Gå til innhold

Hvorfor må man betale så mye i leie for en boenhet??? Er det ikke veldig griskt av utleier og bolighaier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Om kommunene hadde eid utleieboligene ville de vært billigere. 

Anonymkode: b809f...ff4

Her tar kommunen markedspris, så det ville ikke blitt billigere.

Anonymkode: b14a1...17a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her tar kommunen markedspris, så det ville ikke blitt billigere.

Anonymkode: b14a1...17a

Før var det så billig å leie, ja, de fleste leide, og kunne i et hus eller bygårdsleilighet i flere generasjoner. Leieprisen var så lav og mer en symbolsk sum. 

Så steg plutselig leieprisene rundt år 2000, og de som bodde i slike hus og leiligheter måtte betale dyrere og dyrere leie. De hadde ikke råd til det og måtte da leie ut soverommene til studenter og andre som trengte et sted å bo. 

Og om det var noen som skulle leie ut et rom i huset sitt, eller en hybel, kostet det en billig penge. 

Så ting var kanskje bedre før? 

Anonymkode: b809f...ff4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Før var det så billig å leie, ja, de fleste leide, og kunne i et hus eller bygårdsleilighet i flere generasjoner. Leieprisen var så lav og mer en symbolsk sum. 

Så steg plutselig leieprisene rundt år 2000, og de som bodde i slike hus og leiligheter måtte betale dyrere og dyrere leie. De hadde ikke råd til det og måtte da leie ut soverommene til studenter og andre som trengte et sted å bo. 

Og om det var noen som skulle leie ut et rom i huset sitt, eller en hybel, kostet det en billig penge. 

Så ting var kanskje bedre før? 

Anonymkode: b809f...ff4

Vet ikke hvor du har leid men var ikke slik jeg husker det

Anonymkode: 651d8...6f3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en viss grad er jeg enig. Jeg har leilighet i eget hus, og leier denne ut langt under gjennomsnittet. Jeg låner den også ut til familier som trenger det, sommerstid. Siden vi bor ved havet, og på en plass kun de med god råd kan leie om sommeren. For ja, Prisene er stiv nå!! Altså, se ukesleie en sommeruke ved sjøen !! Men nå sitter jeg greit i det. Og de aller fleste med hus har jo vært igjennom det samme. Kanskje er utleie delen, deres måte å finansiere lån. Eller spe på inntekter. Eventuelt spare.
De fleste sparer jo først og fremst til seg selv, og prisene styres jo av boligmarkedet som er. Så kan man selvsagt føle med de som leier, men de fleste av oss har vært der. Det er kjipt, men thats life. Og når valget er 7000 ekstra i lomma selv, eller å la utleier spare de. Så tror jeg de fleste velger det første.

Anonymkode: b1a81...270

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Nå stiger rentene igjen,, og jeg leste nettopp at det vil kunne senke boligprisene litt.  Samtidig sitter utleiere og vurderer sin økonomi, og tenker at utleieleiligheten deres må prises litt høyere pga renteøkningen.

Det er ikke varslet kjempestore renteøkinger altså, men vanskelig å spå i fremtiden uten krystallkule.

Tøffe tider for alle som bor.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vel, sikkert fint det i en rettferdig verden. Dessverre er det slik nå at jeg ikke ønsker å betale mer i mnd for å «være snill» med andre mennesker. Skal sies at jeg gir de som har leid lenge hos meg og betaler i tide noen ganger får 1 mnd gratis i året, gjerne desember eller juni, eller så får de gratis ved eller en annen påskjønnelse. Har lite gjennomtrekk og trives med dette.
 

Anonymkode: b143e...f83

Enig! Det ville jo i praksis være å gi bort penger. Jeg gir gjerne bort penger jeg, men det er til gode formål og organisasjoner. Hvorfor skulle jeg gi bort penger til tilfeldige leietakere? 

