AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #41 Skrevet 27. september 2021 Hadde stått på mitt. Skal hun ha konfirmant-selskap, får hun også være konfirmant, enten det er i kirka eller borgerlig. Anonymkode: c2f9f...856 4
baldrian Skrevet 27. september 2021 #42 Skrevet 27. september 2021 Jeg vet om noen familier der ungdommen ikke ville konfirmeres, som i stedet har gjort litt mer utav 15- eller 16-årsdagen. F.eks. hatt et ganske stort (og "sistegangs") familieselskap i anledning fødselsdagen, noe mange har sluttet med når barna har blitt tenåringer. Men det betyr ikke at man kan "kreve" verken gaver i samme størrelsesorden som mange har tradisjon for ved konfirmasjon eller noen andre store greier. Det får familien finne ut av selv, og foreldrene bør ta beslutningene. Til de som sammenlikner med bryllup: Det er faktisk ikke sånn at "ordentlige" vielser foregår i kirken, og at de borgerlige er en erstatning for å slippe religiøse innslag. Det er snarere omvendt - ekteskapsinngåelse er en samfunnsmessig / juridisk institusjon, og vigselsretten er ikke mer høyverdig om den innehas og utøves av et kirkesamfunn enn utenfor. 10
Pinto2013 Skrevet 27. september 2021 #43 Skrevet 27. september 2021 Hva med å ta henne på ordet og lage et opplegg tilpasset henne? Som har med overgangen fra barn til voksen å gjøre? Dere kan f.eks finne en frivillig eller veldedig aktivitet som passer hennes ig deres verdier (og kanskje til og med interesser?). Kanskje hun kan jobbe på suppekjøkken noen ganger i mnd frem til den store voksenfesten, eller at hun rydder 50 strender før mai. Kanskje fast besøksvenn eller leksehjelper gjennom året. Jeg skjønner tankegangen deres også, men samtidig kan jeg og skjønne dem som ikke identifiserer seg med verken kirken eller humanetisk forbund. Sier ikke at hun har krav på fest og gaver, men det er forståelig at hun ønsker det. Og det er veldit hyggelig å markere slutten på barndommen på et vis. 28
Veggdyret Skrevet 27. september 2021 #44 Skrevet 27. september 2021 Jeg vet ikke om dette allerede har vært foreslått, men dersom hun ønsker et "alternativ til konfirmasjon" så kunne et forslag være at hun jobbet frivillig med vanskeligstilte/eldre de timene konfirmasjonsundervisningen varer? For humanetisk konfirmasjon er det 2*10 timer, og som en som har gått humanetisk konfirmasjon selv, så ville jeg hadde mye mer utbytte av 20 timer på et suppekjøkken eller noe sånt. 15
Veggdyret Skrevet 27. september 2021 #45 Skrevet 27. september 2021 Just now, Pinto2013 said: Hva med å ta henne på ordet og lage et opplegg tilpasset henne? Som har med overgangen fra barn til voksen å gjøre? Dere kan f.eks finne en frivillig eller veldedig aktivitet som passer hennes ig deres verdier (og kanskje til og med interesser?). Kanskje hun kan jobbe på suppekjøkken noen ganger i mnd frem til den store voksenfesten, eller at hun rydder 50 strender før mai. Kanskje fast besøksvenn eller leksehjelper gjennom året. Jeg skjønner tankegangen deres også, men samtidig kan jeg og skjønne dem som ikke identifiserer seg med verken kirken eller humanetisk forbund. Sier ikke at hun har krav på fest og gaver, men det er forståelig at hun ønsker det. Og det er veldit hyggelig å markere slutten på barndommen på et vis. Ser vi svarte helt likt, kjempegode forslag her! 3
Sommerkommer Skrevet 27. september 2021 #46 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor? Anonymkode: d1f75...57e Fordi man skal ikke måtte påberope seg en trosretning man egentlig ikke følger bare for å få de samme gavene som feks søsken.. 4
Sommerkommer Skrevet 27. september 2021 #47 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil ikke gifte meg. Synes du det er urettferdig at jeg ikke får bryllupsgaver? Anonymkode: 8c669...58e Bare å invitere til en «vi feirer kjærligheten» fest det. Så får dere gavene.. jenten har rett til å bli feiret. Får kalle der sweet sixteen da.. 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #48 Skrevet 27. september 2021 Og hva skal denne markeringen være? Da er det jo bare fordi hun vil ha gaver. Helt med på at de skal få velge selv om de vil gjøre det i kirken eller ikke. Er jo feil å presses i kirken om det er noe man ikke ønsker, men finnes jo veldig lærerikt opplegg borgerlig hvor de lærer andre viktige verdier. Skjønner ikke hva hun skal markere om hun ikke vil bli med på noen av disse. Anonymkode: b57ef...9a8 6
Sommerkommer Skrevet 27. september 2021 #49 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Herlig! Jeg vil ikke gifte meg, men er det da greit å be samboer og øvrig familie å diske opp en fest for oss? Vi ønsker oss så mye til huset og ikke minst penger. Anonymkode: 754a0...fdf Nei. Ettersom dere er myndige blir det rart. Men dere kan arrangere noe selv. Da får dere gaver 2
Sommerkommer Skrevet 27. september 2021 #50 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og hva skal denne markeringen være? Da er det jo bare fordi hun vil ha gaver. Helt med på at de skal få velge selv om de vil gjøre det i kirken eller ikke. Er jo feil å presses i kirken om det er noe man ikke ønsker, men finnes jo veldig lærerikt opplegg borgerlig hvor de lærer andre viktige verdier. Skjønner ikke hva hun skal markere om hun ikke vil bli med på noen av disse. Anonymkode: b57ef...9a8 Problemet er at det ikke er en borgerlig versjon. Det er en humanetisk, det er er livssyn på samme måte som kirkelig konfirmasjon. Å bli presset inn i humanetikerne er ikke så bra det heller 3
Festlig Skrevet 27. september 2021 #51 Skrevet 27. september 2021 Sommerkommer skrev (8 minutter siden): Problemet er at det ikke er en borgerlig versjon. Det er en humanetisk, det er er livssyn på samme måte som kirkelig konfirmasjon. Å bli presset inn i humanetikerne er ikke så bra det heller Der tar du feil . En borgerlig eller humanetisk konfirmasjon er ikke noe « livssyn» på linje med kirkelig. Det handler om etikk og moral og menneskeverd. Sunn fornuft og respekt mellom mennesker. Det er noe som fungerer i alle lag og verdensdeler 8
Vinterjenta Skrevet 27. september 2021 #52 Skrevet 27. september 2021 Syns jenta er tøff som klarer å tenke selv. 5
Veggdyret Skrevet 27. september 2021 #53 Skrevet 27. september 2021 2 minutter siden, Festlig said: Der tar du feil . En borgerlig eller humanetisk konfirmasjon er ikke noe « livssyn» på linje med kirkelig. Det handler om etikk og moral og menneskeverd. Sunn fornuft og respekt mellom mennesker. Det er noe som fungerer i alle lag og verdensdeler Nja, da jeg gikk humanetisk ble vi forsøkt forkynt (fordi det "sto i læreboka", selv om vi protesterte) at å bli presset ut i prostitusjon var noe av det verste du kunne gjøre. De som presset deg, de som du ba om hjelp men ikke ga deg noe alternativ, tilogmed mor som nektet å gi råd, var moralsk høytstående over hun som følte seg presset ut i prostitusjon. Kan love at det ble krangling på møtet, og at de aller fleste elevene mistet all respekt for læreren. Og det er definitivt et livssyn etter bestemte regler, som langt i fra alle i samfunnet følger. 2
Vinterjenta Skrevet 27. september 2021 #54 Skrevet 27. september 2021 Det er umoralsk med folk som konfirmerer seg i kirka men ikke tror på Gud og kristendom. Å ikke ha konfirmasjon med gaver o.l. gjør at hun ikke vil stille på likefot med resten av sin generasjon. Ønsker du det, ts? Alle har bunad, men hun ikke fordi hun stod på sitt og ønsket en seremoni i samsvar med hennes samfunnssyn. 7
Festlig Skrevet 27. september 2021 #55 Skrevet 27. september 2021 Veggdyret skrev (1 minutt siden): Nja, da jeg gikk humanetisk ble vi forsøkt forkynt (fordi det "sto i læreboka", selv om vi protesterte) at å bli presset ut i prostitusjon var noe av det verste du kunne gjøre. De som presset deg, de som du ba om hjelp men ikke ga deg noe alternativ, tilogmed mor som nektet å gi råd, var moralsk høytstående over hun som følte seg presset ut i prostitusjon. Kan love at det ble krangling på møtet, og at de aller fleste elevene mistet all respekt for læreren. Og det er definitivt et livssyn etter bestemte regler, som langt i fra alle i samfunnet følger. Det var overhodet ikke en sånn stil på det opplegget min konfirmant fulgte iallefall. Vi fikk være med på en fin tid og ingen av oss ville godtatt en sånn skremselspropaganda som du beskriver. Jeg følger med på lokale medier der det blir lagt ut lister over ulike konfirmasjoner som skal finne sted, og det er i overtall borgerlige konfirmasjoner som blir arrangert her vi bor, som er en mellomstor by. 3
Helene Skrevet 27. september 2021 #56 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig med deg! Konfirmasjon er ikke bare en fest der man mottar gaver og penger, det er en slags dannelsesreise. (Men for eksempel kan du kanskje tilby å brodere og sy bunad som avslutningsgave til ungdomsskolen? Det blir vel året etter man skulle stått konfirmant, men det plagget varer jo livet ut uansett.) Anonymkode: 8b612...44e Jeg er konfirmert kirkelig. Min datter borgerlig. Jeg støttet henne veldig. Humanetisk forbund bygger på menneskerettigheter. En egen seremoni, bare for å få gaver? Hva er det? 3
Helene Skrevet 27. september 2021 #57 Skrevet 27. september 2021 Begge mine bonusbarn ble konfirmert kirkelig. Deres valg. Jeg hjalp til med det praktiske. Tilbydde meg hjelp og mammaen tok imot. Det var helt naturlig for oss.
Sommerkommer Skrevet 27. september 2021 #58 Skrevet 27. september 2021 Festlig skrev (21 minutter siden): Der tar du feil . En borgerlig eller humanetisk konfirmasjon er ikke noe « livssyn» på linje med kirkelig. Det handler om etikk og moral og menneskeverd. Sunn fornuft og respekt mellom mennesker. Det er noe som fungerer i alle lag og verdensdeler https://human.no/politikk-og-debatt/ De kaller det selv er livssyn. De har masse politiske agendaer. Feks vil de hente hjem barn fra Syria osv. (uten at jeg har noen mening om det. Men mange har det) De skriver selv at det er for de som ikke tror på gud. Men det er da vitterlig mange. Spesielt unge som er agnostikere. Som ikke helt har bestemt seg og hvor det blir feil å stå i kirken. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #59 Skrevet 27. september 2021 Så lenge du er stemor, og både mor og far aksepterer at datteren ikke ønsker et opplegg og en seremoni hos humanetisk eller i kirken, så har ikke du så mye du skulle ha sagt. Jenta har jo åpenbart fått aksept hos far og mor om at dette er et alternativ de aksepterer. De har planer om å gjennomføre en slik fest likevel. Og de krever kanskje ikke noe spesiell innsats fra datteren for det. Da blir det litt rart at du som stemor er "prinsipprytter" og nekter å bidra så lenge det ikke er en formell konfirmasjon med seremoni. Det er noe du burde tatt med far, og holdt unna både mor og datter. Du er ikke enig med far i hva som skal forventes av jenta, eller hva som kan forventes av deg. Du er heller ikke enig i beslutningen som er gjort, og forsøker å gjøre en omkamp på den. Du kan selvfølgelig si "jeg vil ikke delta når det blir slik som dette." Men da sier du det til Far, og så blir du og han enige om hvordan din rolle i dette skal være. Anonymkode: c4aeb...600 12
Festlig Skrevet 27. september 2021 #60 Skrevet 27. september 2021 Sommerkommer skrev (1 minutt siden): https://human.no/politikk-og-debatt/ De kaller det selv er livssyn. De har masse politiske agendaer. Feks vil de hente hjem barn fra Syria osv. (uten at jeg har noen mening om det. Men mange har det) De skriver selv at det er for de som ikke tror på gud. Men det er da vitterlig mange. Spesielt unge som er agnostikere. Som ikke helt har bestemt seg og hvor det blir feil å stå i kirken. Det forskjell på å melde seg inn og nærmest bli politisk aktiv i Humanetisk Forbund. Det vi diskuterer her er en borgerlig konfirmasjon som tar utgangspunkt i etikk og moral og menneskeverd. Men en kan ikke sammenligne det med et livssyn som kirken står for. Jeg registerer at det er i overkant med borgerlige konfirmasjoner som ungdommer velger her vi bor, og jeg tviler på at det hadde skjedd hvis det var ekstreme meninger og holdninger som var grunnverdien og utgangspunktet for undervisningen. De velger dette alternativet fordi den kristelige varianten er mer og mer uaktuell for mange. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå