Gå til innhold

Til dere som studerer/har studert JUS… Er det like jævlig som folk sier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Edit: Årsaken er at desto høyere nivå på medstudentene desto vanskeligere er det typisk å få gode karakterer. Gjennomsnittet er omtrent C på alle studier uavhengig av om det er superflinke studenter eller studenter som legger minimal innsats. Så går man på et studie med ambisiøse studenter så må man som regel selv være ambisiøs for å få gode karakterer. 

Anonymkode: e8ef9...2c7

Normalfordeling ja, sånn er det på alle studier. 

Anonymkode: f1d87...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Var helt greit, og er jo hva du selv gjør det til. Jeg diskuterte aldri karakterer med studievenner, og lukket ørene når de stresset med karakterer. Droppet de fleste seminarer og kurs, og var en skippertaksstudent egentlig. Klarte meg helt fint med gode karakterer og har i dag en svært god jobb med høy lønn, og samtidig nok av fritid og overskudd. Hvis du har lyst til å studere juss, gjør det :) Er så ekstremt mye forskjellig du kan arbeide med (nei, ikke alle blir advokater selv om det tidvis virker slik på studiet) og ikke minst spennende muligheter. Enkelte på studiet stresser mye, men ikke la det rive med og gjør din greie :) Hilsen advokat i starten av 30-årene

Anonymkode: f80e4...bc1

Hvilke andre jobber kan man få som er interessante med jus? :)

Jeg kom inn i år, men droppet det, da "alle" advarte med at enten er du ferdig utdannet advokat når du er 40, ellers får du jobb i nav. 

Anonymkode: f1561...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar også dette emnet i år. Anbefaler sterkt å gå til seminar timene hvis du ikke allerede gjør det. Føler boka er tungt å jobbe med, men seminar timene setter ting i perspektiv. 

Anonymkode: a6ef7...221

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilke andre jobber kan man få som er interessante med jus? :)

Jeg kom inn i år, men droppet det, da "alle" advarte med at enten er du ferdig utdannet advokat når du er 40, ellers får du jobb i nav. 

Anonymkode: f1561...313

Jeg er byggesaksbehandler i kommunen som jobber med ulovlighetssaker og klagesaksbehandling. Jeg synes det er veldig spennende, plenty med juss (som er gøy!), gode arbeidsforhold mtp fleksitid, sommertid, ammefri, hjemmekontor, samt ok lønn (startet med 530k og gikk opp til 620k etter ett år). 

Ville aldri jobbet i NAV eller advokatkontor, så heldigvis finnes det andre veier. 

Anonymkode: 23dd2...4c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det anbefales til alle studier. Eller 37 timer rettere sagt. 

Anonymkode: 2c636...f90

37,5 vel

Eller spiser du ikke lunch på fredag?

Anonymkode: e23dd...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

37,5 vel

Eller spiser du ikke lunch på fredag?

Anonymkode: e23dd...fb9

Fredag tar man tidlig fri.

Anonymkode: f1d87...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg er byggesaksbehandler i kommunen som jobber med ulovlighetssaker og klagesaksbehandling. Jeg synes det er veldig spennende, plenty med juss (som er gøy!), gode arbeidsforhold mtp fleksitid, sommertid, ammefri, hjemmekontor, samt ok lønn (startet med 530k og gikk opp til 620k etter ett år). 

Ville aldri jobbet i NAV eller advokatkontor, så heldigvis finnes det andre veier. 

Anonymkode: 23dd2...4c7

Kult. Hva tjener du nå?

Anonymkode: be406...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvilke andre jobber kan man få som er interessante med jus? :)

Jeg kom inn i år, men droppet det, da "alle" advarte med at enten er du ferdig utdannet advokat når du er 40, ellers får du jobb i nav. 

Anonymkode: f1561...313

Hvor gammel er du da?33? Hvis du begynner med en gang etter VGs eller i begynnelsen av 20-årene så blir du advokat når du er rundt 27-28(forutsatt at du fullfører innen normert tid.

 

Jeg har studert juss. Synes det var vanskelig, men jeg klarte meg fint. Hadde ikke så mange venner på studiet, og er glad for det. Disse studentene ødelegger for seg selv og stresser alt for mye. Jeg fikk gode karakterer(B-snitt, ikke sterkt og ikke svakt B-snitt, men i midten) Jobber i dag som advokatfullmektig. Regner med at det tar ca. 1 år til jeg har bevillingen. Og da bruker jeg litt over 2 år på å få bevillingen☺️

 

Og nei, man jobber ikke bare i NAV. Det er MYE du kan jobbe med etter jussen. Det er få utdanninger som gir deg så mye valgfrihet som jussen! Du kan jo jobbe nesten overalt som jurist 

Anonymkode: b1aff...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvor gammel er du da?33? Hvis du begynner med en gang etter VGs eller i begynnelsen av 20-årene så blir du advokat når du er rundt 27-28(forutsatt at du fullfører innen normert tid.

