AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #81 Skrevet 27. september 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Dette kunne jeg svart selv også. All respekt til jenta som ikke lar seg presse inn i et opplegg som hun ikke føler tilhørighet til. TS vil ikke bruke av dyrebare tiden sin til å brodere på bunadskjorta til sin egen bonusdatter. Jeg tenker at om familien har råd, så er det helt vanlig å få bunad i den alderen uansett. Anonymkode: 00821...648 Er det min egen bonusdatter, som jeg forventes å stille opp for? Eller er jeg bare stemor som ikke har noe jeg skulle sagt? Anonymkode: 60cf2...744 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #82 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg liker ikke startinnlegget ditt Ts, det høres ut som om du ikke liker stedatteren din spesielt godt, og det høres ut som om du har ganske lite forståelse for hennes følelser. Det er ikke en "spesialkonfirmasjon" bare fordi hun ikke vil konfirmeres kristelig, det må da være lov å velge sitt eget livssyn, det har hun full rett til faktisk. Og det at hun ikke vil være med på opplegg, det kan forandre seg. Om hun fra før av har lite venner og kanskje har litt angst, så kan det føles skummelt å skulle møte mange nye. Om hun blir mobbet fra før av så er hun kanskje redd for å bli mobbet også i blant ungdommen som skal konfirmeres gjennom Human Etisk forbund. Her bør mor snakke litt med henne og få henne med etterhvert, men det bør ikke være tvang om hun møter mobbing. Når et barn ikke "gidder å være med" på grunn av mobbing så har det ingenting med å gidde å gøre, det har med verdighet og vondt i magen å gjøre. Ingen liker å gå alene, ingen liker å få slengt stygge ord etter seg, ingen "gidder" å være andres hakkekylling.. Men uansett hva hun går igjennom blant jevnaldrende, så bør hun i det minste slippe å bli mobbet på hjemmebane!!! Og det føles det ut som om du er på god vei til å delta i Ts. Nei Ts, her viser du lite empati og medfølelse ovenfor denne une jenta. Du får -10 i stemorpoeng fra meg Anonymkode: 65b63...64a Jeg vil bare minne deg på at mor til konfirmanten har bedt TS om å brodere en bunadskjorte . For den som har brodert en bunadskjorte så betyr det innkjøp av et stoff til ca 2000 kr, timesvis med brodering og tilslutt montering etter nøyaktige mål. Dette tilsvarer tilsammen en utgift på flere tusen kroner , vil anta et sted mellom 4-6000 kr hvis en skulle kjøpe skjorte via Husfliden el lignende. Det bør ligge en viss respekt og takknemlighet bak når en ber om noe sånt, og ikke bare å ta det som en selvfølge . Og jenta bør bli litt mere bevisst på hva hun forlanger Anonymkode: 49456...823 22
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #83 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er det et ultimatum at jeg ikke ønsker å brodere en bunadsskjorte i konfirmasjonsgave til en fest som ikke er konfirmasjon? Vet du hvor mange timer det tar? Jeg bryr meg om jenta. Jeg har sittet utrolig mange timer og hørt på at hun ikke har venner. Samtidig har jeg hørt så mange timer om at den har dysleksi så er umulig å diskutere bøker med, den har foreldre med butikkjobb så de har uinteressante diskusjoner hjemme, den har stygge klær så kan ikke sees sammen... Er det virkelig så ille av meg å tenke at de diskusjonene om menneskeverd i konfirmasjonsundervisning kan være ok? Jeg hadde tenkt akkurat det samme om eget barn. Forskjellen er at der hadde ingen kunnet sendt meg meldinger med beskyldninger om mangel på kjærlighet om jeg stilte krav om konfirmasjon for konfirmasjonsgave. Om alt er opp til mor og far, og min mening skal holdes for meg selv (som om jeg var en innleid sydame), hvorfor skal jeg da gidde gjøre dette gratis? Anonymkode: 60cf2...744 For det første er det irrelevant for meg hva du og stedatter prater om. For det andre så kan du ha og si din mening, men denne jobben er like mye jobb enten det heter konfirmasjon eller fest. Du kan si at dette ikke er en konfirmasjon, men det er jo en fest tilsvarende så da bør innsatsen være tilsvarende. Er det for mye jobb ville du vel ikke gjort det hvis hun konfirmerte seg heller. Mor og far bestemmer hvordan det blir, du bestemmer din innsats, men jeg mener den bør være lik enten man følger det tradisjonelle konfirmasjonsopplegget eller ikke. Anonymkode: 18c02...069 10
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #84 Skrevet 27. september 2021 Mange sier at konfirmasjon er starten på voksenlivet. Jeg synes at det opplegget man følger er noe av det å bli voksen, det er ikke festen som gjør det. Konfirmerte meg humanetisk, og det vi lærte om etikk, moral, rettigheter, menneskesyn var veldig lærerikt og fint. Kanskje ikke stedatteren din trenger å følge noen ferdige opplegg, men hadde det vært mitt barn måtte de ha «jobbet» for selskapet. Eks jobbet for en frivillig organisasjon, vært besøksvenn på sykehjem, jobbet som støttekontakt el. Noe som kan lære henne om livet, verdier, mennesker... Anonymkode: 47273...c3d 13
Helene Skrevet 27. september 2021 #85 Skrevet 27. september 2021 Bunad er en skikkelig tradisjon i Norge. De siste årene har det også kommet mange fine festdrakter. Må man ha konfirmasjon for å få det? I gamle dager, ja da jeg var ung, så måtte vi det. Men i dag? Det er mennesker som vil ha bunad, festdrakt, etter at de blir 15. Alle har ikke så god økonomi. Bunad koster. Jeg var heldig. Jeg syntes ikke det det og da. Jeg fikk bunadsølv i bursdagsgave og til jul. Fra farmor og farfar. Flere år før konfirmasjonen. Så når konfirmasjonen nærmet seg 1 år, begynte de å sy på stakken. Da hadde jeg plutselig alt sølvet som trengte. Jeg skjønte ikke det da, men har skjønt det etterpå. I voksen alder. Du skjønner bare ikke alt som 15 åring. Jeg har samme bunaden i dag. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #86 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For det første er det irrelevant for meg hva du og stedatter prater om. For det andre så kan du ha og si din mening, men denne jobben er like mye jobb enten det heter konfirmasjon eller fest. Du kan si at dette ikke er en konfirmasjon, men det er jo en fest tilsvarende så da bør innsatsen være tilsvarende. Er det for mye jobb ville du vel ikke gjort det hvis hun konfirmerte seg heller. Mor og far bestemmer hvordan det blir, du bestemmer din innsats, men jeg mener den bør være lik enten man følger det tradisjonelle konfirmasjonsopplegget eller ikke. Anonymkode: 18c02...069 Jeg vil anbefale deg å ta en utfordring om å brodere en bunadskjorte og se hvor mye jobb det er. I tillegg så kan du ønske deg noen som kommer og kjefter på deg fordi du ikke er 100% enig i alt far og barnemor og en datter vil kunne mene om det du står for Anonymkode: 49456...823 14
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 27. september 2021 #87 Skrevet 27. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For det første er det irrelevant for meg hva du og stedatter prater om. For det andre så kan du ha og si din mening, men denne jobben er like mye jobb enten det heter konfirmasjon eller fest. Du kan si at dette ikke er en konfirmasjon, men det er jo en fest tilsvarende så da bør innsatsen være tilsvarende. Er det for mye jobb ville du vel ikke gjort det hvis hun konfirmerte seg heller. Mor og far bestemmer hvordan det blir, du bestemmer din innsats, men jeg mener den bør være lik enten man følger det tradisjonelle konfirmasjonsopplegget eller ikke. Anonymkode: 18c02...069 Tilsvarende hva da? Hva har ungen gjort som er noe tilsvarende som å ta konfirmasjonsundervisning i kirke eller borgerlig? Svaret er ingenting. Endret 27. september 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #88 Skrevet 27. september 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: For det første er det irrelevant for meg hva du og stedatter prater om. For det andre så kan du ha og si din mening, men denne jobben er like mye jobb enten det heter konfirmasjon eller fest. Du kan si at dette ikke er en konfirmasjon, men det er jo en fest tilsvarende så da bør innsatsen være tilsvarende. Er det for mye jobb ville du vel ikke gjort det hvis hun konfirmerte seg heller. Mor og far bestemmer hvordan det blir, du bestemmer din innsats, men jeg mener den bør være lik enten man følger det tradisjonelle konfirmasjonsopplegget eller ikke. Anonymkode: 18c02...069 Så, jeg er altså ikke en som har noe jeg skulle sagt om hva jeg vil gi. Ei heller en vanlig gjest som selv bestemmer gave selv. Hvorfor er hva vi prater om, og vår relasjon i seg selv, irrelevant for gaven jeg gir? Anonymkode: 60cf2...744 10
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #89 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg har også deltatt i en feiring av en "konfirmant" som valgte å ikke konfirmere seg verken kristelig eller borgelig. Han fikk diagnosen aspergers Når jeg selv kjenner noen som har vært i denne situasjonen så er det litt sårt og jeg ser jo at det ikke nødvendigvis dreier seg om en gavefest slik som mange tror Anonymkode: de34b...5d4 Jeg vil bare si at jeg er mor til en Asberger og han konfirmerte seg borgerlig. Han holdt til og med tale for dagen. For å gi litt framsnakk for desse ungdommene, så kan en del av de være «late bloomers» som tar igjen ting de har gått glipp av når de blir voksne. En skal bære litt tålmodig bare ❤️ Anonymkode: 49456...823 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #90 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så, jeg er altså ikke en som har noe jeg skulle sagt om hva jeg vil gi. Ei heller en vanlig gjest som selv bestemmer gave selv. Hvorfor er hva vi prater om, og vår relasjon i seg selv, irrelevant for gaven jeg gir? Anonymkode: 60cf2...744 Du gir hva du vil. Jeg kritiserer at du gir ut fra hva slags fest det er, ikke hva gaven er. Jobben er den samme uavhengig av hvordan selskapet er. Hadde du sagt nei til å gi denne gaven i vanlig konfirmasjon også hadde det vært helt innafor, at du stiller krav til selskapet når det er mor og fars avgjørelse er det jeg reagerer på. Du gir kun denne spesifikke gaven på dine premisser, og det er ugreit. Og nei, jeg trenger ikke vite om deres relasjon for å ha denne meningen, denne meningen ville vært den samme uavhengig av hvordan jenta og relasjonen dere i mellom er. Anonymkode: 18c02...069 7
