Gå til innhold

Stedatter og "konfirmasjon"

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Kommet litt ut av tråden her! Men som stemor skal du ikke bare bidra bidra bidra, når du er så stor del av hennes hverdag. Høres jo ut som du gjør mye bra!  

Det eneste er denne tvangen med å konfirmere seg i kirken for å få gave av nær familie jeg ikke deler synet på. Det forstår ikke jeg! Så vi får bare undre oss😉 men syns jeg leste noen skrev noe om at hun kunne ta del i å brodere/sy. Det var jo fint forslag uansett? 

Anonymkode: 5bbb2...fdb

Jeg har aldri nevt at jeg tenker kirke er eneste alternativ. 

Ja, det var et fint forslag å gjøre det sammen. Har som sagt tatt til meg flere forslag herfra. 

Anonymkode: 60cf2...744

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter kommer nok til å velge å ikke konfirmere seg- greit nok, men bunad skal hun få forde. Men spesial»opplegg- de hørtes da meget rart ut?

Anonymkode: 09771...6c4

• Liker 3
Skrevet

Jeg er helt enig med ts her, og for meg høres det ut som om bonusdatter vil slippe unna jobben med å gå på konfirmasjonsundervisning, men likevel få alle fordeler et slikt selskap gir. Dersom hun vil ha et eget opplegg synes jeg at ideen med at hun selv velger en organisasjon som hun hjelper i tilsvarende mange timer som konfirmasjonsundervisningen skulle ha vært, er en god ide. Da vil det vise seg om hun faktisk er villig til å gjøre en innsats eller om alt snakk om at ting ikke passer henne bare er et spill for galleriet.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 12.09):

Hadde jeg blitt invitert i en slik konfirmasjon hadde je følt meg litt lurt. Det er jo ikke en konfirmasjon, bare et ekstremt dyrt selskap. 

Anonymkode: 8ba28...8a3

Lurt? En konfirmasjon er nå ikke store saken uansett da. Mange som har privat navnefest i stedet for borgerlig eller kirkelig også. Hvorfor skal det være så dårlig? 

• Liker 4
Skrevet
RockyRose skrev (På 27.9.2021 den 12.26):

Dette gjeld jo i fleire samanhengar. Fins jo namnefest og bryllup utanom kyrkje og human etisk. Der har folk valgt eit opplegg som passar for dei. Det er jo like stort for vedkomande likevel 🤷‍♀️ Syns at om ein ungdom har tenkt så langt at verken kyrkje eller human etisk er noko for ho, så må jo det bli respektert. Kjedeleg at ho må gå gjennom ein seremoni som ikkje passar ho, fordi stemora elles ikkje vil vere med på opplegget..

Jeg er enig både med deg og med stemor. Syns denne var vanskelig. 

Men jeg er mest enig med stemor. For i dette tilfellet virker det som at jenta bør være med på konfirmasjonsopplegg og lære seg å tilpasse seg krav og forventninger som jo hører med det å bli voksen. Pluss at hun trenger litt etikk undervisning med slike holdninger. 

Når man skal døpe og gifte seg, så er man voksen. Da er det annerledes. Da har man lært og tilpasse seg og lever på en voksen måte. Iallfall de aller fleste. 

Men…selv om jeg tenker at stemor har rett. Så er det foreldrene som bestemmer. Var jeg deg stemor, så hadde jeg sydd og stilt opp. Men fortsatt å snakke med stedatter og formidle til henne dine gode verdier og fortelle foreldrene hva du syns om saken. 

Hvis du er steil og nekter så blir det bare leit tenker jeg. Hva tenker du? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 11.56):

Stedatter skal konfirmeres neste år. Eller "konfirmeres". 

Siden ingen av foreldrene er religiøse, ønsker hun ikke kirkelig. Helt forståelig. Men hun liker ikke human etisk forbund heller, og ønsker at jeg, far og mor lager et "eget opplegg som passer bedre". 

Jenta er generelt lite glad i å tilpasse seg andre, eller samfunnet rundt seg. Hun ønsker derfor ikke å delta på konfirmasjonsundervisning, være seg borgerlig eller kristelig, fordi hun mener det ikke passer henne. Men, hun vil gjerne ha en tilsvarende markering med gaver og få bunad som alle andre. 

Jeg har blitt spurt om å brodere bunadsskjorte og delta på bake osv for å gjøre dette så billig som mulig. Jeg har sagt jeg kan gjøre det dersom hun velger å konfirmere seg. (Jeg kan sy, men det vil koste meg mange arbeidstimer.) 

