Gå til innhold

Til dere som studerer/har studert JUS… Er det like jævlig som folk sier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere som studerer/har studert JUS… Er det like jævlig som folk sier eller er det bare en myte? 

Anonymkode: be406...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jævlig på grunn av alle høye-på-pæra-medstudentene. Men selve faget er greit.

Anonymkode: 986f3...cf4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jævlig på grunn av alle høye-på-pæra-medstudentene. Men selve faget er greit.

Anonymkode: 986f3...cf4

Studerer du jus? Isåfalll hvor mange timer bruker du i gjennomsnitt per uke på å studere?

Anonymkode: be406...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Studerer du jus? Isåfalll hvor mange timer bruker du i gjennomsnitt per uke på å studere?

Anonymkode: be406...9d5

Ikke den du siterer, men jeg studerer juss. Det er ikke like jævlig som folk sier (tror jeg, vet ikke hva folk sier). Hittil har jeg vel i snitt brukt ca. 10-15 timer på studier i uka, fordelt ut over året. 

Anonymkode: ded7f...81a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke den du siterer, men jeg studerer juss. Det er ikke like jævlig som folk sier (tror jeg, vet ikke hva folk sier). Hittil har jeg vel i snitt brukt ca. 10-15 timer på studier i uka, fordelt ut over året. 

Anonymkode: ded7f...81a

Ser at UiO anbefaler 40 timer i uka. Virker veldig mye i forhold til andre studier.

Anonymkode: be406...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser at UiO anbefaler 40 timer i uka. Virker veldig mye i forhold til andre studier.

Anonymkode: be406...9d5

Det anbefales vel at man jobber en normal arbeidsuke på de aller fleste studier. 40 timer er jo egentlig ikke så veldig mye, og jeg burde nok ha jobbet mer enn jeg har gjort. 

Anonymkode: ded7f...81a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var helt greit, og er jo hva du selv gjør det til. Jeg diskuterte aldri karakterer med studievenner, og lukket ørene når de stresset med karakterer. Droppet de fleste seminarer og kurs, og var en skippertaksstudent egentlig. Klarte meg helt fint med gode karakterer og har i dag en svært god jobb med høy lønn, og samtidig nok av fritid og overskudd. Hvis du har lyst til å studere juss, gjør det :) Er så ekstremt mye forskjellig du kan arbeide med (nei, ikke alle blir advokater selv om det tidvis virker slik på studiet) og ikke minst spennende muligheter. Enkelte på studiet stresser mye, men ikke la det rive med og gjør din greie :) Hilsen advokat i starten av 30-årene

Anonymkode: f80e4...bc1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

faglig gikk det greit. Gjorde nesten alt på egen hånd siden jeg studerte i Oslo men bodde i trheim med mann og barn så var pendlet når jeg måtte på obligatorisk og eksamen bare... men jobb innen er dritt ikke fordi det er vanskelig men fordi det er fucka... ville helt klart studert noe annet... hilsen advokat fullmektig 🤷‍♀️

Anonymkode: 8ff09...389

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Var helt greit, og er jo hva du selv gjør det til. Jeg diskuterte aldri karakterer med studievenner, og lukket ørene når de stresset med karakterer. Droppet de fleste seminarer og kurs, og var en skippertaksstudent egentlig. Klarte meg helt fint med gode karakterer og har i dag en svært god jobb med høy lønn, og samtidig nok av fritid og overskudd. Hvis du har lyst til å studere juss, gjør det :) Er så ekstremt mye forskjellig du kan arbeide med (nei, ikke alle blir advokater selv om det tidvis virker slik på studiet) og ikke minst spennende muligheter. Enkelte på studiet stresser mye, men ikke la det rive med og gjør din greie :) Hilsen advokat i starten av 30-årene

Anonymkode: f80e4...bc1

Flott!

Anonymkode: be406...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

faglig gikk det greit. Gjorde nesten alt på egen hånd siden jeg studerte i Oslo men bodde i trheim med mann og barn så var pendlet når jeg måtte på obligatorisk og eksamen bare... men jobb innen er dritt ikke fordi det er vanskelig men fordi det er fucka... ville helt klart studert noe annet... hilsen advokat fullmektig 🤷‍♀️

Anonymkode: 8ff09...389

Hvorfor er det fucka? Kunne du utdyper litt mer?

