Gå til innhold

dette svaret irriterer meg sånn, fra venninne


Friendss

Anbefalte innlegg

Fjaselina skrev (6 timer siden):

Ho vil ikkje ha råd. Ho vil berre ha sympati. Prøv det!

da må hun ikke spørre om råd da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

hun belærer ikke. Hun råder til ting hun vet funker fordi hun har gjort det selv

Men som venninnen sier så er ikke alle som henne. Så TS vet alt om hva som funker for alle andre mennesker fordi det fungerte for henne?🧐 Er ikke det litt navleskuende holdning? 
 

Og hvor effektivt råd er det egentlig å bli bedt om å laste ned Tinder for å få seg kjæreste? Den appen er jo full av useriøse folk. 

Anonymkode: 7dfea...943

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (7 minutter siden):

da må hun ikke spørre om råd da

Det gjør hun jo heller ikke. TS har selv tatt på seg jobben som automatisk rådgiver her. 

Anonymkode: 7dfea...943

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gjør hun jo heller ikke. TS har selv tatt på seg jobben som automatisk rådgiver her. 

Anonymkode: 7dfea...943

jeg leste det som at hun spør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men som venninnen sier så er ikke alle som henne. Så TS vet alt om hva som funker for alle andre mennesker fordi det fungerte for henne?🧐 Er ikke det litt navleskuende holdning? 
 

Og hvor effektivt råd er det egentlig å bli bedt om å laste ned Tinder for å få seg kjæreste? Den appen er jo full av useriøse folk. 

Anonymkode: 7dfea...943

visse ting funker for alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friendss skrev (På 23.9.2021 den 16.41):

når jeg hjelper til med å komme med forslag, løsninger, hjelp med problemer eller gi råd har jeg en tendens til å si det jeg skal si etterfulgt av, "det hadde/ville jeg gjort/prøvd", ikke ment negativt. Får alltid svaret tilbake av samme person: alle er ikke som deg, selv om du vil trenger ikke jeg å ville det/gjør det/prøve det/si det/kjøpe det/bruke det osv. osv. sagt nedlatende. det irriterer meg så sykt, skjønner at ikke alle er som meg/tenker som meg, men jeg sier det siden rådene/tipsene er så gode at jeg kunne brukt de selv og ønsker å dele de. 

 

Jeg forstår ikke hvorfor du gir råd hvis vedkommende ikke har spurt om det. 

Hvis du ønsker å gi råd så spør om det er greit først. Hvis de sier nei, spør om hvorfor de deler disse tingene med deg gang etter gang ... "hva ønsker du at jeg skal gjøre/si?" Kanskje ønsker de bare trøst og støtte, men det kan også hende at du må ta stilling til om du ønsker å være en søppelkasse over tid hvor avsenderen nekter å kildesortere. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

jeg leste det som at hun spør

Da må du lese om igjen: 

«jeg kommer ikke uoppfordret, men hun kommer til meg og snakker om ting» 

 

At venninnen ønsker å snakke om ting, betyr ikke at hun ønsker råd og tips på alt hun forteller. Dessuten er det faktisk skadelig å ikke bli møtt på det man sier/ opplever/ føler. Venninnen sier jo til og med fra igjen og igjen, mens TS bare fortsetter sin egen greie. På denne måten får hun jo alt til å dreie seg om seg selv. Hver gang venninnen sier noe om seg, så dreier hun det over til å handle om henne. Som om jorda bare sirkulerer rundt TS. Virker ganske selvsentrert. 

Anonymkode: 7dfea...943

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Da må du lese om igjen: 

«jeg kommer ikke uoppfordret, men hun kommer til meg og snakker om ting» 

 

At venninnen ønsker å snakke om ting, betyr ikke at hun ønsker råd og tips på alt hun forteller. Dessuten er det faktisk skadelig å ikke bli møtt på det man sier/ opplever/ føler. Venninnen sier jo til og med fra igjen og igjen, mens TS bare fortsetter sin egen greie. På denne måten får hun jo alt til å dreie seg om seg selv. Hver gang venninnen sier noe om seg, så dreier hun det over til å handle om henne. Som om jorda bare sirkulerer rundt TS. Virker ganske selvsentrert. 

