AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #101 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mange andre alternativer finnes, egentlig? Vi har lett etter dette tidligere, og fant vel ingen andre enn disse to. Anonymkode: c4aeb...600 Holistisk konfirmasjon, samisk finnes også. Svarte tidligere i tråden. Anonymkode: 045c7...7f1 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #102 Skrevet 27. september 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor drar du opp dette hele tiden? Jeg har aldri sagt noe om dette. Jeg mener kun at man gir den gaven man ønsker uavhengig av hvordan mottaker markerer sin dag. Hvis foreldrene gir henne eget opplegg og undervisning burde vel dette være bra nok for å sidestille det med tradisjonell konfirmasjon uansett. Anonymkode: 18c02...069 Fordi du hele tiden sier at vår relasjon er irrelevant, og jeg lurer på hvorfor det? Anonymkode: 60cf2...744 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #103 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hadde jeg blitt invitert i en slik konfirmasjon hadde je følt meg litt lurt. Det er jo ikke en konfirmasjon, bare et ekstremt dyrt selskap. Anonymkode: 8ba28...8a3 Forskjellen er? Anonymkode: 6d66d...cfe 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #104 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi du hele tiden sier at vår relasjon er irrelevant, og jeg lurer på hvorfor det? Anonymkode: 60cf2...744 Jeg sier at den er irrelevant for meg, min mening ville vært den samme om hun var din biologiske datter. Anonymkode: 18c02...069 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #105 Skrevet 27. september 2021 4 hours ago, RockyRose said: Mange som giftar seg med kun vitner på papiret, og har ein seremoni med ein ven eller familie som "prest", eller kun fest. Namnefest kan vere heilt utan seremoni, altså kun samling av folk med kaker og mat, eller at nokon "døyper" barnet i vasken. Så lenge human etisk passar for vedkomande, ja. Men det fins mange av dei som ikkje støttar det og. Eg konfirmerte meg i kyrkja kun fordi alle andre gjorde det, og for å gå gåver(som gaanske mange andre 15åringar ville gjort). Har meldt meg ut av kyrkja no, og kunne sikkert gjort det då og, då det ikkje er for meg. Her meiner ts at stedotra ikkje burde få fest og gåver, fordi ho ynskjer ein seremoni som passar betre for ho 🤷♀️ Ikke i Norge. Da er folk faktisk ikke gift. Lovlig ekteskap må godkjennes av enten en prest eller en godkjent vigselsperson, ikke ‘et par vitner på papir’ 🙈🙈🙈 Anonymkode: 05de1...e26 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #106 Skrevet 27. september 2021 Flere velger bort kirke og humanetisk , de lager heller en fest , skjønner ikke problemet Anonymkode: d42f0...792 8
Hedda-78 Skrevet 27. september 2021 #107 Skrevet 27. september 2021 Hva er egentllig begrunnelsen hennes for å ha en markering akkurat samtidig som alle blir konfirmert? Hvis hun vil tenke selv og ha eget opplegg, egen markering for overgang til voksenlivet, så ville det vel være mer naturlig å ha det ifbm 18-årsdagen? Man blir jo ikke voksen når man er 15, så hvorfor ha markering når hun er 15? Der er også mer logisk å gi bunad når hun er 18, mer utvokst da. 10
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #108 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvorfor drar du opp dette hele tiden? Jeg har aldri sagt noe om dette. Jeg mener kun at man gir den gaven man ønsker uavhengig av hvordan mottaker markerer sin dag. Hvis foreldrene gir henne eget opplegg og undervisning burde vel dette være bra nok for å sidestille det med tradisjonell konfirmasjon uansett. Anonymkode: 18c02...069 Det ligger ikke an til at mor og far vil gi henne noe særlig oppgaver eller krav for at de skal gjennomføre en erstatningsfest med full pakke . TS ble BEDT om å brodere en skjorte hvilket ville blitt en GAVE. Vi andre som er foreldre til konfirmanter sørger for skjorte og bunad enten sjøl eller via bestemødre el tanter, og betaler det det koster , ca 20-30000 Anonymkode: 49456...823 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #109 Skrevet 27. september 2021 5 minutter siden, Hedda-78 said: Hva er egentllig begrunnelsen hennes for å ha en markering akkurat samtidig som alle blir konfirmert? Hvis hun vil tenke selv og ha eget opplegg, egen markering for overgang til voksenlivet, så ville det vel være mer naturlig å ha det ifbm 18-årsdagen? Man blir jo ikke voksen når man er 15, så hvorfor ha markering når hun er 15? Der er også mer logisk å gi bunad når hun er 18, mer utvokst da. Hennes forklaring er at hun også vil ha en markering av å bli voksen, men hun synes ikke at noen av oppleggene passer henne, og at det er barnslig og at alle de andre er umodne. Jeg har spurt hva som er feil eller ikke passer med de konfirmasjonsoppleggene vi har sett på, men ikke fått svar. Hun sier at hun er ikke som alle andre ungdommer, og