Gå til innhold

Stedatter og "konfirmasjon"

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva i all verden babler du om? Skrev jeg at jeg på noen måte ga uttrykk til giverene om at jeg ikke ville ha den stygge bunaden? Nei. Det var noe jeg kun tenkte i mitt stille sinn, og diskuterte med min bror (og på den tiden var han enig i at han var den heldige, mens senere skiftet vi begge mening om det der).

Man kan nemlig fint si takk og smile selv om man synes gaven er dritt. Det er DET som er å ha folkeskikk. 

At en stemor kommer og sier at hun kun ville lage noe til meg dersom jeg gikk bort i fra opplegget jeg og mine foreldre var blitt enige om, og heller fulgte hennes preferanser, DA hadde nok den folksekikken røket. Er dog ganske sikker på at min fars tålmodighet hadde røket før min, og det kvinnemennesket hadde kunnet finne seg et nytt sted å bo. 

Som sagt, å si nei til å bidra er helt ok. Å sette frekke manipulerende betingelser for å gidde å bidra, er totalt mangel på folkeskikk.

Anonymkode: ca322...225

Jeg har flere innlegg jeg om dette temaet der det er ganske lett å forstå hva jeg mener. 
Du svarer litt på siden av det jeg har sagt/skrevet. 
Du nevnte jo at du ikke likte å få bunad, men ikke at du var så tilbakeholden om det at ingen visste. 
Du er 41 år, og jeg ser ingen grunn til å krangle med deg om ditt og datt. 
Sier bare at det er lov å kreve en viss standard på folkeskikk og takknemlighet selv om de er 14 år . 
Ingen har vondt av å bli krevd litt av. 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ser ikke logikken din. Min mormor broderte min bunad. Det betydde ikke at hun dermed skulle få bestemme hva slags konfirmasjonsopplegg vi skulle ha? 

Det er helt ok å si nei til en så stor oppgave. Men å si at du kun vil gjøre det dersom hun gjør dette på din måte, synes jeg er manipulerende og ugreit. Hadde jeg vært henne hadde jeg bedt deg stappe den skjorta opp der sola aldri skinner.

Nå beskriver du en generell situasjon som er ugrei. Tenker du at den situasjonen vil bli bedre om du klarer å tvinge gjennom at jenta gjennomfører konfirmasjonsundervisning…? For meg høres det mer ut som du bare ønsker å være litt kjip mot henne, en form for hevn fordi du misliker henne. Da tenker jeg det er mer realt å bare si nei.

dette

Hun kan gjøre det på hvilken som helst måte hun ønsker. 

Hun har bestemt seg for "eget opplegg". Jeg fikk melding om at nå bør jeg begynne å brodere. 

Det er vel mer frekt å be meg stikke den opp i ræva, enn for meg å si at hun skal få hundrevis av arbeidstimer fra meg i konfirmasjonsgave om hun konfirmerer seg? 

Jeg kunne med velvilje sett argumentasjonen din på manipulering dersom jeg tok opp dette. Jeg hadde tenkt å ikke si noe, men fikk altså melding om at nå var det på tide å starte arbeidet. 

Jeg har heller ikke, for ca femtiende gang, sagt jeg vil velge opplegg for henne. Men at jeg ønsker at hun velger seg et. 

Anonymkode: 60cf2...744

• Liker 5
Skrevet

Hun har bestemt seg for "eget opplegg". Jeg fikk melding om at nå bør jeg begynne å brodere. 

Det er vel mer frekt å be meg stikke den opp i ræva, enn for meg å si at hun skal få hundrevis av arbeidstimer fra meg i konfirmasjonsgave om hun konfirmerer seg? 

Jeg kunne med velvilje sett argumentasjonen din på manipulering dersom jeg tok opp dette. Jeg hadde tenkt å ikke si noe, men fikk altså melding om at nå var det på tide å starte arbeidet. 

Jeg har heller ikke, for ca femtiende gang, sagt jeg vil velge opplegg for henne. Men at jeg ønsker at hun velger seg et. 

Så bra! 
Håper dette blir en god løsning for dere alle ! 
For oss som har brodert skjorte til noen av våre nærmeste så betyr det mye at de er glade og forventningsfulle til alt blir ferdig siden det er mange timer som går med. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo bare å si at du ikke har overskudd desverre. Men at dere kommer i selskapet med en annen gave… herlighet.. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan det? Fordi jeg ikke liker at hun siste par år har utviklet en atferd som gjør det vanskelig for henne å ha venner? 

Jeg synes dette er kjempetrist. Fordi jeg vil henne alt vel. 

Jeg har aldri sagt at jeg vil velge opplegg, men at min mening er at konfirmasjonsgave får man om man konfirmeres. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange må ta opp igjen at jeg vil hun skal i kirken eller at jeg vil velge opplegg?

Jeg må si jeg også stadig blir satt ut av at enkelte her inne forklarer alt en stemor lurer på med at man ikke liker barnet og ønsker å være kjip og ta hevn. 

Ikke bare jeg, men i mange tråder. 

Stemorrollen er vanskelig. Det forventes å stille opp med klemmer, penger, tid, oppdragelse, gjøremål. Man skal plaster knær, lage mat, vaske klær, handle, kjøre, delta i hverdag. Men alltid på andres premisser. Man skal stille opp med alt, men aldri forvente noe eller ha innvirkning. 

Hvor frustrert og sliten og utmattet tror du man blir? 

Tror du at det gjør det enklere å stå i at andre beskylder deg for å være kjip og ville ta hevn om du ikke innretter deg? 

Jeg håper oppriktig at andre slitne stemødre ikke leser kommentaren din. 

For vet du. Nei, jeg misliker henne ikke. Nei, det er ikke hevn å si jeg ikke bruker hundre timer arbeid på en gave uten anledning for gaven. Nei, jeg blir ikke oppriktig lei meg av smser om mangel på omsorg fordi jeg har bestemt meg for å være kjip. Jeg blir lei meg fordi jeg bryr meg, og fordi jeg gjør så uendelig mange ting i hverdagen. 

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du klarer vri det slik. 

Igjen, hvor har jeg sagt at det må være et kirkeopplegg?

Jeg har ikke nevøer, så temaet har ikke vært aktuelt. 

Jeg hadde selvsagt heller ikke gitt nieser konfirmasjonsgave om de ikke konfirmerte seg. 

Ja, foreldrene bestemmer. Jeg forstår det som mange her har påpekt, at min mening er irrelevt. Men, om jeg er så uviktig, kan de vel heller ikke ta en så stor gave for gitt? 

Du har rett i at det er veldig vanskelig å ikke ha noe man skulle sagt i beslutninger som i så stor grad påvirker meg. Det føles innimellom som å miste all selvbestemmelsesrett i eget liv. 

Du har også rett i at jeg er skeptisk til å lage eget opplegg. Dette blir mye arbeid for alle rundt. Jeg har vansker for å se hvordan utvikling og gjennomføring av et eget opplegg ikke vil medføre mye ekstra for også meg. 

Og før noen sier jeg er hevngjerrig og "ikke gidder": dere mener altså at jeg skal bruke hundrev timer på skjorte, pluss mange timer på å lage et undervisningsopplegg til alternativ konfirmasjon? Fordi jenta ikke tror noe som er lager for jevnaldrende er godt nok for henne? 

Jeg synes det er frekt av dem å forvente at du skal lage den skjorta, absolutt. Men jeg hadde syntes det hadde vært like frekt av dem å forvente at du gjorde det, hvis hun gjennomførte vanlig konfirmasjonsopplegg. 

Jeg tror på at stemorsrollen er vanskelig, men jeg har aldri hørt noen som forventer at steforeldre skal stille opp med alt du beskriver her - det høres ganske overveldende og rett og slett uakseptabelt ut. 

«Stemorrollen er vanskelig. Det forventes å stille opp med klemmer, penger, tid, oppdragelse, gjøremål. Man skal plaster knær, lage mat, vaske klær, handle, kjøre, delta i hverdag. Men alltid på andres premisser. Man skal stille opp med alt, men aldri forvente noe eller ha innvirkning.»

Dette hadde jeg aldri akseptert. Det hadde ikke hjulpet en prikk om jeg fikk lov å presse gjennom at konfirmasjonen skulle gjennomføres på en bestemt måte. Hvis det er sånn du lever skjønner jeg kanskje at du får litt oppheng i den e konfirmasjonen, men tenker det er mer et utløp for ting enn konfirmasjonen i seg selv.

Stor klem. Du og alle steforeldre fortjener bedre enn dette du beskriver her.

• Liker 2
Skrevet
Sokkar skrev (På 30.9.2021 den 20.16):

Ja. Borgerlig er ikke det et annet navn på konfirmasjon via humanetisk forbund? 

Jo det stemmer

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 15.35):

, hvorfor skal jeg da gidde gjøre dette gratis? 

Wow bare wow!! 
 Er hun ikke stedatteren din som du bryr deg om? Og det tar vel like lang tid om hun konfirmerer seg i kirken eller borgerlig. 

og dette gjøres da til pressmiddel for at hun skal bli mer sosial og få venner?! Dere burde heller finne ut om det er noe grunn til endring, og så evt finne noen hun kan snakke med. For det er tydelig hun sliter med noe hvis hun er slik du beskriver. Evt har du for høye krav til henne! 

hun har tatt et valg om å konfirmere seg litt annerledes, men det er ikke bra nok for deg! Tenk litt på hvordan du ordlegger deg om henne!  

Anonymkode: 5bbb2...fdb

• Liker 5
Skrevet
Festlig skrev (13 timer siden):

Hun har tatt er valg!!! 

• Liker 6
Gjest Skogsalv
Skrevet

Jeg synes det er bra hun ønsker eget opplegg. Det vitner om at hun er gjennomtenkt og ikke bare følger strømmen ifht å ha en fest på bakgrunn av et livssyn hun ikke er knyttet til. 

Skrevet
On 9/27/2021 at 11:56 AM, AnonymBruker said:

Jeg får mye press fra jentas mor at jeg ikke er glad nok i henne fordi jeg ikke vil bidra til denne spesialkonfirmasjonen. 

Er moren ikke glad nok i sin egen unge til å lære seg å brodere?

Anonymkode: a9220...99a

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er moren ikke glad nok i sin egen unge til å lære seg å brodere?

Anonymkode: a9220...99a

Stemoren kan sy og brodere, men vil ikke sy og brodere skjorte fordi stedatteren ikke konfirmerer seg slik stemoren vil! 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun har tatt er valg!!! 

Jeg har ikke skrevet det du siterte. 
For ordens skyld, det er TS sitt innlegg du har kommentert 

Skrevet
Festlig skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet det du siterte. 
For ordens skyld, det er TS sitt innlegg du har kommentert 

Sorry. Min feil. Prøvde å sitere😬 skal passe på det neste gang(takk for at du sier ifra)

Skrevet
Vera skrev (På 28.9.2021 den 18.43):

Er det vanlig å få bunad osv til 16-års dagen? Ikke hos oss i hvert fall. Det er heller ikke vanlig å få summene man får ved en konfirmasjon - til en vanlig 16-års dag. Man tvinger andre til å delta i denne såkalte «konfirmasjonen». Det er ikke en konfirmasjon - om man ikke har deltatt på det obligatoriske opplegget som følger ved en konfirmasjon. 
Gratispassasjerer. 
Man lærer barnet at det er helt ok å forvente, uten å yte.

Det er din mening, jamen bra man er forskjellig. 

Anonymkode: d42f0...792

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 20.13):

Vi har en niese som valgte og ikke konfirmere seg på noen måte. Hun hadde heller ingen fest. Hun fikk likevel en like stor bursdagsgave, som de andre har fått til konfirmasjon. Det står respekt av og ta egne valg, og ikke følge flokken.

Anonymkode: 6c260...875

Endelig noen som har skjønt det! 

• Liker 2
Skrevet
Vera skrev (På 28.9.2021 den 20.15):

Det er jo ikke snakk om å true noen til å konfirmere seg? Det er snakk om å faktisk gjøre det som kreves for å kunne kalle det en konfirmasjon. 
I Norge er det ikke tradisjon for slike 16-års dager..det er dessuten i 14-15 års alderen man konfirmeres her. 

Skal man late som barnet får gode karakterer uten å jobbe for det også? Fordi det koster noe for barnet å jobbe for karakterene? 
Vil man ikke konfirmeres så er det helt ok - men da får man heller ikke konfirmasjonsfest..det er jo så enkelt som det 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

I din verden, slutt å dra inn masse annet og at det ikke er vanlig i din verden betyr ikke at det ikke er vanlig andre steder. Jeg har venner og familie som har vært i 15/16 års dager som har vært store selskaper fordi personen ikke har blitt konfirmert. Dette både på Østlandet, Vestlandet og Sunnmøre, så veldig uvanlig er det ikke

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I din verden, slutt å dra inn masse annet og at det ikke er vanlig i din verden betyr ikke at det ikke er vanlig andre steder. Jeg har venner og familie som har vært i 15/16 års dager som har vært store selskaper fordi personen ikke har blitt konfirmert. Dette både på Østlandet, Vestlandet og Sunnmøre, så veldig uvanlig er det ikke

Ja..men er da dette å regne som en konfirmasjon??

Skrevet
Vera skrev (30 minutter siden):

Ja..men er da dette å regne som en konfirmasjon??

Er vel uansett vanlig med gave. Uansett hva en kaller det.. 

jeg har så vanskelig for å forstå at hvis et barn velger vekk konfirmasjon så skal det feks ikke få bunad.. kan godt få bunad til 18 års dagen istedet. Som jo er veldig mye mer logisk egentlig med tanke på vekst. Men at en skal gjøre forskjell på barn basert på livssynet til barnet syns jeg bare er trist. 

• Liker 2
Skrevet
Sommerkommer skrev (23 minutter siden):

Er vel uansett vanlig med gave. Uansett hva en kaller det.. 

jeg har så vanskelig for å forstå at hvis et barn velger vekk konfirmasjon så skal det feks ikke få bunad.. kan godt få bunad til 18 års dagen istedet. Som jo er veldig mye mer logisk egentlig med tanke på vekst. Men at en skal gjøre forskjell på barn basert på livssynet til barnet syns jeg bare er trist. 

Å herregud..det er jo ikke det dette handler om? Dette handler om å kalle et selskap for konfirmasjon - når det ikke er konfirmasjon. En konfirmasjon er en fornyelse av dåp. Hvorfor er dette så vanskelig å forstå? 

Som jeg har sagt hundre ganger - det blir ikke en konfirmasjon om man ikke har deltatt på undervisningen og selve konfirmeringen (altså seremonien hvor man fornyer dåpen sin - eller sermonien man har borgerlig osv). 

Selvsagt kan man ønske seg bunad når som helst - men ikke kall det konfirmasjonsfest når det ikke er konfirmasjonsfest. 

Skrevet
Vera skrev (12 minutter siden):

Å herregud..det er jo ikke det dette handler om? Dette handler om å kalle et selskap for konfirmasjon - når det ikke er konfirmasjon. En konfirmasjon er en fornyelse av dåp. Hvorfor er dette så vanskelig å forstå? 

Som jeg har sagt hundre ganger - det blir ikke en konfirmasjon om man ikke har deltatt på undervisningen og selve konfirmeringen (altså seremonien hvor man fornyer dåpen sin - eller sermonien man har borgerlig osv). 

Selvsagt kan man ønske seg bunad når som helst - men ikke kall det konfirmasjonsfest når det ikke er konfirmasjonsfest. 

Nei det handler om hvilket nivå gavene skal være på når en velger å ikke konfirmere seg i kirken eller humanetisk. Hva en kaller selskapet er jo helt irrelevant. Spørsmålet er om gjestene som blir invitert i et slikt selskap skal redusere gavenes verdi tilsvarende. Inkludert nær familie. 

humanetisk konfirmasjon er ikke en fornyelse eller bekreftelse av dåpen. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...