Mine argumenter har vært: Jenta ønsker seg venner, men gidder ikke delta på noe - konfirmasjonsopplegg kan være positivt. Hun er veldig opptatt av at konfirmasjon er å bli voksen, mens jeg mener det å bli voksen er å lære seg å oppfylle krav for å få noe. I dette tilfellet er kravet å delta på konfirmasjonsopplegg for å få fest, bunad og pengegaver. 

Jeg får mye press fra jentas mor at jeg ikke er glad nok i henne fordi jeg ikke vil bidra til denne spesialkonfirmasjonen. 

Er jeg virkelig så ond stemor om jeg ikke vil bidra til denne spesialkonfirmasjonen? Jeg kjenner det bare er i mot alle mine verdier å få så mye, uten å gjøre noe som helst for det. Dessuten, dette er en hyggelig jente. Men i det siste har hun startet å oppføre seg som hun er viktigere enn alle andre, noe jeg tror er med på å gjøre det vanskelig for henne å få venner. 

Ikke alle mine har ønsket å konfirmere seg når det var tid for det (borgerlig er uaktuelt) for de har vi holdt voksen fest når de har fylt/skal fylle 18

• Liker 3
Skrevet
Sokkar skrev (På 27.9.2021 den 12.30):

Mener du de som gifter seg i tingretten? Det er jo noe juridisk bindende. Har aldri blitt invitert i bryllup som ikke enten er av dommer eller prest. 

Navnefest aner jeg ikke hva er, aldri blitt invitert. Men borgerlig er vel konfirmasjonens svar på navmefest? Eller? 

Navnefest er humanetisk forbund sin dåp wannabe

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 12.09):

Hadde jeg blitt invitert i en slik konfirmasjon hadde je følt meg litt lurt. Det er jo ikke en konfirmasjon, bare et ekstremt dyrt selskap. 

Anonymkode: 8ba28...8a3

Er du veldig religiøs siden du tenker sånn? 

Så sært - konfirmasjon er jo uanset kun gave-innsamling.

Søsteren min hadde bare navnefest til sine barn - altså, de inviterte til fest for å feire at ungen fantes og hadde et navn, ikke det der human-etiker opplegget. Den ungen fikk jo akkurat samme type gaver som min unge som ble døpt, og festen var like hyggelig (evt like kjedelig) for alle gjestene. 

Jeg er hverken kristen eller har noe sansen for human-etisk forbund, så om min unge velger å feire «konfirmasjon» uten å blande inn kirken eller human-etisk forbund blir jeg bare stolt.

Kanskje man kunne laget et tema rundt det, at hun kunne forberedt noe eller f.eks. sunget en sang til gjestene hvis hun er flink til det - ett eller annet? 

At du ikke gidder å vake en kake er ganske søkt. Om du gidder å brodere skjorte eller ikke må være opp til deg. Jeg hadde med glede gjort det til en jeg var glad i. Ikke for at det skulle bli «billigere», men fordi det betyr mer når det er omtanke i hvert sting. 
Jeg skjønner ikke hvorfor det spiller noen rolle om hun er med på et kristent opplegg hun ikke tror på uansett…

Anonymkode: ca322...225

Skrevet
5 hours ago, Sensi said:

Jeg er enig både med deg og med stemor. Syns denne var vanskelig. 

Men jeg er mest enig med stemor. For i dette tilfellet virker det som at jenta bør være med på konfirmasjonsopplegg og lære seg å tilpasse seg krav og forventninger som jo hører med det å bli voksen. Pluss at hun trenger litt etikk undervisning med slike holdninger. 

Når man skal døpe og gifte seg, så er man voksen. Da er det annerledes. Da har man lært og tilpasse seg og lever på en voksen måte. Iallfall de aller fleste. 

Men…selv om jeg tenker at stemor har rett. Så er det foreldrene som bestemmer. Var jeg deg stemor, så hadde jeg sydd og stilt opp. Men fortsatt å snakke med stedatter og formidle til henne dine gode verdier og fortelle foreldrene hva du syns om saken. 

Hvis du er steil og nekter så blir det bare leit tenker jeg. Hva tenker du? 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor stemor i bunn forventes å stille opp med noe så stort, til noe det samtidig ansees at jeg ikke har noe jeg skulle sagt? 

Jeg opplever det ikke som spesielt steilt å la være å ta på meg en så stor oppgave. Men her ser jeg at mange er uenige med meg. 

