Gå til innhold

Stedatter og "konfirmasjon"

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 17.19):

Om jeg bør se på henne som min datter, hvordan skal hun se på meg? 

Det er tydelig fra mange her i tråden, og andre tråder, at jeg er "bare" stemor, og ikke har noe jeg skal si. 

Hadde hun sagt ett ord om hvilke verdier hun tenker på, annet enn at oppleggene som finnes er for dårlige for henne som er smartere enn jevnaldrende, kunne jeg vært enig i at det stod respekt av det. 

Men... Nå er altså å det eneste hun har sagt om det at det ikke passer henne at hun fortjener et annet opplegg, og at de jevnaldrende er dummere enn henne. 

Anonymkode: 60cf2...744

Du er den voksne. Glem ordet stedatter. Jeg er ikke enig med henne, som bare vil ha en fest. Mener likevel, vi må respektere. Jeg valgte å døpe barnet mitt. Da fikk hun et valg. Hun valgte humanetisk. Jeg støttet henne. 

Jeg har 2 bonusbarn. Har vært med på konfirmasjon. Vet ikke hvordan ungdommene tenker i dag. Jeg er ikke enig i alt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2021 den 22.04):

Jeg ser ikke logikken din. Min mormor broderte min bunad. Det betydde ikke at hun dermed skulle få bestemme hva slags konfirmasjonsopplegg vi skulle ha? 

Anonymkode: ca322...225

Bestemødre har som regel en litt annen rolle ift til barnebarna, enn hva stemor har til stebarna. Hvis bestemor hadde sagt nei, hadde man kanskje syntes hun var "sær" men ingen hadde anklaget henne for å mislike og ikke være glad i barnet, eller dette handlet om at hun skulle hevne seg! 

Jeg synes det er helt innafor at man (stemødre inkludert!) velger å ikke gi en så dyr og arbeidskrevende gave som en hjemmesydd/brodert skjorte, til en fest  som handler ganske åpenbart kun om å få gaver. Stemor har satt grenser for hva HUN er villig til å gjøre, hun har ikke hindret mor eller far (eller besteforeldre) fra å gå til anskaffelse av skjorte. 

AnonymBruker skrev (På 1.10.2021 den 13.01):

At en stemor kommer og sier at hun kun ville lage noe til meg dersom jeg gikk bort i fra opplegget jeg og mine foreldre var blitt enige om, og heller fulgte hennes preferanser, DA hadde nok den folksekikken røket. Er dog ganske sikker på at min fars tålmodighet hadde røket før min, og det kvinnemennesket hadde kunnet finne seg et nytt sted å bo. 

Som sagt, å si nei til å bidra er helt ok. Å sette frekke manipulerende betingelser for å gidde å bidra, er totalt mangel på folkeskikk.

Anonymkode: ca322...225

Hun tvinger ikke jenta til noe, hun er rett og slett veldig tydelig på at jenta ikke får i pose og sekk. Når det er hverken snakk om konfirmasjon eller noe som helst opplegg, kun en fest for å få gaver, vil hun ikke få en så stor og tidskrevende gave fra ts. 
Du mener ts sin mann burde "kaste henne ut", fordi hun velger å ikke bruke flere uker på å sy/brodere bunadsskjorte til en ikke-konfirmant?! Holdningen din sier litt om forakten mange stemødre møter, de er liksom bare hushjelp man kan kvitte seg med hvis de har egne meninger og ikke finner seg i å være dørmatte for resten av familien. 

Anonymkode: 550da...e83

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Bestemødre har som regel en litt annen rolle ift til barnebarna, enn hva stemor har til stebarna. Hvis bestemor hadde sagt nei, hadde man kanskje syntes hun var "sær" men ingen hadde anklaget henne for å mislike og ikke være glad i barnet, eller dette handlet om at hun skulle hevne seg! 

Jeg synes det er helt innafor at man (stemødre inkludert!) velger å ikke gi en så dyr og arbeidskrevende gave som en hjemmesydd/brodert skjorte, til en fest  som handler ganske åpenbart kun om å få gaver. Stemor har satt grenser for hva HUN er villig til å gjøre, hun har ikke hindret mor eller far (eller besteforeldre) fra å gå til anskaffelse av skjorte. 

Hun tvinger ikke jenta til noe, hun er rett og slett veldig tydelig på at jenta ikke får i pose og sekk. Når det er hverken snakk om konfirmasjon eller noe som helst opplegg, kun en fest for å få gaver, vil hun ikke få en så stor og tidskrevende gave fra ts. 
Du mener ts sin mann burde "kaste henne ut", fordi hun velger å ikke bruke flere uker på å sy/brodere bunadsskjorte til en ikke-konfirmant?! Holdningen din sier litt om forakten mange stemødre møter, de er liksom bare hushjelp man kan kvitte seg med hvis de har egne meninger og ikke finner seg i å være dørmatte for resten av familien. 

Nei holdingen sier at det ikke er ok å true noen til å gjennomføre en konfirmasjon.. være seg mor,far, stemor, tante eller onkel fra Amerika.. slutt å gjøre dette til en stemortråd. Det har ikke noe med det å gjøre.

dersom ts bare hadde sagt nei til å sy skjorten så hadde alt vært fine. Det var det å sette en betingelse på gaven som var feil. Ingen kan kreve en så flott gave av ts. Men det er rart at hun er villig til å gjøre det hvis jenten fullfører et konfirmasjonsopplegg hun ikke ønsker å følge. Da mener jeg at ts kan sette en annen betingelse,dersom det er det som er viktig,og frigjøre seg fra dette med konfirmasjonsundervisning eller ikke

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Sommerkommer said:

Nei holdingen sier at det ikke er ok å true noen til å gjennomføre en konfirmasjon.. være seg mor,far, stemor, tante eller onkel fra Amerika.. slutt å gjøre dette til en stemortråd. Det har ikke noe med det å gjøre.

dersom ts bare hadde sagt nei til å sy skjorten så hadde alt vært fine. Det var det å sette en betingelse på gaven som var feil. Ingen kan kreve en så flott gave av ts. Men det er rart at hun er villig til å gjøre det hvis jenten fullfører et konfirmasjonsopplegg hun ikke ønsker å følge. Da mener jeg at ts kan sette en annen betingelse,dersom det er det som er viktig,og frigjøre seg fra dette med konfirmasjonsundervisning eller ikke

Jeg har virkelig ikke truet. Jeg har også forklart mange ganger hvorfor jeg har sagt ja til å gjøre noe jeg egentlig ikke har kapasitet til, dersom jenta gjennomfører noe som helst med jevnaldrende. 

Brukeren du siterer er ikke meg. 

Ts. 

• Liker 6
Skrevet
Sommerkommer skrev (29 minutter siden):

Mitt inntrykk er jo at de krever absolutt en så flott gave av ts og at hun derfor er nødt til å forklare hvorfor hun sier nei. Mor og datter mener åpenbart at de har krav på stemors sin kunnskap og tid, når de prøver å vri dette til at hun er slem som ikke bryr seg. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mitt inntrykk er jo at de krever absolutt en så flott gave av ts og at hun derfor er nødt til å forklare hvorfor hun sier nei. Mor og datter mener åpenbart at de har krav på stemors sin kunnskap og tid, når de prøver å vri dette til at hun er slem som ikke bryr seg. 

Det er bare å si at en ikke har kapasitet da i såfall.. det må være en veldig ærlig sak

Skrevet
Sommerkommer skrev (6 minutter siden):

Det er bare å si at en ikke har kapasitet da i såfall.. det må være en veldig ærlig sak

Med all den masingen og anklagingen ts får fra de, virker det ikke som mor og stedatter forstår betydningen av et helt vanlig "nei". 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Med all den masingen og anklagingen ts får fra de, virker det ikke som mor og stedatter forstår betydningen av et helt vanlig "nei". 

