Gå til innhold

Til dere som studerer/har studert JUS… Er det like jævlig som folk sier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har studert juss, blant flere andre ting, og syntes ikke det var spesielt krevende. I alle fall ikke sammenlignet med realfag. 

Anonymkode: 43e4e...c59

Jeg har også tatt flere jussfag, og jeg syntes ikke det var vanskelig å få A på eksamener, selv med minimal innsats i løpet av semesteret. Jeg har også bakgrunn innen realfag/medisin. MEN jeg hadde flere fordeler - jeg var vant til å studere og er flink til å se sammenhenger, jeg er generelt god til å skrive, og jeg syntes det var genuint moro med juss. Jeg måtte bare sette meg inn i hvordan besvarelsene skulle skrives, det var nytt for meg som kom fra en annen disiplin. Men det var ikke noe problem å lære seg hvordan det skulle gjøres. 

Anonymkode: 94a0a...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har studert både psykologi profesjon og jus. Jeg leste betydelig mindre på psykologi - og fikk likevel B på eksamener. Møtte i tillegg lite opp på seminarer siden jeg jobbet fulltid det ene semesteret ved siden av studier. Det hadde aldri gått på jussen (i hvert fall ikke for meg).:P Når det er sagt er jus overkommelig, men man må være strukturert og bør like å skrive. Anbefaler veldig å møte opp på seminarer selv om de ikke er obligatoriske, får veldig mye ut av seminarene. Men det er nok mye tyngre å studere medisin, ingeniørfag osv. enn jus. Med mindre man jobber for å få A på alle jus-eksamenene, da må man jobbe hardt. 

Anonymkode: e2969...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har studert både psykologi profesjon og jus. Jeg leste betydelig mindre på psykologi - og fikk likevel B på eksamener. Møtte i tillegg lite opp på seminarer siden jeg jobbet fulltid det ene semesteret ved siden av studier. Det hadde aldri gått på jussen (i hvert fall ikke for meg).:P Når det er sagt er jus overkommelig, men man må være strukturert og bør like å skrive. Anbefaler veldig å møte opp på seminarer selv om de ikke er obligatoriske, får veldig mye ut av seminarene. Men det er nok mye tyngre å studere medisin, ingeniørfag osv. enn jus. Med mindre man jobber for å få A på alle jus-eksamenene, da må man jobbe hardt. 

Anonymkode: e2969...47f

Jeg har studert litt forskjellig og jeg tror ikke realfag og ingeniørfag er noe vanskeligere enn juss. Mitt inntrykk etter å ha studert er at vanskelighetsgraden på faget avhenger mest av kursansvarlig og ikke hva man studerer. Enkelte kursansvarlige jobber for at studentene skal få best mulig karakter mens andre kursansvarlige er svært opptatt av å teste studentenes evne til å tenke selv. 

På mange studier så resirkuleres de samme eksamensoppgavene 5 eksamensoppgavene år etter år. Eller de har lærebøker og forelesninger som gjør at studenten knapt trenger å tenke selv, de trenger kun å kopiere det forfatteren/foreleseren har skrevet/sagt. 

Andre kursansvarige krever at man kan løse nye problemstillinger for å få god karakter, lærebøkene svarer ikke på alle spørsmålene og kursansvarlig krever at studentene prøver å løse problemstillingene uten hjelp fra foreleseren. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har også tatt flere jussfag, og jeg syntes ikke det var vanskelig å få A på eksamener, selv med minimal innsats i løpet av semesteret. Jeg har også bakgrunn innen realfag/medisin. MEN jeg hadde flere fordeler - jeg var vant til å studere og er flink til å se sammenhenger, jeg er generelt god til å skrive, og jeg syntes det var genuint moro med juss. Jeg måtte bare sette meg inn i hvordan besvarelsene skulle skrives, det var nytt for meg som kom fra en annen disiplin. Men det var ikke noe problem å lære seg hvordan det skulle gjøres. 

Anonymkode: 94a0a...285

Tror absolutt de fordelene er relevante. 

Anonymkode: 1551d...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.9.2021 den 13.51):

Til dere som studerer/har studert JUS… Er det like jævlig som folk sier eller er det bare en myte? 