Anonymkode: 7dfea...943

men om venninna ikke gidder å prøve å gjøre noe med ting og ikke gidder å ta imot råd så kan hun jo droppe å klage da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 timer siden):

men om venninna ikke gidder å prøve å gjøre noe med ting og ikke gidder å ta imot råd så kan hun jo droppe å klage da

Nei, det er det som er poenget her. Venninna vil klage, og ho treng nokon som lytter, kjem med nokre "Stakkars deg, så slitsomt" eller eit eller anna slikt. Og ingen råd. Råd er meningsløst og plagsomt når du berre vil sutre med publikum. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du alltid avslutte med "det ville jeg gjort" - kan du ikke bare komme med forslag istedenfor, som f.eks "kan du ikke spørre venn/familie om skyss dagen etter?" Så lar du henne svare på det. 

Jeg tror hun føler på et press når du sier "det ville jeg gjort" eventuelt sliter hun med mye i livet og misunner ditt liv og deg - slik at det er provoserende å høre om "deg, deg, deg". Men om det er så, så er jo ikke dette et godt vennskap.

Men for å være ærlig høres dette ut som et merkelig vennskap. 

Og hvorfor avslutte med "det ville jeg gjort", det er jo åpenbart noe du ville gjort da det er du som foreslår det. Blir smør på flesk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei sånn venninne som tror hun vet alt best, for sånn ville hun ha gjort det. Eller jeg kjenner noen som gjorde det slik så, det ville jeg og gjort. 

En samtale kan starte slik: jeg forteller at jeg er sliten og lufter mine indre tanker. 

I stedet for å faktisk lytte og kanskje si noe alla "da blir det nok godt med helg, kan være hektisk..". Men hun kommer plutselig med svar" du kunne jo kanskje prioritert tiden litt anerledes, det ville jeg gjort, ikke stygt ment altså.. " det værste er egentlig hvordan hun kommenterer hvordan løse kabalen og livet med flere barn, når hun ikke har ett eneste ett. Hadde jeg bare faktisk spurt om råd og hjelp 🙄

Anonymkode: e4153...1ea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klager over et problem hvordan oppfører hun seg da?

Har ei venninne som ter seg på samme viset innvier meg i alle sine problemer og stønner og akker seg verre. I timesvis gjerne og siden jeg er løsningsorientert Jhar jeg som deg kommet med ulike råd etter å ha tenkt så det knaket! Men nei hun vil ikke ha en løsning selv om den ofte enkelt ligger innen rekkevidde.

Jeg har begynt å si "men da vil du jo ha det sånn da.." Da fikk jeg et rart blikk  og hun ble stille og skiftet samtaleemne

Anonymkode: 43135...e0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Friendss skrev (På 23.9.2021 den 16.41):

når jeg hjelper til med å komme med forslag, løsninger, hjelp med problemer eller gi råd har jeg en tendens til å si det jeg skal si etterfulgt av, "det hadde/ville jeg gjort/prøvd", ikke ment negativt. Får alltid svaret tilbake av samme person: alle er ikke som deg, selv om du vil trenger ikke jeg å ville det/gjør det/prøve det/si det/kjøpe det/bruke det osv. osv. sagt nedlatende. det irriterer meg så sykt, skjønner at ikke alle er som meg/tenker som meg, men jeg sier det siden rådene/tipsene er så gode at jeg kunne brukt de selv og ønsker å dele de. 

 

Du må slutte å si hva du ville ha gjort. Det ville jeg ha gjort. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (6 timer siden):

Nei, det er det som er poenget her. Venninna vil klage, og ho treng nokon som lytter, kjem med nokre "Stakkars deg, så slitsomt" eller eit eller anna slikt. Og ingen råd. Råd er meningsløst og plagsomt når du berre vil sutre med publikum. 

men altså det kommer jo an på hva hun klager på. om hun klager på konkrete ting det faktisk er mulig å gjøre noe med, men hun ikke prøver å gjøre noe, da er det jo litt irriterende da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare begyn å svar: Du finner nok en løsning - du finner nok ut av det 🙂

Det gjorde jeg til ei venninne som hele tiden luftet sine problemer/spurte om hva jeg ville gjort, men løsningene jeg kom med var aldri noe for henne. 

 

 

Anonymkode: b9f64...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en som daglig spør om min mening om ditt eller datt; typisk er klær: hvilken av kjolene er penest?

Svarer jeg den hvite, er hun uenig fordi den blå vil ikke bli så skitten.

Poenget mitt er; hvorfor spør hun hele tiden når hun tydeligvis har gjort seg opp en mening? jeg synest det er:

-slitsomt(fordi det er daglig)

-irriterende(vi har ulik smak, hun har jo sin mening)

-unødvendig tortur av meg.

Og ja har tatt det opp flere ganger… nå har jeg bare resignert😂kvinnfolk ass. Jeg er også kvinne(!).

Anonymkode: 73029...5ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har en som daglig spør om min mening om ditt eller datt; typisk er klær: hvilken av kjolene er penest?

Svarer jeg den hvite, er hun uenig fordi den blå vil ikke bli så skitten.

Poenget mitt er; hvorfor spør hun hele tiden når hun tydeligvis har gjort seg opp en mening? jeg synest det er:

-slitsomt(fordi det er daglig)

-irriterende(vi har ulik smak, hun har jo sin mening)

-unødvendig tortur av meg.

Og ja har tatt det opp flere ganger… nå har jeg bare resignert😂kvinnfolk ass. Jeg er også kvinne(!).

Anonymkode: 73029...5ee

Dette.

Anonymkode: 43135...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (På 2021-9-23 den 21.30):

Er det nødvendig å si «det ville jeg ha gjort»? Skjønner venninna di blir irritert, og dine forslag til løsninger er kanskje ikke så gode som du vil ha det til. 

Anonymkode: ec1af...256

Det er HER problemet ligger. "Det ville jeg ha gjort" har helt naturlig respons "alle er ikke som deg". 

Du får svar på tiltale her, TS. Du har en talemåte som egentlig dreper dialogen.

Forslag:

Venninne: "Jeg er invitert på fest  på lørdag og familiebesøk på søndag og er ikke sikker på om jeg greier begge deler."
Du: "Du kan jo spørre om noen kan kjøre deg på søndag. Det ville jeg gjort. Er det en mulighet?"

Ser du forskjellen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en som daglig spør om min mening om ditt eller datt; typisk er klær: hvilken av kjolene er penest?

Svarer jeg den hvite, er hun uenig fordi den blå vil ikke bli så skitten.

Poenget mitt er; hvorfor spør hun hele tiden når hun tydeligvis har gjort seg opp en mening? jeg synest det er:

-slitsomt(fordi det er daglig)

-irriterende(vi har ulik smak, hun har jo sin mening)

-unødvendig tortur av meg.

Og ja har tatt det opp flere ganger… nå har jeg bare resignert😂kvinnfolk ass. Jeg er også kvinne(!).

Anonymkode: 73029...5ee

Jeg som skrev dette får hele tiden råd jeg ikke har bedt om, slik som veninnen til ts😂😂

Typisk lufter en ting, så dundrer det på…

Nei, jeg kan ikke bruke dine medisiner eller ditt spesialtilpassede treningsprogram for din kropp og dine skader🧐

Jeg har allrede en plan for julen, og blir sliten av foredraget om «hvordan jeg ville gjort det»

Bottom line: la oss skjerpe oss alle sammen. La mennesker dele sine tanker og bekymringer; de fleste har gjerne en terapeut for det alvorligste, som ikke venner kan bistå med. Men det å være en lyttende og støttende venn, har jeg stor tro på at de fleste har noen form for kvalitet til å være.

Og de som gnåler om råd men har bestemt seg før de spør; bare slutt asap. Du gir folk magesår.

God helg kjerringer(ja inkl meg)😅

Anonymkode: 73029...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...