Gå til innhold

Hvorfor må man betale så mye i leie for en boenhet??? Er det ikke veldig griskt av utleier og bolighaier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som utleier av kjellerleilighet tar jeg ikke max av det jeg kunne fått som jeg tror er 10-20% mer når jeg sjekker finn.no.

Jeg gjør det ikke mest av snillhet, men fordi jeg ønsker å beholde leietager som alltid betaler punktlig (noe mange ikke gjør av tidligere erfaringer), bråker ikke, er edru, høfflig og ryddig og plager meg ikke med å skifte lyspærer og annet dill og overholder regler om å ikke ødelegge vegger, badet, apparater, sjekker røykvarslerbatteri, sa fra ved potensiell vannskade, stinker ikke ned rommene med røyking og sterk matlaging og har generelt god boevne. Og fordi jeg ikke orker å lete etter og kanskje aldri finner leietager jeg blir like fornøyd med.

Om de vet at det er dyrere å leie andre steder så gjør det kanskje også at de vil "bo forsiktigere" og at utleiere sparer litt på den måten.

Anonymkode: a7af8...14c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 9/20/2021 at 10:29 PM, AnonymBruker said:

Om kommunene hadde eid utleieboligene ville de vært billigere. 

Anonymkode: b809f...ff4

Er vel det som kalles sosialboliger?

Men rene utleieboliger på vanlig boligmarked til lavere pris eid av kommuner tror jeg det er slutt på. Det var jo uansett bare at noen sponset andres bolig litt tilfeldig.

Anonymkode: a7af8...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skulle folk som ikke har råd til å kjøpe egen bolig bodd, om det ikke var for private utleiere? Som om kommunene har så flust med boliger som de leier bort gratis?

Uten private utleiere hadde bolignøden vært stor. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis røde politikere i misunnelseståka ikke evner å tenke konsekvens, at leieprisene øker for de som må leie, så vil de jo skattlegge dette også. Utleiere er ikke automatisk griske bolighaier. Mange bare leier de ut en kjeller etter at barna har flyttet ut og de har plass til overs fordi de helst vil bli gjeldfrie før de pensjonerer seg og tilbyr dermed noe som noen trenger. Skatt på dette vil gjøre at flere enten øker prisen eller ikke gidder å leie ut mer, som igjen vil øke leieprisene ytterligere fordi færre tilbyr.

Anonymkode: a7af8...14c

Utleiehaiene er ikke problemet her. De betaler skatt på sine leieinntekter. Det betyr at leieprisene ofte er kunstig høye for typiske sokkelleiligheter. De ligger på uforholdsmessig høy kvadratmeterpris sammenlignet med frittstående enheter som leies ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiubi skrev (2 timer siden):

Hvor skulle folk som ikke har råd til å kjøpe egen bolig bodd, om det ikke var for private utleiere? Som om kommunene har så flust med boliger som de leier bort gratis?

Uten private utleiere hadde bolignøden vært stor. 

Det mest fornuftige ville vært å la private og eventuelt offentlige utleieselskap stått for den vesentlig delen av utleie. Skattereglene for bolig er helt tullete. Alle vet det, men ingen tør å gjøre noe drastisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir pålagt skatt for at jeg leier ut så kommer jeg til å skru opp leia mye. Her er det såpass kniving om leiligheter at jeg allerede får mer for leiligheten er jeg kanskje burde.

men det er min sparing, og nå er jeg kun et per år fra at leiligheten har gitt meg inntekten til å renovere og bygge garasje.  Har spart alt fra utleien i snart 8 år.

ikke faen om jeg skal miste to år til skatt når jeg er så nære!!

Anonymkode: 6964d...429

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (6 timer siden):

Det mest fornuftige ville vært å la private og eventuelt offentlige utleieselskap stått for den vesentlig delen av utleie. Skattereglene for bolig er helt tullete. Alle vet det, men ingen tør å gjøre noe drastisk. 

Hvorfor skal jeg betale skatt for å la fremmede bo i en del av min private bolig? Og hvem tror du måtte betalt om de økte skatten for å leie ut bolig? Leietakerne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiubi skrev (13 minutter siden):

Hvorfor skal jeg betale skatt for å la fremmede bo i en del av min private bolig? Og hvem tror du måtte betalt om de økte skatten for å leie ut bolig? Leietakerne. 

Det veldig enkle svaret er at det er inntekt på investert kapital. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva får deg til å tro at vi ikke gir til veldedighetsorganisasjoner også?

 

Vi velger ut leietakere som ikke ellers hadde råd til å bo her.  Småbarnsfamilier eller studenter. Det gir oss mye tilbake å hjelpe noen direkte. Jeg syns ikke noe om boligpolitikken i Norge, hvor klasseforskjellen bare blir større. Så hvorfor ikke bidra til å hjelpe noen når vi kan og har mulighet?
 

De blir også venner for livet. 

Anonymkode: 4350d...fe1

Men hvorfor «også»? Hvorfor sette av en del av dine veldedige donasjoner til helt totalt tilfeldige fremmede? Du kunne bedre hjulpet saken din ved å spisse donasjonene dine. 

Anonymkode: 6b368...af1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor «også»? Hvorfor sette av en del av dine veldedige donasjoner til helt totalt tilfeldige fremmede? Du kunne bedre hjulpet saken din ved å spisse donasjonene dine. 