Kan hende de er forvirret av at Ts sier hun orker og har kapasitet hvis det blir en skikkelig konfirmasjon. Men ikke hvis det blir et eget opplegg. Det er jo litt forvirrende. Har man ikke kapasitet så har man ikke kapasitet. Det er helt ok. 

• Liker 3
Skrevet
Sommerkommer skrev (20 minutter siden):

Kan hende de er forvirret av at Ts sier hun orker og har kapasitet hvis det blir en skikkelig konfirmasjon. Men ikke hvis det blir et eget opplegg. Det er jo litt forvirrende. Har man ikke kapasitet så har man ikke kapasitet. Det er helt ok. 

Ts har vært veldig tydelig på at en så flott og arbeidskrevende gave gir hun utelukkende for å feire det at ungdommen har oppnådd et mål gjennom egen innsats. Som f.eks når man konfirmeres, ved at man kanskje går litt ut av komfortsonen ved å møte opp og delta i et opplegg og forhåpentligvis lære litt av det også. Enten om det er kristelig eller noe annet.

Stedatteren vil ikke gjøre noe av dette og dermed er det ikke heller aktuelt å gi en så stor gave. Som et kompromiss kunne ts kanskje tilbudt å gi jenta en brodert skjorte når hun om noen år fullfører videregående skole. 

Når jentas mor anklager ts for å ikke være glad i jenta og ikke bry seg, utelukkende fordi hun setter grenser og ikke gir en så råflott gave til enslags "gave-fest", oppfatter jeg det som ekstremt manipulerende og ufint. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts har vært veldig tydelig på at en så flott og arbeidskrevende gave gir hun utelukkende for å feire det at ungdommen har oppnådd et mål gjennom egen innsats. Som f.eks når man konfirmeres, ved at man kanskje går litt ut av komfortsonen ved å møte opp og delta i et opplegg og forhåpentligvis lære litt av det også. Enten om det er kristelig eller noe annet.

Stedatteren vil ikke gjøre noe av dette og dermed er det ikke heller aktuelt å gi en så stor gave. Som et kompromiss kunne ts kanskje tilbudt å gi jenta en brodert skjorte når hun om noen år fullfører videregående skole. 

Når jentas mor anklager ts for å ikke være glad i jenta og ikke bry seg, utelukkende fordi hun setter grenser og ikke gir en så råflott gave til enslags "gave-fest", oppfatter jeg det som ekstremt manipulerende og ufint. 

Ja, men da har jo ts tydeligvis kapasitet da. Det er bare at hun ikke vil hvis det ikke blir på hennes premisser. Da er det jo ikke så rart at mor og stedatter stusser. Spesielt når både far og mor er enig i opplegget..  da er det fort å bli oppfattet som vrang.

stemor har rett til å blande seg i jentens liv, og rett til å delta i oppdragelsen. Men det finnes kanskje bedre måter å få jenten til å lære å få nye venner på enn å tvinge igjennom konfirmasjonsundervisning? Kanskje stemor kan sette seg ned og snakke med jenten om oppførselen hennes, foreslå en eller annen annen aktivitet eller lignende. Si at hun kan bidra til å sy skjorten. Ett eller annet annet..

dette ender jo antagelig bare med at far betaler for en sydd skjorte.. 

• Liker 2
Skrevet
On 10/4/2021 at 6:59 PM, Sommerkommer said:

Ja, men da har jo ts tydeligvis kapasitet da. Det er bare at hun ikke vil hvis det ikke blir på hennes premisser. Da er det jo ikke så rart at mor og stedatter stusser. Spesielt når både far og mor er enig i opplegget..  da er det fort å bli oppfattet som vrang.

stemor har rett til å blande seg i jentens liv, og rett til å delta i oppdragelsen. Men det finnes kanskje bedre måter å få jenten til å lære å få nye venner på enn å tvinge igjennom konfirmasjonsundervisning? Kanskje stemor kan sette seg ned og snakke med jenten om oppførselen hennes, foreslå en eller annen annen aktivitet eller lignende. Si at hun kan bidra til å sy skjorten. Ett eller annet annet..

dette ender jo antagelig bare med at far betaler for en sydd skjorte.. 

Jeg har sagt dette sikkert førti ganger. Men kan gjenta. Jeg gir svarte blanke faen i hvordan jenta velger å konfirmere seg. Eller om hun i det hele tatt gjør det. Men jeg gir altså kun konfirmasjonsgave til konfirmant. 

Jeg har i utgangspunktet verken tid eller kapasitet til dette. Det er en STOR jobb. 

Likevel har jeg sagt at hun skal få en så stor gave dersom hun konfirmerer seg. Både fordi jeg har gitt nieser det samme og fordi hun virkelig trenger ny input. 

Ja, i teorien kan jeg sette meg ned for å prate med henne. Det finnes i teorien en lang rekke muligheter for det når hun setter seg ned og klager på hvordan hun har det. Tro meg, jeg har prøvd. Har jeg forsøkt å stille spørsmål, prate ordentlig, pirke litt mer borti enn å være enig eller si ja dette var trist... Så sier jenta "jeg drar til mamma" og drar. 

Så, i praksis kan jeg ikke snakke med jenta om dette. Det er i teorien et veldig godt forslag! Men tro meg, ikke helt gjennomførbart. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker at konfirmasjon først og fremst er en feiring av at barnet begynner å bli voksen, En dag der barnet får fokus, bekreftelse og som markerer samhøringhet. Det er en viktig markering for både barnet og familien. Jeg synes derfor man skal feire og ha fest uavhengig av om barnet velger tradisjonell konfirmasjonsforbredelse eller ikke. Årende rundt konfirmasjonsalder er vanskelig for mange og her beskrives en tenåring som sliter med å få venner. Desto større grunn til å lage fest for henne.

I TS sin situasjon ville jeg brodert skjorte som et tegn på at jeg var glad i barnet og gleder meg til å følge hennes utvikling inn i voksenverden. TS har tydeligvis gjort tilsvarende for sine nieser og jeg tror stedatter vil oppfatte det som en nedprioritering av henne hvis hun ikke får tilsvarende,

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 12.17):

Hvorfor det? 

Jeg bor med jenta 50% av tiden, hører på og trøster rundt mangel på vennskap, hører på at hun snakker om klassekamerater som mindre viktige enn seg selv. 

Hvorfor er det smålig av meg å ikke bidra, men for mye for meg å ha en mening? 

Ts

Du har et svært negativt syn på stedatteren. Kanskje du skal flytte ut når du liker henne så lite. 

Anonymkode: 6af12...4c8

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har et svært negativt syn på stedatteren. Kanskje du skal flytte ut når du liker henne så lite. 

Anonymkode: 6af12...4c8

Kan du hjelpe meg med å forstå hvordan dette høres ut som jeg er negativ henne, mer en bekymret for hennes hverdag? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg har sagt dette sikkert førti ganger. Men kan gjenta. Jeg gir svarte blanke faen i hvordan jenta velger å konfirmere seg. Eller om hun i det hele tatt gjør det. Men jeg gir altså kun konfirmasjonsgave til konfirmant. 

Jeg har i utgangspunktet verken tid eller kapasitet til dette. Det er en STOR jobb. 

Likevel har jeg sagt at hun skal få en så stor gave dersom hun konfirmerer seg. Både fordi jeg har gitt nieser det samme og fordi hun virkelig trenger ny input. 

Ja, i teorien kan jeg sette meg ned for å prate med henne. Det finnes i teorien en lang rekke muligheter for det når hun setter seg ned og klager på hvordan hun har det. Tro meg, jeg har prøvd. Har jeg forsøkt å stille spørsmål, prate ordentlig, pirke litt mer borti enn å være enig eller si ja dette var trist... Så sier jenta "jeg drar til mamma" og drar. 

Så, i praksis kan jeg ikke snakke med jenta om dette. Det er i teorien et veldig godt forslag! Men tro meg, ikke helt gjennomførbart. 

Jeg gir opp. Jeg har prøvd å komme med forslag til hvordan du kan møte din bekymring for jentens sosiale liv på andre måter enn å trumfe igjennom konfirmasjonsundervisning, uten at det blir så mye drama for deg. (For antar der blir dårlig stemning av dette)

men tenker at siden du er så bestemt så er du jo sikkert både forberedt og mentalt innstilt på det dramaet som sikkert følger. 

lykke til! Håper jenten får venner og er bedre sosialt liv på sikt. Sånn er ofte lettere når en begynner å studere

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har sagt dette sikkert førti ganger. Men kan gjenta. Jeg gir svarte blanke faen i hvordan jenta velger å konfirmere seg. Eller om hun i det hele tatt gjør det. Men jeg gir altså kun konfirmasjonsgave til konfirmant

Stå fast ved det. Det er din regel. Gjennomført konfirmasjonsundervisning belønnes med hjemmesydd skjorte. Ingen konfirmasjonsundervisning, ingen belønning. 

Hvis foreldrene fortsatt mener hun fortjener en skjorte, må de selv skaffe den. 

Anonymkode: a9220...99a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 11.56):

Stedatter skal konfirmeres neste år. Eller "konfirmeres". 

Siden ingen av foreldrene er religiøse, ønsker hun ikke kirkelig. Helt forståelig. Men hun liker ikke human etisk forbund heller, og ønsker at jeg, far og mor lager et "eget opplegg som passer bedre". 

Jenta er generelt lite glad i å tilpasse seg andre, eller samfunnet rundt seg. Hun ønsker derfor ikke å delta på konfirmasjonsundervisning, være seg borgerlig eller kristelig, fordi hun mener det ikke passer henne. Men, hun vil gjerne ha en tilsvarende markering med gaver og få bunad som alle andre. 

Jeg har blitt spurt om å brodere bunadsskjorte og delta på bake osv for å gjøre dette så billig som mulig. Jeg har sagt jeg kan gjøre det dersom hun velger å konfirmere seg. (Jeg kan sy, men det vil koste meg mange arbeidstimer.) 

Mine argumenter har vært: Jenta ønsker seg venner, men gidder ikke delta på noe - konfirmasjonsopplegg kan være positivt. Hun er veldig opptatt av at konfirmasjon er å bli voksen, mens jeg mener det å bli voksen er å lære seg å oppfylle krav for å få noe. I dette tilfellet er kravet å delta på konfirmasjonsopplegg for å få fest, bunad og pengegaver. 

Jeg får mye press fra jentas mor at jeg ikke er glad nok i henne fordi jeg ikke vil bidra til denne spesialkonfirmasjonen. 

Er jeg virkelig så ond stemor om jeg ikke vil bidra til denne spesialkonfirmasjonen? Jeg kjenner det bare er i mot alle mine verdier å få så mye, uten å gjøre noe som helst for det. Dessuten, dette er en hyggelig jente. Men i det siste har hun startet å oppføre seg som hun er viktigere enn alle andre, noe jeg tror er med på å gjøre det vanskelig for henne å få venner. 

Ingen konfirmasjon = Ingen fest/selskap og heller ikke gaver.

• Liker 2
  • 4 måneder senere...
Skrevet

Update? 

Anonymkode: a9220...99a

Skrevet

jeg ser ærlig talt ikke noe "poeng" i å feire en sånn konfirmasjon i det hele tatt. 

0g hvis hun aldri ønsker noen feiring, så får hun helle ingen fest eller gaver... 

Anonymkode: 81b99...7bf

• Liker 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det hi?

Anonymkode: aae3c...fb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...