Helene Skrevet 27. september 2021 #91 Skrevet 27. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg vil bare si at jeg er mor til en Asberger og han konfirmerte seg borgerlig. Han holdt til og med tale for dagen. For å gi litt framsnakk for desse ungdommene, så kan en del av de være «late bloomers» som tar igjen ting de har gått glipp av når de blir voksne. En skal bære litt tålmodig bare ❤️ Anonymkode: 49456...823 Har også aspberger i familien. Han holdt også tale på sin store dag. Han er oppegående, har fagbrev. Lappen. Aspberger er ikke noe hemsko. Det er mennesker med unik kunnskap. Endret 27. september 2021 av Helene 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #92 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg vil anbefale deg å ta en utfordring om å brodere en bunadskjorte og se hvor mye jobb det er. I tillegg så kan du ønske deg noen som kommer og kjefter på deg fordi du ikke er 100% enig i alt far og barnemor og en datter vil kunne mene om det du står for Anonymkode: 49456...823 Hun må jo ikke gjøre dette i det hele tatt. Jeg reagerer på at hun sier hun vil gjøre det om stedatter konfirmerer seg på vanlig måte, men ikke ellers. Det er jo ikke mer jobb om konfirmasjonen er litt annerledes. Da kunne hun heller sagt nei til den jobben fra start uavhengig av opplegg. Anonymkode: 18c02...069 7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #93 Skrevet 27. september 2021 Hvemsomhelst skrev (26 minutter siden): Tilsvarende hva da? Hva har ungen gjort som er noe tilsvarende som å ta konfirmasjonsundervisning i kirke eller borgerlig? Svaret er ingenting. Tilsvarende å tre inn i de voksnes rekker. Konfirmasjonsundervisning er virkelig ikke så viktig som dere hauser opp. Selv konfirmerte jeg meg i kirka (ikke kristen), men jeg var syk og deltok kun på én undervisningskveld samtidig som jeg ble mobbet og utfryst både under samling og på selve konfirmasjonsdagen. Jeg fikk da fest og gaver allikevel, men jeg lærte ikke noe annet enn at jeg var den eneste som ikke hadde gått på søndagsskole og lært salmer. Andre kulturer har fest når barna blir i samme alder som tilsvarende. Der er fokuset mest på fest og gaver. Kjente også en fra Sverige som ikke konfirmerte seg fordi det var ikke vanlig i hans familie. Han fikk en stor pengegave av familie. Det er mange måter å gjøre dette på. Anonymkode: 18c02...069 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #94 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du gir hva du vil. Jeg kritiserer at du gir ut fra hva slags fest det er, ikke hva gaven er. Jobben er den samme uavhengig av hvordan selskapet er. Hadde du sagt nei til å gi denne gaven i vanlig konfirmasjon også hadde det vært helt innafor, at du stiller krav til selskapet når det er mor og fars avgjørelse er det jeg reagerer på. Du gir kun denne spesifikke gaven på dine premisser, og det er ugreit. Og nei, jeg trenger ikke vite om deres relasjon for å ha denne meningen, denne meningen ville vært den samme uavhengig av hvordan jenta og relasjonen dere i mellom er. Anonymkode: 18c02...069 Men kjære deg .. du må vel fatte at stemor er en uvurdelig ressurs i denne sammenhengen når selveste barnemor kommer for å be om en tjeneste ?? Hadde TS vært en nobody så hadde hun aldri blitt bedt om en ting. Du virker som du har et nag mot stemødre ? Anonymkode: 49456...823 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #95 Skrevet 27. september 2021 Helene skrev (8 minutter siden): Har også aspberger i familien. Han holdt også tale på sin store dag. Han er oppegående, har fagbrev. Lappen. Aspberger er ikke noe hemsko. Det er mennesker med unik kunnskap. ❤️❤️ Anonymkode: 49456...823
Helene Skrevet 27. september 2021 #96 Skrevet 27. september 2021 Jeg hadde i utgangspunktet ment at dette er ikke konfirmasjon. Men nå har jeg lest tråden. Stedatter eller ikke. Hun ønsker en markering. Hun har valgt bort kirken. Og humanetisk forbund. Hun minner meg litt om meg selv. Hun stoler på seg selv. Om det hadde vært min datter, jeg hadde støttet henne. Om det hadde vært en av mine bonusbarn, ja hadde støttet. 5
Helene Skrevet 27. september 2021 #97 Skrevet 27. september 2021 Når du er 15, er du ikke voksen. Men, stort men. Du ønsker å bli tatt på alvor. Folk, samfunnet, foreldre, familie, og omgivelser, de bagatelliserer alt du sier. Men en 15-åring har følelser. Som følger dem resten av livet. Kan du ikke høre hva hun/han sier?
