Gå til innhold

Stedatter og "konfirmasjon"

Fremhevede innlegg

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Holistisk konfirmasjon, samisk finnes også. Svarte tidligere i tråden. 

Anonymkode: 045c7...7f1

Jeg visste ikke at det fantes noe som het holistisk konf, men googlet. Koster visst noen tusen og finnes vel ikke over hele landet. Det ser ut til å være en ny forening og fylte 10 år i 2006. Da hadde HoF 1000 medlemmer og totalt 7 konfirmanter.  Finner ikke noe info fra de siste årene og vet ikke om det er aktivt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hedda-78 skrev (28 minutter siden):

Men her er det ikke snakk om en 16-årsfeiring, men en "konfirmasjon" uten konfirmasjonen. Her jeg bor, er det overhode ikke normalt å droppe konfirmasjonen for å feire bursdag i stedet.

Det vet du vel ingenting om eller kjenner du alle rundt der.

Anonymkode: d42f0...792

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det vet du vel ingenting om eller kjenner du alle rundt der.

Anonymkode: 

Hva vet du om hva jeg vet? Kanskje jeg jobber på kirkekontoret? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner at jeg har sluppet lettere unna siden jeg har bare sønner. 
Dette dramaet som vi damer greier å skape er ikke sunt. 
Uansett så mener jeg det er lov å kreve noe av ungdommen . 
De skal tross alt greie seg sjøl en dag , og da vil det være lettere om de har erfaring med forpliktelser og krav som er overkommelige.

• Liker 5
Skrevet

En tanteunge hadde egen fest, uten å konfirmeres. Hun hadde ikke bunad, og det var forsåvidt bra. Greia var at siden foreldrene er skilte og ikke på godfot, ble det fest i hver sin del av familien. Jeg personlig syntes alt tilsa at dette var bare feil, og at jentungen hadde hatt så godt av å ta en borgerlig konfirmasjon og følge  undervisningen der.
Foreldrene setter for lite krav til ungene om dagen, de får for mye valgmuligheter, og da ender det opp slik at de til og med velger å bare ha en egen konfirmasjonsfest.

Anonymkode: 254a4...52d

• Liker 11
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Til ts.  
Hva synes resten av familien om å bli invitert til konfirmasjon uten konfirmasjon?  Og regner jenta med gigantiske gaver?  Selv synes jeg at det har blitt mer og mer gavepress for normale konfirmasjoner, og om jeg hadde blitt invitert til selskap for noen som ikke engang gadd å følge opplegget, så hadde jeg nok ikke vært så snill som jeg burde, dessverre.

Det er 20 år siden våre konfirmasjoner, sønn med asperger og adhd og datter med sort, gothisk periode, den ene i kirken, den andre borgerlig.. de klarte det og gadd det.  Alle vet jo at ungdommene konfirmerer seg for pengenes skyld… det gjorde vi også i min ungdom, men vi måtte ofre noe for det.

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet
1 hour ago, Sommerkommer said:

Så du tenkte det var lurt å true dem til å gjennomføre en vanlig konfirmasjon? 

helt fint å ikke ville gi en så dyr gave. Men rart å true med å kun gi den hvis det blir som du vil. 

18 års dag er også en veldig stor dag. Er det en stor nok dag for at du skal gidde å sy den skjorten?

Mulig mye blir borte siden tekst ikke har tonefall, men tolker jeg det riktig i at du sier gidde som om dette er gjort på ti minutter og noe som man lar være å gjøre fordi man er trassig? 

Jeg har ikke truet. Jeg har sagt jeg kan bruke tusenvis av kroner på materialer, og uante mengder tid og frustrasjon. Jeg kommer ikke til å gjøre henne noe vondt om ikke hun konfirmeres. 

Men dersom hun gjennomfører noe sammen med andre, og kanskje lærer at ikke alle andre er dumme og mindre verdt, kommer jeg til å være så stolt av henne! 

Jeg fikk en sms fra mor a la "du som har brodert skjorter til Navnene På Nieser, kanskje du kan starte nå på skjorte til Stedatters voksendag". Jeg svarte at hun skal også få skjorte til konfirmasjon. Så haglet det inn med meldinger om hvor fæl jeg er som ikke unner henne noe. Har også fått sms fra stedatter om jeg ikke skjønner at hun er mer voksen enn de andre i klassen, og selvsagt ikke trenger den samme undervisning som dem. 

Så nei, jeg synes ikke jeg mobber henne om jeg ikke vil brodere uansett. 

Anonymkode: 60cf2...744

• Liker 16
Skrevet
2 minutter siden, Hvemsomhelst said:

Til ts.  
Hva synes resten av familien om å bli invitert til konfirmasjon uten konfirmasjon?  Og regner jenta med gigantiske gaver?  Selv synes jeg at det har blitt mer og mer gavepress for normale konfirmasjoner, og om jeg hadde blitt invitert til selskap for noen som ikke engang gadd å følge opplegget, så hadde jeg nok ikke vært så snill som jeg burde, dessverre.

Det er 20 år siden våre konfirmasjoner, sønn med asperger og adhd og datter med sort, gothisk periode, den ene i kirken, den andre borgerlig.. de klarte det og gadd det.

Mannens foreldre synes det er snodig, men ikke vil ha konflikt. De er ganske forsiktige. Hver gang jenta skal besøke dem dukker det opp tilbud om shoppingturer eller annet hos mor, så de ser henne sjeldent. 

Mannens bror lurer på hva dette er for noen nymotens greier hvor man ikke gir barn faste rammer. 

Mors familie vet jeg ikke. 

• Liker 11
Skrevet

Mulig mye blir borte siden tekst ikke har tonefall, men tolker jeg det riktig i at du sier gidde som om dette er gjort på ti minutter og noe som man lar være å gjøre fordi man er trassig? 

Jeg har ikke truet. Jeg har sagt jeg kan bruke tusenvis av kroner på materialer, og uante mengder tid og frustrasjon. Jeg kommer ikke til å gjøre henne noe vondt om ikke hun konfirmeres. 

Men dersom hun gjennomfører noe sammen med andre, og kanskje lærer at ikke alle andre er dumme og mindre verdt, kommer jeg til å være så stolt av henne! 

Jeg fikk en sms fra mor a la "du som har brodert skjorter til Navnene På Nieser, kanskje du kan starte nå på skjorte til Stedatters voksendag". Jeg svarte at hun skal også få skjorte til konfirmasjon. Så haglet det inn med meldinger om hvor fæl jeg er som ikke unner henne noe. Har også fått sms fra stedatter om jeg ikke skjønner at hun er mer voksen enn de andre i klassen, og selvsagt ikke trenger den samme undervisning som dem. 

Så nei, jeg synes ikke jeg mobber henne om jeg ikke vil brodere uansett. 

Nei men det er en utrolig teit trussel når dette er bestemt. Skal hun liksom konfirmere seg kun for å glede deg da?

du kunne bare svart at du desverre syns at å brodere en hel skjorte var mer enn du klarte å ta på deg for tiden. Det er jo helt innafor. Og absolutt mer enn de kan forvente. Ikke blande inn trusler om at det hadde du gjort dersom det var en ordentlig konfirmasjon. Utrolig barnslig..

• Liker 5
Skrevet

Jeg har sagt til barna mine at konfirmasjon er 100% frivillig.
Men, skal de ha konfirmasjonsfest - skal de også ha gjennomført alle konfirmasjonsforberedelser. Det være seg kristent opplegg, eller borgerlig. 

Stedatteren din vil jo bare være gratispassasjer. 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Mannens foreldre synes det er snodig, men ikke vil ha konflikt. De er ganske forsiktige. Hver gang jenta skal besøke dem dukker det opp tilbud om shoppingturer eller annet hos mor, så de ser henne sjeldent. 

Mannens bror lurer på hva dette er for noen nymotens greier hvor man ikke gir barn faste rammer. 

Mors familie vet jeg ikke. 

Jeg forstår og støtter deg fullt ut i dette.  Du har selvfølgelig også rett til å mene noe om dette.  Jeg synes det var skikkelig frekt å pålegge deg denne store oppgaven. Det er vanskelig nok å være bonusmor uten å få dette i tillegg.   Får håpe at de tar til vettet.

Skrevet
Vera skrev (Akkurat nå):

Jeg har sagt til barna mine at konfirmasjon er 100% frivillig.
Men, skal de ha konfirmasjonsfest - skal de også ha gjennomført alle konfirmasjonsforberedelser. Det være seg kristent opplegg, eller borgerlig. 

Stedatteren din vil jo bare være gratispassasjer. 

Foreldrene har full mulighet til å gå med på å arrangere en fest for datteren. Feks en 16 års feiring. Det er normalt at gjester da tar med seg gaver. Folkeskikk kalles det. Det er helt opp til den enkelte gjest hva gaven skal være på. Men det er gjerne naturlig å ikke gjøre veldig stor forskjell innad i familier. 

Alle mine nevøer skal få der samme beløpet uavhengig av om de konfirmerer seg eller ikke. (Faktisk uavhengig av om de har fest og..)

• Liker 6
Skrevet
Hedda-78 skrev (37 minutter siden):

Hva vet du om hva jeg vet? Kanskje jeg jobber på kirkekontoret? 

Ja du vet vel fortsatt ikke hva alke gjør..

Anonymkode: d42f0...792

• Liker 1
Skrevet
Festlig skrev (45 minutter siden):

Jeg skjønner at jeg har sluppet lettere unna siden jeg har bare sønner. 
Dette dramaet som vi damer greier å skape er ikke sunt. 
Uansett så mener jeg det er lov å kreve noe av ungdommen . 
De skal tross alt greie seg sjøl en dag , og da vil det være lettere om de har erfaring med forpliktelser og krav som er overkommelige.

Hva har dette med døtre vs sønner å gjøre? Sikkert mange gutter som ønsker gjøre det sånn TS sin stedatter vil også. Jeg vet om flere som feiret sånn da mitt kull ble konfirmert (i 2007).

Anonymkode: 601fb...86b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva har dette med døtre vs sønner å gjøre? Sikkert mange gutter som ønsker gjøre det sånn TS sin stedatter vil også. Jeg vet om flere som feiret sånn da mitt kull ble konfirmert (i 2007).

Anonymkode: 601fb...86b

Fordi jeg opplevde aldri et sånt styr med noen av guttene mine.  
Jeg er også tante til mange, de fleste gutter og  har heller ikke hørt om noe styr der. 
Ingen har protestert eller lagt inn vrangvilje mot å følge opplegget som er forventet . 
Bunader kommer når de er utvokst og voksne. 
Nå vet ikke jeg hvordan « feiret sånn» var for dere. 
Det var litt uklart 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En tanteunge hadde egen fest, uten å konfirmeres. Hun hadde ikke bunad, og det var forsåvidt bra. Greia var at siden foreldrene er skilte og ikke på godfot, ble det fest i hver sin del av familien. Jeg personlig syntes alt tilsa at dette var bare feil, og at jentungen hadde hatt så godt av å ta en borgerlig konfirmasjon og følge  undervisningen der.
Foreldrene setter for lite krav til ungene om dagen, de får for mye valgmuligheter, og da ender det opp slik at de til og med velger å bare ha en egen konfirmasjonsfest.

Anonymkode: 254a4...52d

Foreldre er skilte og ikke på godfot, og familier kan ikke møtes?... Høres kanskje ikke ut som de har tatt smarte valg! På langt mer alvor tema enn hvor man konfirmerer seg. 

Av alle krav som ungdom møter, så er liksom ikke der jeg hadde satt inn støtet. Det er skole og utdanning. Skape trygghet i dem slik at de faktisk kan gå skole og fullfører. Det er mange kamper vi har tatt for våre barn, men dette med konfirmasjon er liksom ikke det som har stått sterkest her i gården, eller som forteller noe om hvor vellykket eller gode mennesker barna blir. 

De får krav i hauger og lass. En viss standhaftighet og vilje til å gå sin egen vei, er i tillegg til være litt herlig, er egentlig et godt personlig utgangspunkt. Det er noe flott med det. Jeg har ei sånn selv. Tar master nå. Jeg tenker av og til må man heve blikket. 

Konfirmasjon er en koselig, dyr tradisjon som feirer at barnet går ut av barndommen. Etter det følger eksamen, VGS, ...osv. De vil møte mange krav. Konfirmasjon for meg er å samle slekta og ønske den unge lykke til på ferden når den skal ut å spre sine vinger. At hun/han skal føle at de har en dag der man ser dem....og få med seg noen taler på veien. ...og penger til lappen :)

Endret av Mooza
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Stedatter skal konfirmeres neste år. Eller "konfirmeres". 

Siden ingen av foreldrene er religiøse, ønsker hun ikke kirkelig. Helt forståelig. Men hun liker ikke human etisk forbund heller, og ønsker at jeg, far og mor lager et "eget opplegg som passer bedre". 

Jenta er generelt lite glad i å tilpasse seg andre, eller samfunnet rundt seg. Hun ønsker derfor ikke å delta på konfirmasjonsundervisning, være seg borgerlig eller kristelig, fordi hun mener det ikke passer henne. Men, hun vil gjerne ha en tilsvarende markering med gaver og få bunad som alle andre. 

Jeg har blitt spurt om å brodere bunadsskjorte og delta på bake osv for å gjøre dette så billig som mulig. Jeg har sagt jeg kan gjøre det dersom hun velger å konfirmere seg. (Jeg kan sy, men det vil koste meg mange arbeidstimer.) 

Mine argumenter har vært: Jenta ønsker seg venner, men gidder ikke delta på noe - konfirmasjonsopplegg kan være positivt. Hun er veldig opptatt av at konfirmasjon er å bli voksen, mens jeg mener det å bli voksen er å lære seg å oppfylle krav for å få noe. I dette tilfellet er kravet å delta på konfirmasjonsopplegg for å få fest, bunad og pengegaver. 

Jeg får mye press fra jentas mor at jeg ikke er glad nok i henne fordi jeg ikke vil bidra til denne spesialkonfirmasjonen. 

Er jeg virkelig så ond stemor om jeg ikke vil bidra til denne spesialkonfirmasjonen? Jeg kjenner det bare er i mot alle mine verdier å få så mye, uten å gjøre noe som helst for det. Dessuten, dette er en hyggelig jente. Men i det siste har hun startet å oppføre seg som hun er viktigere enn alle andre, noe jeg tror er med på å gjøre det vanskelig for henne å få venner. 

Da ville jeg ha satt krav om enten konfirmasjon eller bare en gave dere bestemmer eller ingenting. Bonus barn her også ville ikke konfirmeres men ville ha selskapet. Men da ble det nei. Men vi sa at bonus kunne få kostnadsbesparelsen på selskapet. 

Høres ut som din bonus kunne hatt godt av å delta på humanetisk. Siden det er et kurs de vokser på. Og har virkelig godt av. De lærer mye om dilemmaer, menneskerettigheter, respekt for hverandre osv

Anonymkode: a7a4f...23a

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, Sommerkommer said:

Nei men det er en utrolig teit trussel når dette er bestemt. Skal hun liksom konfirmere seg kun for å glede deg da?

du kunne bare svart at du desverre syns at å brodere en hel skjorte var mer enn du klarte å ta på deg for tiden. Det er jo helt innafor. Og absolutt mer enn de kan forvente. Ikke blande inn trusler om at det hadde du gjort dersom det var en ordentlig konfirmasjon. Utrolig barnslig..

Jeg tror vi har ulike definisjoner på trussel. 

Virker også som du har bestemt deg for at jeg vil hun skal konfirmeres for min del, selv om jeg har prøvd å forklare hvorfor jeg tror det kan være positivt for henne. 

Tro det eller ei, jeg er villig til å legge ned blod svette og tårer og timer fordi jeg tror hun hadde fått så mye verdi av å gjøre noe sammen med jevnaldrende. Eller å måtte gjøre noe som helst uten at foreldrene spesialtilpasset til henne, så hun slipper de "dumme klassevennene". 

Jeg vet så uendelig mye bedre enn deg hva jeg står i daglig fordi denne jenta eksplisitt utrykker hvor mye viktigere hun er enn både klassekamerater og (hel)søster. 

For jeg er så innmari sliten av dette. Å stå i dette. Og uansett hvor jeg spør om råd må jeg stille opp til jeg stuper, men ikke faen om jeg skal ha en mening om noe som helst. Jeg er så sliten av det at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. 

Så jeg tror jeg skal ta rådet ditt. Si at dette gidder jeg ikke uansett. 

• Liker 16
Skrevet

Bortskjemt unge. Gidder ikke å delta i forberedelsene, men skal ha gaver og selskap. 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 02979...16f

• Liker 7
Skrevet

Man burde konfirmere seg for å få fest, om ikke så får hun heller få en større bursdag når hun fyller 18?

vet om ei som ville konfirmere seg kun for festen, men foreldrene ble enige om å heller ordne en større bursdag senere fordi det ble mer rett.

Anonymkode: 84f8e...672

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...