Anonymkode: be406...9d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ser at UiO anbefaler 40 timer i uka. Virker veldig mye i forhold til andre studier.

Anonymkode: be406...9d5

Det samme anbefales på nesten alle studier - historie, statsvitenskap, journalistikk, sosialantropologi. De færreste studenter bruker så mye tid på studier.

Når det gjelder jussen er det et helt greit fag. Jeg har studert litt forskjellig og jeg synes ikke at juss var veldig vanskelig i forhold til en del av samfunnsfagene. Jeg har også studert historie, som jeg synes var mye mer arbeidskrevende enn juss. En del av de som studerer juss er veldig nedlatende ovenfor andre studieretninger, men jeg opplevde jussen som fag som middels vanskelig og middels arbeidskrevende.

Men mentaliteten rundt / studiemiljøet kan være slitsomt. Mitt råd er å finne din «klikk». Dersom du synes at konkurransementalitet er slitsomt, kan det være lurt å unngå de som har de skarpeste albuene. Og prøv å ikke la deg stresse av andres stress.

Anonymkode: 98f62...aa5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser at UiO anbefaler 40 timer i uka. Virker veldig mye i forhold til andre studier.

Anonymkode: be406...9d5

Neida. Jeg studerer noe relatert, men som anses som et mindre krevende studie, og her også sier de at jeg burde sitte å lese minimum 8 timer om dagen. 

Aint nobody got time for that.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

07.27 skrev (2 timer siden):

Neida. Jeg studerer noe relatert, men som anses som et mindre krevende studie, og her også sier de at jeg burde sitte å lese minimum 8 timer om dagen. 

Aint nobody got time for that.

True

Anonymkode: be406...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser at UiO anbefaler 40 timer i uka. Virker veldig mye i forhold til andre studier.

Anonymkode: be406...9d5

Det er det som anbefales til ALLE studier. 

Anonymkode: 94a0a...285

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Er det like jævlig som folk sier eller er det bare en myte? 

Anonymkode: be406...9d5

Jeg studerte i Bergen. Jeg syntes ikke det var lett. Det er svært mange ambisiøse studenter noe som etter min mening fører til at det er vanskelig å få gode karakterer om man ikke selv jobber svært mye med fagene.

Så er det selvsagt enkelte som jobber mer effektivt enn andre og enkelte som lærer lett. 

Anonymkode: e8ef9...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

07.27 skrev (2 timer siden):

Neida. Jeg studerer noe relatert, men som anses som et mindre krevende studie, og her også sier de at jeg burde sitte å lese minimum 8 timer om dagen. 

Aint nobody got time for that.

De sier det samme på litt studie, men med små barn er det faktisk ikke mulig å lese 8 timer om dagen eller mer 😆

Anonymkode: 992f8...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg studerte i Bergen. Jeg syntes ikke det var lett. Det er svært mange ambisiøse studenter noe som etter min mening fører til at det er vanskelig å få gode karakterer om man ikke selv jobber svært mye med fagene.

Så er det selvsagt enkelte som jobber mer effektivt enn andre og enkelte som lærer lett. 

Anonymkode: e8ef9...2c7

Edit: Årsaken er at desto høyere nivå på medstudentene desto vanskeligere er det typisk å få gode karakterer. Gjennomsnittet er omtrent C på alle studier uavhengig av om det er superflinke studenter eller studenter som legger minimal innsats. Så går man på et studie med ambisiøse studenter så må man som regel selv være ambisiøs for å få gode karakterer. 

Anonymkode: e8ef9...2c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert juss, blant flere andre ting, og syntes ikke det var spesielt krevende. I alle fall ikke sammenlignet med realfag. 

Anonymkode: 43e4e...c59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser at UiO anbefaler 40 timer i uka. Virker veldig mye i forhold til andre studier.

Anonymkode: be406...9d5

Det anbefales til alle studier. Eller 37 timer rettere sagt. 

Anonymkode: 2c636...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...