 

Jeg har studert juss. Synes det var vanskelig, men jeg klarte meg fint. Hadde ikke så mange venner på studiet, og er glad for det. Disse studentene ødelegger for seg selv og stresser alt for mye. Jeg fikk gode karakterer(B-snitt, ikke sterkt og ikke svakt B-snitt, men i midten) Jobber i dag som advokatfullmektig. Regner med at det tar ca. 1 år til jeg har bevillingen. Og da bruker jeg litt over 2 år på å få bevillingen☺️

 

Og nei, man jobber ikke bare i NAV. Det er MYE du kan jobbe med etter jussen. Det er få utdanninger som gir deg så mye valgfrihet som jussen! Du kan jo jobbe nesten overalt som jurist 

Anonymkode: b1aff...8e0

Hva tjener du som advokatfullmektig?

Anonymkode: be406...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tjener du som advokatfullmektig?

Anonymkode: be406...9d5

Jeg tjener rundt 700k som fullmektig.

Anonymkode: be406...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De sier det samme på litt studie, men med små barn er det faktisk ikke mulig å lese 8 timer om dagen eller mer 😆

Anonymkode: 992f8...414

Men folk med små barn er jo på jobb åtte timer hver dag, pluss reisevei? Hvorfor i all verden er det ikke mulig å studere åtte timer hver dag da?

Anonymkode: b053d...d59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Men folk med små barn er jo på jobb åtte timer hver dag, pluss reisevei? Hvorfor i all verden er det ikke mulig å studere åtte timer hver dag da?

Anonymkode: b053d...d59

Sikkert fordi studenter med barn også typisk har deltidsjobb i tillegg til studiene. 

Anonymkode: e8ef9...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men folk med små barn er jo på jobb åtte timer hver dag, pluss reisevei? Hvorfor i all verden er det ikke mulig å studere åtte timer hver dag da?

Anonymkode: b053d...d59

Det er ikke mulig å leve på studielån og stipend når man har små barn. Når det er sagt fikk jeg bare B-er etter jeg fikk barn, selv med deltidsjobb. Ble åpenbart mye flinkere til å fordele tid og fokusere når jeg studerte. 

Anonymkode: 23dd2...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tjener rundt 700k som fullmektig.

Anonymkode: be406...9d5

Det er vel med overtid?

Anonymkode: e8ef9...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke mulig å leve på studielån og stipend når man har små barn. Når det er sagt fikk jeg bare B-er etter jeg fikk barn, selv med deltidsjobb. Ble åpenbart mye flinkere til å fordele tid og fokusere når jeg studerte. 

Anonymkode: 23dd2...4c7

Hvor mye jobbet du med studiene de siste to årene?

 

Anonymkode: 15b78...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvor mye jobbet du med studiene de siste to årene?

 

Anonymkode: 15b78...611

Svært lite i forhold til de tre første. Bare et par timer på kveldstid, og ikke hver eneste dag i uken. Jeg tok meg også fri i helgen med mindre det var noe helt spesielt. Men jeg hadde en svært god kollokviegruppe hvor vi forberedte oss godt og diskuterte alle emner på planen sammen. 

Anonymkode: 23dd2...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Svært lite i forhold til de tre første. Bare et par timer på kveldstid, og ikke hver eneste dag i uken. Jeg tok meg også fri i helgen med mindre det var noe helt spesielt. Men jeg hadde en svært god kollokviegruppe hvor vi forberedte oss godt og diskuterte alle emner på planen sammen. 

Anonymkode: 23dd2...4c7

Takk. Jeg studerte i Bergen og syntes det var motsatt. Jeg syntes fagene ble astronomisk store på slutten av studiet. Synes du er ekstremt dyktig som klarte B med kun et par timers studering på kveldstid. Jeg endte på C og leste betydelig mer.  Kan legge til at jeg aldri var spesielt strukturert. Så tips til trådstarter er kanskje å ta dette med med å bruke tiden godt på alvor og ikke kaste bort tid på Kvinneguiden når man skulle studert. :P

Anonymkode: 15b78...611

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel med overtid?

Anonymkode: e8ef9...2c7

Med overtid, ja.

Anonymkode: be406...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...