RockyRose Skrevet 27. september 2021 #21 Skrevet 27. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jo ikkje snakk om ein seremoni av noko slag, det er ein familiefest. Då må stemor få lov å ta sitt eige val i kor involvert ho vil vera. Anonymkode: d1f75...57e Ts skriv: Men hun liker ikke human etisk forbund heller, og ønsker at jeg, far og mor lager et "eget opplegg som passer bedre". Då er det opp til ts, mannen, mora og døtra å kome på eit opplegg som passar for dei då. Treng ikkje vere kun ein "familiefest". Forøvrig mange i den eldre generasjon som meiner at konfirmasjon kun skal skje i kyrkja, og vil ikkje vere med på noko anna. Er jo berre fordi det er uvanleg og nytt. Endret 27. september 2021 av RockyRose 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #22 Skrevet 27. september 2021 Hun kan også velge holistisk konfirmasjon. I Danmark og Sverige har de flere alternativ enn vi har her. Ville uansett holdt en høytidelig fest når det nærmer seg. Konfirmasjon - Holistisk Forbund | Holistisk Forbund (holistisk-forbund.no) Anonymkode: 045c7...7f1 10
galmamma Skrevet 27. september 2021 #23 Skrevet 27. september 2021 altså.. jenta vil ha konfirmasjonsfesten men ikke være konfirmant? Nei og nei.. dette er jo ugreit.. Måte på, tenker jeg... 22 1
Sommerkommer Skrevet 27. september 2021 #24 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg konfirmerte meg ikke og fikk derfor heller ingen fest eller gaver. Anonymkode: fa5ba...784 Det er egentlig veldig urettferdig for deg 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #25 Skrevet 27. september 2021 Sommerkommer skrev (1 minutt siden): Det er egentlig veldig urettferdig for deg Hvorfor? Anonymkode: d1f75...57e 12
Ulven Skrevet 27. september 2021 #26 Skrevet 27. september 2021 Hun vil ha festen og gavene, men ikke det som normalt sett fører til festen. Da mener jeg at det er innafor å si at man ikke vil delta med samme innsats som ved en ordinær konfirmasjon, det være seg humanetisk, kirkelig eller annen trosretning. Jeg synes godt man kan stille krav til ungdommer i den alderen TS stedatter er i. Ingen ting i livet kommer gratis, og man må gi for å få. Det kan man begynne å lære seg som 14 åring. Det betyr i konfirmasjonssammenheng at man deltar på et opplegg som fører til en sermoni av et eller annet slag for så å få gaver og fest. Ønsker man ikke å legge inn denne innsatsen, blir det ikke noen fest og ingen gaver i den størrelsesorden en konfirmasjon normalt sett tilsier. 20
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #27 Skrevet 27. september 2021 Sokkar skrev (24 minutter siden): Mener du de som gifter seg i tingretten? Det er jo noe juridisk bindende. Har aldri blitt invitert i bryllup som ikke enten er av dommer eller prest. Navnefest aner jeg ikke hva er, aldri blitt invitert. Men borgerlig er vel konfirmasjonens svar på navmefest? Eller? navnefest er jo i forbindelse med registrering av navn til offentligheten Anonymkode: 0654f...0d2 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #28 Skrevet 27. september 2021 Helt greit å ikke foretrekke Human-etisk forbunds løsning, men har hun sjekket ungdomsseremoni hos Humanistene? https://humanistene.no/seremonier/humanistisk-konfirmasjon/ Anonymkode: a0517...4cd 12
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #29 Skrevet 27. september 2021 RockyRose skrev (3 minutter siden): Ts skriv: Men hun liker ikke human etisk forbund heller, og ønsker at jeg, far og mor lager et "eget opplegg som passer bedre". Då er det opp til ts, mannen, mora og døtra å kome på eit opplegg som passar for dei då. Treng ikkje vere kun ein "familiefest". Forøvrig mange i den eldre generasjon som meiner at konfirmasjon kun skal skje i kyrkja, og vil ikkje vere med på noko anna. Er jo berre fordi det er uvanleg og nytt. Jeg troooor ikke jenta mener at familien skal lage et opplegg der hun på fritida, over ett års tid, får ukentlig opplæring i tilsvarende emner som gjennomgås i konfirmasjonsundervisning, altså. Hun vil bare at de skal arrangere fest og gi henne gaver, slik de andre i klassen får. Vi var MANGE som egentlig konfirmerte oss kun for gavene, altså. Sånn er nå engang fjortishjernen. Men de mange timene med forberedelse som faktisk må til for å stå til konfirmasjon: Vi lærte mye av det. Jeg er ikke religiøs i dag heller, men husker fremdeles mange av de fine diskusjonene vi hadde med kateketen. Anonymkode: 8b612...44e 31
Festlig Skrevet 27. september 2021 #30 Skrevet 27. september 2021 Jeg har barn som er konfirmert , noen valgte kirken og en av de valgte borgerlig. Felles for er alle var at de måtte følge et forberedningsopplegg som varte i neste et helt skoleår. Husker ikke om vi måtte melde oss inn i Humanetisk Forbund, men jeg tviler på det. Sum summarum var at den borgerlige var den fineste og mest riktige fordi den var bygget på undervisning på etikk og moral og menneskeverd. En konfirmasjon koster myyye penger. De fleste leier lokale, bestiller mat og blomster. En bunad koster mellom 20-30000 komplett, og da kan en tenke hva hele dette gildet vil koste tilslutt. Ingen av mine hadde fått dette opp i hendene uten å måtte legge inn en innsats og gjennomføre en forberedelse og undervisning som en konfirmasjon egentlig betyr. Vil en ha en bortskjemt og urimelig ungdom som ikke takler utfordringer og krav som de vil møte på sin vei fremover, ja da er det bare å la henne fortsette med sine urimelige krav til omgivelsene og sin nære familie 14
Gjest ti10 Skrevet 27. september 2021 #31 Skrevet 27. september 2021 Hvis hun faktisk ikke skal konfirmere seg, kan dere jo i prinsippet kalle festen hva som helst: Tidlig 50-årsdag, ekstra julaften, Den Store (sett inn navn på jenta)-dagen, osv. Dette er det dummeste forslaget jeg har hørt på lenge. Dvs. en ting er at jenta selv foreslår det, men at foreldrene faktisk ser det som et reelt alternativ? Gi meg styrke.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #32 Skrevet 27. september 2021 Sommerkommer skrev (13 minutter siden): Det er egentlig veldig urettferdig for deg Jeg vil ikke gifte meg. Synes du det er urettferdig at jeg ikke får bryllupsgaver? Anonymkode: 8c669...58e 39
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. september 2021 #33 Skrevet 27. september 2021 Jeg hadde ikke godtatt at mitt barn ville ha selskap og gaver, men ikke gadd å gjennomføre undervisninga. Som stemor har du jo dessverre ikke noe å si der, men du bestemmer hva du vil bidra med, ingen av foreldrene kan pålegge deg noe. Hadde mine barn hatt en stemor, hadde jeg aldri bedt henne om noe så stort/dyrt/tidkrevende som å brodere en bunadsskjorte! Dersom hun hadde tilbudt seg, hadde det vært flott, men hadde aldri spurt noen om noe sånt. Veldig storforlangende? Men det er vel der jenta har det fra?
Mooza Skrevet 27. september 2021 #34 Skrevet 27. september 2021 (endret) Litt på siden; Jeg har en datter som ble for syk til å delta i konfirmasjonsundervisning, og det var ikke et problem. Hun var der ett par ganger da, og jeg var med. Det satt et par gutter bak på benkene og kastet dritt til en av ungene som satt foran dem. En gutt ...og jeg så hvordan han krøp sammen. Jeg synes det var rart at ingen fikk det med seg- kontrasten til dette svulstige pratet fra kateketen om nestekjærlighet og dritten som fløy bak på benkene var stor. Ungen min ble dårlig av å være der...og det ble nå egentlig jeg også. Så jeg tenker vel at du er heldig som har ei som vet hva hun vil. Som krever sin rett selv om vi i vår generasjon aldri hadde fått det. Hun sliter tydeligvis med venner, og er heldig som har deg å prate med TS. Jeg skjønner veldig godt at du ser at hun deltar slik at hun kanskje får seg venner. Men det er vel ofte de samme folkene som er der, som på skolen... Kanskje det kan være en av grunnene til at hun ikke vil? Hvis hun allerede føler seg utenfor, så vil jo dette bare bli enda en byrde. Fortjener hun ikke sin egen dag uansett? Det er den siste festen liksom.. Da er bryllup eventuelt neste, og det arrangerer ikke dere nødvendigvis. Så jeg tenker at du skal hylle henne, som alle andre på den alderen blir hyllet. Takke gud- eller human etiske verdier ...for at hun er oppegående og ei fin jente. Hva er egentlig alternativet her? At du skal trumfe gjennom at hun ikke skal få sin dag? Hvordan tror du det kommer til å se ut- hvis du ikke har mor og far med deg? Det kan bli surt. Og skjønner vel ikke helt vitsen med det? Endret 27. september 2021 av Mooza 23
Festlig Skrevet 27. september 2021 #35 Skrevet 27. september 2021 Mooza skrev (2 minutter siden): Litt på siden; Jeg har en datter som ble for syk til å delta i konfirmasjonsundervisning, og det var ikke et problem. Hun var der ett par ganger da, og jeg var med. Det satt et par gutter bak på benkene og kastet dritt til en av ungene som satt foran dem. En gutt ...og jeg så hvordan han krøp sammen. Jeg synes det var rart at ingen fikk det med seg- kontrasten til dette svulstige pratet fra kateketen om nestekjærlighet og dritten som fløy bak på benkene var stor. Ungen min ble dårlig av å være der...og det ble nå egentlig jeg også. Så jeg tenker vel at du er heldig som har ei som vet hva hun vil. Som krever sin rett selv om vi i vår generasjon aldri hadde fått det. Hun sliter tydeligvis med venner, og er heldig som har deg å prate med TS. Jeg skjønner veldig godt at du ser at hun deltar slik at hun kanskje får seg venner. Men det er vel ofte de samme folkene som er der, som på skolen... Kanskje det kan være en av grunnene til at hun ikke vil? Hvis hun allerede føler seg utenfor, så vil jo dette bare bli enda en byrde. Fortjener hun ikke sin egen dag uansett? Det er den siste festen liksom.. Da er bryllup eventuelt neste, og det arrangerer ikke dere nødvendigvis. Så jeg tenker at du skal hylle henne, som alle andre på den alderen blir hyllet. Takke gud- eller human etiske verdier ...for at hun er oppegående og ei fin jente. Hva er egentlig alternativet her? At du skal trumfe gjennom at hun ikke skal få sin dag? Hvordan tror du det kommer til å se ut- hvis du ikke har mor og far med deg? Det kan bli surt. Og skjønner vel ikke helt vitsen med det? Jeg tror du oppfatter TS sin stedatter som litt utsatt og hjelpeløs. Jeg leste at hun var lite samarbeidsvillig og lite interessert i å tilpasse seg andre rundt seg. En skal ha egne meninger ja, men en skal ikke styre enkelte avgjørelser som omhandler familien sin og en større økonomisk utgift i en alder av 15 år. At du hadde en negativ opplevelse i kirka sammen med din datter har med at enkelte ikke eier oppdragelse, og at noen trenger en påminning om at de ikke kan ta ut sine dårlige sider på andre. Akkurat det som TS sin stedatter ikke må få påfyll til å gjøre i form av urimelige krav . Jeg var sammen med min yngste i kirka når de hadde oppmøte der. Var aldri noe spetakkel der som jeg hørte , så det går an å lykkes med å tro på ungdommen også 17
Mooza Skrevet 27. september 2021 #36 Skrevet 27. september 2021 Festlig skrev (1 minutt siden): Jeg tror du oppfatter TS sin stedatter som litt utsatt og hjelpeløs. Jeg leste at hun var lite samarbeidsvillig og lite interessert i å tilpasse seg andre rundt seg. En skal ha egne meninger ja, men en skal ikke styre enkelte avgjørelser som omhandler familien sin og en større økonomisk utgift i en alder av 15 år. At du hadde en negativ opplevelse i kirka sammen med din datter har med at enkelte ikke eier oppdragelse, og at noen trenger en påminning om at de ikke kan ta ut sine dårlige sider på andre. Akkurat det som TS sin stedatter ikke må få påfyll til å gjøre i form av urimelige krav . Jeg var sammen med min yngste i kirka når de hadde oppmøte der. Var aldri noe spetakkel der som jeg hørte , så det går an å lykkes med å tro på ungdommen også Nei. Hun virker selvstendig nok hun. Jeg bare sier at de aller fleste vil jo uansett få kostnaden ved at ungene konfirmeres. Det er en kostnad som kommer. Så er problemet her at hun ikke velger noe opplegg rundt det. De aller fleste ungdom er jo verken kristne eller spesielt human-etiske. De vil ha festen, og de vil ha tradisjonen. Det vil jo vi foreldre også at de skal ha. Det er jo veldig spesielt at ungen vil ha eget opplegg, så jeg lurte jo bare på om det kan ligge noe mer bak det ønsket enn verdier? 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #37 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor det? Jeg bor med jenta 50% av tiden, hører på og trøster rundt mangel på vennskap, hører på at hun snakker om klassekamerater som mindre viktige enn seg selv. Hvorfor er det smålig av meg å ikke bidra, men for mye for meg å ha en mening? Ts Anonymkode: 60cf2...744 Du har jo ikke en mening, men et ultimatum. Meningen din kan du jo ha, men det vil være opp til mor og far. Du kan selvfølgelig nekte å bidra, men jeg synes det er smålig hvis du hadde bidratt om hun hadde gjort det på en annen måte. Det blir litt sånn «jeg gidder ikke hvis ikke jeg får viljen min». Anonymkode: 18c02...069 10
Carrot Skrevet 27. september 2021 #38 Skrevet 27. september 2021 Jeg syns ikke det virker som om du er vanskelig mtp opplegget, reservert ja, men jeg stusser litt over at dine ønsker og prinsipper er det du drar frem som grunnleggende poenger og at du samtidig sier mye mellom linjene om denne flotte jenta? Hva er viktigst for deg? Dine prinsipper eller at jenta ikke føler seg utenfor? Jeg tror det siste er grunnen til at hun ønsker dette spesialopplegget - ikke selve festen, gavene eller noe av der andre. Hva tenker du om det? 10
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #39 Skrevet 27. september 2021 Hun høres litt ut som min datter. Vi valgte å gi henne dagen slik hun ønsket og det ble en fin markering av henne og at hun var på vei til å bli voksen. Det jeg kan føye til er at hun rett før hun fylte 18 år fikk diagnosen atypisk autisme og generell angsrlidelse. Dvs hun klarer å maskere veldig godt, men sliter veldig med det sosiale. Skal ikke si at din stedatter har noen diagnose altså, men det er veldig mange grunner til at folk ikke orker standarden. Anonymkode: 08632...f2a 15
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #40 Skrevet 27. september 2021 Herlig! Jeg vil ikke gifte meg, men er det da greit å be samboer og øvrig familie å diske opp en fest for oss? Vi ønsker oss så mye til huset og ikke minst penger. Anonymkode: 754a0...fdf 24
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå