Gå til innhold

Stedatter og "konfirmasjon"

Anbefalte innlegg

Skrevet
Festlig skrev (Akkurat nå):

Det forskjell på å melde seg inn og nærmest bli politisk aktiv i Humanetisk Forbund. 
Det vi diskuterer her er en borgerlig konfirmasjon som tar utgangspunkt i etikk og moral og menneskeverd. 
Men en kan ikke sammenligne det med et livssyn som kirken står for. 
Jeg registerer at det er i overkant med borgerlige konfirmasjoner som ungdommer velger her vi bor, og jeg tviler på at det hadde skjedd hvis det var ekstreme meninger og holdninger som var grunnverdien og utgangspunktet for undervisningen. 
De velger dette alternativet fordi den kristelige varianten er mer og mer uaktuell for mange. 

De velger det fordi de må det for å få gaver da? Hvis en ikke er enig eller følger livssynet til humanetisk forbund? 

å presse ungdommer inn i livssyn de ikke føler seg hjemme i er umoralskt.. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest laPistola
Skrevet

Tja.. jeg konfirmerte meg ikke, jeg hadde og har mitt eget « opplegg». Jeg passer ikke inn i en religion, men jeg er heller ikke hunman etiker fordi jeg er religiøs på min måte. Jeg liker ikke hyklere, og å hykle for og få gaver var ikke noe jeg som 14 åring ønsket og gjøre. Da ble jeg den eneste i familien uten bunad og litt startpenger på bok da. 30 år etter står jeg fullt ved det valget jeg tok. Ønsker meg bunad da. Hadde jeg vært i ts sin situasjon så hadde jeg holdt en « voksen « fest for stedatteren, men bunad kaker og gaver , og heiet på at det er lov og gå sine egne veier. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

....................

Jeg får mye press fra jentas mor at jeg ikke er glad nok i henne fordi jeg ikke vil bidra til denne spesialkonfirmasjonen. 

Er jeg virkelig så ond stemor om jeg ikke vil bidra til denne spesialkonfirmasjonen?......................

Anonymkode: 60cf2...744

RockyRose skrev (2 timer siden):

.................... fordi stemora elles ikkje vil vere med på opplegget..

RockyRose skrev (2 timer siden):

............... Her meiner ts at stedotra ikkje burde få fest og gåver, fordi ho ynskjer ein seremoni som passar betre for ho 

Konfirmasjon er en av "ritene" i norsk kultur, og vanligvis er ikke riter gjennomført om man ikke går gjennom det formaliserte ritualet og treningen opp mot det.  

I dette tilfellet ser det ut som om barnet ønsker alle "perks" med å bli konfirmert uten å bli konfirmert.

Mor kan skaffe bunad til barnet.  Stemor kan bake kake.  Far kan gi en gave.

• Liker 4
Skrevet

Hva er livssyn? Og hva vet en 15-åring? Vi skal ikke undervurdere alder. Jeg er imot en sånn såkalt seremoni. Men vi skal samtidig ta ungdommene på alvor. 

Jeg tok mine valg. Som 15 åring. Står for det i dag. Jeg flyttet hjemmefra som 16 åring, for jeg skjønte at jeg trengte det. Det var det beste for meg. Jeg står for det fortsatt. 

Har jobbet i skolen. Med ungdommer. Men jeg husker hvor lite jeg ble tatt på alvor. Dette er en kjempeviktig del av deres liv. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker vel at jeg ikke hadde sagt så mye om opplegget jenta vil ha, men rett og slett at å brodere skjorte etc er en større gave enn du ønsker å gi til en slik anledning?

Så kan de ordne skjorte på annen måte og du kan gi noe som du syns passer mer til anledningen? Å sy bunadsutstyr er jo en kjempejobb, så jeg er ikke sikker på at jeg hadde gjort det selv om jenta ble konfirmert på vanlig vis.

Du kan uansett ikke trumfe gjennom at hun følger konfirmasjonsundervisning på noe vis, men du kan heller ikke bli pålagt et så stort arbeid.

Anonymkode: 01452...207

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun høres litt ut som min datter. Vi valgte å gi henne dagen slik hun ønsket og det ble en fin markering av henne og at hun var på vei til å bli voksen. Det jeg kan føye til er at hun rett før hun fylte 18 år fikk diagnosen atypisk autisme og generell angsrlidelse. Dvs hun klarer å maskere veldig godt, men sliter veldig med det sosiale. Skal ikke si at din stedatter har noen diagnose altså, men det er veldig mange grunner til at folk ikke orker standarden. 

