Gå til innhold

Til dere med fattige venner; ikke gjør dette:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har gode venner, og jeg har dårlige venner. De gode gjør ikke sånt…

Anonymkode: 2f14b...131

Der bekreftet du min mistanke. Gøy!

Anonymkode: c2fe5...e20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Til kvinner med fattige venner*
 

Er faktisk bare kvinner som tar bilde av maten sin  

 

Anonymkode: 968b0...fc6

Åh? Mannen min tar bilder av maten sin «hele tiden». 

Anonymkode: 52606...8d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dere som har fattige venner. La oss si, de som går på aap eller har trygd. Eller enda verre; går på trygd eller aap og er enslige forsørgere. Ikke send matbilder av de lekre lunchene deres, eller overfylte matfat med alskens godt! 

Vær en god venn, ikke gjør dette! Jeg spiser havregryn med vann. Uten sukker eller kanel på.

Bare vær en god venn, ikke send matbilder av deilig eggesmørbrød til dine fattige venner, det gjør vondt langt inni beinmargen å måtte se på når man sitter med hul og skrikende mage selv…  

Anonymkode: 2f14b...131

Nr 1: Folk spiser hva de vil. 

Nr 2: Hvem sier at alle folk på aap og trygd er fattige? Maks sats er 421000 kr, er ikke alle som er på minstesats. 

Er på aap selv for øyeblikket, men jeg spiser da ikke havregryn til alle dagens måltider av den grunn. I dag har jeg hatt en kyllingsalat med egg til lunsj, visste ikke at jeg brøt med aap-normen av den grunn. 

Anonymkode: e8dd1...f72

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke per måltid :)

1kg kalkunfilet (eller svin) holder til 10 lunsjer, det er 3 kr/lunsj.

Hodesalat holder til 4 måltider. Det er 1 kr/lunsj. 

Egg koster 1-2 kroner stykket, det er 1-2 kr/lunsj.

Tunfisk i vann koster 10 kr boksen, det er 2kr/lunsj. 

Rotgrønnsaker i sesong, hjemmelaget brød og knekkebrød, det er så rimelig per måltid at jeg ikke orker regne på det en gang.

Anonymkode: 40fc1...7fb

Du kan ikke tenke pr måltid hvis man ikke har penger der og da til å kjøpe inn alt dette..

Anonymkode: 99a21...1f0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så fint for deg! Prøv å leve sånn i ti år du.

Anonymkode: 2f14b...131

Var student i seks år før jeg ble syk. Så de siste 10 årene har jeg nok levd på betydelig mindre enn din minstesats.

Men jeg er løsningsorientert og flink med penger. Har egen leilighet i Oslo (uten å ha fått husbanklån, kausjonist, pengegaver eller arv). Det er et resultat av sparing og knallharde prioriteringer siden jeg var tenåring og fikk min første deltidsjobb. 

Vil selvfølgelig helst bli frisk og komme ut i jobb igjen, men jeg synes ikke at jeg lider noen nød.

Tror ikke at du kommer noen vei med å kreve at andre skal tilpasse seg så mye etter deg. Det er ikke konstruktivt, selv om jeg forstår at det er sårt at andre har høyere matbudsjett og bedre økonomi. 

 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har økonomisk ansvar for min lillebror også. Så jeg ofrer meg ganske langt… 

Anonymkode: 2f14b...131

Hva mener du med «økonomisk ansvar»? 

Anonymkode: 7a90f...182

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres utrolig kjipt ut å ha så lite at man må spise havregryn med vann! Skjønner at man blir mindre glad av lekre matbilder da. Syns forøvrig det er ganske teit å drive å sende/dele bilder av maten sin uansett, men noen synes dette er veldig givende… Beste er å bare overse det tenker jeg.

 

Anonymkode: 84a56...24f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fortsatt intr i å høre hva matbudsjettet til ts er.. hvis det er så lavt som det blir gitt uttrykk for her så tenker jeg at det bare er å kontakte sosialkontoret asap

Anonymkode: 99a21...1f0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du kan ikke tenke pr måltid hvis man ikke har penger der og da til å kjøpe inn alt dette..

Anonymkode: 99a21...1f0

Men det er nettopp dette som er løsningen for folk som ikke vil bruke masse penger på mat - spare opp en liten sum slik at man alltid har penger å kjøpe for når man finner noe rimelig, og så lagre dette.

Hvis man skal kjøpe mat i små porsjoner, blir det raskt mye dyrere; man kunne legge til side litt penger som man kan ha i reserve for å spare mye penger senere. Jeg klarer utmerket å leve på en sum som er lavere enn det man får i sosialhjelp.

Anonymkode: 0c92e...88e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så fint for de! 
 

Jeg har økonomisk ansvar for min lillebror også. Så jeg ofrer meg ganske langt… 

Anonymkode: 2f14b...131

Hva mener du med økonomisk ansvar? Bor han hos deg? Hvis han er mindreårig kan du få mer penger pga det, er han over 16 kan han fint jobb og bidra til husholdet, er han over 18 kan han fikse sitt eget liv fremfor å leve på deg. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ok, det jeg mener er at om du VET at vennen din ikke har hatt penger til mat i to ukers tid, trenger du ikke å gni det inn, ved å ta nærbilder av nyinnkjøpte friske grønnsaker. Så av nystekt deilig brød. Så nærbilder av store deilige smørbrød med nydelige stekte egg oppå og appelsinjuice til! Man gnir det ikke inn når man VET at vennen sitter der fattig og uten penger til mat!

Anonymkode: 2f14b...131

La være å åpne snapen da, er ikke verre enn det. 

Anonymkode: aa705...0c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg er litt enig med deg her. Har ikke lest alle svarene, men jeg tenker at man godt kan la være å sende personlige direktemeldinger med bilder av fantastisk mat til venner som har dårlig råd. Jeg tenker også at man kan la være å sende direktemeldinger med masse bilder av fantastiske opplevelser, daglige bilder av herlige ferier og fine øyeblikk, til venner man vet sliter med sykdom og ensomhet. Legg gjerne ut på sosiale medier, men ikke send sånt personlig, sånn at man får trykt opp i trynet hvor kjekt andre har det, når en selv sliter med å holde hodet over vannet. Det er ufølsomt.

Anonymkode: 42a76...795

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er nettopp dette som er løsningen for folk som ikke vil bruke masse penger på mat - spare opp en liten sum slik at man alltid har penger å kjøpe for når man finner noe rimelig, og så lagre dette.

Hvis man skal kjøpe mat i små porsjoner, blir det raskt mye dyrere; man kunne legge til side litt penger som man kan ha i reserve for å spare mye penger senere. Jeg klarer utmerket å leve på en sum som er lavere enn det man får i sosialhjelp.

Anonymkode: 0c92e...88e

Hvis man ikke har penger å spare opp til en dag det plutselig kommer gode tilbud da?

Anonymkode: 99a21...1f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mat i seg selv reagerer jeg ikke på.
Men kjenner på at jeg blir litt ekstra trist når jeg får snapper om ting jeg skulle ønske jeg kunne gjøre, få eller kjøpe som jeg ikke har.
Dra på restaurant og ut på bar
Få flotte gaver, blomster og vesker med mannen min, eller å kunne unne seg en rådyr klokke.
Eller å kjøpe ny bil og dra på flotte weekendturer bare for å dyrke kjærligheten.
Når man får en del sånne snapper fra de rundt seg så føler man veldig på det man aldri kan få.

Er glad for det lille jeg har altså, men litt misunnelig må det være lov å innrømme at man blir

Anonymkode: d098f...b96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

mat i seg selv reagerer jeg ikke på.
Men kjenner på at jeg blir litt ekstra trist når jeg får snapper om ting jeg skulle ønske jeg kunne gjøre, få eller kjøpe som jeg ikke har.
Dra på restaurant og ut på bar
Få flotte gaver, blomster og vesker med mannen min, eller å kunne unne seg en rådyr klokke.
Eller å kjøpe ny bil og dra på flotte weekendturer bare for å dyrke kjærligheten.
Når man får en del sånne snapper fra de rundt seg så føler man veldig på det man aldri kan få.

Er glad for det lille jeg har altså, men litt misunnelig må det være lov å innrømme at man blir

Anonymkode: d098f...b96

Så enig med deg. Jeg syns det er kjemperart at «gode« venner sender sånne snapper, lykkelige bilder av fantastiske opplevelser og stunder, spesielt hvis de vet at vennen de sender til for det meste sitter ufrivillig hjemme alene og er kronisk syk og deprimert. Det fremstår lite sosialt oppegående, faktisk.

Anonymkode: 42a76...795

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til kvinner med fattige venner*
 

Er faktisk bare kvinner som tar bilde av maten sin  

 

Anonymkode: 968b0...fc6

Det er det absolutt ikke. Jeg tar gjerne bilder av maten å holder for meg selv, men sender ikke rundt.
Gubben derimot! Hver gang vi spiser grillmat, biffmiddag eller noe han har laget helt selv så tar han bilde og sender til hele verden 😆

 

Og til TS. Jeg skjønner hva du mener, man trenger ikke sende bildene direkte til deg, men å legge ut i story og sånn kan man ikke nekte de. Da må du slutte å følge de i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis man ikke har penger å spare opp til en dag det plutselig kommer gode tilbud da?

Anonymkode: 99a21...1f0

Så dersom jeg forstår det rett:

- Du har aldri penger til å spise noe annet enn havregryn. Du har heller ikke noe mulighetsrom her, ettersom du aldri har noen penger til overs. Du kvalifiserer heller ikke for økonomiske nødhjelpsordninger, hjelp fra Fattighuset eller noen annen instans.

- Du har tatt på deg økonomisk ansvar for en lillebror som ikke kan finansiere seg selv eller kvalifiserer for noen offentlige støtteordninger. 

- Du har ikke noe forbedringspotensiale når det gjelder økonomiske prioriteringer.

- Erfaringene fra andre i tråden (som også har levd på lite penger), er ikke relevante for deg.

Anonymkode: 7a90f...182

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis man ikke har penger å spare opp til en dag det plutselig kommer gode tilbud da?

Anonymkode: 99a21...1f0

Tidligere levde jeg i fem år på sosialhjelp - alltid pengeproblemer, alltid for lite.

Så begynte jeg å hamstre, kjøpe ting på tilbud og lagre dem til senere - og plutselig kunne jeg leve utmerket for mindre enn det jeg levde for før uten å ha problemer.

Å legge et par hundre kroner til side som man alltid kan ha i reserve, er noe alle klarer - selv de fattigste. Og på de dagene man ikke bruker penger i det hele tatt fordi man spiser av lageret, legger man pengene man skulle ha brukt, til side; slik klarer man å holde reservepengene ved like.

Anonymkode: 0c92e...88e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så dersom jeg forstår det rett:

- Du har aldri penger til å spise noe annet enn havregryn. Du har heller ikke noe mulighetsrom her, ettersom du aldri har noen penger til overs. Du kvalifiserer heller ikke for økonomiske nødhjelpsordninger, hjelp fra Fattighuset eller noen annen instans.

- Du har tatt på deg økonomisk ansvar for en lillebror som ikke kan finansiere seg selv eller kvalifiserer for noen offentlige støtteordninger. 

- Du har ikke noe forbedringspotensiale når det gjelder økonomiske prioriteringer.

- Erfaringene fra andre i tråden (som også har levd på lite penger), er ikke relevante for deg.

Anonymkode: 7a90f...182

Ikke jeg som er ts.. men vet om mange som ikke har noe å legge av til om det plutselig kommer noe på tilbud om typ 2 uker

Anonymkode: 99a21...1f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke jeg som er ts.. men vet om mange som ikke har noe å legge av til om det plutselig kommer noe på tilbud om typ 2 uker

Anonymkode: 99a21...1f0

Hvis man ikke har noen kroner i det hele tatt som kan legges av, så tenker jeg at man har rett til nødhjelp fra Nav. Mulig jeg er på jordet altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men takk for tipset om hjemmelagd wrap. Har bare ikke noe å fylle den med, annet enn ris…

Anonymkode: 2f14b...131

Gå på sopptur, så kan du fylle frysen og wrapen :)

Legg ut en status på fb og spør om folk har hager med frukt som de ikke plukker selv, kanskje noen har fiskeutstyr de kan gi bort (hvis du bor nær sjøen).

Alltid ha med en pose slik at du kan plukke opp flasker og bokser du finner, det er urolig hvor mye penger du kan få inn på den måten (særlig hvis du tar en runde lørdag og søndag morgen!) Du kan fremstille det som at du er veldig miljøinteressert på sosiale medier hvis du synes det er flaut!

Anonymkode: 44c98...4e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleneboende ufør på minstesats her og jeg har aldri spist havregryn med vann og jeg bor i en av Norges dyreste byer. Jeg har ingenting imot at venner sender bilder av maten sin utover at det er litt teit. Det er forskjell på folk, slik er det. Jeg prioriterer strengt og klarer meg derfor greit. 
 

Jeg vil ha meg frabedt at du skal definere hva jeg vil eller ikke vil. DU ønsker ikke det. Du er ikke representativ for alle med dårlig råd. 

Anonymkode: f0252...95c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...