Gå til innhold

Gå tur med mannlig kollega når man er gift


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det innafor å gå tur med en mannlig kollega for å prate? Om ting kollegaen har god kompetanse, og man gi råd om? 

Mannen er syklig sjalu, og lager helvete fordi jeg har behov for å prate med folk utenfor forholdet. Jeg ser på det som en ressurs at man har ulike personer i nettverket man kan bruke til ulike ting. 

Er sårede når mannen lager ekle kallenavn til denne kollegaen og sier "jeg er sint pga det du holder på med", det jeg holder på med? Vi har ikke gått noen tur enda. 

Anonymkode: 75e91...045

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste ville vel vært om du kvittet deg med mannen og heller hadde omgåttes folk som respekterer deg.

Anonymkode: 87c5c...43e

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det beste ville vel vært om du kvittet deg med mannen og heller hadde omgåttes folk som respekterer deg.

Anonymkode: 87c5c...43e

Utdype gjerne. 

Anonymkode: 75e91...045

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial

Jeg vet ikke helt jeg, de parene jeg har kjent som gikk tur med andre for å prate er ikke par lengre nå😅🤷‍♀️ Mulig han har hørt det samme. 

Nåja, uansett er det jo ikke bra at han er så sjalu heller, synes det virker litt i overkant. Han må skjerpe seg før han skur deg helt vekk tenker jeg. 
 

Kan han ikke bare få bli med på turen å kjede seg litt? 

Endret av Elder Millennial
Manglende ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres helt syk ut!

Jeg trener med ene kollegaen min, kun oss to, minst en gang i uka. Jeg møter ofte en annen treningskamerat på kaffe eller å gå en tur, kun vi to. Mannen min har selvsagt ikke noe problem med det, noe mer enn han har problem med at jeg er alene sammen med en venninne.

Anonymkode: 0e513...f56

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det beste ville vel vært om du kvittet deg med mannen og heller hadde omgåttes folk som respekterer deg.

Anonymkode: 87c5c...43e

Helt enig! Har vært i et sånn forhold og det er ikke noe folk bør være i. Så punkt en er å skille deg/gå fra den sjalu mannen, hans synspunkt er ikke noe du skal leve etter. 

Anonymkode: fefbd...7d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan forstå mannen kan ha problemer med at jeg åpner meg for en mann, men å si "jeg er sint og dårlig pga det du holder på med" 

Anonymkode: 75e91...045

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Utdype gjerne. 

Anonymkode: 75e91...045

Det normale, både i og utenfor forhold, er å ha egne venner og hobbyer. I et normalt forhold preget av respekt kan hvem som helst av partene dra på telttur med hvem som helst av sine venner feks en langhelg i oktober og vennenes kjønn og seksuelle legning er et ikke-tema. 
 

Å føle at en har rett til å vise sjalusi eller «kjefte» i et forhold er ikke forenelig med å være et ok menneske. Langt mindre en ok partner. Det er derfor vi kaller slik adferd «sosial kontroll» og regelmessig eller sporadisk ubegrunnet kjefting «psykisk vold». Dette, ts, lærte da vel dine foreldre deg?

Anonymkode: 74fd6...b38

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh jeg hadde ikke godtatt at min mann hadde noen pratetur eller annet med andre kvinner. Jeg er ikke en sjalu type heller. 

Anonymkode: 2eb3a...ad6

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Utdype gjerne. 

Anonymkode: 75e91...045

Du har en mann som er sjalu og som prater stygt om folk du har valgt som er venner. Han har ingen respekt for deg, og ønsker ikke at du skal utvikle deg eller trives dersom ikke han bestemmer hvordan. 

Anonymkode: 87c5c...43e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gått tur, uten at det betydde noe som helst. 

Jeg kunne i motsatt tilfelle blitt sjalu, selv om det for mannen ikke betydde noe som helst. 

Mannen har tre kvinnelige kollegaer han kunne gått tur med, og jeg hadde vært 100% avslappet (det jobber kun tre kvinner der) . Har møtt og pratet med de flere ganger. Men skal han prate jobb, så tar han en telefon. Ikke en gåtur. 