Anonymkode: 08632...f2a

Jeg har også deltatt i en feiring av en "konfirmant" som valgte å ikke konfirmere seg verken kristelig eller borgelig. Han fikk diagnosen aspergers 

Når jeg selv kjenner noen som har vært i denne situasjonen så er det litt sårt og jeg ser jo at det ikke nødvendigvis dreier seg om en gavefest slik som mange tror 

Anonymkode: de34b...5d4

• Liker 7
Skrevet

Det er flere å velge mellom enn HEF og DNK. Kan dere ikke foreslå en av de andre? 

Om ikke er jo 15-års fest ett alternativ, vet om flere som har det, da blir det også mer naturlig å utsette bunad til hun er mer utvokst

Anonymkode: 05a90...902

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har også deltatt i en feiring av en "konfirmant" som valgte å ikke konfirmere seg verken kristelig eller borgelig. Han fikk diagnosen aspergers 

Når jeg selv kjenner noen som har vært i denne situasjonen så er det litt sårt og jeg ser jo at det ikke nødvendigvis dreier seg om en gavefest slik som mange tror 

Anonymkode: de34b...5d4

Når du sier det sånn, ja jeg er helt med. Dvs skjønner. Samtidig, jeg har vært med på konfirmasjoner. Bipolar, aspberger. Men de har kanskje vært litt mere oppegående.  Jeg vet at mennesker er forskjellige. Men er fortsatt uenig, en fest uten mening, det er ikke konfirmasjon. 

• Liker 1
Skrevet
Helene skrev (4 minutter siden):

Hva er livssyn? Og hva vet en 15-åring? Vi skal ikke undervurdere alder. Jeg er imot en sånn såkalt seremoni. Men vi skal samtidig ta ungdommene på alvor. 

Jeg tok mine valg. Som 15 åring. Står for det i dag. Jeg flyttet hjemmefra som 16 åring, for jeg skjønte at jeg trengte det. Det var det beste for meg. Jeg står for det fortsatt. 

Har jobbet i skolen. Med ungdommer. Men jeg husker hvor lite jeg ble tatt på alvor. Dette er en kjempeviktig del av deres liv. 

Du må også huske på at 15-åringer har lært om både kirken, og human-etisk forbund på skolen. De vet hvilke livssyn disse har, og gjør kanskje vurderinger basert på at dette livssynet ikke passer for dem. 

Så kan vi voksne sitte og si at dette er "borgerlig konfirmasjon" og basert på "etikk, moral og menneskeverd". Men i realiteten er det en "vervekampanje" for Human -etisk forbund.  Som er et forbund med langt mer politiske holdninger og et ganske spesifikt livssyn i bunnen. 

Så at en 15-åring setter seg inn i mulighetene og velger bort både kristendommen og human-etikken, betyr vel egentlig at tenåringen er moden og tar et informert valg? 
Selvfølgelig bør ikke denne samtidig kreve fest og gaver, men det er jo noe foreldrene velger om de gir likevel eller ikke. 

Anonymkode: c4aeb...600

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er flere å velge mellom enn HEF og DNK. Kan dere ikke foreslå en av de andre? 

Om ikke er jo 15-års fest ett alternativ, vet om flere som har det, da blir det også mer naturlig å utsette bunad til hun er mer utvokst

Anonymkode: 05a90...902

Hvor mange andre alternativer finnes, egentlig? 

Vi har lett etter dette tidligere, og fant vel ingen andre enn disse to. 

Skrevet

Jeg liker ikke startinnlegget ditt Ts, det høres ut som om du ikke liker stedatteren din spesielt godt, og det høres ut som om du har ganske lite forståelse for hennes følelser.

Det er ikke en "spesialkonfirmasjon" bare fordi hun ikke vil konfirmeres kristelig, det må da være lov å velge sitt eget livssyn, det har hun full rett til faktisk. 

Og det at hun ikke vil være med på opplegg, det kan forandre seg. Om hun fra før av har lite venner og kanskje har litt angst, så kan det føles skummelt å skulle møte mange nye. Om hun blir mobbet fra før av så er hun kanskje redd for å bli mobbet også i blant ungdommen som skal konfirmeres gjennom Human Etisk forbund. Her bør mor snakke litt med henne og få henne med etterhvert, men det bør ikke være tvang om hun møter mobbing. Når et barn ikke "gidder å være med" på grunn av mobbing så har det ingenting med å gidde å gøre, det har med verdighet og vondt i magen å gjøre. Ingen liker å gå alene, ingen liker å få slengt stygge ord etter seg, ingen "gidder" å være andres hakkekylling.. 

Men uansett hva hun går igjennom blant jevnaldrende, så bør hun i det minste slippe å bli mobbet på hjemmebane!!! Og det føles det ut som om du er på god vei til å delta i Ts. 

