Gå til innhold

Hvorfor er håndverkere så populære?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Virker som veldig mange kvinner foretrekker menn som er håndverkere. Hvorfor er menn i akkurat denne yrkesgruppen så populære blant damene?

Anonymkode: 24322...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

«He can make you cum and then he can make you a Cosmopolitan». Noe sånt passer også til håndverkere 😁❤️

Anonymkode: 1b9d2...d48

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Saph said:

Det er sexy med folk som kan ting. 

Men det å kunne ting er vel ikke spesielt for håndverkere? En dataingeniør kan antakeligvis mye mer feks, men dette er overhodet ikke sett på som spesielt attraktivt. Så det kan vel ikke være det å kunne ting som er cluet

Anonymkode: 24322...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges befolkning kan deles inn på følgende måte. 1/5 bor i store byer. 2/5 bor i mindre byer og tettsteder. Resten bor i rurale spredtbygde strøk. På "bygda" og til en viss grad i små tettsteder er de eneste jobbene tilgjengelig i servicenæringen, noe industri, og de som krever yrkesfagrettede utdanninger - som snekkere, kokker, hotellmanagement og liknende. 

1/5 av Norges befolkning bosatt i byer har oftere mastergrad og andre formelle høyere utdanninger, og særlig kvinner. For denne gruppen er ikke menn med yrkesfag spesielt attraktivt. Der er fortsatt leger, ingeniører, advokater og andre klassiske statusyrker fortsatt svært populært. 

De resterende 4/5 av kvinnene i Norges befolkning bosatt i mindre byer og tettsteder, og da spesielt de i spredtbygde strøk, har 1) færre menn med mastergrad å velge mellom, og 2) flere menn med yrkesfag. 

I tillegg har vi noe som heter klasse og kultur. Ifølge klasseteorien lever vi våre liv i sosiale sfærer med folk som er like oss selv. Vi velge i stor grad som våre foreldre og som våre venner. Vi kan leve i samme geografiske sted, men med forskjellige nettverk, eller "bobler", av mennesker vi omgås med. Disse påvirker våre livsvalg og verdier. I store byer lever man tettere på mennesker med høy utdanning, og sjansen er større for å komme fra foreldre med høy utdanning. Det gjør at byens borgere tar høyere utdanning og i mindre grad blir snekkere. Det har ikke så mye med pengene å gjøre, men med klasse og kultur. Det er få lever et liv der det er naturlig å gå på opera etter en lang arbeidsdag med hamring på byggeplassen. Det er altså få som krysser klasse-spesifikke normer og verdier. Disse valgene tar vi ganske uavhengig av lønningsposen helt isolert, selv om det har en viss innvirkning. Det er fortsatt mer lukrativt å være lege enn å være snekker. Snittlønnen for en snekker er kanskje 450.000 i året (med store geografiske forskjeller). En lege tjener 1.000.004 kroner i snitt. 

I tillegg må man vurdere KG's brukermasse. Hvor mange med mastergrad frekventerer forumet? Hvor mange uføre gjør det samme? Kun 10% av Norges befolkning har mastergrad. Det er ganske få. Det er naturlig å anta at disse i mindre grad bruker Kvinneguidens forum. Det er et statistisk faktum at gjennomsnittsutdanningen på KG er lav - all den tid Norge har et lavt utdanningsnivå sett under ett. Denne skjevheten mellom by og land, mellom klasse og kultur, forsterkes av den litt 'fordummende profilen' KG har med rosa font og tidvis hysteriske forumtråder med enkle utbasuneringer og intellektuell latskap - ting som ikke typisk kjennetegner tankemønstrene til de med mastergrad (all den tid en mastergrad i sin essens handler om å trene hjernen i å tenke komplisert). 

I konklusjon kan man si at når "alle" kvinner liker snekkere, er det et statistisk uttrykk for at de "alle" som sier dette rett og slett bor på bygda, ikke har mastergrad, og kanskje også selv fedre med yrkesfaglig bakgrunn. Det spørsmålet man må stille seg er ikke hvorvidt menn med yrkesfag er eller ikke er en attraktiv yrkesvei, men om hvem som spør. 

 

Endret av Teethgrinding
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi de er yngre, og har bedre fysikk enn de eldste som har havnet på et kontor. I tillegg oser de av selvtillit, fordi de tror at de er verdensmestere (les: ikke spesielt smarte, men det kommer ikke fram før senere). Ungdom, god fysikk og selvtillit, gir et attraktivt førsteinntrykk.