Mannen min er veldig klarover at det mellom kvinner og menn kan oppstå følelser, aå han er alltid open om relasjonene han har med folk. Lar det aldri være opp til meg å spørre. Så derfor føler jeg meg helt trygg på han

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eh jeg hadde ikke godtatt at min mann hadde noen pratetur eller annet med andre kvinner. Jeg er ikke en sjalu type heller. 

Anonymkode: 2eb3a...ad6

Du er jo egentlig det. Du har jo ingen tillit til din mann, og setter derfor inn sosial kontroll på omgangskretsen. Det er sjalusi. En spade er en spade uansett hvor mye du prøver å si det er en rose. 

Anonymkode: 87c5c...43e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har både jeg og mannen gjort, mange ganger. Vi har et nært og tillitsfullt forhold, så vi trenger ikke forbud og regler for å holde på hverandre. 

Anonymkode: 891f6...bbd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å prate ut om samlivsproblemer eller noe annet du ønsker råd om?

Sistnevnte er da helt innafor.

Førstnevnte ikke så mye. 

Men, for min man som ikke har hatt kvinnelige venner i voksen alder de 20 årene vi har vært sammen så hadde keg stusset. 

Anonymkode: 8d98c...667

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For å prate ut om samlivsproblemer eller noe annet du ønsker råd om?

Sistnevnte er da helt innafor.

Førstnevnte ikke så mye. 

Men, for min man som ikke har hatt kvinnelige venner i voksen alder de 20 årene vi har vært sammen så hadde keg stusset. 

Anonymkode: 8d98c...667

Jeg har alltid hatt mannlige venner. 

Nei om noe personen har kompetanse om, og som vi har litt felles erfaringer om i tillegg til utdannet kompetanse. 

Vedkommende har samboer også. 

Anonymkode: 75e91...045

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2021 den 17.33):

Eh jeg hadde ikke godtatt at min mann hadde noen pratetur eller annet med andre kvinner. Jeg er ikke en sjalu type heller. 

Anonymkode: 2eb3a...ad6

Dette. 

Anonymkode: ec511...895

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 9/19/2021 at 5:33 PM, AnonymBruker said:

Eh jeg hadde ikke godtatt at min mann hadde noen pratetur eller annet med andre kvinner. Jeg er ikke en sjalu type heller. 

Anonymkode: 2eb3a...ad6

Det er jo det som er sjalusi i praksis, hvorfor skulle du ellers ikke godtatt det? Kan mannen din bare omgås andre menn? Må han bruke langbukser hele tiden også, eller har han lov til å gå i shorts om sommeren?

Anonymkode: 94c0c...32c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er viktig å holde en klar grense mellom vennskap og arbeid, må du gå tur for å få denne faglige inputen når du vet din partner er sykelig sjalu som du beskriver det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2021 den 17.31):

Jeg kan forstå mannen kan ha problemer med at jeg åpner meg for en mann, men å si "jeg er sint og dårlig pga det du holder på med" 

Anonymkode: 75e91...045

Han mener sikkert at «det du holder på med» = vurderer å snakke om deres forhold med noen andre (attpåtil en mann som da i hans øyne er helligbrøde pga sjalusi). Han mener nok at deres privatliv skal holdes -privat. Og det er ikke sikkert det er feil av han å mene det. 
Er du konfliktsky eller redd mannen din ettersom dere ikke kan snakke sammen og løse deres problemer? Si til mannen din at du har behov for å snakke om forholdet deres med noen feks i samlivsterapi. 

Anonymkode: bd740...c50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er jo det som er sjalusi i praksis, hvorfor skulle du ellers ikke godtatt det? Kan mannen din bare omgås andre menn? Må han bruke langbukser hele tiden også, eller har han lov til å gå i shorts om sommeren?

Anonymkode: 94c0c...32c

Iķke vanlig kutyme i våre kretser og heller intet tema der. Men sikkert blant folk som på  død og liv skal hevde sin rett. 

Anonymkode: ec511...895

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...