Gå til innhold

Hvorfor er håndverkere så populære?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvemsomhelst skrev (41 minutter siden):

Ja sikkert… men det er ganske mye snobberi og nedsettende vurderinger av håndverkere.  Like rike barn leker kanskje best?  Barn av rike foreldre med nedarvede formuer må jo også ha det godt.

Det er vel et generelt utviklingstrekk at den velutdannede middelklassen - som regner seg som intellektuelt og moralsk overlegen håndverkere og arbeidere - allierer seg med pengeeliten. De siste årene har høyresidens pengekrigere og venstresidens boklærde vegetarianere stått sammen mot de lavt utdannede nativistene/populistene, og de finner stort sett sine partnere og venner i egne rekker.

 

Anonymkode: fb4a9...323

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel et generelt utviklingstrekk at den velutdannede middelklassen - som regner seg som intellektuelt og moralsk overlegen håndverkere og arbeidere - allierer seg med pengeeliten. De siste årene har høyresidens pengekrigere og venstresidens boklærde vegetarianere stått sammen mot de lavt utdannede nativistene/populistene, og de finner stort sett sine partnere og venner i egne rekker.

 

Anonymkode: fb4a9...323

På hvilken måte?

Anonymkode: d63b6...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial

Trenger på ingen måter å jobbe som håndverker for min del, men det er sexy med menn (og damer) som kan fikse å ordne ting selv.

Det er litt med det at jeg liker handlekraftige, kreative og smarte mennesker. Det å være praktisk anlagt er en egenskap jeg setter veldig pris på. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er praktisk og sexy med en handyman som kan fikse ting selv. Sykt turnoff med menn som ikke er noe handy. Når det er sagt kan jeg godt være sammen med en akademiker, men da er det et veldig stort pluss om han er hobbysnekker på fritiden. Flaut å ha en kjæreste, men måtte spørre mannen til en venninne når det er noe praktisk som må fikses. 

Anonymkode: b201a...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Syns det er praktisk og sexy med en handyman som kan fikse ting selv. Sykt turnoff med menn som ikke er noe handy. Når det er sagt kan jeg godt være sammen med en akademiker, men da er det et veldig stort pluss om han er hobbysnekker på fritiden. Flaut å ha en kjæreste, men måtte spørre mannen til en venninne når det er noe praktisk som må fikses. 

Anonymkode: b201a...702

Hvorfor kan ikke dere kvinner lære dere å fikse noe? Hørt om likestilling?

Anonymkode: 3cf68...b6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det. Er selv ganske handy om jeg skal skryte litt av meg selv. Syns menn skal kunne et minimum av håndtverkeratbeid. I mim generasjon tror jeg de fleste kan litt. Ble lært opp av min far som bygget flere hytter og diverse selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvemsomhelst

Vi kan jo ikke holde på å vurdere partneres verdi i utdannelse og slik status vel?  Akademiker/håndverker…

Tror dere det gjelder hvordan folk flest vurderer folk, eller bare på datingmarkedet?  Jeg bor i enebolig med litt hage like utenfor en by, men ikke storby.  Det er praktisk at man kan ordne ting, og det kan jeg selv til en viss grad,  men det er jo ikke partnerkriterie.  Jeg er ikke på mannejakt, er vel ferdig med det, men synes folk her på kg virker veldig opptatt av slik status.  Bare meg som reagerer på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (10 minutter siden):

Tror dere det gjelder hvordan folk flest vurderer folk, eller bare på datingmarkedet?  

Begge deler, ja

Anonymkode: a43a9...59c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Begge deler, ja

Anonymkode: a43a9...59c

Ja, ok. Begynner visst å forstå, og synes det er litt trist, men liker å prøve å forstå hva andre mener og tenker. Det er derfor jeg henger her.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (1 time siden):

Vi kan jo ikke holde på å vurdere partneres verdi i utdannelse og slik status vel?  Akademiker/håndverker…

Tror dere det gjelder hvordan folk flest vurderer folk, eller bare på datingmarkedet?  Jeg bor i enebolig med litt hage like utenfor en by, men ikke storby.  Det er praktisk at man kan ordne ting, og det kan jeg selv til en viss grad,  men det er jo ikke partnerkriterie.  Jeg er ikke på mannejakt, er vel ferdig med det, men synes folk her på kg virker veldig opptatt av slik status.  Bare meg som reagerer på det?

Når kvinner med høy utdannelse velger menn md høy utdannelse fremfor håndverkere, er der ikke  bare pga status, en like mye fordi man snakker samme språk. At noen er litt handy på si er jo ikke noe minus, men jeg tror de fleste kvinner synes det er langt mer sexy med en mann som kan kjøpe de håndverkstjenestene han måtte ønske. Mye kulere å ta en langhelg til Buenos Aires , eller en tur på filmfestivalen i Sarajevo enn å stå hjemme og snekre terasse;)

Anonymkode: fb4a9...323

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (25 minutter siden):

Ja, ok. Begynner visst å forstå, og synes det er litt trist, men liker å prøve å forstå hva andre mener og tenker. Det er derfor jeg henger her.

Er nok ikke begrenset til KG, hvis det var det du håpet på.

Anonymkode: a43a9...59c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er nok ikke begrenset til KG, hvis det var det du håpet på.

Anonymkode: a43a9...59c

Nei, slett ikke.  Men tenker du helst på folk som bor i Oslo by, beste vestkant, i forhold til resten av landet? Jeg tror at det kan bety noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Når kvinner med høy utdannelse velger menn md høy utdannelse fremfor håndverkere, er der ikke  bare pga status, en like mye fordi man snakker samme språk. At noen er litt handy på si er jo ikke noe minus, men jeg tror de fleste kvinner synes det er langt mer sexy med en mann som kan kjøpe de håndverkstjenestene han måtte ønske. Mye kulere å ta en langhelg til Buenos Aires , eller en tur på filmfestivalen i Sarajevo enn å stå hjemme og snekre terasse;)

Anonymkode: fb4a9...323

Jan nå snakker du om andre kriterier. Felles ønsker om å reise på ferie langt borte..  filmfestival.  Det er jo ikke alle som deler slike interesser og ønsker. Noen trives hjemme og andre reiser til steder de har blitt kjent på. Noen liker dansemusikk og andre opera.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Men det å kunne ting er vel ikke spesielt for håndverkere? En dataingeniør kan antakeligvis mye mer feks, men dette er overhodet ikke sett på som spesielt attraktivt. Så det kan vel ikke være det å kunne ting som er cluet

Anonymkode: 24322...b14

Han må jo kunne noe vi faktisk har bruk for hvis det skal være sexy. 

Må gjerne være geolog, professor, butikkkansatt, you name it, bare han kan fikse bilen, rørene, påbygget, paviljongen, reparere støvsugeren eller den radiostyrte bilen til ungen. 

Vokst opp med en pappa som gjorde alt selv og var fryktelig nøye. Trodde alle menn fikset alt praktisk😂

Prøvde meg som samboer med en akademiker uten noen praktiske ferdigheter. Det gikk skeis.  

Lever nå godt med en altmuligmann😁

 

 

Anonymkode: a42e0...296

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (1 minutt siden):

Jan nnå snakker du om andre kriterier. Felles ønsker om å reise på ferie langt borte..  filmfestival.  Det er jo ikke alle som deler slike interesser og ønsker. Noen trives hjemme og andre reiser til steder de har blitt kjent på.

Jada, det er sant. Men like barn leker best.

Anonymkode: fb4a9...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (8 timer siden):

Fordi håndverkere kan noe..halvparten av akademikerne kan ikke en dritt

Interessant. Vi akademikere kan ingenting? Jeg har skrudd fra hverandre en motorsykkel til bitene og sammen igjen. Jeg har renovert fem hus og leiligheter på fritiden. Jeg reparerer alt jeg har med mindre det ikke går an eller jeg må ha et verksted til en million kroner. Samtidig kan jeg med letthet lekse deg opp i Mozarts requiems sammensetning. Jeg kan lære deg hva valgteori og struktur innebærer. Jeg kan lære deg ting om deg selv som du ikke engang har tenkt at du burde ha tenkt på. 

Men neida. Akademikere "kan ingenting". Du kan jo stå der og se på oss mens vi hever lønn for å tenke og skrive. Høy lønn. 😒👌

Brunello skrev (8 timer siden):

De tallene stemmer jo ikke med noen statistikk. Siden 75% av befolkningen tjener mindre enn 600 000,- er neppe samtlige håndverkere i de 25% som tjener mer.

Det er håndtverkerens livsløgn å si at alle elektrikere tjener 1 million kroner. Vi hører den overalt, men leser lønningssnittene i SSB og tenker vårt.  

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Haha. Her nå du oppdatere deg kraftig. Min nevøen er ferdig utdannet elektriker som 20 åring. Startlønn uten overtid, diett og reise er 520.000. Totalt under læretiden på 2,5 år vil han ha ca 420.000. totalt i lærlingelønn.

Så når han er 20 tjener han 600.000 alt.inkl. Ha 0 i studielån og ha 70.000 på BSU.

Når han passerer 25 vil han ha tjent 3.000.000 siste 5 år. Og tjene 100.000 mer i året enn hans mor som er lærer på barneskolen.

Det er ikke værre enn ta studie, deretter en bachelor ingen leser og få jobb i kommune med 500.000 i lønn og 400.000 i studielån.