lurer på hvorfor hun ikke kan få noe spesialtilpasset hvor hun slipper kaste bort tid på noe hun ikke vet om hun liker. Dessuten er visst de opplegg som finnes tilpasset "vanlige folk", og hun er mye mer reflektert og kommer neppe til å lære noe. Anonymkode: 60cf2...744 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #110 Skrevet 27. september 2021 Hedda-78 skrev (14 minutter siden): Hva er egentllig begrunnelsen hennes for å ha en markering akkurat samtidig som alle blir konfirmert? Hvis hun vil tenke selv og ha eget opplegg, egen markering for overgang til voksenlivet, så ville det vel være mer naturlig å ha det ifbm 18-årsdagen? Man blir jo ikke voksen når man er 15, så hvorfor ha markering når hun er 15? Der er også mer logisk å gi bunad når hun er 18, mer utvokst da. Det blir mer og mer normalt , å feire 15/16 års dagen stort istedenfor å følge konfundervisning Anonymkode: d42f0...792 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #111 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det blir mer og mer normalt , å feire 15/16 års dagen stort istedenfor å følge konfundervisning Anonymkode: d42f0...792 Hvor i landet er det blitt mer og mer normalt? Anonymkode: 06d39...b8a 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #112 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det ligger ikke an til at mor og far vil gi henne noe særlig oppgaver eller krav for at de skal gjennomføre en erstatningsfest med full pakke . TS ble BEDT om å brodere en skjorte hvilket ville blitt en GAVE. Vi andre som er foreldre til konfirmanter sørger for skjorte og bunad enten sjøl eller via bestemødre el tanter, og betaler det det koster , ca 20-30000 Anonymkode: 49456...823 Ts har sagt at hun selvfølgelig hadde gjort dette hvis det ble tradisjonelt konfirmasjonsopplegg. Jeg er helt for at man kan si nei til en så stor gave/ jobb, men da burde man sagt nei uavhengig av hvordan konfirmasjonen utføres. Anonymkode: 18c02...069 7
Sommerkommer Skrevet 27. september 2021 #113 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hennes forklaring er at hun også vil ha en markering av å bli voksen, men hun synes ikke at noen av oppleggene passer henne, og at det er barnslig og at alle de andre er umodne. Jeg har spurt hva som er feil eller ikke passer med de konfirmasjonsoppleggene vi har sett på, men ikke fått svar. Hun sier at hun er ikke som alle andre ungdommer, og lurer på hvorfor hun ikke kan få noe spesialtilpasset hvor hun slipper kaste bort tid på noe hun ikke vet om hun liker. Dessuten er visst de opplegg som finnes tilpasset "vanlige folk", og hun er mye mer reflektert og kommer neppe til å lære noe. Anonymkode: 60cf2...744 Så du tenkte det var lurt å true dem til å gjennomføre en vanlig konfirmasjon? helt fint å ikke ville gi en så dyr gave. Men rart å true med å kun gi den hvis det blir som du vil. 18 års dag er også en veldig stor dag. Er det en stor nok dag for at du skal gidde å sy den skjorten? 5
Hedda-78 Skrevet 27. september 2021 #114 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hennes forklaring er at hun også vil ha en markering av å bli voksen, men hun synes ikke at noen av oppleggene passer henne, og at det er barnslig og at alle de andre er umodne. Jeg har spurt hva som er feil eller ikke passer med de konfirmasjonsoppleggene vi har sett på, men ikke fått svar. Hun sier at hun er ikke som alle andre ungdommer, og lurer på hvorfor hun ikke kan få noe spesialtilpasset hvor hun slipper kaste bort tid på noe hun ikke vet om hun liker. Dessuten er visst de opplegg som finnes tilpasset "vanlige folk", og hun er mye mer reflektert og kommer neppe til å lære noe. Anonymkode: 60cf2...744 Skjønner. Men hvorfor har hun valgt akkurat dette tidspunket til å markere overgang til voksentilværelsen? Hvis hun er så mye mer voksen ennn alle andre, hvorfor velger hun samme tidspunkt som alle andre? Hun var vel voksen da hun var 11, da, eller? (Neida, disse spørsmålene er ikke ment til deg, mer ment som ting hun bør reflektere over selv. Hvis hun er så annerledes enn alle andre, hvorfor skal hun ha det på samme tidspunkt som alle andre? ) Jeg mener bare at hvis man skal ha en markering på at blir vokaen, bør den jo være når man faktisk blir voksen....hvis man absolutt skal tenke selv, altså. 11
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #115 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor i landet er det blitt mer og mer normalt? Anonymkode: 06d39...b8a Over hele landet Anonymkode: d42f0...792 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #116 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hadde jeg blitt invitert i en slik konfirmasjon hadde je følt meg litt lurt. Det er jo ikke en konfirmasjon, bare et ekstremt dyrt selskap. Anonymkode: 8ba28...8a3 Det er jo selve beskrivelsen på en konfirmasjon. Både kristelig og borgerlig konfirmasjon er egentlig bare en ekstremt dyr fest med ett midtpunkt, der det forventes at midtpunktet får en enorm mengde gaver. En tigge-fest, som egentlig ikke hører hjemme i dagens samfunn. Anonymkode: 9532e...709 3
