Gå til innhold

Stedatter og "konfirmasjon"

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sommerkommer skrev (50 minutter siden):

datteren bør selvsagt gjøres oppmerksom på at det er mulig at noen gjester tar med seg mindre gaver siden det ikke er en reell konfirmasjon. Men man skal ikke true noen til å konfirmere seg i et livssyn de ikke kan stå for. 

hadde en av mine nevøer bestemt seg for å ikke konfirmere seg i det hele tatt. Eller ha fest. Så hadde jeg sendt ham samme summen likevel. Pengegaver skal helst være likt innad i familier. 

Det er jo ikke snakk om å true noen til å konfirmere seg? Det er snakk om å faktisk gjøre det som kreves for å kunne kalle det en konfirmasjon. 
I Norge er det ikke tradisjon for slike 16-års dager..det er dessuten i 14-15 års alderen man konfirmeres her. 

Skal man late som barnet får gode karakterer uten å jobbe for det også? Fordi det koster noe for barnet å jobbe for karakterene? 
Vil man ikke konfirmeres så er det helt ok - men da får man heller ikke konfirmasjonsfest..det er jo så enkelt som det 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vera skrev (8 minutter siden):

Det er jo ikke snakk om å true noen til å konfirmere seg? Det er snakk om å faktisk gjøre det som kreves for å kunne kalle det en konfirmasjon. 
I Norge er det ikke tradisjon for slike 16-års dager..det er dessuten i 14-15 års alderen man konfirmeres her. 

Skal man late som barnet får gode karakterer uten å jobbe for det også? Fordi det koster noe for barnet å jobbe for karakterene? 
Vil man ikke konfirmeres så er det helt ok - men da får man heller ikke konfirmasjonsfest..det er jo så enkelt som det 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

Men det er da vitterlig en trussel. Om å holde tilbake goder om en ikke innordner seg et spesifikt livssyn? Skjønner ikke at folk ikke forstår at det blir feil. Hadde det eksister et skikkelig borgerlig alternativ så hadde det kanskje stilt seg annerledes.. 

tenk hvor mange barn som konfirmerer seg kun for å tilfredsstille foreldrene og dermed få disse pengene og bunad. 

• Liker 4
Skrevet

Ja, for alle som konfirmerer seg i kirka er kristen og tror på Gud🙏🏻🙈 Eller så var det dette med pengene og gavene da😂

Anonymkode: 9c633...964

• Liker 3
Skrevet
Sommerkommer skrev (46 minutter siden):

Men det er da vitterlig en trussel. Om å holde tilbake goder om en ikke innordner seg et spesifikt livssyn? Skjønner ikke at folk ikke forstår at det blir feil. Hadde det eksister et skikkelig borgerlig alternativ så hadde det kanskje stilt seg annerledes.. 

tenk hvor mange barn som konfirmerer seg kun for å tilfredsstille foreldrene og dermed få disse pengene og bunad. 

Hør på sommerkommer !! Dette er trusler!!! 

Anonymkode: 5bbb2...fdb

Skrevet
Sommerkommer skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hør på sommerkommer !! Dette er trusler!!! 

Dette er ikke en trussel. TS broderer bunadsskjorter til konfirmanter. Bonusdatter skal ikke konfirmere seg. Hvor mye man enn mener at en ikke-konfirmasjonsfest er like bra som en konfirmasjonsfest, er det ikke det samme. TS er heller ikke bonusdatters eneste mulighet til å få seg bunadsskjorte, så det er ikke sånn at TS hindrer bonusdatter i å få seg bunadskjorte.

Se for deg en situasjon hvor TS syr brudekjoler til familiemedlemmer som skal gifte seg. En kusine av TS har innflytningsfest fordi hun flytter sammen med kjæresten-som-nå-blir-samboer for første gang. Fordi kusinen ikke har tenkt å gifte seg, spør/kommanderer hun TS om å sy en kjole tilsvarende en brudekjole i innflytningsgave. TS sier nei, fordi hun kun syr kjoler til bryllup. Og sier at hun selvfølgelig vil sy en kjole til et evt. bryllup. Er dette da en trussel, hvor TS tvinger kusinen til å gifte seg?

• Liker 18
Skrevet
semperflorens skrev (14 minutter siden):

Dette er ikke en trussel. TS broderer bunadsskjorter til konfirmanter. Bonusdatter skal ikke konfirmere seg. Hvor mye man enn mener at en ikke-konfirmasjonsfest er like bra som en konfirmasjonsfest, er det ikke det samme. TS er heller ikke bonusdatters eneste mulighet til å få seg bunadsskjorte, så det er ikke sånn at TS hindrer bonusdatter i å få seg bunadskjorte.

Se for deg en situasjon hvor TS syr brudekjoler til familiemedlemmer som skal gifte seg. En kusine av TS har innflytningsfest fordi hun flytter sammen med kjæresten-som-nå-blir-samboer for første gang. Fordi kusinen ikke har tenkt å gifte seg, spør/kommanderer hun TS om å sy en kjole tilsvarende en brudekjole i innflytningsgave. TS sier nei, fordi hun kun syr kjoler til bryllup. Og sier at hun selvfølgelig vil sy en kjole til et evt. bryllup. Er dette da en trussel, hvor TS tvinger kusinen til å gifte seg?

Dårlig sammenligning! 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dårlig sammenligning! 

Hvorfor synes du det?

• Liker 10
Skrevet
2 hours ago, Sommerkommer said:

Mener du helt oppriktig at det er en trussel å ikke ville gi konfirmasjonsgave til en som ikke konfirmeres? 

Kan du forklare din definisjon av trussel? 

Jeg bryr meg ikke hvilket livssyn hun velger. En konfirmasjonsfest er slutten av gjennomført konfirmasjonsundervisning. 

Jeg har aldri sagt at jeg kommer til å nekte henne å kjøpe seg en skjorte. Jeg har sagt at kommer ikke til å bruke tusenvis av kroner og hundre timer på en konfirmasjonsgave om det ikke blir konfirmasjon. 

Er det slik at du tenker jeg er forpliktet til å utføre dette for jenta? 

Anonymkode: 60cf2...744

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mener du helt oppriktig at det er en trussel å ikke ville gi konfirmasjonsgave til en som ikke konfirmeres? 

Kan du forklare din definisjon av trussel? 

Jeg bryr meg ikke hvilket livssyn hun velger. En konfirmasjonsfest er slutten av gjennomført konfirmasjonsundervisning. 

Jeg har aldri sagt at jeg kommer til å nekte henne å kjøpe seg en skjorte. Jeg har sagt at kommer ikke til å bruke tusenvis av kroner og hundre timer på en konfirmasjonsgave om det ikke blir konfirmasjon. 

Er det slik at du tenker jeg er forpliktet til å utføre dette for jenta? 

Men det finnes ikke et borgerlig alternativ til konfirmasjon. Humanisme er også et livssyn. Det blir vel feil om en ikke føler en passer inn der og konfirmere seg der fordi stemor vil?

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor er det sånn at selve overgangsritualet er så viktig for mange her? Hvem er dere til å godkjenne hva som er «godt nok» til å ville gi gaver?

Overgangsritualer finnes i alle kulturer og er forskjellig over hele verden. Om en ungdom velger vekk de som finnes fordi de ikke passer til ungdommen, så skal det ikke være godt nok? Det stusser jeg over. 

• Liker 5
Skrevet
2 hours ago, Sommerkommer said:

Men det finnes ikke et borgerlig alternativ til konfirmasjon. Humanisme er også et livssyn. Det blir vel feil om en ikke føler en passer inn der og konfirmere seg der fordi stemor vil?

Da står hun altså helt fritt til å la være å konfirmere seg. Men da syr jeg heller ikke konfirmasjonsgave. 