Kan ikke kjøpe melk og brød med et medlemskap i akademikerene. Heldigvis kan man skryte av høyere utdanning.

Anonymkode: fcc0c...e5b

Her bør du lese deg opp på konseptet "anekdotisk". Det ville forklart deg mye om hvordan man ikke kan dedusere gjennomsnitt fra enkelteksempler. 

Dernest bør du lese deg opp på hva et statistisk gjennomsnitt innebærer. Så plusser du på geografi og klasse og kultur, så kanskje vi kan ha en meningsfylt samtale om fakta. 

I tillegg er det kanskje lurt å se nøyere på hva et studielån innebærer. Har du hørt om omgjøring til stipend? Vet du hva renten på et studielån er? Hvor lang nedbetalingstiden er? Siden du er så råsmart kan du jo regne på inflasjon og nedbetalingstid. Studielån er penger i gave fra staten det, kjære deg. Det er dine skattepenger rett i min lomme. Penger din nevø aldri har fått. Tenk litt på det. 

Endret av Teethgrinding
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Men det å kunne ting er vel ikke spesielt for håndverkere? En dataingeniør kan antakeligvis mye mer feks, men dette er overhodet ikke sett på som spesielt attraktivt. Så det kan vel ikke være det å kunne ting som er cluet

Anonymkode: 24322...b14

En dataingeniør er ganske ubrukelig i dagliglivet

Anonymkode: 3445d...ce2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
Teethgrinding skrev (1 minutt siden):

Interessant. Vi akademikere kan ingenting? Jeg har skrudd fra hverandre en motorsykkel til bitene og sammen igjen. Jeg har renovert fem hus og leiligheter på fritiden. Jeg reparerer alt jeg har med mindre det ikke går an eller jeg må ha et verksted til en million kroner. Samtidig kan jeg med letthet lekse deg opp i Mozarts requiems sammensetning. Jeg kan lære deg hva valgteori og struktur innebærer. Jeg kan lære deg ting om deg selv som du ikke engang har tenkt at du burde ha tenkt på. 

Men neida. Akademikere "kan ingenting". Du kan jo stå der og se på oss mens vi hever lønn for å tenke og skrive. Høy lønn. 😒👌

Det er håndtverkerens livsløgn å si at alle elektrikere tjener 1 million kroner. Vi hører den overalt, men leser lønningssnittene i SSB og tenker vårt.  

Her bør du lese deg opp på konseptet "anekdotisk". Det ville forklart deg mye om hvordan man ikke kan dedusere gjennomsnitt fra enkelteksempler. 

Dernest bør du lese deg opp på hva et statistisk gjennomsnitt innebærer. Så plusser du på geografi og klasse og kultur, så kanskje vi kan ha en meningsfylt samtale om fakta. 

I tillegg er det kanskje lurt å se nøyere på hva et studielån innebærer. Har du hørt om omgjøring til stipend? Vet du hva renten på et studielån er? Hvor lang nedbetalingstiden er? Siden du er så råsmart kan du jo regne på inflasjon og nedbetalingstid. Studielån er penger i gave fra staten det, kjære deg. Det er dine skattepenger rett i min lomme. Penger din sønn aldri har fått. Tenk litt på det. 

Det er flott det du sier. Du er ikke hjelpesløs med ti tommeltotter om det skjer noe, men mange er det, og er attpåtil stolte av det og skryter av at de kan betale for alt de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Prøvde meg som samboer med en akademiker uten noen praktiske ferdigheter. Det gikk skeis.  

Lever nå godt med en altmuligmann😁

Hei! Jeg er magiker. La meg gjette din fortid. Simsalabim. 

Faren din er snekker, ikke sant? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan vi vel. Er ikke vi som kommer hjem slitne med en kropp preget av slitasje.

Anonymkode: d63b6...3f5

Overhodet ikke, folk som har en hovedjobb med data kan overhodet ikke bygge hus. Vist du liker å bygge som hobby, kanskje du kan bygge et lite skur😂

jeg kan vertfall ta alt det elektriske i et hus og i større eiendommer. Så når jeg kjøper nytt hus igjen kan jeg ta alt selv og spare alt fra 3-700 000

tar også svartejobber til 20-50 000. Er som oftest 2-5 dagers jobber, cash rett i hånden

ang "slitasje" så tror jeg du har misforstått. ingen i håndverkeryrket sliter. Det er håndverkere i 50-60 års alderen som er i bedre form enn 20 åringer. ikke vær misunnlig fordi du sitter på den tjukke rumpa som blir enda tjukkere hver dag

jeg forbrenner mye per dag og er i god form pga jobben

Anonymkode: e71ef...360

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...