Nei Ts, her viser du lite empati og medfølelse ovenfor denne une jenta. Du får -10 i stemorpoeng fra meg

Anonymkode: 65b63...64a

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må også huske på at 15-åringer har lært om både kirken, og human-etisk forbund på skolen. De vet hvilke livssyn disse har, og gjør kanskje vurderinger basert på at dette livssynet ikke passer for dem. 

Så kan vi voksne sitte og si at dette er "borgerlig konfirmasjon" og basert på "etikk, moral og menneskeverd". Men i realiteten er det en "vervekampanje" for Human -etisk forbund.  Som er et forbund med langt mer politiske holdninger og et ganske spesifikt livssyn i bunnen. 

Så at en 15-åring setter seg inn i mulighetene og velger bort både kristendommen og human-etikken, betyr vel egentlig at tenåringen er moden og tar et informert valg? 
Selvfølgelig bør ikke denne samtidig kreve fest og gaver, men det er jo noe foreldrene velger om de gir likevel eller ikke. 

Jeg er faktisk helt enig. Det er ikke noe jeg har tenkt så mye igjennom. Min erfaring, min datter måtte ta et valg. Hun sa, bestemor kommer til å bli så skuffet om jeg ikke tar kirkelig konfirmasjon. Jeg sa, hva tenker du. Jeg støtter deg uansett. Og jeg lærte masse igjennom hennes undervisning. Jeg visste endel fra før av da. Men det var godt å føle et fellesskap. 

Hun valgte humanetisk. Samtidig, i denne diskusjonen så begynner jeg å tenke, må alle konfirmere seg? Jeg prøver å være åpen. 

• Liker 1
Skrevet

Det er da langt mellom det å ikke bidra til å sitte hver kveld i måneder for å sy en bunadskjorte. Det må være lov å si at den skjorta ikke blir noe av. Jeg har sydd selv og bare stoff og tråd kostet 2000 før jeg satte ett eneste sting.

Anonymkode: 36f79...f4a

• Liker 11
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du har jo ikke en mening, men et ultimatum. Meningen din kan du jo ha, men det vil være opp til mor og far. Du kan selvfølgelig nekte å bidra, men jeg synes det er smålig hvis du hadde bidratt om hun hadde gjort det på en annen måte. Det blir litt sånn «jeg gidder ikke hvis ikke jeg får viljen min». 

Anonymkode: 18c02...069

Er det et ultimatum at jeg ikke ønsker å brodere en bunadsskjorte i konfirmasjonsgave til en fest som ikke er konfirmasjon? 

Vet du hvor mange timer det tar? 

Jeg bryr meg om jenta. Jeg har sittet utrolig mange timer og hørt på at hun ikke har venner. Samtidig har jeg hørt så mange timer om at den har dysleksi så er umulig å diskutere bøker med, den har foreldre med butikkjobb så de har uinteressante diskusjoner hjemme, den har stygge klær så kan ikke sees sammen... Er det virkelig så ille av meg å tenke at de diskusjonene om menneskeverd i konfirmasjonsundervisning kan være ok? 

Jeg hadde tenkt akkurat det samme om eget barn. Forskjellen er at der hadde ingen kunnet sendt meg meldinger med beskyldninger om mangel på kjærlighet om jeg stilte krav om konfirmasjon for konfirmasjonsgave. 

Om alt er opp til mor og far, og min mening skal holdes for meg selv (som om jeg var en innleid sydame), hvorfor skal jeg da gidde gjøre dette gratis? 

• Liker 26
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg liker ikke startinnlegget ditt Ts, det høres ut som om du ikke liker stedatteren din spesielt godt, og det høres ut som om du har ganske lite forståelse for hennes følelser.

Det er ikke en "spesialkonfirmasjon" bare fordi hun ikke vil konfirmeres kristelig, det må da være lov å velge sitt eget livssyn, det har hun full rett til faktisk. 

Og det at hun ikke vil være med på opplegg, det kan forandre seg. Om hun fra før av har lite venner og kanskje har litt angst, så kan det føles skummelt å skulle møte mange nye. Om hun blir mobbet fra før av så er hun kanskje redd for å bli mobbet også i blant ungdommen som skal konfirmeres gjennom Human Etisk forbund. Her bør mor snakke litt med henne og få henne med etterhvert, men det bør ikke være tvang om hun møter mobbing. Når et barn ikke "gidder å være med" på grunn av mobbing så har det ingenting med å gidde å gøre, det har med verdighet og vondt i magen å gjøre. Ingen liker å gå alene, ingen liker å få slengt stygge ord etter seg, ingen "gidder" å være andres hakkekylling.. 

Men uansett hva hun går igjennom blant jevnaldrende, så bør hun i det minste slippe å bli mobbet på hjemmebane!!! Og det føles det ut som om du er på god vei til å delta i Ts. 

Nei Ts, her viser du lite empati og medfølelse ovenfor denne une jenta. Du får -10 i stemorpoeng fra meg

Dette kunne jeg svart selv også. All respekt til jenta som ikke lar seg presse inn i et opplegg som hun ikke føler tilhørighet til. 
TS vil ikke bruke av dyrebare tiden sin til å brodere på bunadskjorta til sin egen bonusdatter. Jeg tenker at om familien har råd, så er det helt vanlig å få bunad i den alderen uansett. 

Anonymkode: 00821...648

• Liker 3
Skrevet
Sommerkommer skrev (17 minutter siden):

De velger det fordi de må det for å få gaver da? Hvis en ikke er enig eller følger livssynet til humanetisk forbund? 

å presse ungdommer inn i livssyn de ikke føler seg hjemme i er umoralskt.. 

Jeg tenker det er naivt å tro at pengene og gavene ikke lokker uansett hvilken retning ungdommene velger. 
Det er bare å tenke tilbake på sin egen konfirmasjon. 
Alle ungdommene vet at dette er en tradisjon, og noen er usikre på hva de skal velge . 
Noen får ikke velge av sine foreldre, mens andre får ta et aktivt valg. 
Fellesnevneren er at en må følge et undervisningsopplegg som er en forberedelse for seremonien som blir holdt senere. 
Det jeg ville frem til var at jeg synes det er sunt at en må «jobbe» litt for å få tilgang til det som er en minnerik og fin dag som alle husker resten av livet, og som er en større utgift for foreldrene. 
En kan prøve å få de til å merke at det blir brukt ressurser som en godt kan vise kan vise pittelitt takknemlighet for. 
Om en velger å stå utenfor alle tradisjonelle valg, og gjøre en frivillig innsats i en eller annen form må vel det være innafor. 
Det som jeg syntes TS m fam burde unngå var en ungdom som ikke gadd noen ting, men som forventet å få alt i fanget uansett. 
Da gjør en seg som forelder en stor bjørnetjeneste 

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mobber henne da vel ikke om jeg ikke vil brodere? 

Jeg har heller ikke sagt noe om at hun må velge kristelig. Borgerlig er også et alternativ. 

Jeg har heller ikke sagt noe som helst om at hun mobbes. Meg bekjent har problemet det siste året vært at hun ser på jevnaldrende/klassekamerater som for dumme, og at hun ikke har holdt dette for seg i omgang med dem. 

Jeg har, i kontrast til å mobbe henne, hørt på utallige timer med frustrasjon og kjeft fordi hun må gå på en skole med bare dumme folk som ikke er smarte nok til å inspirere henne. 

• Liker 14
Skrevet

Spørsmål, er det mulig å få bunad i gave, uten konfirmasjon?

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
Festlig skrev (1 time siden):

Der tar du feil . 
En borgerlig eller humanetisk konfirmasjon er ikke noe « livssyn» på linje med kirkelig. 
Det handler om etikk og moral og menneskeverd.  
Sunn fornuft og respekt mellom mennesker. 
Det er noe som fungerer i alle lag og verdensdeler 

Helt enig. Min datter valgte borgerlig konfirmasjon, og det var et godt opplegg. Hun var en bestemt ungdom med egne meninger.  Ikke feil å lære om menneskerettigheter heller. Det var nyttig lærdom for de unge som ønsket å «træ inn i de voksnes rekker»

Det var ingen vervekampanje eller krav om å melde seg inn i humanetisk forbund.  Denne ungen som ts forteller om, virker bare tåpelig.

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker vel at jeg ikke hadde sagt så mye om opplegget jenta vil ha, men rett og slett at å brodere skjorte etc er en større gave enn du ønsker å gi til en slik anledning?

Så kan de ordne skjorte på annen måte og du kan gi noe som du syns passer mer til anledningen? Å sy bunadsutstyr er jo en kjempejobb, så jeg er ikke sikker på at jeg hadde gjort det selv om jenta ble konfirmert på vanlig vis.

Du kan uansett ikke trumfe gjennom at hun følger konfirmasjonsundervisning på noe vis, men du kan heller ikke bli pålagt et så stort arbeid.

Anonymkode: 01452...207

Nei, jeg vil ikke trumfe noe. Jeg har brodert til tantebarn konfirmasjoner, sammen med min mormor. 

Nå har stedatter tatt som en selvfølge at hun også skal få. Mormoren min er ikke mer, og jeg gruer meg veldig til å å løs på jobben alene. Jeg hadde SELVSAGT gjort det til en konfirmasjon. Men jeg synes at det forventes av meg når hun ikke konfirmeres, og å få meldinger fra mor om mangel på kjærlighet, er strevsomt. 

Å gi en annen gave var et godt tips! 

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...