AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #321 Skrevet 30. mars 2022 Jeg ser det er mange i tråden som applauderer at jenta tar sine egne valg osv, men er det virkelig beundringsverdig uansett hvordan denne selvstendigheten ser ut? Jeg synes jenta virker uspiselig i måten hun ser ned på dem hun åpenbart egentlig ønsker at skal være sine venner og generelt hvor høyt hun anser seg selv. Hvis hun får lov (eller blir oppfordret) til å dyrke dette videre fordi hun er så spesiell vil hun ende opp alene, deprimert og med svært lave sosiale ferdigheter. Nå er jo denne "konfirmasjonen" allerede skapt mellom mor og datter, men hun kunne hatt godt av å bli litt utfordret og "dyttet" mot en eller annen løsning der hun måtte ha forholdt seg til andre mennesker og ha fått litt input om identitet, etikk og samfunn. Og, nei - jeg mener ikke kristen konfirmasjon. Det hadde vært mulig å finne andre løsninger. Anonymkode: c2880...426 2 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #322 Skrevet 30. mars 2022 15 minutter siden, apekatten123 said: Jeg forstår hva du mener, men jeg forstår også at jenta som ønsker seg lik bunad som niesene fikk fra stemoren sin føler hun blir straffet for ikke å ønske å delta på konfirmasjon. Kunne du ikke avtalt med henne at hun skal få denne bunaden til 18-årsdagen sin isteden, og heller stille krav til henne som omhandler andre ting enn konfirmasjon og tro? Feks at hun skal finne seg en fast ukentlig idrett/klubb/hobby whatever, der hun får sosialisert seg. Hun må selvfølgelig selv få bestemme hva hun vil bli med på, og du må gi henne rom til å prøve 20 forskjellige ting før hun finner det som interesserer henne. Da vil du også ha god tid på å få ferdig bunaden Jeg må være så ærlig å si at det butter litt i meg å legge så mye tid og arbeid denbe gaven etter alt oppstyret. Jeg har trøstet og vært samtalepartner. Jeg har smurt matpakker, kjørt til treninger osv. Dere skjønner greie. I alt oppstyret nå i forbindelse med ønsket om brodering, har hun sagt ting som at jeg er bare stemor, vår eneste relasjon er at hennes far liker å stikke pilken i meg, at det må være noe stakkarslig med meg som måtte finne en brukt mann. Påfulgt av omtrent mantraet mange her på KG har "du har valgt å bli stemor, du måtte vite du skulle stille opp". Mulig jeg bestemmer meg for brodere når ting roer seg. Akkurat nå har jeg nok med å være en god omsorgsperson i hverdagen. Anonymkode: 60cf2...744 2 4
Outlander Skrevet 30. mars 2022 #323 Skrevet 30. mars 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg snakker om at en 14 åring gjerne har egne ønsker og de behøver ikke å være de samme som dine. En 14 åring vil sjelden utsette en fest når alle andre feirer sin konfirmasjonsdag. Det er de aller færreste som sklir ut av mengden, og de vil protestere mot alt og alle. Noen vil ha humanetisk, kirkelig og noe vil bare ha festen uten å må gjøre noe som helst for å gjøre seg fortjent til alle gavene , dvs pengesummer fra 30-100000 krsklassen. Noen helger et alternativ religiøs retning, og da blir det diskusjon. Det kan jeg love deg Anonymkode: 49456...823 Det er ikke normalt i det hele tatt å ha masse venner på konfirmasjonsfesten uansett, da de fleste i samme alders er faktisk opptatt med sine EGNE konfirmasjoner på samme dag. Jente her har rett og slett blitt skjemmet bort, sikkert som mange andre etter skilsmisse. 2
Luckiness Skrevet 30. mars 2022 #324 Skrevet 30. mars 2022 Hadde sagt ja til å bistå med baking, men nei til sying. Si har tenkt å sy ferdig til 18årsdagen feks. Er jo det som er nærmeste «fest» om en ikke skal konfirmere seg ordentlig. I tillegg er det jo ikke gitt at du har tid/mulighet til å sy så mye fremover. 1