Kjenner jeg er litt usikker på det. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det jeg ikke skjønner er hvorfor stemor i bunn forventes å stille opp med noe så stort, til noe det samtidig ansees at jeg ikke har noe jeg skulle sagt? 

Jeg opplever det ikke som spesielt steilt å la være å ta på meg en så stor oppgave. Men her ser jeg at mange er uenige med meg. 

Folk er ikkje ueinig i at dette er ei stor oppgåve. Folk er ueinig i at konfirmasjonen skal skje på ein måte du ynskjer, elles vil du ikkje gje bunadsskjorte i gåve. "jeg har blitt spurt om å brodere bunadsskjorte og delta på bake osv for å gjøre dette så billig som mulig. Jeg har sagt jeg kan gjøre det dersom hun velger å konfirmere seg."
Du skriv også at du har sydd fleire bunadsskjorte til nieser(ilag med mormor), er det rart å forvente at du gjer det for stedotra di? Om du faktisk ikkje klara det aleine, så klara du det heller ikkje om ho konfirmera seg slik du ynskjer.

• Liker 6
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (På 29.9.2021 den 14.32):

Human Etisk er jo en fest som markerer overgangen fra barn til voksen uten det religiøse aspektet. Det vektlegger human etiske aspekter, kan virkelig ikke forstå at det skal være noe som «bryter» med synet til noen.. ( i så fall, hva da?)

Forskjellen på en navnefest er at det er voksne som uansett gjør alle forberedelsene og «jobben».

Litt av hensikten med en konfirmasjon er som TS er inne på, også det sosiale, og man skal selv gjennomføre noe. Jeg konfirmerte meg human etisk, vi lærte om menneskeverd, menneskesyn, vi reflekterte over etiske dilemma. Vi måtte i likhet med de som konfirmerte seg i kirke, delta på noe i fellesskap. Vi måtte yte noe, gi noe.

Det er her TS reagerer på at stedatteren «aldri tilpasser seg» kombinert med at hun sliter sosialt.
At hun skal ha en «spesial konfirmasjon» blir jo i forlengelse av denne litt asosiale og destruktive adferden.

Da er det faktisk mer til hennes fordel å bli utfordret på å delta i en sosial setting fremfor å servere henne en fest skreddersydd etter hennes ønsker, servert på et sølvfat hvor hun selv ikke bidrar med stort annet enn krav. 

Helt enig. Syns TS er fornuftig i sin tankegang. 
Hun får velge selv om hun vil brodere og lage kake. Ingen kan forvente noe. 
Men tviler på at jenta lærer noe om ikke foreldrene også ser på dette på samme måte som TS. 

• Liker 5
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (6 timer siden):

Nei mange har navnefest uten noen som helst seremoni. Det er likevel vanlig å ta med gaver tilsvarende dåp

• Liker 6
Skrevet
Mooza skrev (På 27.9.2021 den 13.23):

Litt på siden; Jeg har en datter som ble for syk til å delta i konfirmasjonsundervisning, og det var ikke et problem. Hun var der ett par ganger da, og jeg var med. Det satt et par gutter bak på benkene og kastet dritt til en av ungene som satt foran dem. En gutt ...og jeg så hvordan han krøp sammen. Jeg synes det var rart at ingen fikk det med seg- kontrasten til dette svulstige pratet fra kateketen om nestekjærlighet og dritten som fløy bak på benkene var stor. Ungen min ble dårlig av å være der...og det ble nå egentlig jeg også. 

Så jeg tenker vel at du er heldig som har ei som vet hva hun vil. Som krever sin rett selv om vi i vår generasjon aldri hadde fått det. Hun sliter tydeligvis med venner, og er heldig som har deg å prate med TS. Jeg skjønner veldig godt at du ser at hun deltar slik at hun kanskje får seg venner. Men det er vel ofte de samme folkene som er der, som på skolen... Kanskje det kan være en av grunnene til at hun ikke vil? Hvis hun allerede føler seg utenfor, så vil jo dette bare bli enda en byrde. 

Fortjener hun ikke sin egen dag uansett? Det er den siste festen liksom.. Da er bryllup eventuelt neste, og det arrangerer ikke dere nødvendigvis. Så jeg tenker at du skal hylle henne, som alle andre på den alderen blir hyllet. Takke gud- eller human etiske verdier :) ...for at hun er oppegående og ei fin jente. 

Hva er egentlig alternativet her? At du skal trumfe gjennom at hun ikke skal få sin dag? Hvordan tror du det kommer til å se ut- hvis du ikke har mor og far med deg? Det kan bli surt. Og skjønner vel ikke helt vitsen med det? 

Du satt og så på at et barn ble mobbet, uten at du grep inn..? Skam deg.

Det høres ut som denne jenta trenger konfirmasjonsundervisningen til Humanetisk Forbund. De lærer om etikk, toleranse, empati osv. I tillegg samler de ungdommer fra mange skolekretser, og det er en mulighet til å finne venner som ikke går på egen skole (du sier at hun savner venner).
Jeg har hatt flere barn som konfirmanter i Humanetisk forbund, og bli imponert hver gang de kommer hjem og forteller fra opplegget. Og seremonien er både finere og mer høytidlig enn den er i kirken. 
Ingen av oss er medlenner i forbundet, men dette konfirmasjonsopplegget deres er glimrende. 

Til egne barn har jeg sagt at de velger selv hva de ønsker. Gave fra oss foreldre får de uansett, men selskap pluss gaver fra familien er knyttet til å faktisk konfirmere seg. (Mulig en del av familien ville gitt gave uansett, for å ikke gjøre forskjell på ungdommene, men det har aldri vært aktuelt så vet ikke sikkert).

En kamerat av sønnen min valgte å ikke konfirmere seg, og der gikk familien sammen om å velge et land, hele familien brukte et par år på å lære seg språk og historie derfra, og så reiste de på ferie dit sammen i stedet for å ha selskap. De er ikke norske, så har ikke tradisjon for konfirmasjon eller familie som bor i landet, men jeg synes det er en flott måte å løse det på. 

Anonymkode: c4f7c...d15

• Liker 7
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Stå på ditt og hold fast ved du tilbyr skjorten som belønning for å ha fullført konfirmasjonsundervisning (av en eller annen form). Resten må foreldrene hitte ut av. 

Anonymkode: a9220...99a

• Liker 11
Skrevet
Sommerkommer skrev (1 time siden):

Nei mange har navnefest uten noen som helst seremoni. Det er likevel vanlig å ta med gaver tilsvarende dåp

Normen er lell at det er gjennom humanetisk forbund.

Har vært i over 50 navnefester og ikke en har vært utenfor humanetisk forbunds opplegg

• Liker 3
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Normen er lell at det er gjennom humanetisk forbund.

Har vært i over 50 navnefester og ikke en har vært utenfor humanetisk forbunds opplegg

Jeg her vært i flere navnefester ikke en igjennom humanetisk forbund

• Liker 5
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (11 timer siden):

Ja. Borgerlig er ikke det et annet navn på konfirmasjon via humanetisk forbund? 

• Liker 2
Skrevet
Sokkar skrev (4 minutter siden):

Det finnes også holistisk konfirmasjon og kanskje flere. 

Anonymkode: 045c7...7f1

• Liker 4
Skrevet
Sokkar skrev (43 minutter siden):

Jo , det stemmer. 
Det er noen her som tror at Humanetisk Forbund driver med en slags livssynspropaganda. 
Det er flere og flere som velger denne formen for konfirmasjon. 

Anonymkode: 49456...823

• Liker 3
Skrevet
6 hours ago, RockyRose said:

Folk er ikkje ueinig i at dette er ei stor oppgåve. Folk er ueinig i at konfirmasjonen skal skje på ein måte du ynskjer, elles vil du ikkje gje bunadsskjorte i gåve. "jeg har blitt spurt om å brodere bunadsskjorte og delta på bake osv for å gjøre dette så billig som mulig. Jeg har sagt jeg kan gjøre det dersom hun velger å konfirmere seg."
Du skriv også at du har sydd fleire bunadsskjorte til nieser(ilag med mormor), er det rart å forvente at du gjer det for stedotra di? Om du faktisk ikkje klara det aleine, så klara du det heller ikkje om ho konfirmera seg slik du ynskjer.

En konfirmasjon kan skje på akkurat hvilken som helst måte. Jeg ser også at mange er ueinge med meg i at en konfirmasjonsgave fordrer en konfirmasjon. 

Men jeg litt lei meg for å få bekreftet denne forventningen jeg har følt fra bonusdattee og hennes mor en stund. Jeg skal bidra med alt de måtte ønske, ellers er jeg verken glad i henne eller en ok person. Men absolutt alt skal være på alle andres premisser, jeg skal ikke mene eller så noe. 

Jeg må innrømme at jeg oppkever dette som utrolig utmattende. Jeg er usikker på om jeg klarer stå i den skvisen for alltid. Å stille opp på lik linje som en forelder, men ha like lite jeg skulle ha sagt som en innleid barnepike. 

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...