Anonymkode: 6b368...af1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig! Det ville jo i praksis være å gi bort penger. Jeg gir gjerne bort penger jeg, men det er til gode formål og organisasjoner. Hvorfor skulle jeg gi bort penger til tilfeldige leietakere? 

Anonymkode: 6b368...af1

For å hjelpe de så de kan spare til egen bolig? 

Anonymkode: b809f...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et rart spørsmål! Synes du det er like naturlig å mene at folk som selger hus skal sette prisen lavt slik at flere skal få kjøpe? Ville du gjort det samme selv? 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva er vitsen med å leie ut en boenhet i huset sitt? Har ikke folk til å betale ned på lånet sitt? 

Jeg syns det er rart at man må betale så mye i leie for en utleiedel i et hus... 

Anonymkode: b809f...ff4

 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er ganske stive priser, og de fleste sliter med å betale leie og får aldri spart noe. 

Anonymkode: b809f...ff4

Mange leier ut for å dekke utgiftene som en ekstra boenhet i boligen koster.

Mange velger å leie ut en del av huset sitt, mot å få dekket kostnadene.

Nå er det kritisk mangel på både kommunale leiligheter og studentboliger, så om man da fjerner alle private utleieenheter, så må jo da særdeles mange bo på gata....

Vi som eier boliger har selv leid, slitt med å betale leie, jobbet så blod og tårer har trillet for å ha råd til å kjøpe. Så nei, jeg kommer ikke til å dekke bo-kostnadene for en leietaker. Vil du at noen skal dekke bo-utgiftene dine får du kontakte husbanken, jeg har utgifter med boligen som må dekkes, om du ikke er villig til å dekke utgiftene som følger med den delen du benytter, så kan du finne en annen plass bo.

Anonymkode: 00e92...1e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva er vitsen med å leie ut en boenhet i huset sitt? Har ikke folk til å betale ned på lånet sitt? 

Jeg syns det er rart at man må betale så mye i leie for en utleiedel i et hus... 

Anonymkode: b809f...ff4

Hva er vitsen med å leie ut en boenhet i huset sitt?

-> For å ha en inntekt, selvfølgelig. Mener du evt. at den burde vært lånt bort gratis?

Har ikke folk til å betale ned på lånet sitt? 

-> Noen trenger leieinntektene for å betale rentene på lånet, andre synes det er kjekt med ekstrainntekten uansett om de har lån eller ikke.

Jeg syns det er rart at man må betale så mye i leie for en utleiedel i et hus... 

-> Hva er mye? Utleier vil selvsagt tjene på å ha fremmede folk i huset sitt, de fleste ville nok foretrukket å disponere også denne delen selv og slippe å ha andre i huset. Mener du at de som leier ut skal sponse leietakere ved å leie ut for en slikk og ingenting?

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Om kommunene hadde eid utleieboligene ville de vært billigere. 

Anonymkode: b809f...ff4

Hvor har du det fra? Ting blir ikke nødvendigvis billigere ved at kommunen står for det, med mindre kommunen sponser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

For å hjelpe de så de kan spare til egen bolig? 

Anonymkode: b809f...ff4

Men hvorfor skulle man velge å hjelpe tilfeldige leietakere? Jeg ville heller tatt markedsleie og sponset Redd barna og lignende.

Anonymkode: 16560...859

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

For å hjelpe de så de kan spare til egen bolig? 

Anonymkode: b809f...ff4

De fleste som leier sparer ikke en eneste krone. Jeg har hatt en del leietagere opp gjennom årene, så vet en del om det.

En annen sak er at jo høyere prisen er jo høyere kvalitet er det på leietagerne. Setter du prisen svært lavt blir du rent ned av sosialklienter og rusmisbrukere. Noe svært mange ikke er så interessert i å ha i egen bolig. Høyere priser favoriserer de som har sakene sine "mer på stell". 

Anonymkode: c7104...a8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For å hjelpe de så de kan spare til egen bolig? 