Anonymkode: be406...9d5

det manglende presisjonsnivået i spørsmålet ditt tilsier at du antagelig ville trives dårlig med jus.

Hvis det derimot hadde falt deg naturlig å presisere spørsmålet, ved å vise til hvilke folk du snakker om  og hva det er de sier, og hvem du ønsker svar fra,  så ville faget kanskje falt deg mer naturlig.

Anonymkode: d7386...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

det manglende presisjonsnivået i spørsmålet ditt tilsier at du antagelig ville trives dårlig med jus.

Hvis det derimot hadde falt deg naturlig å presisere spørsmålet, ved å vise til hvilke folk du snakker om  og hva det er de sier, og hvem du ønsker svar fra,  så ville faget kanskje falt deg mer naturlig.

Anonymkode: d7386...dd3

Hehe. Det er sikkert noe sant i det. Men dette med formuleringer er jo noe man lærer på jussen. Tror så lenge man legger ned arbeid i studiene så kan alle som kommer inn på jussen bli svært gode jurister. Og jeg tror ikke man vet om man vil trives med juss før man har gitt faget et ærlig forsøk. 

Anonymkode: e8ef9...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hehe. Det er sikkert noe sant i det. Men dette med formuleringer er jo noe man lærer på jussen. Tror så lenge man legger ned arbeid i studiene så kan alle som kommer inn på jussen bli svært gode jurister. Og jeg tror ikke man vet om man vil trives med juss før man har gitt faget et ærlig forsøk. 

Anonymkode: e8ef9...2c7

Men poenget mitt er ikke at spørsmålet er dårlig formulert. Spørsmålet er dårlig presisert. Det hadde ikke gått an å formulere et så upresist spørsmål på en god måte.

For å stille et mer presist spørsmål må ts tenke på noen av dette: Hvem er det TS har snakket med? førsteårsstudenter? viderekomne studenter? uteksaminerte jurister? noen som kjenner en jurist? noen som er barnet til en jurist? en glitrende advokat? en middelmådig advokat? en corporate lawyer? en forvaltningsjurist?

Hva var det vedkommende sa? hva var det som var jævlig? arbeidsmengden? studiemiljøet? kvaliteten på studiet? vanskelighetsgraden? å se sammenhengen i stoffet? karakterpresset? studiefinansieringen? maten i kantina? hybellivet?

Jeg tror nok at mange kan bli dyktige i sitt fag hvis de legger ned mye arbeid, men jeg er ikke enig i at alle som kommer inn på jussen kan bli svært gode jurister. Det er det bare noen få som blir. Mange blir blir gode nok til å fungere godt i arbeidslivet, men det uteksamineres mange middelmådige og dårlige jurister, som har arbeidet hardt på studiet.

Anonymkode: d7386...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ung hadde vi flere jus-studenter som leieboere i mitt barndomshjem, fordi det var så nært universitetet. Mange av dem datt av etter første året. Det virker som om det er et slags skille der? De jeg spurte mens jeg selv studerte (jeg er ikke jurist) sa at jus er gørrkjedelig å studere, mye pugging, men mer interessant å praktisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Jeg tror nok at mange kan bli dyktige i sitt fag hvis de legger ned mye arbeid, men jeg er ikke enig i at alle som kommer inn på jussen kan bli svært gode jurister. Det er det bare noen få som blir. Mange blir blir gode nok til å fungere godt i arbeidslivet, men det uteksamineres mange middelmådige og dårlige jurister, som har arbeidet hardt på studiet.

Anonymkode: d7386...dd3

OK, jeg kan moderere meg. Jeg er enig i at det er en del studenter som jobber knallhardt på studiet og likevel ender med å bli uteksaminert som middelmådige jurister. Men jeg tror at disse kommer til å bli svært gode jurister når de får tid i arbeidslivet og blir kjent med rettsområdet de skal jobbe på. I hvert fall om de prøver å bli dyktige jurister.

Kan selvsagt være at jeg tar feil.  

14 minutter siden, Michaelhe said:

Da jeg var ung hadde vi flere jus-studenter som leieboere i mitt barndomshjem, fordi det var så nært universitetet. Mange av dem datt av etter første året. Det virker som om det er et slags skille der? De jeg spurte mens jeg selv studerte (jeg er ikke jurist) sa at jus er gørrkjedelig å studere, mye pugging, men mer interessant å praktisere.