Raven.Writingdesk Skrevet 30. mars 2022 #325 Skrevet 30. mars 2022 Outlander skrev (1 minutt siden): Det er ikke normalt i det hele tatt å ha masse venner på konfirmasjonsfesten uansett, da de fleste i samme alders er faktisk opptatt med sine EGNE konfirmasjoner på samme dag. Jente her har rett og slett blitt skjemmet bort, sikkert som mange andre etter skilsmisse. Ja det er jo klart at skilsmissebarn er de mest bortskjemte. 🙄 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg må være så ærlig å si at det butter litt i meg å legge så mye tid og arbeid denbe gaven etter alt oppstyret. Anonymkode: 60cf2...744 Det har jo buttet imot» for deg hele vegen når det gjelder jenta sitt valg her. Hun skjønner jo utmerket godt at hun ikke får noen støtte!fra deg. At dere har en dårlig relasjon er vel dermed ikke så rart? Det var like mye motstand mot human etisk konfirmasjon for 15 år siden som det er mot en privat feiring idag, og argumentene er nøyaktig det samme: «det er ikke en «ekte konfirmasjon» og da gjør man det bare for pengene. »Navnefest» i steden for dåp, likeså. - Hvorfor skal humanetikere og religion ha eierett til denne feiringa? I det store bildet: er det så farlig da, at hun får en egen fest hun koser seg med? For meg høres det ut som at datter og mor storkoser seg med planlegginga og hun gjør det til sitt eget. TS er utelukkende opptatt av å fremheve de tingene som stedatter eventuelt opplever som negativt (at de andre jentene ikke kommer grunnet foreldre som sier nei) Jeg synes ikke det er så rart at hun er skuffa over det, jeg. Ts sier indirekte at her er det noen som tenker selv, samarbeider godt med mor, bidrar i planlegginga av eget selskap! Tro meg: de fleste fjorisser sitter ikke å forfatter egne invitasjonskort! Ikke er se med å planlegger særlig mye heller. Mange er nærmest bare en gallionsfigur som vandrer seg gjennom dagen og tar imot gaver med et høflig takk. Det er klart det er negative ting med jenta sin adferd men det er da åpenlyse positive ting også. Akkurat som det er hos majoriteten av alle andre fjortiser også.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #326 Skrevet 30. mars 2022 Jeg har nå alltid trodd at å feire konfirmasjon er å feire at man trer inn i de voksenes verden. Dette finnes i flere religioner bl.a. bar/bat mitzva. Fra gammelt av så var det vel at man skulle gå til egen undervisning her for så å fremføre det man har lært forran en haug med folk. Dersom det ble godkjent så ble man altså konfirmert og kunne feire. Nå skal det jo ikke lengre være så mye krav og plikter så dette har forsvunnet helt i kristendommen. Dessuten er det svært mange som ikke lenger regner seg som kristne så det ble behov for et alternativt opplegg: Humanetisk konfirmasjon. Her følger man på lik linje et opplegg over lengre tid og når man er ferdig er det er sermoni etterfulgt av fest med familien. Når er jeg selv kristen og likte godt oppleget i kirken, men om mine barn ønsker humanetisk konfirmasjon så er det selvfølgelig i orden. Ønsker de ikke å konfirmere seg i det hele tatt så er det også i orden, men da kan de ikke bare få en stor fest etter å ha skippet hele opplegget rundt. Da blir det heller en større feiring rundt 18-årsdagen. Synes det hadde vært flaut å invitere til gavedryss en helt tilfeldig dag etter å ha gjort ingenting. Anonymkode: ee655...14f 4
Maleficenta Skrevet 30. mars 2022 #327 Skrevet 30. mars 2022 Raven.Writingdesk skrev (13 minutter siden): Ja det er jo klart at skilsmissebarn er de mest bortskjemte. 🙄 Det har jo buttet imot» for deg hele vegen når det gjelder jenta sitt valg her. Hun skjønner jo utmerket godt at hun ikke får noen støtte!fra deg. At dere har en dårlig relasjon er vel dermed ikke så rart? Det var like mye motstand mot human etisk konfirmasjon for 15 år siden som det er mot en privat feiring idag, og argumentene er nøyaktig det samme: «det er ikke en «ekte konfirmasjon» og da gjør man det bare for pengene. »Navnefest» i steden for dåp, likeså. - Hvorfor skal humanetikere og religion ha eierett til denne feiringa? I det store bildet: er det så farlig da, at hun får en egen fest hun koser seg med? For meg høres det ut som at datter og mor storkoser seg med planlegginga og hun gjør det til sitt eget. TS er utelukkende opptatt av å fremheve de tingene som stedatter eventuelt opplever som negativt (at de andre jentene ikke kommer grunnet foreldre som sier nei) Jeg synes ikke det er så rart at hun er skuffa over det, jeg. Ts sier indirekte at her er det noen som tenker selv, samarbeider godt med mor, bidrar i planlegginga av eget selskap! Tro meg: de fleste fjorisser sitter ikke å forfatter egne invitasjonskort! Ikke er se med å planlegger særlig mye heller. Mange er nærmest bare en gallionsfigur som vandrer seg gjennom dagen og tar imot gaver med et høflig takk. Det er klart det er negative ting med jenta sin adferd men det er da åpenlyse positive ting også. Akkurat som det er hos majoriteten av alle andre fjortiser også. det er jo motivasjonen bak ts reagerer på. Nei hun vil ikke ha vanlig konfirmasjon hun vil bare lage egen fest fordi hun vil ha penher og bunad som alle de andre 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #328 Skrevet 30. mars 2022 14 minutter siden, Raven.Writingdesk said: Ja det er jo klart at skilsmissebarn er de mest bortskjemte. 🙄 Det har jo buttet imot» for deg hele vegen når det gjelder jenta sitt valg her. Hun skjønner jo utmerket godt at hun ikke får noen støtte!fra deg. At dere har en dårlig relasjon er vel dermed ikke så rart? Det var like mye motstand mot human etisk konfirmasjon for 15 år siden som det er mot en privat feiring idag, og argumentene er nøyaktig det samme: «det er ikke en «ekte konfirmasjon» og da gjør man det bare for pengene. »Navnefest» i steden for dåp, likeså. - Hvorfor skal humanetikere og religion ha eierett til denne feiringa? I det store bildet: er det så farlig da, at hun får en egen fest hun koser seg med? For meg høres det ut som at datter og mor storkoser seg med planlegginga og hun gjør det til sitt eget. TS er utelukkende opptatt av å fremheve de tingene som stedatter eventuelt opplever som negativt (at de andre jentene ikke kommer grunnet foreldre som sier nei) Jeg synes ikke det er så rart at hun er skuffa over det, jeg. Ts sier indirekte at her er det noen som tenker selv, samarbeider godt med mor, bidrar i planlegginga av eget selskap! Tro meg: de fleste fjorisser sitter ikke å forfatter egne invitasjonskort! Ikke er se med å planlegger særlig mye heller. Mange er nærmest bare en gallionsfigur som vandrer seg gjennom dagen og tar imot gaver med et høflig takk. Det er klart det er negative ting med jenta sin adferd men det er da åpenlyse positive ting også. Akkurat som det er hos majoriteten av alle andre fjortiser også. Jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal begynne. Ja, det har hele veien buttet imot for meg å bli presset og kommandert til å gjøre en så stor jobb. Jeg ble konfirmert for 25 år siden. Halve årskullet valgte borgerlig. Hørte ikke ett negativt ord om det, så påstand om at gir 15 år siden var motstanden like stor mot borgerlig er neppe landsdekkende. Hun må gjerne kose seg med en fest. Det synes jeg er et flott tiltak. Hun kan ikke forlange redegjørelse fra venninner om hva som feiler foreldrene som ikke lar dem delta. Jeg er helt ærlig usikker på om hun er skuffa over at de ikke kommer (hun har aldri sagt noe om at hun liker dem), eller om hun irriterer seg på å ikke få forklaring. Hun er veldig stolt over å ha dem eneste voksne konfirmasjonen i klassen, og har uttrykt skuffelse over at de andre ikke forstår dette. Alle mine nevøer og nieser har selv bakt en kake hver til egen konfirmasjon, pyntet lokale, deltatt på ryddingen, laget invitasjonskort og takkekort. Jeg oppfatter dem som helt normale tenåringer. Jenta har gjennom flere år fått mengder av støtte fra meg. Men du velger altså å definere hele min verdi som omsorgsperson utfra at jeg ikke ønsker å bli kommandert til timesvis med arbeid for en gave uten anledning. Nei, jeg er ikke utelukkende ute etter å fremheve det stedatter opplever som negativt. Jeg har forsøkt å gjengi hva hun har uttrykt. Desverre har hun ikke uttrykt så mye positivt, annet enn at nå er hun voksen og da passer det med en vårfest med hvitvin og bobler. Jeg er veldig usikker på om du hadde svart meg likt om jeg var tante eller mors venninne. Mener du oppriktig at det forventes at jeg hoster opp en bunadsskjorte på kommando, eller er det spesielt forbehold stemødre å skulle jobbe på uten å ha en mening? Anonymkode: 60cf2...744 8 2 1
Maleficenta Skrevet 30. mars 2022 #329 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal begynne. Ja, det har hele veien buttet imot for meg å bli presset og kommandert til å gjøre en så stor jobb. Jeg ble konfirmert for 25 år siden. Halve årskullet valgte borgerlig. Hørte ikke ett negativt ord om det, så påstand om at gir 15 år siden var motstanden like stor mot borgerlig er neppe landsdekkende. Hun må gjerne kose seg med en fest. Det synes jeg er et flott tiltak. Hun kan ikke forlange redegjørelse fra venninner om hva som feiler foreldrene som ikke lar dem delta. Jeg er helt ærlig usikker på om hun er skuffa over at de ikke kommer (hun har aldri sagt noe om at hun liker dem), eller om hun irriterer seg på å ikke få forklaring. Hun er veldig stolt over å ha dem eneste voksne konfirmasjonen i klassen, og har uttrykt skuffelse over at de andre ikke forstår dette. Alle mine nevøer og nieser har selv bakt en kake hver til egen konfirmasjon, pyntet lokale, deltatt på ryddingen, laget invitasjonskort og takkekort. Jeg oppfatter dem som helt normale tenåringer. Jenta har gjennom flere år fått mengder av støtte fra meg. Men du velger altså å definere hele min verdi som omsorgsperson utfra at jeg ikke ønsker å bli kommandert til timesvis med arbeid for en gave uten anledning. Nei, jeg er ikke utelukkende ute etter å fremheve det stedatter opplever som negativt. Jeg har forsøkt å gjengi hva hun har uttrykt. Desverre har hun ikke uttrykt så mye positivt, annet enn at nå er hun voksen og da passer det med en vårfest med hvitvin og bobler. Jeg er veldig usikker på om du hadde svart meg likt om jeg var tante eller mors venninne. Mener du oppriktig at det forventes at jeg hoster opp en bunadsskjorte på kommando, eller er det spesielt forbehold stemødre å skulle jobbe på uten å ha en mening? Anonymkode: 60cf2...744 hun er voksen ja... mmmmhmmm
Raven.Writingdesk Skrevet 30. mars 2022 #330 Skrevet 30. mars 2022 Maleficenta skrev (38 minutter siden): det er jo motivasjonen bak ts reagerer på. Nei hun vil ikke ha vanlig konfirmasjon hun vil bare lage egen fest fordi hun vil ha penher og bunad som alle de andre Du vet da ikke at det er eneste motivet, hun har lagt en del arbeid i planlegging og blir tydelig skuffet når venner ikke kan komme, samt at hun og mor har forfattet en invitasjon som sier at festen handler om å tre inn i voksenrollen. Jeg synes det blir helt tåpelig å anklage henne for å være utelukkende interessert i penger og bunad: Tror du virkelig alle som konfirmeres i kirka gjør det grunnet sin brennende gudstro..? - eller kan det være like mange der som gjør det «for penger og bunad»…? Hvor mamma og pappa står for absolutt alt.
Raven.Writingdesk Skrevet 30. mars 2022 #331 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal begynne. Ja, det har hele veien buttet imot for meg å bli presset og kommandert til å gjøre en så stor jobb. Jeg ble konfirmert for 25 år siden. Halve årskullet valgte borgerlig. Hørte ikke ett negativt ord om det, så påstand om at gir 15 år siden var motstanden like stor mot borgerlig er neppe landsdekkende. Anonymkode: 60cf2...744 Det har vært og vil alltid være de som er konservative og ikke ønsker å bryte tradisjoner, enten tradisjonen er at man ikke er i kirka eller har sin egen greie. Poenget er at bare fordi du og andre ikke forstår henne betyr ikke at det er grunnlag for at hun ikke skal få ha festen på sin måte. AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg er veldig usikker på om du hadde svart meg likt om jeg var tante eller mors venninne. Mener du oppriktig at det forventes at jeg hoster opp en bunadsskjorte på kommando, eller er det spesielt forbehold stemødre å skulle jobbe på uten å ha en mening? Anonymkode: 60cf2...744 Jeg mener ikke du skal tvinges til å «hoste opp» noe som helst. Men du virker å ha ekstremt mye antipati mot henne, det merker hun da helt sikkert.
Maleficenta Skrevet 30. mars 2022 #332 Skrevet 30. mars 2022 Raven.Writingdesk skrev (4 minutter siden): Du vet da ikke at det er eneste motivet, hun har lagt en del arbeid i planlegging og blir tydelig skuffet når venner ikke kan komme, samt at hun og mor har forfattet en invitasjon som sier at festen handler om å tre inn i voksenrollen. Jeg synes det blir helt tåpelig å anklage henne for å være utelukkende interessert i penger og bunad: Tror du virkelig alle som konfirmeres i kirka gjør det grunnet sin brennende gudstro..? - eller kan det være like mange der som gjør det «for penger og bunad»…? Hvor mamma og pappa står for absolutt alt. det er jo det ts skriver i hi. Jeg mener nå mitt om de som konfirmerer seg kun for å gjøre det. Det er fritt valg å velge bort konfirmasjon men da kan man heller ikke forvente å få bunad og penger... Og hun er jo ikke voksen 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #333 Skrevet 30. mars 2022 10 minutter siden, Raven.Writingdesk said: Jeg mener ikke du skal tvinges til å «hoste opp» noe som helst. Men du virker å ha ekstremt mye antipati mot henne, det merker hun da helt sikkert. Jeg har brukt utallige innlegg på å forsvare at jeg har ingenting i mot jenta, men ønsket å hjelpe henne med holdingen til andre mennesker for å forenkle hennes sosiale liv. At du konkluderer med at det er antipati vet jeg faktisk ikke hva jeg skal gjøre med. Du står selvsagt fritt til å dømme alle stemødre som du ønsker. Anonymkode: 60cf2...744 5 1
Raven.Writingdesk Skrevet 30. mars 2022 #334 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har brukt utallige innlegg på å forsvare at jeg har ingenting i mot jenta, men ønsket å hjelpe henne med holdingen til andre mennesker for å forenkle hennes sosiale liv. At du konkluderer med at det er antipati vet jeg faktisk ikke hva jeg skal gjøre med. Du står selvsagt fritt til å dømme alle stemødre som du ønsker. Anonymkode: 60cf2...744 Snu på det; 1.) tror du jenta føler at du hjelper henne? 2.) Er det en hjelp hun ønsker? 3.) Kommer du i posisjon til å hjelpe henne slik du ønsker?