Anonymkode: b809f...ff4

Da hjelper jeg heller flyktninger fra Afghanistan, Kreftforeningen, Redd barna etc. ikke en eller annen tilfeldig person fra Finn.no. 

Anonymkode: 6b368...af1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

1: For å tjene penger

2: Veldig mange hadde ikke hatt råd til å kjøpe huset hvis det ikke var utleiedel

3: Det er større ulempe for utleier å leie ut i eget hus, hvorfor skulle det være billigere?

Anonymkode: 2b245...d66

Fordi det ikke betales skatt av inntekten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De fleste som leier sparer ikke en eneste krone. Jeg har hatt en del leietagere opp gjennom årene, så vet en del om det.

En annen sak er at jo høyere prisen er jo høyere kvalitet er det på leietagerne. Setter du prisen svært lavt blir du rent ned av sosialklienter og rusmisbrukere. Noe svært mange ikke er så interessert i å ha i egen bolig. Høyere priser favoriserer de som har sakene sine "mer på stell". 

Anonymkode: c7104...a8d

Jeg har faktisk motsatt opplevelse. Jeg har satt leien litt levere enn andre i mitt område, og jeg får gode, stabile leietakere som blir i flere år. Jeg mener ar om man setter prisen for høyt blir det bare en mellomstasjon til de finner noe rimeligere. 

Anonymkode: 5eade...530

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har faktisk motsatt opplevelse. Jeg har satt leien litt levere enn andre i mitt område, og jeg får gode, stabile leietakere som blir i flere år. Jeg mener ar om man setter prisen for høyt blir det bare en mellomstasjon til de finner noe rimeligere. 

Anonymkode: 5eade...530

Ja, det er sant. 

Anonymkode: b809f...ff4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De fleste som leier sparer ikke en eneste krone. Jeg har hatt en del leietagere opp gjennom årene, så vet en del om det.

En annen sak er at jo høyere prisen er jo høyere kvalitet er det på leietagerne. Setter du prisen svært lavt blir du rent ned av sosialklienter og rusmisbrukere. Noe svært mange ikke er så interessert i å ha i egen bolig. Høyere priser favoriserer de som har sakene sine "mer på stell". 

Anonymkode: c7104...a8d

Om noen leier har de kanskje inntekt, men de har ikke råd til egen bolig fordi de må betale dyrt til deg. 

Anonymkode: b809f...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva er vitsen med å leie ut en boenhet i huset sitt? Har ikke folk til å betale ned på lånet sitt? 

Jeg syns det er rart at man må betale så mye i leie for en utleiedel i et hus... 

Anonymkode: b809f...ff4

Det er helt vanlig og normalt. Folk har huslån og nedbetale og vil faktisk ha råd til andre ting som bil, god mat og nye møbler selv om de har lån. Da hjelper utleie ganske godt. Huseier er ikke grisk fordi du er fattig og må leie 

Anonymkode: 5a6de...995

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har faktisk motsatt opplevelse. Jeg har satt leien litt levere enn andre i mitt område, og jeg får gode, stabile leietakere som blir i flere år. Jeg mener ar om man setter prisen for høyt blir det bare en mellomstasjon til de finner noe rimeligere. 

Anonymkode: 5eade...530

Litt over/under så blir det slik ja. Er markedspris 10.000,- og du leier ut til 8500,- kan du få fine, stabile leietagere. Men leier du ut til 4000,- så får du ganske mye rart på døra...

Vi gjør det selv, ligger ca. 1000,- under markedspris. 

Anonymkode: c7104...a8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om noen leier har de kanskje inntekt, men de har ikke råd til egen bolig fordi de må betale dyrt til deg. 

Anonymkode: b809f...ff4

Nei, vi har tatt under markedspris. De har hatt nok penger til overs, det har gått til fest, fyll, dop og feriereiser. Aldri sparing. 

Anonymkode: c7104...a8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...