Ja, mange slutter etter første året. Men det er jo fordi man ikke kan vite om man vil trives med juss før man har prøvd. 

Anonymkode: e8ef9...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte som privatist mens jeg jobbet, og det var helt greit. Visse fag vet jeg ikke hvordan jeg kom meg gjennom, men 😅 

Anonymkode: cd3a2...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Michaelhe said:

Da jeg var ung hadde vi flere jus-studenter som leieboere i mitt barndomshjem, fordi det var så nært universitetet. Mange av dem datt av etter første året. Det virker som om det er et slags skille der? De jeg spurte mens jeg selv studerte (jeg er ikke jurist) sa at jus er gørrkjedelig å studere, mye pugging, men mer interessant å praktisere.

På alle studier er det en stor del som faller av første året. Grunnen til at det kanskje er flere enn gjennomsnittet på jus henger kanskje sammen med at det er et prestisjestudie som mange søker seg til uten å egentlig ha en interesse for faget, og kanskje i tillegg mangler forutsetningene for å utvikle denne interessen. 

Anonymkode: f1d87...129

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

det manglende presisjonsnivået i spørsmålet ditt tilsier at du antagelig ville trives dårlig med jus.

Hvis det derimot hadde falt deg naturlig å presisere spørsmålet, ved å vise til hvilke folk du snakker om  og hva det er de sier, og hvem du ønsker svar fra,  så ville faget kanskje falt deg mer naturlig.

Anonymkode: d7386...dd3

Beklager dette. Tenkte egentlig mest på arbeidsmengden og pensumet. Dårlig formulert av meg.

Anonymkode: be406...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at de aller fleste elevene på juss er klysete og ekle dritunger😂

Anonymkode: be406...9d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har hørt at de aller fleste elevene på juss er klysete og ekle dritunger😂

Anonymkode: be406...9d5

Du har "hørt"? Innlegget ditt har dermed ingen relevans for hva ts spør etter. Spørsmålet er stilt til de som studerer/har studert jus. 

Anonymkode: def98...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil definitivt si at det er så jævlig som folk skal ha det til.

Det er lite hjelp å få, dersom du skulle slite, da alle er mest opptatt av seg selv, og en del undervisere forventer at du skal klare å se sammenhengene i stoffet selv. Og gjør du ikke det, vel, da er det din egen feil. Og du vet aldri om du har "korrekt" svar. For det eksisterer faktisk ikke. Så MYE frustrasjon rundt det å aldri vite om du faktisk har kommet gjennom pensum, lest og forstått det du må for å være forberedt.

Jeg tok et par årsstudium før jeg begynte på jussen, og det kan ikke sammenlignes. På de andre studiene så var det vanlig skole, mens her er det survival of the fittest hele veien. Folk er ikke på dette studiet for å få venner, for å si det sånn.

Men, for all del, hvis lidenskapen din er juss - du er glad i å diskutere og drømmen er å bli advokat, ikke la dette stå i veien!
Prøv! Kanskje trives du i et konkurransepreget miljø, og tar fagene lett?
 

Anonymkode: 5d3bc...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (15 timer siden):

Da jeg var ung hadde vi flere jus-studenter som leieboere i mitt barndomshjem, fordi det var så nært universitetet. Mange av dem datt av etter første året. Det virker som om det er et slags skille der? De jeg spurte mens jeg selv studerte (jeg er ikke jurist) sa at jus er gørrkjedelig å studere, mye pugging, men mer interessant å praktisere.

Juss er et forståelsefag og det skal ikke være nødvendig å pugge. Så jeg vil si at hvis vedkommende trodde at de måtte pugge, så er det ikke rart de synes det var gørrkjedelig. Kan dog skrive under på at det er mye artigere å praktisere juss enn å bare studere. 

Anonymkode: 23dd2...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har studert litt forskjellig og jeg tror ikke realfag og ingeniørfag er noe vanskeligere enn juss. Mitt inntrykk etter å ha studert er at vanskelighetsgraden på faget avhenger mest av kursansvarlig og ikke hva man studerer. Enkelte kursansvarlige jobber for at studentene skal få best mulig karakter mens andre kursansvarlige er svært opptatt av å teste studentenes evne til å tenke selv. 