Anonymkode: 6b368...af1

Jeg tror jeg velger å gjøre som jeg vil, og ikke la en tilfeldig kg-bruker diktere hvordan jeg bruker pengene mine😅

Anonymkode: 4350d...fe1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2021 den 18.19):

Det er helt vanlig og normalt. Folk har huslån og nedbetale og vil faktisk ha råd til andre ting som bil, god mat og nye møbler selv om de har lån. Da hjelper utleie ganske godt. Huseier er ikke grisk fordi du er fattig og må leie 

Anonymkode: 5a6de...995

Hva om ingen måtte leie? Hva da? 

Anonymkode: b809f...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva om ingen måtte leie? Hva da? 

Anonymkode: b809f...ff4

Da hadde ingen leid ut heller... Du skjønner greia med etterspørsel og tilbud?

Anonymkode: 0fe49...6b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2021 den 15.04):

 

Mange leier ut for å dekke utgiftene som en ekstra boenhet i boligen koster.

Mange velger å leie ut en del av huset sitt, mot å få dekket kostnadene.

Nå er det kritisk mangel på både kommunale leiligheter og studentboliger, så om man da fjerner alle private utleieenheter, så må jo da særdeles mange bo på gata....

Vi som eier boliger har selv leid, slitt med å betale leie, jobbet så blod og tårer har trillet for å ha råd til å kjøpe. Så nei, jeg kommer ikke til å dekke bo-kostnadene for en leietaker. Vil du at noen skal dekke bo-utgiftene dine får du kontakte husbanken, jeg har utgifter med boligen som må dekkes, om du ikke er villig til å dekke utgiftene som følger med den delen du benytter, så kan du finne en annen plass bo.

Anonymkode: 00e92...1e0

🤮 empatisk du… er du en av de som stjeler depositumet og krever ekstra penger for oppussing i tillegg, fordi du selv ikke eier nåla i veggen men sitter på din høye hest fordi du har fått bolig av faren din fordi dere fikk barn så unge, og bare fortsatt å få ungene på rekke og rad?

Anonymkode: 4bd2a...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chiubi skrev (På 23.9.2021 den 9.23):

Hvor skulle folk som ikke har råd til å kjøpe egen bolig bodd, om det ikke var for private utleiere? Som om kommunene har så flust med boliger som de leier bort gratis?

Uten private utleiere hadde bolignøden vært stor. 

Vil vel heller si at bolignøden ER stor pga private utleiere som utnytter sine leietakere og ødelegger livene deres i form av å stjele depositum og ødelegge deres private eiendeler mens leietakeren er vekke… for ikke å snakke om å buse ut til alle og enhver om tidligere leietakeres privatliv. Dere har da taushetsplikt for svarte. Men har ril gode å møte på EN eneste en utleier som faktisk har respekt for leietakeren sin. Ufyselig hvordan alt har blitt. 

Anonymkode: 4bd2a...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2021 den 21.34):

Hva er vitsen med å leie ut en boenhet i huset sitt? Har ikke folk til å betale ned på lånet sitt? 

Jeg syns det er rart at man må betale så mye i leie for en utleiedel i et hus... 

Anonymkode: b809f...ff4

De stemmer FrP. 
 

Du må leie av noen som stemmer rødt eller grønt, da blir det billig og de vil at du skal leve bra. 🥰

Anonymkode: f38d3...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2021 den 21.34):

Hva er vitsen med å leie ut en boenhet i huset sitt? Har ikke folk til å betale ned på lånet sitt? 

Jeg syns det er rart at man må betale så mye i leie for en utleiedel i et hus... 

Anonymkode: b809f...ff4

Dagens smarteste spørsmål..... hvid du eier noe du kan leie ut for 10000 i mnd,men leier det ut for 5000, da er du snill,men stokk dum, så enkelt er egentlig svaret på ditt spørsmål.

Anonymkode: c9412...c86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner at det kan oppfattes som provoserende at man dekker en stor del av husavdraget til folk fordi man ikke har vært heldig nok til å kunne kjøpe selv, spesielt med de prisene som eksisterer i dag. Vi trenger en boligreform.

Anonymkode: 8f8d9...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner at det kan oppfattes som provoserende at man dekker en stor del av husavdraget til folk fordi man ikke har vært heldig nok til å kunne kjøpe selv, spesielt med de prisene som eksisterer i dag. Vi trenger en boligreform.

Anonymkode: 8f8d9...9dd

Nei

Anonymkode: 0fe49...6b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skjønner at det kan oppfattes som provoserende at man dekker en stor del av husavdraget til folk fordi man ikke har vært heldig nok til å kunne kjøpe selv, spesielt med de prisene som eksisterer i dag. Vi trenger en boligreform.

Anonymkode: 8f8d9...9dd

Hva skulle en boligreform gå ut på?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Skjønner at det kan oppfattes som provoserende at man dekker en stor del av husavdraget til folk fordi man ikke har vært heldig nok til å kunne kjøpe selv, spesielt med de prisene som eksisterer i dag. Vi trenger en boligreform.

Anonymkode: 8f8d9...9dd

Boligreform vil ikke gjøre noe, vi trenger å slutte å sentralisere alt slik at ikke alle ønsker/må bo midt i gryta. Syntes foreks. Universiteter og annen type høyere utdanning skulle bli flyttet ut av storbyene (kanskje 1time med tog unna) da kan studentene bo billigere i «studentbyer», hadde vært bra for økonomien til mindre steder også, spisesteder, butikker, klubber osv. det hadde lettet på trykket og flere som trenger det, kunne kjøpt ett-roms. Skulle også hatt mer insentiv for ikke-essensielle bedrifter å flyttes ut (IT bransjen for eks), nå kan de ha hjemmekontor uansett, så burde oppfordres til at de som ønsker kan ha hjemmekontor hvor som helst i landet, da kan plutselig de som ønsker flytte til andre steder enn Oslo.

Anonymkode: d0391...481

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...