Gå til innhold

Stedatter og "konfirmasjon"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Poenget med konfirmasjon er jo konfirmantundervisningen hvor man bruker et år på å lære om etikk, hvordan vi lever osv. Det er viktig for å bli ansvarlig voksen. Hvis hun tror konfirmasjon er bare en fest og store gaver, så har hun misforstått det essensielle. 

Hun bør ivertfall ikke få gjennomslag for at foreldrene skal sy sammen et opplegg for henne. Kun dersom de har tid til å gjøre det ordentlig. 

Hvis hun ikke ønsker en av de to etablerte retningene, så kan hun sy sammen opplegget sitt selv. Lese bøker om etikk, jobbe som frivillig på suppekjøkken osv.

Anonymkode: 81c59...78a

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er stemor. Ikke din oppgave å «straffe» eller gi konsekvenser mår begge foreldrene mener det er greit. Det blir bare smålig, fordi du ikke liker valget hennes.

• Liker 5
Skrevet

Jeg reagerer egentlig ikke på at hun ønsker et eget opplegg, men å forvente bunad og dyre ting, er litt spesielt når hun ikke vil gjøre noe for det, ja. En offisiell konfirmasjon er enten kirkelig eller borgerlig, med påfølgende undervisning. Alt annet er bare et selskap, uten spesiell grunn. Om mitt barn ikke ønsker å konfirmere seg, kan vi godt ha en hyggelig dag, men det blir ikke noe bunad og pengeinnsamling..

Anonymkode: 6cd29...3d3

• Liker 8
Skrevet

Trur eg bare hadde sagt at det er altfor lita tid å brodere ei skjorte no, men at du gjerne kan lage ei til 18-årsdagen. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvorfor det? 

Jeg bor med jenta 50% av tiden, hører på og trøster rundt mangel på vennskap, hører på at hun snakker om klassekamerater som mindre viktige enn seg selv. 

Hvorfor er det smålig av meg å ikke bidra, men for mye for meg å ha en mening? 

Ts

Anonymkode: 60cf2...744

Fordi du er stemor. Det betyr at du skal kun gi, gi og gi, utnyttes, og aksepterer du ikke det er du ei ond hurpe. Sånn er stemor rollen, dørmatterolle. Stefedre slipper langt billigere unna. 

Anonymkode: 7ab21...971

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror vi har ulike definisjoner på trussel. 

Virker også som du har bestemt deg for at jeg vil hun skal konfirmeres for min del, selv om jeg har prøvd å forklare hvorfor jeg tror det kan være positivt for henne. 

Tro det eller ei, jeg er villig til å legge ned blod svette og tårer og timer fordi jeg tror hun hadde fått så mye verdi av å gjøre noe sammen med jevnaldrende. Eller å måtte gjøre noe som helst uten at foreldrene spesialtilpasset til henne, så hun slipper de "dumme klassevennene". 

Jeg vet så uendelig mye bedre enn deg hva jeg står i daglig fordi denne jenta eksplisitt utrykker hvor mye viktigere hun er enn både klassekamerater og (hel)søster. 

For jeg er så innmari sliten av dette. Å stå i dette. Og uansett hvor jeg spør om råd må jeg stille opp til jeg stuper, men ikke faen om jeg skal ha en mening om noe som helst. Jeg er så sliten av det at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. 

Så jeg tror jeg skal ta rådet ditt. Si at dette gidder jeg ikke uansett. 

Det høres ikke ut som du liker henne så veldig godt. 

høres riktig ut å si at du ikke kan sy skjorten uansett. Og heller komme i selskapet med en liten gave. det kan ingen bli sur for. 

det er forøvrig helt fair å ellers i livet stille krav til jenten, oppfordre til å delta på ting, og til og med forklare henne at det er vanskelig å få venner hvis en har en holding om at en er bedre enn andre og at hun derfor bør gå i seg selv. 

men det er ikke ok å tvinge noen inn i er livssyn de ikke har. 

• Liker 5
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

(...) For jeg er så innmari sliten av dette. Å stå i dette. Og uansett hvor jeg spør om råd må jeg stille opp til jeg stuper, men ikke faen om jeg skal ha en mening om noe som helst. Jeg er så sliten av det at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. 

Så jeg tror jeg skal ta rådet ditt. Si at dette gidder jeg ikke uansett. 

Si til din mann at du ikke vil brodere skjorte, og be ham videreformidle det til jenten og morssiden. Deretter trekker du deg helt unna alt som har med (ikke-) konfirmasjonen å gjøre. 