Jeg ser at noen synes det er helt ok av meg å droppe, og noen deler stedatter og hennes mors oppfatning om at dette er skikkelig slemt av meg, og at jeg ikke er glad nok i henne. 

Helt ærlig kjenner jeg at slike beskyldninger ikke akkurat motiverer. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 12.17):

Hvorfor det? 

Jeg bor med jenta 50% av tiden, hører på og trøster rundt mangel på vennskap, hører på at hun snakker om klassekamerater som mindre viktige enn seg selv. 

Hvorfor er det smålig av meg å ikke bidra, men for mye for meg å ha en mening? 

Ts

Jeg er enig med deg TS. Jeg opplever at kravet du stiller er til hennes eget beste, og har ingenting med at det «gagner deg» personlig på noen som helst måte.

Jeg opplever dette som et krav stilt av omsorg og kjærlighet, på lik linje som du ville gjort til ditt biologiske barn.

• Liker 16
Skrevet (endret)
RockyRose skrev (På 27.9.2021 den 12.39):

Mange som giftar seg med kun vitner på papiret, og har ein seremoni med ein ven eller familie som "prest", eller kun fest.

Namnefest kan vere heilt utan seremoni, altså kun samling av folk med kaker og mat, eller at nokon "døyper" barnet i vasken.

Så lenge human etisk passar for vedkomande, ja. Men det fins mange av dei som ikkje støttar det og.

Eg konfirmerte meg i kyrkja kun fordi alle andre gjorde det, og for å gå gåver(som gaanske mange andre 15åringar ville gjort). Har meldt meg ut av kyrkja no, og kunne sikkert gjort det då og, då det ikkje er for meg. Her meiner ts at stedotra ikkje burde få fest og gåver, fordi ho ynskjer ein seremoni som passar betre for ho 🤷‍♀️

Human Etisk er jo en fest som markerer overgangen fra barn til voksen uten det religiøse aspektet. Det vektlegger human etiske aspekter, kan virkelig ikke forstå at det skal være noe som «bryter» med synet til noen.. ( i så fall, hva da?)

Forskjellen på en navnefest er at det er voksne som uansett gjør alle forberedelsene og «jobben».

Litt av hensikten med en konfirmasjon er som TS er inne på, også det sosiale, og man skal selv gjennomføre noe. Jeg konfirmerte meg human etisk, vi lærte om menneskeverd, menneskesyn, vi reflekterte over etiske dilemma. Vi måtte i likhet med de som konfirmerte seg i kirke, delta på noe i fellesskap. Vi måtte yte noe, gi noe.

Det er her TS reagerer på at stedatteren «aldri tilpasser seg» kombinert med at hun sliter sosialt.
At hun skal ha en «spesial konfirmasjon» blir jo i forlengelse av denne litt asosiale og destruktive adferden.

Da er det faktisk mer til hennes fordel å bli utfordret på å delta i en sosial setting fremfor å servere henne en fest skreddersydd etter hennes ønsker, servert på et sølvfat hvor hun selv ikke bidrar med stort annet enn krav. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da står hun altså helt fritt til å la være å konfirmere seg. Men da syr jeg heller ikke konfirmasjonsgave. 

Jeg ser at noen synes det er helt ok av meg å droppe, og noen deler stedatter og hennes mors oppfatning om at dette er skikkelig slemt av meg, og at jeg ikke er glad nok i henne. 

Men hvorfor skrive inn her da når du ikke er interessert i å høre andres meninger, kun ute etter å få applaus!?! 

• Liker 8
Skrevet
8 minutter siden, Raven.Writingdesk said:

Jeg er enig med deg TS. Jeg opplever at kravet du stiller er til hennes eget beste, og har ingenting med at det «gagner deg» personlig på noen som helst måte.

Jeg opplever dette som et krav stilt av omsorg og kjærlighet, på lik linje som du ville gjort til ditt biologiske barn.

Tusen takk. Jeg har sett at du ofte beskyttet bonusbarn i slike tråder, og jeg pris på at du leser det slik det er tenkt fra meg. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor skrive inn her da når du ikke er interessert i å høre andres meninger, kun ute etter å få applaus!?! 

Jeg har fått mange synspunkter jeg har tatt til meg. 

De jeg ikke helt forstår (som at dette er en trussel?), må det være lov å stille spørsmål ved? 

Jeg har også, dessverre, fått noe svar som bekrefter litt det at stemor skal bidra bidra bidra, og holde kjeft. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har fått mange synspunkter jeg har tatt til meg. 

De jeg ikke helt forstår (som at dette er en trussel?), må det være lov å stille spørsmål ved? 

Jeg har også, dessverre, fått noe svar som bekrefter litt det at stemor skal bidra bidra bidra, og holde kjeft. 

Kommet litt ut av tråden her! Men som stemor skal du ikke bare bidra bidra bidra, når du er så stor del av hennes hverdag. Høres jo ut som du gjør mye bra!  

Det eneste er denne tvangen med å konfirmere seg i kirken for å få gave av nær familie jeg ikke deler synet på. Det forstår ikke jeg! Så vi får bare undre oss😉 men syns jeg leste noen skrev noe om at hun kunne ta del i å brodere/sy. Det var jo fint forslag uansett? 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har jo ikke vært motivert fra første innlegg, så dropp det. La foreldrene bestemme. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg syns i allefall det er helt ok å droppe å sy skjorten. Som jeg har sagt ørten ganger så er det ingen som kan kreve det av deg. 

jeg reagerer på at  du sier rett ut at du kun syr hvis det blir en ordentlig konfirmasjon. Og dermed stiller et ultimatum på den dyrere gaven. 

Delta i din stedatters oppdragelse, hjelp henne å forstå at hennes holdninger ikke hjelper henne å få venner, hjelp henne å finne en kjekk aktivitet eller lignende hvor hun kan bli kjent med andre. Snakk med henne om oppførselen. ( eller med foreldrene)

Men ikke bland inn konfirmasjonsundervisning i dette.  Ta med en begrenset gave i festen, ta med en kake eller noe og gratuler «konfirmanten» med dagen  

• Liker 4
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (3 timer siden):

Human Etisk er jo en fest som markerer overgangen fra barn til voksen uten det religiøse aspektet. Det vektlegger human etiske aspekter, kan virkelig ikke forstå at det skal være noe som «bryter» med synet til noen.. ( i så fall, hva da?)

Forskjellen på en navnefest er at det er voksne som uansett gjør alle forberedelsene og «jobben».

Litt av hensikten med en konfirmasjon er som TS er inne på, også det sosiale, og man skal selv gjennomføre noe. Jeg konfirmerte meg human etisk, vi lærte om menneskeverd, menneskesyn, vi reflekterte over etiske dilemma. Vi måtte i likhet med de som konfirmerte seg i kirke, delta på noe i fellesskap. Vi måtte yte noe, gi noe.

Det er her TS reagerer på at stedatteren «aldri tilpasser seg» kombinert med at hun sliter sosialt.
At hun skal ha en «spesial konfirmasjon» blir jo i forlengelse av denne litt asosiale og destruktive adferden.

Da er det faktisk mer til hennes fordel å bli utfordret på å delta i en sosial setting fremfor å servere henne en fest skreddersydd etter hennes ønsker, servert på et sølvfat hvor hun selv ikke bidrar med stort annet enn krav. 

Humanetisk er også et livssyn og kan absolutt bryte med andres syn. Det er ikke å forvente å bli servert noe på et sølvfat bare fordi hun ikke vil konfirmeres innen et livssyn eller innen en religion.

Har vi ikke lært opp barna våre til kritisk tenkning og selvstendige valg? Og så skal vi straffe dem når de faktisk gjør det? Er jo klin umulig for ungdom å gjøre foreldre tilfreds hvis man skal holde på slik. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...