På mange studier så resirkuleres de samme eksamensoppgavene 5 eksamensoppgavene år etter år. Eller de har lærebøker og forelesninger som gjør at studenten knapt trenger å tenke selv, de trenger kun å kopiere det forfatteren/foreleseren har skrevet/sagt. 

Andre kursansvarige krever at man kan løse nye problemstillinger for å få god karakter, lærebøkene svarer ikke på alle spørsmålene og kursansvarlig krever at studentene prøver å løse problemstillingene uten hjelp fra foreleseren. 

Tror absolutt de fordelene er relevante. 

Anonymkode: 1551d...6b3

Ja, det tror jeg også. Det er endel generelle akademiske ferdigheter som gjør at omtrent ethvert fag blir mye enklere.
Sannsynligvis med unntak av de aller tyngste realfagene, for eksempel innen matematikk og fysikk. Dvs de hjelper vel der også, men der er ikke disse generelle akademiske ferdighetene nok. 

Anonymkode: 94a0a...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil definitivt si at det er så jævlig som folk skal ha det til.

Det er lite hjelp å få, dersom du skulle slite, da alle er mest opptatt av seg selv, og en del undervisere forventer at du skal klare å se sammenhengene i stoffet selv. Og gjør du ikke det, vel, da er det din egen feil. Og du vet aldri om du har "korrekt" svar. For det eksisterer faktisk ikke. Så MYE frustrasjon rundt det å aldri vite om du faktisk har kommet gjennom pensum, lest og forstått det du må for å være forberedt.

Jeg tok et par årsstudium før jeg begynte på jussen, og det kan ikke sammenlignes. På de andre studiene så var det vanlig skole, mens her er det survival of the fittest hele veien. Folk er ikke på dette studiet for å få venner, for å si det sånn.

Men, for all del, hvis lidenskapen din er juss - du er glad i å diskutere og drømmen er å bli advokat, ikke la dette stå i veien!
Prøv! Kanskje trives du i et konkurransepreget miljø, og tar fagene lett?
 

Anonymkode: 5d3bc...749

Haha, jeg elsket akkurat dette med juss! Jeg kom fra en fagdisiplin hvor det som regel er riktige og gale svar. Men på juss kunne jeg bare argumentere i vei, for og imot. Husker jeg kom fram til helt gal konklusjon på en eksamen, men det hadde ingen ting å si, jeg fikk A likevel. 🤣 

Anonymkode: 94a0a...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg vil definitivt si at det er så jævlig som folk skal ha det til.

Det er lite hjelp å få, dersom du skulle slite, da alle er mest opptatt av seg selv, og en del undervisere forventer at du skal klare å se sammenhengene i stoffet selv. Og gjør du ikke det, vel, da er det din egen feil. Og du vet aldri om du har "korrekt" svar. For det eksisterer faktisk ikke. Så MYE frustrasjon rundt det å aldri vite om du faktisk har kommet gjennom pensum, lest og forstått det du må for å være forberedt.

Jeg tok et par årsstudium før jeg begynte på jussen, og det kan ikke sammenlignes. På de andre studiene så var det vanlig skole, mens her er det survival of the fittest hele veien. Folk er ikke på dette studiet for å få venner, for å si det sånn.

Men, for all del, hvis lidenskapen din er juss - du er glad i å diskutere og drømmen er å bli advokat, ikke la dette stå i veien!
Prøv! Kanskje trives du i et konkurransepreget miljø, og tar fagene lett?
 

Anonymkode: 5d3bc...749

Men sånn er det da i mange fag innenfor både samfunnsvitenskap og humaniora. Argumenteringen er halve moroa :)

Anonymkode: f1d87...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men sånn er det da i mange fag innenfor både samfunnsvitenskap og humaniora. Argumenteringen er halve moroa :)

Anonymkode: f1d87...129

Ja, muligens for noen😅 men for de som gjerne vil vite i høyest mulig grad at de har kontroll før de tar eksamen, så er det ikke like gøy. Går alltid rundt med høye skuldre og kan aldri slappe av, føler jeg. Men jeg er fremdeles relativ fersk i studiet - jeg håper selvtilliten kommer etterhvert.

Anonymkode: 5d3bc...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...