Hedda-78 Skrevet 27. september 2021 #117 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det blir mer og mer normalt , å feire 15/16 års dagen stort istedenfor å følge konfundervisning Anonymkode: d42f0...792 Men her er det ikke snakk om en 16-årsfeiring, men en "konfirmasjon" uten konfirmasjonen. Her jeg bor, er det overhode ikke normalt å droppe konfirmasjonen for å feire bursdag i stedet. 7
Queen of the North Skrevet 27. september 2021 #118 Skrevet 27. september 2021 I min familie så har de i konfirmasjonsalder fått valget om å konfirmere seg og få det som følger med eller ved å la være og få tilsvarende gave som til konfirmant fra foreldre og beløpet som det vil koste å holde selskapet ekstra. Da koster det like mye for foreldre om det det blir konfirmasjon eller ikke, og barna blir ikke forskjellsbehandlet av foreldre i verdi om de konfirmere seg eller ikke. Men å arrangere en fest tilsvarende konfirmasjon men som ikke er konfirmasjon og forvente oppmøte av familie og gaver? Det vet jeg ikke helt hva jeg synes om. Og fra ei stemor til ei annen- hvis barnet ønsker seg bunad og du kan bidra med skjorta så lenge du har kapasitet til det- så ville jeg gjort det som min gave til barnet. Da barnemor på denne kanten hadde avtalt med barnet at hun skulle kjøpe bunad i konfirmasjonsgave og vi skulle kjøpe sølvet uten å spørre oss først ( vi fikk vite det i ei bisetning hvor mor fortalte at barnet skulle få bunad til konfirmasjon, hvor barnet deretter sa- ja pappa, du skal jo kjøpe sølvet til bunaden min) - da holdt jeg på å klikke i vinkel. Og sverget på at jeg kom ikke til å bidra ett rødt øre til den bunaden for det er direkte respektløst å forplikte oss til å bruke ett visst antall tusen kroner uten å spørre først ( sagt til kun far, og ikke barnet eller barnemor). Så det endte opp med att mor måtte kjøpe alt, og vi kjøpte annen gave. Men du har nok ikke noe du skal ha sagt angående hva de velger å gjøre for barnet sitt. Du kan fortelle far hva du synes, men om han velger å ta hensyn til din mening er opp til han. Har vært nødt til å svelge noen kameler her da jeg har vært uenig med far og mor, men det er til slutt deres valg. 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #119 Skrevet 27. september 2021 Jeg synes ikke det er noe "verre" å lage eget konfirmasjons-opplegg enn å holde det i regi av human-etisk forbund. Det er jo laget som et alternativt, men dersom man ikke vil melde seg inn i noe trossamfunn i det hele tatt, synes jeg det er noe man skal respektere. Og respekterer der mye mer enn de som konfirmeres kristent kun for gave og fest. Anonymkode: 601fb...86b 9
Olsen Skrevet 27. september 2021 #120 Skrevet 27. september 2021 Dette er nok et eksempel på at hele konfirmasjonsopplegget burde revurderes. Noe inngang til voksenlivet er det iallfall ikke, og har ikke vært det på flere generasjoner. Det har utviklet seg til en "vise seg frem"-greie. Bunad til flere titallstusen til en ungdom i utvikling. Bare det er galskap spør du meg. Selskap til flere tusen. Gavene kan jo heller ikke være for dårlige. Jeg ser lite til at de som i hovedsak selger konfirmasjonsopplegget gjør noe særlig for å dempe pengegaloppen. Våre barn har ikke konfirmert seg og heller ikke hatt noe selskap. Jeg var så streng at jeg sa at konfirmasjon er i kirken. Da jeg studerte nærmere, var oppleggene i Humanetisk Forbund og Den norske kirke ganske så like. Human Etisk Forbund skulle ha kr 5000,- for sitt opplegg. At "spleis" på nettet ofte er innsamling til konfirmasjon er også noe å tenke på. Vi har familie som mener at konfirmasjon foregår i kirken i tillegg til at de bor et annet sted i landet. De hadde ikke reist flere hundre kilometer for en Human Etisk konfirmasjon. Bunad kan man få uavhengig av konfirmasjon, men vi la det til noen år senere. I det ene barnet mitt sin klasse var det ganske mange som ikke hadde noe som helst konfirmasjon eller selskap. Jeg synes nok at stemor får mye press her, f.eks på å brodere/sy bunadsskjorte. Det er en jobb verdt flere tusen kroner som tar mye tid. En slik gave er ikke noe som kan kreves. Skal denne lille primadonnaen (unnskyld, men det er det jeg leser) bare få et skreddersydd opplegg fordi hun er for spesiell for de oppleggene som eksisterer? Jeg mener om konfirmasjon skulle ha noen som helst funksjon i dag, så er det å introdusere barn/unge for et opplegg som må gjennomføres før man kan feire. Hvis hun er for god for oppleggene, er det jo bare å la være. Hvis hun er så mye mer moden enn de andre, burde det å avstå fra hele greia være en smal sak. Eventuelt gå for den ærlige varianten; invitere til "cash-party" som foreldrene til et barn jeg kjenner til gjorde. 8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå