AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #1 Skrevet 27. september 2021 Stedatter skal konfirmeres neste år. Eller "konfirmeres". Siden ingen av foreldrene er religiøse, ønsker hun ikke kirkelig. Helt forståelig. Men hun liker ikke human etisk forbund heller, og ønsker at jeg, far og mor lager et "eget opplegg som passer bedre". Jenta er generelt lite glad i å tilpasse seg andre, eller samfunnet rundt seg. Hun ønsker derfor ikke å delta på konfirmasjonsundervisning, være seg borgerlig eller kristelig, fordi hun mener det ikke passer henne. Men, hun vil gjerne ha en tilsvarende markering med gaver og få bunad som alle andre. Jeg har blitt spurt om å brodere bunadsskjorte og delta på bake osv for å gjøre dette så billig som mulig. Jeg har sagt jeg kan gjøre det dersom hun velger å konfirmere seg. (Jeg kan sy, men det vil koste meg mange arbeidstimer.) Mine argumenter har vært: Jenta ønsker seg venner, men gidder ikke delta på noe - konfirmasjonsopplegg kan være positivt. Hun er veldig opptatt av at konfirmasjon er å bli voksen, mens jeg mener det å bli voksen er å lære seg å oppfylle krav for å få noe. I dette tilfellet er kravet å delta på konfirmasjonsopplegg for å få fest, bunad og pengegaver. Jeg får mye press fra jentas mor at jeg ikke er glad nok i henne fordi jeg ikke vil bidra til denne spesialkonfirmasjonen. Er jeg virkelig så ond stemor om jeg ikke vil bidra til denne spesialkonfirmasjonen? Jeg kjenner det bare er i mot alle mine verdier å få så mye, uten å gjøre noe som helst for det. Dessuten, dette er en hyggelig jente. Men i det siste har hun startet å oppføre seg som hun er viktigere enn alle andre, noe jeg tror er med på å gjøre det vanskelig for henne å få venner. Anonymkode: 60cf2...744 32
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 27. september 2021 Jeg konfirmerte meg ikke og fikk derfor heller ingen fest eller gaver. Anonymkode: fa5ba...784 133
Mooza Skrevet 27. september 2021 #3 Skrevet 27. september 2021 (endret) Haha ..herlig unge som vil ha eget opplegg. Det er jo litt flott og morsomt hva de får for seg. 😅 Spiller vel ingen rolle om dere snekrer sammen egen konfirmasjon eller ei. Ungene mine hadde jo fått budad uansett. Det er iallefall ikke ditt ansvar å ta den kampen. Så heldig hun er som har en stemor som kan sy 😊 Endret 27. september 2021 av Mooza 26
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 27. september 2021 Jeg hadde sagt nei takk til dette «bortskjemte -look alike- konfirmasjonsopplegget » Si at du ønsker at jenta tar ansvar og gjør en innsats for å bli konfirmert som de andre på hennes alder. Anonymkode: 49456...823 69
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #5 Skrevet 27. september 2021 Mooza skrev (5 minutter siden): Haha ..herlig unge som vil ha eget opplegg. Det er jo litt flott og morsomt hva de får for seg. 😅 Spiller vel ingen rolle om dere snekrer sammen egen konfirmasjon eller ei. Ungene mine hadde jo fått budad uansett. Det er iallefall ikke ditt ansvar å ta den kampen. Så heldig hun er som har en stemor som kan sy 😊 😵💫😵💫 Anonymkode: 49456...823 11
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 Populært innlegg #6 Skrevet 27. september 2021 Hadde jeg blitt invitert i en slik konfirmasjon hadde je følt meg litt lurt. Det er jo ikke en konfirmasjon, bare et ekstremt dyrt selskap. Anonymkode: 8ba28...8a3 96
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #7 Skrevet 27. september 2021 Det er jo mor og far som må velge om hun kan få eget opplegg. Hvis de synes det er greit synes jeg det er smålig av deg å ikke stille opp hvis du hadde stilt opp på vanlig opplegg. Anonymkode: 18c02...069 31
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 Populært innlegg #8 Skrevet 27. september 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo mor og far som må velge om hun kan få eget opplegg. Hvis de synes det er greit synes jeg det er smålig av deg å ikke stille opp hvis du hadde stilt opp på vanlig opplegg. Anonymkode: 18c02...069 Hvorfor det? Jeg bor med jenta 50% av tiden, hører på og trøster rundt mangel på vennskap, hører på at hun snakker om klassekamerater som mindre viktige enn seg selv. Hvorfor er det smålig av meg å ikke bidra, men for mye for meg å ha en mening? Ts Anonymkode: 60cf2...744 99
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 Populært innlegg #9 Skrevet 27. september 2021 Vil hun ikke delta på noen konfirmasjonsforbredelser så blir det ingen konfirmasjon og jeg hadde ikke løftet en finger for hun bare skal ha spesialopplegg. Anonymkode: 06d39...b8a 74
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #10 Skrevet 27. september 2021 Nei, du trenger ikke bidra hvis hun ikke ønsker å konfirmeres. Anonymkode: 75669...8aa 15
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #11 Skrevet 27. september 2021 enig med deg. Her i huset får barna velge enten kirkelig eller borgerlig, men hvis dem ikke velger noe av det så blir det heller ikke noe selskap. Anonymkode: e12ce...a02 37
RockyRose Skrevet 27. september 2021 #12 Skrevet 27. september 2021 Dette gjeld jo i fleire samanhengar. Fins jo namnefest og bryllup utanom kyrkje og human etisk. Der har folk valgt eit opplegg som passar for dei. Det er jo like stort for vedkomande likevel 🤷♀️ Syns at om ein ungdom har tenkt så langt at verken kyrkje eller human etisk er noko for ho, så må jo det bli respektert. Kjedeleg at ho må gå gjennom ein seremoni som ikkje passar ho, fordi stemora elles ikkje vil vere med på opplegget.. 40
Sokkar Skrevet 27. september 2021 #13 Skrevet 27. september 2021 Min mening er at skal man arrangere en fest, og invitere til noe folk skal ha med gaver til.. Så må man ha noe å invitere til. Alt annet kalles familieselskap, da har jeg av og til med en vin eller blomst😊 19
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #14 Skrevet 27. september 2021 Konfirmeres man ikke, så får man ikke fest. Det hadde jeg stått på. Hun må lære at man ikke bare kan få og få uten å gjøre noe for det. Men det bør komme fra foreldrene, ikke steforeldre. Anonymkode: 6a3df...c48 29
Sokkar Skrevet 27. september 2021 #15 Skrevet 27. september 2021 RockyRose skrev (1 minutt siden): Dette gjeld jo i fleire samanhengar. Fins jo namnefest og bryllup utanom kyrkje og human etisk. Der har folk valgt eit opplegg som passar for dei. Det er jo like stort for vedkomande likevel 🤷♀️ Syns at om ein ungdom har tenkt så langt at verken kyrkje eller human etisk er noko for ho, så må jo det bli respektert. Kjedeleg at ho må gå gjennom ein seremoni som ikkje passar ho, fordi stemora elles ikkje vil vere med på opplegget.. Mener du de som gifter seg i tingretten? Det er jo noe juridisk bindende. Har aldri blitt invitert i bryllup som ikke enten er av dommer eller prest. Navnefest aner jeg ikke hva er, aldri blitt invitert. Men borgerlig er vel konfirmasjonens svar på navmefest? Eller? 14
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #16 Skrevet 27. september 2021 Enig med deg! Konfirmasjon er ikke bare en fest der man mottar gaver og penger, det er en slags dannelsesreise. (Men for eksempel kan du kanskje tilby å brodere og sy bunad som avslutningsgave til ungdomsskolen? Det blir vel året etter man skulle stått konfirmant, men det plagget varer jo livet ut uansett.) Anonymkode: 8b612...44e 22
RockyRose Skrevet 27. september 2021 #17 Skrevet 27. september 2021 Sokkar skrev (1 minutt siden): Mener du de som gifter seg i tingretten? Det er jo noe juridisk bindende. Har aldri blitt invitert i bryllup som ikke enten er av dommer eller prest. Navnefest aner jeg ikke hva er, aldri blitt invitert. Men borgerlig er vel konfirmasjonens svar på navmefest? Eller? Mange som giftar seg med kun vitner på papiret, og har ein seremoni med ein ven eller familie som "prest", eller kun fest. Namnefest kan vere heilt utan seremoni, altså kun samling av folk med kaker og mat, eller at nokon "døyper" barnet i vasken. Så lenge human etisk passar for vedkomande, ja. Men det fins mange av dei som ikkje støttar det og. Eg konfirmerte meg i kyrkja kun fordi alle andre gjorde det, og for å gå gåver(som gaanske mange andre 15åringar ville gjort). Har meldt meg ut av kyrkja no, og kunne sikkert gjort det då og, då det ikkje er for meg. Her meiner ts at stedotra ikkje burde få fest og gåver, fordi ho ynskjer ein seremoni som passar betre for ho 🤷♀️ 9
Sommerkommer Skrevet 27. september 2021 #18 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Stedatter skal konfirmeres neste år. Eller "konfirmeres". Siden ingen av foreldrene er religiøse, ønsker hun ikke kirkelig. Helt forståelig. Men hun liker ikke human etisk forbund heller, og ønsker at jeg, far og mor lager et "eget opplegg som passer bedre". Jenta er generelt lite glad i å tilpasse seg andre, eller samfunnet rundt seg. Hun ønsker derfor ikke å delta på konfirmasjonsundervisning, være seg borgerlig eller kristelig, fordi hun mener det ikke passer henne. Men, hun vil gjerne ha en tilsvarende markering med gaver og få bunad som alle andre. Jeg har blitt spurt om å brodere bunadsskjorte og delta på bake osv for å gjøre dette så billig som mulig. Jeg har sagt jeg kan gjøre det dersom hun velger å konfirmere seg. (Jeg kan sy, men det vil koste meg mange arbeidstimer.) Mine argumenter har vært: Jenta ønsker seg venner, men gidder ikke delta på noe - konfirmasjonsopplegg kan være positivt. Hun er veldig opptatt av at konfirmasjon er å bli voksen, mens jeg mener det å bli voksen er å lære seg å oppfylle krav for å få noe. I dette tilfellet er kravet å delta på konfirmasjonsopplegg for å få fest, bunad og pengegaver. Jeg får mye press fra jentas mor at jeg ikke er glad nok i henne fordi jeg ikke vil bidra til denne spesialkonfirmasjonen. Er jeg virkelig så ond stemor om jeg ikke vil bidra til denne spesialkonfirmasjonen? Jeg kjenner det bare er i mot alle mine verdier å få så mye, uten å gjøre noe som helst for det. Dessuten, dette er en hyggelig jente. Men i det siste har hun startet å oppføre seg som hun er viktigere enn alle andre, noe jeg tror er med på å gjøre det vanskelig for henne å få venner. Anonymkode: 60cf2...744 Ettersom både kirkelig og humanetisk konfirmasjon representerer ulike livssyn ( ja humanetisk er ganske spesielle de og) så er det feil å konfirmere seg hos dem dersom en ikke er enig med der livssynet. Faktisk direkte uetisk. det er trist om en da ikke skal få gaver og slikt uansett basert på at en ikke har det «rette» livssynet 19
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #19 Skrevet 27. september 2021 RockyRose skrev (2 minutter siden): Eg konfirmerte meg i kyrkja kun fordi alle andre gjorde det, og for å gå gåver(som gaanske mange andre 15åringar ville gjort). Har meldt meg ut av kyrkja no, og kunne sikkert gjort det då og, då det ikkje er for meg. Her meiner ts at stedotra ikkje burde få fest og gåver, fordi ho ynskjer ein seremoni som passar betre for ho 🤷♀️ Det er jo ikkje snakk om ein seremoni av noko slag, det er ein familiefest. Då må stemor få lov å ta sitt eige val i kor involvert ho vil vera. Anonymkode: d1f75...57e 20
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #20 Skrevet 27. september 2021 En egen konfirmasjonsfest uten å ha blitt konfirmert er jo litt drøyt. Men kanskje et alternativ er å gjøre 16 års dagen til en litt større greie? Med litt finere mat, større gaver, bunad osv? Anonymkode: 4eb21...b73 22
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå