zemer Skrevet 8. oktober 2021 #221 Skrevet 8. oktober 2021 Justlooking skrev (1 minutt siden): Det kan virke sånn på enkelte at det er selve sprøytestikket folk frykter 😅 Regner med de fleste har tatt noen blodprøver underveis - også barn. Snakk om å misforstå. Ang helsevesenet så hadde vi noen veldige rolige dager i mars 2020. Jeg med fler fikk være hjemme med barna da de hadde hjemmeskole og det med full lønn. Skjønner at folk ble engstelige vi så jo hva som skjedde i feks Italia, men det ble aldri så ille her. Og det var ikke bare pga tiltakene. 2
freesummer Skrevet 8. oktober 2021 #222 Skrevet 8. oktober 2021 27 minutter siden, Example said: Fordi man har hatt tiltak for å begrense smitten og fordi folk flest har begrenset sin sosiale aktivitet i påvente av vaksine. Ja dette er mantraet man hører litt for ofte. Standardfrase som virker å være godt programmert i endel mennesker nå. 7
rosemarin Skrevet 8. oktober 2021 #223 Skrevet 8. oktober 2021 PetterKanin skrev (9 minutter siden): De fleste kan være en andel på feks 500001/1000000. Du svarer jo på noe helt annet. det der er jo ikke 1/3. Det der er ca 1/2. saken Vi snakker om er at 1/3 av smittede var fullvaksinert. En bruker her påstod at det betød at de fleste smittede var fullvaksinerte. Det er jo direkte feil. Fordi hvis 1/3 er fullvalsinerte så er 2/3 ikke fullvaksinert. Hvilken av de to gruppene er da størst? 2
PetterKanin Skrevet 8. oktober 2021 #224 Skrevet 8. oktober 2021 rosemarin skrev (Akkurat nå): Du svarer jo på noe helt annet. det der er jo ikke 1/3. Det der er ca 1/2. saken Vi snakker om er at 1/3 av smittede var fullvaksinert. En bruker her påstod at det betød at de fleste smittede var fullvaksinerte. Det er jo direkte feil. Fordi hvis 1/3 er fullvalsinerte så er 2/3 ikke fullvaksinert. Hvilken av de to gruppene er da størst? Og du så ut til å påstå at de fleste var 2/3. Dere fremstår altså begge mindre gode med tall. 1
Example Skrevet 8. oktober 2021 #225 Skrevet 8. oktober 2021 freesummer skrev (6 minutter siden): Ja dette er mantraet man hører litt for ofte. Standardfrase som virker å være godt programmert i endel mennesker nå. Ja, så da er det automatisk galt. 2
rosemarin Skrevet 8. oktober 2021 #226 Skrevet 8. oktober 2021 (endret) PetterKanin skrev (5 minutter siden): Og du så ut til å påstå at de fleste var 2/3. Dere fremstår altså begge mindre gode med tall. Ja. 2/3 av en gitt mengde er jo flere enn 1/3. Endret 8. oktober 2021 av rosemarin 2
freesummer Skrevet 8. oktober 2021 #227 Skrevet 8. oktober 2021 Just now, Example said: Ja, så da er det automatisk galt. Det blir galt når det er det eneste man skal ha lov til mene. 2
PetterKanin Skrevet 8. oktober 2021 #228 Skrevet 8. oktober 2021 rosemarin skrev (1 minutt siden): Ja. 2/3 av en gitt mengde er jo flere enn 1/3. Det er bortimot umulig å ikke forstå hva jeg mente. 1
Example Skrevet 8. oktober 2021 #229 Skrevet 8. oktober 2021 zemer skrev (37 minutter siden): Jeg er opptatt av frihet, ikke tvang. Vil også at barn og unge skal ha normal skolehverdag, men ikke normalt å måtte ta en vaksine for det. Hvem har snakket om sprøyteskrekk? Mener du det er derfor enkelte står over en vaksine? Grunnen til at barn og unge har en normal skolehverdag nå er på grunn av vaksiner, og det overveldende flertallet av den norske befolkningen som har tatt dem. Det er åpenbart at en del vaksinemotstandere er redde for sprøyter og innholdet i dem. 5
rosemarin Skrevet 8. oktober 2021 #230 Skrevet 8. oktober 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Det er bortimot umulig å ikke forstå hva jeg mente. Du kverreulerer jo på noe helt annet enn den saken som diskuteres her. når du har en gitt mengde med folk hvorav 1/3 av dem er vaksinerte.. da er jo 2/3 av denne gruppen ikke vaksinerte. I denne gitte mengden med folk er det flere som ikke er vaksinerte enn folk som er vaksinerte. Det kan du da virkelig ikke motsi? 4
PetterKanin Skrevet 8. oktober 2021 #231 Skrevet 8. oktober 2021 Example skrev (23 timer siden): Mennesker som ikke tar anbefalte vaksiner av andre grunner enn medisinske. Så man trenger ikke være motstander av vaksiner for å være vaksinemotstander i dine øyne? 4
PetterKanin Skrevet 8. oktober 2021 #232 Skrevet 8. oktober 2021 rosemarin skrev (Akkurat nå): Du kverreulerer jo på noe helt annet enn den saken som diskuteres her. når du har en gitt mengde med folk hvorav 1/3 av dem er vaksinerte.. da er jo 2/3 av denne gruppen ikke vaksinerte. I denne gitte mengden med folk er det flere som ikke er vaksinerte enn folk som er vaksinerte. Det kan du da virkelig ikke motsi? Jeg har ikke motsagt det. 1
Gjest Sirisiri10 Skrevet 8. oktober 2021 #233 Skrevet 8. oktober 2021 Example skrev (57 minutter siden): Grunnen til at barn og unge har en normal skolehverdag nå er på grunn av vaksiner, og det overveldende flertallet av den norske befolkningen som har tatt dem. Det er åpenbart at en del vaksinemotstandere er redde for sprøyter og innholdet i dem. Vaksinemotstandere er redde for vaksinen og motarbeider det uansett vaksine. Ergo, alle som ikke velger å ta koronavaksinen er IKKE, jeg gjentar, IKKE vaksinemotstandere. Er man i risikosonen eller eldre er risikoen med å ta vaksinen lavere enn å få covid. Er man ikke i risikosonen eller eldre vil risikoen mest sannsynlig være lavere ved covid og høye ved vaksinen. Hvis vaksinen beskytter såpass godt mot både det å bli smittet samt utvikle alvorlig sykdom som mange mener her inne, er det ingen logisk grunn til at man skal vaksinere unge og friske - ihvertfall ikke enda før man får mer oversikt. Det er da et sjangse spill med helsa til unge friske mennesker. Det handler ikke om å være motstander av vaksine.
Example Skrevet 8. oktober 2021 #234 Skrevet 8. oktober 2021 Sirisiri10 skrev (4 minutter siden): Vaksinemotstandere er redde for vaksinen og motarbeider det uansett vaksine. Ergo, alle som ikke velger å ta koronavaksinen er IKKE, jeg gjentar, IKKE vaksinemotstandere. Er man i risikosonen eller eldre er risikoen med å ta vaksinen lavere enn å få covid. Er man ikke i risikosonen eller eldre vil risikoen mest sannsynlig være lavere ved covid og høye ved vaksinen. Hvis vaksinen beskytter såpass godt mot både det å bli smittet samt utvikle alvorlig sykdom som mange mener her inne, er det ingen logisk grunn til at man skal vaksinere unge og friske - ihvertfall ikke enda før man får mer oversikt. Det er da et sjangse spill med helsa til unge friske mennesker. Det handler ikke om å være motstander av vaksine. Det gjør faktisk det, i mine øyne. Det kan godt hende man ikke identifiserer seg med antivaxxere, men utad ser det slik ut. Det kan godt være en rettferdiggjøring overfor en selv at man tror vaksinen er farligere enn sykdommen for "unge, friske mennesker". Det er jo ikke tilfellet, selv om noen er overbevist om det. Som en tilleggsdimensjon ville vi måttet ha ganske strenge tiltak for å klare å holde deltavarianten i sjakk om hele denne gruppen nektet å vaksinere seg. 4
freesummer Skrevet 8. oktober 2021 #235 Skrevet 8. oktober 2021 1 hour ago, Example said: Grunnen til at barn og unge har en normal skolehverdag nå er på grunn av vaksiner, og det overveldende flertallet av den norske befolkningen som har tatt dem. Det er åpenbart at en del vaksinemotstandere er redde for sprøyter og innholdet i dem. facismemotstandere eller frihetsforkjempere er vel heller riktig ord. Eller motstander av covid vaksinen i sin kropp. Hva andre gjør er opp til de. Man har blitt oppdratt til at vaksiner er en del av livet som man må ta, hvis ikke er man egoistisk. Derfor vekker det nok aggresjon hos mange vaksinerte mot uvaksinerte. Media fyrer opp situasjonen og gjør alt for at det blir polarisering. Vannkoppevaksine bruker vi ikke, vannkopper aksepterer vi at barn får. Og det kan jo være alvorlig for noen barn som har endel andre sykdommer etc. Slik er det med veldig mange virussykdommer. 3
Example Skrevet 8. oktober 2021 #236 Skrevet 8. oktober 2021 PetterKanin skrev (1 time siden): Så man trenger ikke være motstander av vaksiner for å være vaksinemotstander i dine øyne? Man tar ikke vaksinen, også er man her inne for å diskutere den. Jeg ser flere som hevder de tar en haug av andre vaksiner, men bare ikke denne. Argumentene for nettopp det er ikke gode, og man har ingen annen reell løsning på problemet. 4
Example Skrevet 8. oktober 2021 #237 Skrevet 8. oktober 2021 freesummer skrev (1 minutt siden): facismemotstandere eller frihetsforkjempere er vel heller riktig ord. Eller motstander av covid vaksinen i sin kropp. Hva andre gjør er opp til de. Man har blitt oppdratt til at vaksiner er en del av livet som man må ta, hvis ikke er man egoistisk. Derfor vekker det nok aggresjon hos mange vaksinerte mot uvaksinerte. Media fyrer opp situasjonen og gjør alt for at det blir polarisering. Vannkoppevaksine bruker vi ikke, vannkopper aksepterer vi at barn får. Og det kan jo være alvorlig for noen barn som har endel andre sykdommer etc. Slik er det med veldig mange virussykdommer. Frihetsforkjempere? Mest for sin egen del antar jeg. Jeg savner at dere har et reelt alternativ. Hvordan skal man komme ut av denne krisen uten vaksiner? Å la alle bli smittet er jo ingen vei ut. Da faller argumentet med bivirkninger fullstendig bort fordi helsevesenet i Norge ville blitt totallammet av koronapasienter. Ja, det ville skjedd her også. 3
zemer Skrevet 8. oktober 2021 #238 Skrevet 8. oktober 2021 Example skrev (4 minutter siden): Man tar ikke vaksinen, også er man her inne for å diskutere den. Jeg ser flere som hevder de tar en haug av andre vaksiner, men bare ikke denne. Argumentene for nettopp det er ikke gode, og man har ingen annen reell løsning på problemet. Ikke gode for hvem? Deg? 3
Gjest Sirisiri10 Skrevet 8. oktober 2021 #239 Skrevet 8. oktober 2021 Example skrev (8 minutter siden): Det gjør faktisk det, i mine øyne. Det kan godt hende man ikke identifiserer seg med antivaxxere, men utad ser det slik ut. Det kan godt være en rettferdiggjøring overfor en selv at man tror vaksinen er farligere enn sykdommen for "unge, friske mennesker". Det er jo ikke tilfellet, selv om noen er overbevist om det. Som en tilleggsdimensjon ville vi måttet ha ganske strenge tiltak for å klare å holde deltavarianten i sjakk om hele denne gruppen nektet å vaksinere seg. Jeg forstår jo at du ønsker gjøre det du kan for å sverte uvaksinerte, det kommer tydelig frem. Det sier jo også litt om hvordan du forholder deg til fakta og vrir det slik som passer deg best. Er virkelig covid farlig for unge og friske? Selv om man desverre har enkelt tilfeller, hvor mange unge, friske og utenfor faresonen har fått alvorlig sykdom og dødd i Norge?
freesummer Skrevet 8. oktober 2021 #240 Skrevet 8. oktober 2021 1 minutt siden, Example said: Frihetsforkjempere? Mest for sin egen del antar jeg. Jeg savner at dere har et reelt alternativ. Hvordan skal man komme ut av denne krisen uten vaksiner? Å la alle bli smittet er jo ingen vei ut. Da faller argumentet med bivirkninger fullstendig bort fordi helsevesenet i Norge ville blitt totallammet av koronapasienter. Ja, det ville skjedd her også. Er det en krise nå? Alle blir vel smittet i en eller annen grad- bare at noen utvikler symptomer og andre ikke. Myndighetene ville ha risikogruppene vaksinert for å ikke få overfylte sykehus. Nå er denne gruppen vaksinert, de aller fleste. Alle havner ikke på sykehus. Det tror jeg du vet selv også. Nå er det gått snart to år og viruset er ikke «nytt». Nå blir det mer som et sirkulerende influensavirus. 2
Fremhevede innlegg