Anonymkode: e39b7...401

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Jeg har alltid vært praktisk anlagt selv, og setter også pris på menn som er det. De må gjerne være dataingeniører eller annet med god utdannelse, men ikke ha ti tommeltotter. En håndverker kan selvfølgelig være like smart og klok som andre yrkesgrupper.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"No brainer". Når mor må betale 25.000 for skifte av støtdempere, bytte foringer i bakstilling + 1 bremserør på sin bil ved siste EU-Kontroll og veit mannen vil venninnen gjorde sammen jobben på 4 timer med deler til 1500kr bestilt på nett fra Tyskland.

Da forstår hun at det kan være greit å ha en mann som ikke må ringe etter hjelp hver eneste gang noe skjer.

Min kone "forventer" at hver gang noe skjer, Enten skifte av dører, vinduer, biler som har ulyder/feilkoder eller bytte kjøkken så veit hun at jeg fikser det. Hun bekymrer seg aldri om EU kontroll på bilen f.eks, hun veit at mannen ordner sånt.

Vinterdekk og sommerdekk?!  Det tenker ikke min kone på i det hele tatt. Hun veit at når vinteren kommer har jeg ladet startbatteriet, sørget for at dekken er byttet og sjekket at de har nok mønster osv.

Problemet er at jeg har døtre som har vokst opp med at "pappa fikser alt" og jeg klarer ikke å si nei til dem heller. Skjer det noe, ringer de pappa. 

Og det er nok forventninger mine døtre har til sine fremtidige menn. At mannen være handy, skal kunne fikse det meste i tillegg til for virkeliggjøre deres visjoner for hus og hjem.

Jeg ser selvfølgelig at bor man i et borettslag med trikk utenfor døra så kommer den metrofile mannen mer til sin rett. En som kan rødvin og surdeig. Matcher pynteputer og gardiner.

Jeg er teknisk utdannet fra jeg var ung. I dag er jeg mellomleder i en bedrift. Og har en mer akademisk rolle. Så jeg står nok med et bein i begge leire ref. Håndverker (fra start) og mer administrasjon idag.

 

Anonymkode: fcc0c...e5b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Virker som veldig mange kvinner foretrekker menn som er håndverkere. Hvorfor er menn i akkurat denne yrkesgruppen så populære blant damene?

Anonymkode: 24322...b14

For min del handler det om hvem jeg blir tiltrukket av.  Jeg blir ikke forelsket i utdannelsen/jobben, men av personen.

Jeg har hatt 2 kjærester i livet mitt.
Den første var en dominerende type som ville fortelle meg hvordan jeg skulle leve livet mitt, hvilken utdannelse jeg skulle ta, hvilken avis jeg skulle lese, hvilke klær jeg skulle gå med osv. 
Jeg ble en dårligere versjon av meg selv sammen med ham, vi passet ikke sammen.

Den andre giftet jeg meg med.  Vi utfyller hverandre, gjør hverandre bedre, respekterer hverandre osv.

At den første var akademiker, og andre (som jeg giftet meg med) er håndverker er bare en tilfeldighet.  Hadde den første vært håndverker, og den andre akademiker, hadde jeg endt opp  med samme person uansett.
Det er som sagt personen jeg er sammen med, ikke jobben/utdannelsen hans.

Anonymkode: 70e91...3f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvemsomhelst skrev (38 minutter siden):

En håndverker kan selvfølgelig være like smart og klok som andre yrkesgrupper.

En særnorsk politisk korrekt livsløgn. Ikke det at forskjellene trenger å være så store, men de er der.

Anonymkode: e39b7...401

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kvinner innbilder seg at håndverker fikser alt mulig. Og de tror at håndverkere tjener mye. Hvis de arbeider mye tjener de mye, og så slites de fort ut. Men da er skilsmissen et faktum.

Kjærlighet er for tenåringsjenter. Man må huske på det at når kvinnene kommer dit at de skal etablere et "seriøst forhold" er mannen der stort sett for å oppfylle div. praktiske formål.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tror at kvinner går etter menn som tjener mye. Andre som her tror at kvinner foretrekker håndverkere (som sjeldent tjener mye med mindre de starter eget firma og bygger seg opp på den måten). Hva med å innse at kvinner først og fremst søker en mann som er en god match, og at hva han jobber med eller hvor mye han tjener kommer i andre rekke? I tillegg er kvinner veldig ulike, akkurat som menn, så det en syns er attraktivt er uattraktivt for andre, og motsatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Virker som veldig mange kvinner foretrekker menn som er håndverkere. Hvorfor er menn i akkurat denne yrkesgruppen så populære blant damene?

Anonymkode: 24322...b14

Årsaken er ganske enkelt nedarvet:

Gjennom 200 000 år av vår arts historie har kvinner trengt menn til bestemte praktiske formål. Dette har gjennom naturlig seleksjon ført til at kvinner har en nedarvet hang mot kompetente og handlekraftige menn.

Disse egenskapene er mer direkte synlige hos håndverkere enn hos f.eks revisorer.

Det er ikke vanskeligere enn som så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...