Anonymkode: a9220...99a

• Liker 8
Skrevet

Tja. Det er jo kirkelig konfirmasjon som en ordentlig konfirmasjon. Alt annet er bare tull som er laget til fordi ungdommen vil ha gavene uten å måtte sette sine bein i kirka. Sånn sett er det jo det samme som skjer nå: Mange skjønner at humanetikerne/ateistene også har et livssyn. (I motsetning til det de hevder, at alt ikke-religiøst er nøytralt.) Følgelig skjønner mange ungdommer at dette ikke er noe som passer for dem. Men fest/penger skal de ha! Derfor finner de opp sin egen tullekonfirmasjon. 

Her i huset blir det kirkelig konfirmasjon eller ingen konfirmasjon, men jeg synes i grunn ikke den ene tullekonfirmasjonen er bedre enn den andre. Det handler bare om penger uansett. I kirka handler det for en del om noe viktigere enn som så. Da føles det riktig å gi noe, men ellers ikke.

Før var det vanlig å gi bibel, salmebok eller korssmykke til konfirmasjonen. Vi burde fortsatt med det, så hadde vi sluppet at så mange ungdommer konfirmerte seg og ønsket seg fest kun for gavene.

Anonymkode: 230e0...0fc

• Liker 7
Skrevet
Sommerkommer skrev (2 timer siden):

høres riktig ut å si at du ikke kan sy skjorten uansett. Og heller komme i selskapet med en liten gave. det kan ingen bli sur for. 

det er forøvrig helt fair å ellers i livet stille krav til jenten, oppfordre til å delta på ting, og til og med forklare henne at det er vanskelig å få venner hvis en har en holding om at en er bedre enn andre og at hun derfor bør gå i seg selv. 

Enig. Jeg hadde et søskenbarn som ikke ønsket å konfirmere seg, hverken borgerlig eller i kirken, og da arrangerte foreldrene en fest for ham (men på et annet tidspunkt enn vanlig konfirmasjon, rundt 15-årsdagen hans). Da ble 15-årsdagen en slags minikonfirmasjon, med middag, pene klær og taler. Det var veldig hyggelig. Han fikk også gaver, men det var ingen bunader. 
Nå er det ikke din oppgave å stikke kjepper i hjulene for et opplegg som barnets foreldre har funnet ut at de ønsker. Så her ville jeg deltatt, men jeg synes det er en god idé å si at du kan brodere skjorte til 18-årsdagen. Det er uansett helt tullete å kjøpe bunad til et barn som fremdeles er i vekst. Og så virker det som om du virkelig ikke liker stedatteren din, så det burde du være litt obs på. Merker hun det?

Anonymkode: 80e65...1f2

• Liker 4
Skrevet
3 hours ago, Sommerkommer said:

Jeg må tydeligvis ha hakk i plata her:

Jeg tvinger ikke til noe. 

Du må gjerne tro at jeg ikke liker henne. Men jeg tror at du er en av de som dømmer stemødre for å være stemødre, som er med på å lage denne normen og forventningen om at man skal gi og gi og bidra, men ellers forholde seg som en stumtjener. 

Jeg liker jenta. Jeg liker ikke utviklingen med at hun har begynt å oppføre seg, og innimellom si rett ut, at hun er mer verdt enn andre.

Det gjør ikke andre rundt jenta heller. Men mulig jeg som bor med henne og trøster henne pga mangel på venner, er den eneste som ikke har lov til å ha en mening om det? 

Siden jeg tipper du kommer til å svare at jeg ikke liker henne og tvinger på et livssyn - det stemmer ikke. Det er heller ikke at jeg ikke "gidder". Jeg mobber henne ikke hjemme. 

• Liker 16
Skrevet
9 hours ago, Boblerone said:

Du er stemor. Ikke din oppgave å «straffe» eller gi konsekvenser mår begge foreldrene mener det er greit. Det blir bare smålig, fordi du ikke liker valget hennes.

Om jeg ikke har lov til å si noe om min mening om et valg hun tar, er jeg sa så nær at det kan tas som en selvfølge at jeg bruker tusenvis av kroner og jobber hver kveld i måneder for henne? 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må gjerne tro at jeg ikke liker henne. Men jeg tror at du er en av de som dømmer stemødre for å være stemødre, som er med på å lage denne normen og forventningen om at man skal gi og gi og bidra, men ellers forholde seg som en stumtjener. 

Jeg liker jenta. Jeg liker ikke utviklingen med at hun har begynt å oppføre seg, og innimellom si rett ut, at hun er mer verdt enn andre.

Det gjør ikke andre rundt jenta heller. Men mulig jeg som bor med henne og trøster henne pga mangel på venner, er den eneste som ikke har lov til å ha en mening om det? 

Siden jeg tipper du kommer til å svare at jeg ikke liker henne og tvinger på et livssyn - det stemmer ikke. Det er heller ikke at jeg ikke "gidder". Jeg mobber henne ikke hjemme. 

Jeg har absolutt ingen meninger om stemødre. De har jeg ingen erfaring med. Kommentaren hadde vært den samme om den var til mor eller far eller en tante. Relasjonen er helt irrelevant her. Å si at hvis du gjør som jeg vil så får du en dyr gave og hvis ikke så får du mye mindre er en trussel. det blir feil. 

dette hadde vært løst ved å bare si at du ikke hadde krefter til å sy skjorten. Men at du kommer med en annen gave i selskapet.  Punktum  

det er lov å snakke til jenten og forklare at oppførselen har konsekvenser. At det ikke er lett å få venner med den holdingen  og oppfordre til Å begynne med en aktivitet eller noe.  Men det er helt uavhengig av konfirmasjon . Det kalles oppdragelse, og der må du jo bare bidra.

konfirmasjonsundervisningen vil neppe gjøre underverker her om det er så gale som du sier. Da må det sterkere skyts til

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan det være et slags forsvar? Hvis hun opplever at hun har problemer med å få seg venner, så er det jo lett for ungdom å tenke: jeg er ikke verd noe. Ingen vil være med meg...

Di jente tenker og sier høyt at de andre ikke er like bra som henne. Der kan jo være en sunn (?) måte å gå i forsvar på. Hva ellers skal hun si? Jeg er en taper som ikke får meg venner? 

Jeg tenker kanskje at mor og far kanskje ser noe du ikke ser her? Gi faan i å sy skjorte.  Du trenger egentlig bare møte opp . 

Du sier du er sliten og føler at du ikke får lov til å ha en mening. Da må du passe på deg selv og la mannen din ta større ansvar.

Mitt råd er å være tålmodig. Dette er en fase. Veldig sårbar fase...så vil du snart høste fruktene av det senere.  Ungdomstiden er en utakknemlig periode der man må trå varsomt.

Dette handler vel egentlig mest om deg at du er sliten og lei av å ikke bli hørt, og at du er frustrert over situasjonen rundt venner og utvikling ..og der må du bli hørt. Men fint å få en dialog og ikke henge seg opp i denne ene tingen. For det handler vel egentlig om mer?. 

Endret av Mooza
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ts har sagt at hun selvfølgelig hadde gjort dette hvis det ble tradisjonelt konfirmasjonsopplegg. Jeg er helt for at man kan si nei til en så stor gave/ jobb, men da burde man sagt nei uavhengig av hvordan konfirmasjonen utføres. 

Anonymkode: 18c02...069

Bunad er ikke en selvfølge, men enig i det du sier. 

Jeg ville ikke nektet min datter en feiring som hun selv ønsker, selv om dette er en skikk fra gammelt av der en femtenåring ofte måtte reise hjemmefra for å jobbe. Det er overgangen til å bli voksen nå for tiden selv om det kan ta mange år. I dag regnes vel ikke unge som voksne før de er 25?

Mine konfirmertes borgerlig, Selv meldte jeg meg ut av HEF like etterpå. De står for mange meninger, vet andre mener det samme. 

En annen skrev at en konfirmasjon i seg selv koster mye. Avlys ikke selskapet, hold et lite og bruk pengene som ville gått til stor feiring til sparepenger til hun skal kjøpe bolig, bunad eller kjøre opp. Men foreldrene bestemmer. Hva mener de om dette ts? 

Synes datteren skal bli respektert, og likevel få en feiring. Har noen spurt om hun ønsker bunad? 

Skrevet

Altså.. Man kan jo lage et eget opplegg, men opplegget kan ikke bare være festen. Festen er jo bare avslutningen på konfiramsjonsundervisningen om det er borgerlig eller kristent.

Tips til opplegg: Jobbe som frivillig i Røde Kors eller lignende, starte en innsamlingsakjon for et veldelig formål, rydde plast i fjøra osv.

• Liker 6
Skrevet

Jeg har ikke lest de 3 siste sidene. Men folkens, glem at dette er et stebarn. Glem at du er stemor. Det betyr egentlig ingenting. 

Jeg har 2 bonusbarn. 1 som jeg kommer veldig godt over ens med. Nr 2, mere vanskelig. Nr 2 går sine veier. Og kanskje har ikke hatt så god kontakt med sin far som hun ønsket. Hun tar det ut over meg. Jeg er likevel kjempeglad i henne. Tenker, dette må hun igjennom. Vi feiret nr 2 sin konfirmasjon. Mammaen ba om hjelp. Jeg stilte opp. Mammaen til disse 2 barna, vi kommer godt overens. Heldigvis. 

konfirmasjon, hva er det? Fra gammelt av, en markering inn i voksenlivet. Vi alle vet at du er ikke voksen som 15 åring. 

Men som 15 åring begynner du å tenke på framtiden. Masse tanker. Ja jeg kjenner til hormonell pubertetsunge. Men en 15 åring vet faktisk hva som er riktig for henne. Ja sier henne. Gutta er et par år etterpå. 

Da vi var ung, jeg er 50. Datteren 27. hun fikk valg. Jeg vet ikke hva som er riktig i dag.

Jenta vil ha en fest. Uten å feire Gud eller noe annet. Gavene, i mine øyne er bunaden den største gaven. Alt annet er bonus. Bunaden, eller festdrakten er noe du tar med deg i hele ditt voksne liv. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Holistisk konfirmasjon, samisk finnes også. Svarte tidligere i tråden. 

Anonymkode: 045c7...7f1

Jeg vil vel si at både holistisk og samisk er enda snevrere enn kirkelig og human-etisk. 

Finnes det reelle konfirmasjonsalternativer for de som ikke er meningsfeller med noen av de nevnte? Eller er det kun et tilbud innenfor enkelte livssyn? 

Anonymkode: c4aeb...600

Skrevet

Skjønner godt tankene dine. Må si jeg hadde stusset litt om jeg ble invitert i en konfirmasjon, dåp eller et bryllup hvor det var forventet at jeg skulle bidra masse og gi dyr gave, men så viste det seg at vedkommende ikke skulle konfirmere seg, gifte seg eller døpes. Hun vil bare ha en dyr fest. 

Jeg konfirmerte meg human etisk/borgerlig til tross for at jeg er ateist. Synes det var fint. Jeg møtte mange hyggelige folk og lærte om gode verdier som alle burde ha, uavhengig av religion eller livssyn. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det jeg, og flere andre her, reagerer på, er at du har en sterk mening om hvordan ting skal gjøres for din ste-datter. 
Du vil altså ha en foreldrerolle i oppdragelsen av henne, og vil være med og bestemme hvordan ting skal være. 

Og istendenfor å være en voksen, se din rolle, og ta opp denne dialogen MED FORELDRENE, så begynner du å argumentere med oss her på KG, og muligens også med jenta. 

Nei, mor kan ikke kreve at du broderer bunadsskjorte. Men om ditt argument overfor mor er at du ikke gjør det fordi jenta ikke gjennomfører et spesifikt opplegg, så fremstår du som en som forsøker å bruke "makt" for å få din vilje. 

Det er foreldrene som skal oppdra denne jenta. Og du er partner med den ene av disse foreldrene. 
Da er det far du må overbevise om dine synspunkter, slik at han blir enig med deg, og viderebringer disse synspunktene til dialogen med mor. 

Argumentene dine om at jenta antagelig har godt av å gå på slik undervisning, er sikkert ikke dumme. 
Problemet er at hvis ikke far og mor ser dette de også, så er det lite verdi i at du forsøker å tvinge dem til å endre mening. 

Det du oppnår slik du fremstår nå, er å bli sett på som vanskelig. Som motstander av far og mors enighet, og som en som kun gjør noe dersom andre følger hennes regler. 

Hva om oldemor på 90 ikke vil gi gave dersom det ikke blir konfirmasjon i kirken? Og mener Human-etisk er bare tull. Er det da riktig at alle barnebarna konfirmerer seg i kirken for på tekkes oldemor? 

Anonymkode: c4aeb...600

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes dette er et vanskelig spørsmål for uansett om det er humanistisk eller kirkelig er det for noen et valg om livssyn (selv om mange gir blanke). Hvis barnet har en prinsipiell tilnærming til at det ikke ønsker konfirmasjon synes jeg det ville være vanskelig å "straffe" barnet med ingen gaver på grunn av dette. Mange gir som sagt blanke og konfirmerer seg i kirken (fordi bestemor vil) bare for å få penger - det er i alle fall ingenting jeg ønsker å oppfordre til. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...