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #335 Skrevet 30. mars 2022 1 minutt siden, Raven.Writingdesk said: Snu på det; 1.) tror du jenta føler at du hjelper henne? 2.) Er det en hjelp hun ønsker? 3.) Kommer du i posisjon til å hjelpe henne slik du ønsker? 1) frem til hun ble fjortiss, ja. Tror ikke det er så unormalt. 2) nei, hun ønsker f eks hjelp til at jeg kontakter klassevenniners foreldre og ber om forklaring på avslag på invitasjon, og begrunnelse på hvorfor de ikke aksepterer hennes fest. Noen har sagt de ikke får lov, stedatter vil jeg skal ringe foreldre og få begrunnelse. Er dette hjelp du tenker jeg skal gi? Tenker du generelt at fjortenåring alltid vet best? 3) omtrent like mye som andre som ar fjortisser de prøver være gode omsorgspersoner for. Jeg him utfordre deg tilbake. Kan du snu på det og tenke at steforeldre jobber i motbakke og faktisk gjør så godt de kan?? Anonymkode: 60cf2...744 4 3
BobbySocks Skrevet 30. mars 2022 #336 Skrevet 30. mars 2022 Du er mye mer tålmodig en jeg ville vært, det skal du ha. Slik hun snakker til deg ville bunadskjorte ikke vært aktuelt før hun evnt beklaget skikkelig. 4 2
Tuba Skrevet 30. mars 2022 #337 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor det. Blir det litt det samme som at de som gifter seg går bryllupsgave, og de som ikke gifter seg ikke får? Anonymkode: 60cf2...744 Selvsagt ikke. Å feire at et barn begynner å bli voksen trenger ikke å gjøres ved en seremoni. Hun skal selvsagt gjøres like mye stas på som om hun hadde valgt tradisjonell konfirmasjon. Noe annet er smålig og urettferdig. 1
Rosenrød Skrevet 30. mars 2022 #338 Skrevet 30. mars 2022 Jeg er veldig enig i måten du takler dette på, ts, og synes det virker som om du er oppriktig interessert i å hjelpe jenta i forhold til livsmestring og det å takle det faktum at verden ikke kun dreier seg om henne. Jeg synes at det er skremmende at flere i denne tråden mener at denne jenta bare skal få kunne ture frem som hun ønsker, både når det gjelder forholdet til andre personer og ikke minst når det gjelder det å kreve ting av andre. Jeg har jobbert som lærer i tjue år nå, og merker dessverre en økning av barn og ungdom som er lite interessert i å yte noe for å oppnå ting, de vil helst bare ha det meste rett opp i hendene. La meg understreke at dette selvfølgelig ikke gjelder alle. Jeg synes at det er vi som foreldre (og steforeldre) som må ta utfordringen det kan være med å gjøre dem mer realitetsbevisste. 7
Maleficenta Skrevet 30. mars 2022 #339 Skrevet 30. mars 2022 Tuba skrev (1 time siden): Selvsagt ikke. Å feire at et barn begynner å bli voksen trenger ikke å gjøres ved en seremoni. Hun skal selvsagt gjøres like mye stas på som om hun hadde valgt tradisjonell konfirmasjon. Noe annet er smålig og urettferdig. alternativet til tradisjonell konfirmasjon er humanetisk
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #340 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 12.09): Hadde jeg blitt invitert i en slik konfirmasjon hadde je følt meg litt lurt. Det er jo ikke en konfirmasjon, bare et ekstremt dyrt selskap. Anonymkode: 8ba28...8a3 Det er jo det alle konfirmasjoner er. Anonymkode: 08d80...91f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå