn for å bli smitta enn uvaksinerte. Dermed også mindre sannsyn for å smitte vidare.

Dei som «lever som før» har større sannsyn for å bli smitta enn dei som følger gamle tiltak. Dermed også større sannsyn for å smitte vidare.

Vi veit ikkje noko om kven som i størst grad «lever som før» av vaksinerte og uvaksinerte. Om ein skal samanlikne, må ein derfor samanlikne uvaksinerte med vaksinerte der begge grupper lever som før, eller uvaksinerte med vaksinerte der begge grupper følger gamle tiltak. Variabelkontroll er eit viktig konsept.

Når det er sagt så ØNSKER vi at flest mogleg skal leve som før. Det er jo heile poenget med vaksineringa. I verste fall kan vi ende med ein slik situasjon som du skildrar. Nemleg at vaksinerte kan leve som før, medan uvaksinerte må følge gamle tiltak. Det er slett ikkje ein god situasjon, og det er mykje betre om flest mogleg tek vaksinen.

• Liker 5
Skrevet
Example skrev (5 minutter siden):

Er man redd for dette, ta vaksinen. Det er seks ganger større mulighet for å få dette gjennom Covid-19 enn ved vaksinene.

https://www.newscientist.com/article/mg25133462-800-myocarditis-is-more-common-after-covid-19-infection-than-vaccination/

Det stemmer, myokarditt forårsakes av virus og, blant annet. Jeg har tidligere lest den artikkelen du lenker til, men har ikke funnet informasjon om det samme for Norge. Har bare sett oversikt over antall tilfeller forårsaket vaksinen. Send meg gjerne en lenke om du har oversikt over antall tilfeller av myokarditt forårsaket av Covid-19 i Norge. Uansett var poenget mitt at myokarditt fremstilles som en bagatell i nyhetsbildet, men kan i realiteten være en alvorlig tilstand. Det er ikke en sykdom man ønsker å påføre ungdommen. 

• Liker 3
Gjest Sirisiri10
Skrevet
Gud skrev (2 minutter siden):

La diskusjonen handle om vaksine, smittespredning og koronatiltak, ikkje om kven som er gode eller dårlege menneske.

Vaksinerte har mindre sannsyn for å bli smitta enn uvaksinerte. Dermed også mindre sannsyn for å smitte vidare.

Dei som «lever som før» har større sannsyn for å bli smitta enn dei som følger gamle tiltak. Dermed også større sannsyn for å smitte vidare.

Vi veit ikkje noko om kven som i størst grad «lever som før» av vaksinerte og uvaksinerte. Om ein skal samanlikne, må ein derfor samanlikne uvaksinerte med vaksinerte der begge grupper lever som før, eller uvaksinerte med vaksinerte der begge grupper følger gamle tiltak. Variabelkontroll er eit viktig konsept.

Når det er sagt så ØNSKER vi at flest mogleg skal leve som før. Det er jo heile poenget med vaksineringa. I verste fall kan vi ende med ein slik situasjon som du skildrar. Nemleg at vaksinerte kan leve som før, medan uvaksinerte må følge gamle tiltak. Det er slett ikkje ein god situasjon, og det er mykje betre om flest mogleg tek vaksinen.

Det er akkurat det jeg prøver å få frem til han jeg siterer til. Jeg ønsker nyanser, holde oss til fakta der det er mulig og mindre dømming. Det er alle tjent med. 

Skrevet
Pivot skrev (15 minutter siden):

Det stemmer, myokarditt forårsakes av virus og, blant annet. Jeg har tidligere lest den artikkelen du lenker til, men har ikke funnet informasjon om det samme for Norge. Har bare sett oversikt over antall tilfeller forårsaket vaksinen. Send meg gjerne en lenke om du har oversikt over antall tilfeller av myokarditt forårsaket av Covid-19 i Norge. Uansett var poenget mitt at myokarditt fremstilles som en bagatell i nyhetsbildet, men kan i realiteten være en alvorlig tilstand. Det er ikke en sykdom man ønsker å påføre ungdommen. 

Om en ikke hadde valgt å vaksinere de over 12 år ville sannsynligheten for at disse ble smittet i stor grad. I Danmark antar en at halvparten av alle barn under 12 år vil være smittet før året er omme, nettopp fordi disse ikke omfattes av vaksinasjonsprogrammet. Det er naturlig å tenke seg det samme vil skje her. Så sannsynligheten for at langt flere barn og unge over 12 år hadde endt opp med myokarditt, om Norge ikke hadde gått inn for vaksinasjonen for denne gruppen er reel.

• Liker 3
Skrevet
Sirisiri10 skrev (23 minutter siden):

Det er akkurat det jeg prøver å få frem til han jeg siterer til. Jeg ønsker nyanser, holde oss til fakta der det er mulig og mindre dømming. Det er alle tjent med. 

Det trur eg dei fleste er samde i, dømming er ikkje vegen å gå. Likevel må det vere lov til å seie at alle (som kan) bør vaksinere seg. Det er det beste for fellesskapet.

Ein kan samanlikne med å tekste medan ein køyrer bil. Det er det beste for fellesskapet å la det vere, men gjer ikkje nokon automatisk til eit dårleg menneske.

• Liker 2
Skrevet

Kjenner kun to som ikke har tatt vaksinen. Vet kun den ene sin grunn, og han mener at hele coronaen er hysterisi. Ifg han selv blir han aldri syk heller, så vaksine trenger han ikke. Vedkommende er i midten av 60 åra uten underliggende sykdommer, men bor sammen med to er i risiko gruppa (men de er vaksinert)

Det stemmer at han sjeldent er syk, men det har hendt. Det er ikke lenge siden han var forkjølet feks, men å teste seg nektet han å gjøre. Han så på det som unødvendig, da han var fast bestemt på at det kun var forkjølelse han hadde.

Er veldig lite man får gjort med sånne holdninger dessverre..

• Liker 2
Gjest Sirisiri10
Skrevet
Gud skrev (Akkurat nå):

Det trur eg dei fleste er samde i, dømming er ikkje vegen å gå. Likevel må det vere lov til å seie at alle (som kan) bør vaksinere seg. Det er det beste for fellesskapet.

Ein kan samanlikne med å tekste medan ein køyrer bil. Det er det beste for fellesskapet å la det vere, men gjer ikkje nokon automatisk til eit dårleg menneske.

Det tror jeg også heldigvis. Men desverre er slike holdninger, uansett hva det gjelder, giftig. 

Man kan selvfølgelig si at man mener alle bør vaksinere seg og grunnen til hvorfor de mener det. Men å henge ut uvaksinerte og tråkke ned på de som om de ikke er verdt noe er ufattelig leit. 

Folk kan ha sine grunner til hvorfor de ikke ønsker å vaksinere seg og for dem er det like logisk, også like legitimt å frastå. For min del er vaksinen en mye større risiko å ta, enn å få covid pr dags dato pga en sykdom jeg har som forskes en del på ang vaksinen. Desverre vet jeg at mange med den sykdommen jeg har aldri har fått denne infoen eller vurdert, som har gjort dem langt mer syk. Jeg forstår veldig godt at folk vil vente når alt er så nytt og det kommer kontinuerlige ny informasjon. 

Skrevet
Sirisiri10 skrev (2 minutter siden):

Desverre vet jeg at mange med den sykdommen jeg har aldri har fått denne infoen eller vurdert, som har gjort dem langt mer syk.

Link?

• Liker 1
Skrevet
Sirisiri10 skrev (8 timer siden):

Du må du begynne å erkjenne at det er andre som har andre meninger enn deg. Det å være imot vaksinemotstand må du tåle også er et standpunkt. Din frihet til å velge å ta en vaksine påvirker ikke mitt valg til å mene noe om valget er rett eller galt.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Sirisiri10 skrev (8 timer siden):

Her inne, blant annet ønsker uvaksinerte dør en smertefull død, ikke får helsehjelp hvis de trenger, hvor uintelligent man er, fortjener ingen respekt, patetiske osv. Mannen ble skjelt ut av 2 kollegaer på jobben hvor de stod å ropte til han. Folk har mistet venner og familie. 

Det er jo ille. Sånn er det ikke greit å oppføre seg uansett hva det gjelder. Rart hva folk kan få seg til å si.

i denne tråden her har det jo kun vært diskutert og kommet frem meninger om Standpunkter til å ta vaksinen eller ikke, og vaksinenes betydning for smittespredning og for pandemien som sådan. og det må jo ikke tolkes som at folk mener de som ikke tar den er «uverdige» og tråkkes på. Ingen har skrevet det her. Da er det isåfall din tolkning og det blir jo noe helt annet. 
at du ikke kan ta den forandrer jo ikke det faktum/den oppfatningen om at vaksinene og at mange tar den er av betydning for at pandemien kan ta slutt. Når noen mener at det er viktig at flest mulig tar vaksinen betyr jo ikke det automatisk at de mener du er uverdig. Det er noe du leser inn med egen tolkning. 
(snakker om denne tråden altså. Det du har opplevd på jobb etc kan jeg jo ikke uttale meg om)

Endret av rosemarin
  • Liker 1
Gjest Sirisiri10
Skrevet
rosemarin skrev (12 minutter siden):

Det er jo ille. Sånn er det ikke greit å oppføre seg uansett hva det gjelder. Rart hva folk kan få seg til å si.

i denne tråden her har det jo kun vært diskutert og kommet frem meninger om Standpunkter til å ta vaksinen eller ikke, og vaksinenes betydning for smittespredning og for pandemien som sådan. og det må jo ikke tolkes som at folk mener de som ikke tar den er «uverdige» og tråkkes på. Ingen har skrevet det her. Da er det isåfall din tolkning og det blir jo noe helt annet. 
at du ikke kan ta den forandrer jo ikke det faktum/den oppfatningen om at vaksinene og at mange tar den er av betydning for at pandemien kan ta slutt. Når noen mener at det er viktig at flest mulig tar vaksinen betyr jo ikke det automatisk at de mener du er uverdig. Det er noe du leser inn med egen tolkning. 
(snakker om denne tråden altså. Det du har opplevd på jobb etc kan jeg jo ikke uttale meg om)

Det er ikke en tolkning, det er ordrett hva andre har sagt igjennom flere diskusjoner som enkelte her i denne diskusjonen har støttet under. 

Å diskutere vaksinen uten å diskutere hva slags person man er når man ikke tar det er absolutt greit. Det er ikke det jeg snakker om. 😊

Skrevet (endret)
4 hours ago, Example said:

Hvorfor skal noen fås frihet til å nekte å ta en vaksine være viktigere enn andres frihet? For det er jo scenariet her. 

Å kreve respekt for være egoistisk og usolidarisk, det blir for dumt.

Det er ikke de uvaksinerte som gjør at vi får mindre frihet- det er myndighetene. Frihet,og frihet til å bestemme over egen kropp er en menneskerettighet. 

At du kaller andre som velger noe annet  enn deg for egoistiske og usolidariske blir nesten det samme som i feks sterkt religiøse samfunn - man taper frihet/rettigheter hvis man velger å feks. få barn utenfor ekteskap osv.  
Hva med de veldig rike? Er det ikke usolidarisk å ikke dele pengene sine med fattige?  Det er sikkert noen som mener å ta abort er egoistisk men heldigvis så sitter ikke disse personene med makten.

Vil de fortsatt ha tiltak -så betyr det at vaksinen ikke virker. 

Endret av freesummer
  • Liker 6
Skrevet

Å si at det er en utfordring at mange ikke tar vaksinen Er jo ikke det samme som å si at de som ikke tar den er uverdige mennesker.

Men en del har ikke  medisinske grunner til å la vær  og baserer valget sitt på antagelser og frykt og feil informasjon. Og da kan man jo si at det er noe usolidarisk i den situasjonen vi er i. Når vaksinene er veien ut av pandemien og man er avhengig av størst mulig vaksinasjonsgrad i befolkkningen. 
dersom noen opplever at det er trakasserende å ha en slik oppfatning så mener jeg man tolker og legger vel mye personlig i det.

• Liker 2
Gjest Sirisiri10
Skrevet
rosemarin skrev (7 minutter siden):

Å si at det er en utfordring at mange ikke tar vaksinen Er jo ikke det samme som å si at de som ikke tar den er uverdige mennesker.

Er vel ingen som har sagt det? 

Når enkelte sier at de ønsker uvaksinerte en smertefull død - hvordan mener du det skal tolkes? 

Eller når folk sier de håper uvaksinerte ikke får helsehjelp, at uvaksinerte er dumme, ikke oppegående, vil ikke ha noe med slike mennesker å gjøre osv? 

Skrevet
Sirisiri10 skrev (5 minutter siden):

Er vel ingen som har sagt det? 

Når enkelte sier at de ønsker uvaksinerte en smertefull død - hvordan mener du det skal tolkes? 

Eller når folk sier de håper uvaksinerte ikke får helsehjelp, at uvaksinerte er dumme, ikke oppegående, vil ikke ha noe med slike mennesker å gjøre osv? 

Det er selvsagt ikke greit å si. Men Det har ikke blitt sagt i denne tråden? Jeg har bare lest at folk har ment at det i en del tilfeller er usolidarisk valg å ikke ta den. Det var utg punktet for kommentaren min, og jeg mener det må være lov å mene uten at folk skal føle seg trakassert. 

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...