Gå til innhold

Hvorfor må man betale så mye i leie for en boenhet??? Er det ikke veldig griskt av utleier og bolighaier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Hvis målet er å spare til en bolig man selv eier en gang i fremtiden må man kanskje sette ned standarden man leier i mellomtiden. Man kan ikke forvente å bo i en ideell bolig med ideell beliggenhet og betale hybelpris. 

Grunnen til at leieprisene er høye er ikke grådige utleiere men generelt høye boligpriser. Disse følger hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (5 timer siden):

Fordi det ikke betales skatt av inntekten.

 

Om det kommer skatt på det vil jo bare utleieprisene øke

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (34 minutter siden):

Om det kommer skatt på det vil jo bare utleieprisene øke

Det er uansett helt ulogisk at det ikke skal betales skatt på en type (leie)inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (50 minutter siden):

Det er uansett helt ulogisk at det ikke skal betales skatt på en type (leie)inntekt.

Sier ikke noe på det, skjønner godt at mange ønsker det. Problemet er at det vil øke leieprisene

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/21/2021 at 12:48 AM, AnonymBruker said:

Før var det så billig å leie, ja, de fleste leide, og kunne i et hus eller bygårdsleilighet i flere generasjoner. Leieprisen var så lav og mer en symbolsk sum. 

Så steg plutselig leieprisene rundt år 2000, og de som bodde i slike hus og leiligheter måtte betale dyrere og dyrere leie. De hadde ikke råd til det og måtte da leie ut soverommene til studenter og andre som trengte et sted å bo. 

Og om det var noen som skulle leie ut et rom i huset sitt, eller en hybel, kostet det en billig penge. 

Så ting var kanskje bedre før? 

Anonymkode: b809f...ff4

Hvor i landet er dette?

Ikke i Oslo området i hvert fall, her har det ikke vært billig å leie noen gang tror jeg

Anonymkode: 0fe49...6b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Om noen leier har de kanskje inntekt, men de har ikke råd til egen bolig fordi de må betale dyrt til deg. 

Anonymkode: b809f...ff4

Ingen tvinger jo noen til å leie av meg eller av andre utleiere? 

Anonymkode: 0fe49...6b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi som leier ut må da ha litt igjen for at vi stiller leiligheter og hus til disposisjon til de som ikke evner å kjøpe seg noe.

Alt handler om prioritering.

Anonymkode: aa7b7...e42

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2021 den 22.29):

Om kommunene hadde eid utleieboligene ville de vært billigere. 

Anonymkode: b809f...ff4

Tråden handler om folk som leier ut en del av boligen sin. Hvordan mener du at kommunen plutselig skulle eie deler av andres bolig? Komme rykkende inn når ungene flytter ut og de synes foreldrene har for god plass? Eller ta over sokkelleilighetene til de som har det (da hadde ingen laget sokkelleilighet i egen bolig).

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2021 den 21.34):

Hva er vitsen med å leie ut en boenhet i huset sitt? Har ikke folk til å betale ned på lånet sitt? 

Jeg syns det er rart at man må betale så mye i leie for en utleiedel i et hus... 

Anonymkode: b809f...ff4

Jeg har ikke behov for plassen nå, så jeg leier ut. Jeg har flere store prosjekter jeg vil gjøre på huset, men vil verken låne mer eller spare mye av lønnen hver mnd. Etter flere år som student så er det godt å ikke tenkte på hva man bruker.

så jeg leier ut og setter bort pengene til jeg har nok til å pusse opp. 
 

Anonymkode: 6964d...429

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte huset med en utleiedel og leietaker ville fortsette å bo, så vi hadde ikke hjertet til å si opp, men vi satte ned leien kraftig med avtale om at leietaker sparer det hun ville betalt i husleien til egenkapital. Etter noen år så fikk hun kjøpt egen bolig og slik har det blitt med flere leietakere. 
 

Egentlig har vi behov for plassen, men ser at det er så mange som trenger tak over hodet, men har ikke råd. Vi bor sentralt i Oslo vest. Søker primært leietakere med barn, med kjæledyr eller studenter. 
 

 

Anonymkode: 4350d...fe1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi kjøpte huset med en utleiedel og leietaker ville fortsette å bo, så vi hadde ikke hjertet til å si opp, men vi satte ned leien kraftig med avtale om at leietaker sparer det hun ville betalt i husleien til egenkapital. Etter noen år så fikk hun kjøpt egen bolig og slik har det blitt med flere leietakere. 
 

Egentlig har vi behov for plassen, men ser at det er så mange som trenger tak over hodet, men har ikke råd. Vi bor sentralt i Oslo vest. Søker primært leietakere med barn, med kjæledyr eller studenter. 
 

 

Anonymkode: 4350d...fe1

Dette var da voldsomt edelt. Nesten utrolig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alauda skrev (25 minutter siden):

Dette var da voldsomt edelt. Nesten utrolig.

😇😇😇

Jeg har vært leietaker selv og bodd crappy. Så hvorfor ikke gjøre det når man kan eller man har mulighet til det? 
 

 

Anonymkode: 4350d...fe1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

😇😇😇

Jeg har vært leietaker selv og bodd crappy. Så hvorfor ikke gjøre det når man kan eller man har mulighet til det? 
 

 

Anonymkode: 4350d...fe1

Hvorfor gi bort penger til helt tilfeldige mennesker. Hvorfor ikke Redd barna? Kreftforeningen, dyrebeskyttelsen etc. 

Anonymkode: 6b368...af1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvorfor gi bort penger til helt tilfeldige mennesker. Hvorfor ikke Redd barna? Kreftforeningen, dyrebeskyttelsen etc. 

Anonymkode: 6b368...af1

Altså nå må du gi deg.. den siterte har valgt å være snill på den måten HUN ønsker. Ikke har hun sagt at hun ikke gir penger til disse heller, men det har ikke noe med deg å gjøre. Herregud

Anonymkode: d0391...481

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor gi bort penger til helt tilfeldige mennesker. Hvorfor ikke Redd barna? Kreftforeningen, dyrebeskyttelsen etc. 

Anonymkode: 6b368...af1

Hva får deg til å tro at vi ikke gir til veldedighetsorganisasjoner også?

 

Vi velger ut leietakere som ikke ellers hadde råd til å bo her.  Småbarnsfamilier eller studenter. Det gir oss mye tilbake å hjelpe noen direkte. Jeg syns ikke noe om boligpolitikken i Norge, hvor klasseforskjellen bare blir større. Så hvorfor ikke bidra til å hjelpe noen når vi kan og har mulighet?
 

De blir også venner for livet. 

Anonymkode: 4350d...fe1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 9/20/2021 at 9:34 PM, AnonymBruker said:

Hva er vitsen med å leie ut en boenhet i huset sitt?

Anonymkode: b809f...ff4

Hørt om penger? En ganske fiffig idé istedenfor slitsomme byttehandler hele tiden.

Anonymkode: a7af8...14c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/21/2021 at 11:46 PM, Brunello said:

Det er uansett helt ulogisk at det ikke skal betales skatt på en type (leie)inntekt.

Hvis røde politikere i misunnelseståka ikke evner å tenke konsekvens, at leieprisene øker for de som må leie, så vil de jo skattlegge dette også. Utleiere er ikke automatisk griske bolighaier. Mange bare leier de ut en kjeller etter at barna har flyttet ut og de har plass til overs fordi de helst vil bli gjeldfrie før de pensjonerer seg og tilbyr dermed noe som noen trenger. Skatt på dette vil gjøre at flere enten øker prisen eller ikke gidder å leie ut mer, som igjen vil øke leieprisene ytterligere fordi færre tilbyr.

Anonymkode: a7af8...14c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 21.9.2021 den 23.46):

Det er uansett helt ulogisk at det ikke skal betales skatt på en type (leie)inntekt.

Som sagt, forstår argumentene for å måtte betale skatt på utleie (hybel/sokkel/hjemmekontor e.l) men det vil øke utleieprisene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis røde politikere i misunnelseståka ikke evner å tenke konsekvens, at leieprisene øker for de som må leie, så vil de jo skattlegge dette også. Utleiere er ikke automatisk griske bolighaier. Mange bare leier de ut en kjeller etter at barna har flyttet ut og de har plass til overs fordi de helst vil bli gjeldfrie før de pensjonerer seg og tilbyr dermed noe som noen trenger. Skatt på dette vil gjøre at flere enten øker prisen eller ikke gidder å leie ut mer, som igjen vil øke leieprisene ytterligere fordi færre tilbyr.

Anonymkode: a7af8...14c

Det de kan bli flinkere på er å straffe haiene som leier ut ulovlige hybler/leiligheter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...