Gå til innhold

dette svaret irriterer meg sånn, fra venninne


Friendss

Anbefalte innlegg

En ting jeg har lært er å hverken komme med forslag eller råd til enkelte mennesker. De tar det som kritikk og vil egentlig bare ha noe å klage over. 

Anonymkode: 46f28...178

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er hennes måte å si at hun ikke vil ha rådene dine. Hun irriterer seg over dem, og du irriterer deg over hennes måte å si ifra på. Ond sirkel. Slutt å råde henne.

Anonymkode: 4b691...275

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gjør du sånn; Feks

hadde jeg vært så tykk som deg ville jeg slanket meg med lavkaloridiett. 

Hadde jeg hatt en bil som din ville jeg sendt den til lakkering. 

Jeg kan forklare deg hvordan du polerer bilen så den faktisk blir fin. 

Jeg løper mye fortere enn deg fordi jeg løfter bena høyere. 

Gjør du sånn? 

Anonymkode: 07c25...c5d

nei nei, ikke sånn, jeg kommer med mulige forslag eks. hvis flere ting skjer på en dag, er jeg ofte rask men med å prøve å finne en mulighet så man kan få med seg alt eller alle, ikke at jeg føler meg bedre på noe vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om hun ikke vil ha råd, men heller at du lytter og støtter.

Anonymkode: dc2a7...380

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friendss skrev (19 minutter siden):

konstant den typen svar, til alle mine forslag 

Om det gjelder ei enkelt venninne og hun svarer sånn omtrent på hva som helst, så har dere rett og slett dårlig kjemi.

Spør henne rett ut - om hun synes det du sier er upassende eller unødvendig. 

Om flere svarer sånn så gir du nok rådene på en ganske belærende måte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hun irriterer seg over din måte å gi råd på og gir beskjed om det, du fortsetter på tross av dette å ordlegge deg på samme måte - og så klager du over at hun igjen gir uttrykk for å ikke like det? Et hett tips: Slutt å ordlegge deg sånn til henne...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Friendss skrev (8 minutter siden):

nei nei, ikke sånn, jeg kommer med mulige forslag eks. hvis flere ting skjer på en dag, er jeg ofte rask men med å prøve å finne en mulighet så man kan få med seg alt eller alle, ikke at jeg føler meg bedre på noe vis. 

Kanskje hun ikke vil rekke alt. Ikke alle som liker at det skjer masse på en dag. 

Kanskje det blir oppfattet som : hadde du gjort som meg så hadde du fått med deg alt= du har dårlige prioriteringer. Ikke gode slik som meg. 

Anonymkode: 07c25...c5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å stille åpne spørsmål om hvordan hun selv tenker å gå frem/løse problemene.

 

Anonymkode: c0941...5e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nødvendig å si «det ville jeg ha gjort»? Skjønner venninna di blir irritert, og dine forslag til løsninger er kanskje ikke så gode som du vil ha det til. 

Anonymkode: ec1af...256

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kan være irriterende når jeg ønsker å fortelle noe eller lufte tanker.. og vedkommende pøser ut med ti gode råd. Det er ikke alltid råd en ønsker, men bare snakke ut - validere. 
prøv neste gang. La henne snakke ut, og lytt. Ikke gi råd 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du i det hele tatt tenkt tanken at hun bare vil ventilere eller uffe seg litt? At hun slettes ikke ønsker råd om hva DU ville gjort. Det er ikke så relevant for henne, for som hun sier, alle er ikke som deg. Det bør du muligens forsøke å ta innover deg. At du fremstår som bedrevitende og litt blottet for sosiale følere ved å svare sånn, hver gang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kanskje det er formuleringen «det ville jeg gjort» eller «det gjorde jeg» hun reagerer på og er lei? Jeg sier ikke det er noe galt med det, men kanskje det blir litt repetitivt?

Anonymkode: 3dd4b...21d

Dette. Jeg ville blitt møkk lei av å få høre den formuleringen hele tiden. Dropp det!

Anonymkode: 0dab2...771

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får litt inntrykk av at du ofte gir råd og tips, kanskje også når hun bare lufter seg/tenker høyt og ikke egentlig har bedt om råd. Og da er det litt nedlatende å hele tiden si at dette ville du gjort. Du mener det nok ikke, men det høres ut som at du vet og kan best og da blir de fleste irritert🤷‍♀️

Anonymkode: 743b4...237

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo be henne slutte å klage over problemene sine til deg hvis hun bare skal slå ned på velmente råd på den måten. Det hadde jeg gjort, faktisk. Ikke vits å prøve å hjelpe folk som svarer på den måten. 

Anonymkode: 1d179...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friendss skrev (17 timer siden):

jeg kommer ikke uoppfordret, men hun kommer til meg og snakker om ting, også er det kanskje to ting som skjer samtidig og, eks. fest og familiebursdag dagen etterpå som hun ikke kan kjøre til, også vet hun ikke hva/hvordan hun skal gjøre det. Jeg kommer ofte med forslag til løsninger, eks. kan jeg si, dra på fest og spør en søster/venn/familie til å kjøre deg dagen etterpå, "det hadde jeg gjort". Men så vil hun ikke spørre og er ikke åpne for forslagene mine og svarer "selv om du vil trenger ikke jeg å gjøre det". 

Ho vil ikkje ha råd. Ho vil berre ha sympati. Prøv det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er irriterende med bedrevitere som vet best og har et svar på alt. Det er litt den holdningen hvor det virker som om de har lykkes så godt i livet selv, at nå kan de belære alle andre om hvordan man kan oppnå den samme vellykketheten. Dessuten sier folk bare noe av og til, uten at det ligger noe særlig dypere i det. Kanskje man bare slenger ut en tanke man har i hodet. Som man helt sikkert finner ut av selv. Noen ganger vil folk bare prate. Man vil ha en venn som lytter, ikke en kald rådgiver. 
Spesielt ille er dette når det kommer til litt sensitive temaer som kjærester, helse osv. Jeg er ganske sikker på at denne venninnen din har hørt om Tinder altså, så det fremstår faktisk litt nedlatende å komme med sånne råd. 

Anonymkode: 7dfea...943

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (19 timer siden):

Noen ganger så trenger folk bare å få lufta tankene og problemene sine. Ikke dermed sagt at du trenger å komme med råd og løsninger bestandig! Og den der "det ville jeg ha gjort" er litt nedlatende, selv om det ikke er intensjonen din!

Prøv å vær forståelsesfull og lytte neste gang, ikke kom med råd med mibdre hun spør deg direkte. 

helt uenig at det er nedlatende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er irriterende med bedrevitere som vet best og har et svar på alt. Det er litt den holdningen hvor det virker som om de har lykkes så godt i livet selv, at nå kan de belære alle andre om hvordan man kan oppnå den samme vellykketheten. Dessuten sier folk bare noe av og til, uten at det ligger noe særlig dypere i det. Kanskje man bare slenger ut en tanke man har i hodet. Som man helt sikkert finner ut av selv. Noen ganger vil folk bare prate. Man vil ha en venn som lytter, ikke en kald rådgiver. 
Spesielt ille er dette når det kommer til litt sensitive temaer som kjærester, helse osv. Jeg er ganske sikker på at denne venninnen din har hørt om Tinder altså, så det fremstår faktisk litt nedlatende å komme med sånne råd. 

Anonymkode: 7dfea...943

hun belærer ikke. Hun råder til ting hun vet funker fordi hun har gjort det selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...