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #98 Skrevet 27. september 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Du gir hva du vil. Jeg kritiserer at du gir ut fra hva slags fest det er, ikke hva gaven er. Jobben er den samme uavhengig av hvordan selskapet er. Hadde du sagt nei til å gi denne gaven i vanlig konfirmasjon også hadde det vært helt innafor, at du stiller krav til selskapet når det er mor og fars avgjørelse er det jeg reagerer på. Du gir kun denne spesifikke gaven på dine premisser, og det er ugreit. Og nei, jeg trenger ikke vite om deres relasjon for å ha denne meningen, denne meningen ville vært den samme uavhengig av hvordan jenta og relasjonen dere i mellom er. Anonymkode: 18c02...069 Jeg ønsker å gi denne dyre og krevende gaven, om hun fullfører ett av alternativene til konfirmasjon, fordi jeg tror hun hadde hatt mye utbytte av opplegget rundt. Dersom hun faktisk gjennomfører et opplegg, vil jeg bruke tiden min på å lage en gave. Jeg tror mange som er glad i noen ville gitt ekstra gave for å feire gjennomføring av noe, være seg en mastergrad eller å ta lappen? Dersom hun går for å bare ha feiring, uten å gå igjennom et opplegg, synes ikke jeg det er noe mer å markere en typ en bursdag. Hun har snakket om at foreldrene skal lage egen konfirmasjonsundervisning for henne, for hun vil ha sitt eget opplegg og ikke de som andre har, men jeg tror ikke de kommer til å ha tid. Selvsagt er det mer naturlig å gi en gave når vi har hatt en relasjon i ti år, enn om vi akkurat møttes? Anonymkode: 60cf2...744 15
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #99 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men kjære deg .. du må vel fatte at stemor er en uvurdelig ressurs i denne sammenhengen når selveste barnemor kommer for å be om en tjeneste ?? Hadde TS vært en nobody så hadde hun aldri blitt bedt om en ting. Du virker som du har et nag mot stemødre ? Anonymkode: 49456...823 Hvorfor skulle jeg ha et nag mot stemødre bare fordi jeg synes gaven skal være lik uavhengig av selskap? Hun kunne bare sagt det var for mye jobb, men hun har heller sagt at kun konfirmasjon er verdt den jobben. Anonymkode: 18c02...069 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #100 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ønsker å gi denne dyre og krevende gaven, om hun fullfører ett av alternativene til konfirmasjon, fordi jeg tror hun hadde hatt mye utbytte av opplegget rundt. Dersom hun faktisk gjennomfører et opplegg, vil jeg bruke tiden min på å lage en gave. Jeg tror mange som er glad i noen ville gitt ekstra gave for å feire gjennomføring av noe, være seg en mastergrad eller å ta lappen? Dersom hun går for å bare ha feiring, uten å gå igjennom et opplegg, synes ikke jeg det er noe mer å markere en typ en bursdag. Hun har snakket om at foreldrene skal lage egen konfirmasjonsundervisning for henne, for hun vil ha sitt eget opplegg og ikke de som andre har, men jeg tror ikke de kommer til å ha tid. Selvsagt er det mer naturlig å gi en gave når vi har hatt en relasjon i ti år, enn om vi akkurat møttes? Anonymkode: 60cf2...744 Hvorfor drar du opp dette hele tiden? Jeg har aldri sagt noe om dette. Jeg mener kun at man gir den gaven man ønsker uavhengig av hvordan mottaker markerer sin dag. Hvis foreldrene gir henne eget opplegg og undervisning burde vel dette være bra nok for å sidestille det med tradisjonell konfirmasjon uansett. Anonymkode: 18c02...069 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå